SMA Sunny tripower hybride omvormer met Backup

Lid geworden
28 aug 2018
Waarderingsscore
2
Punten
3
Beste forum leden,

ik ben aan het rondkijken voor een omvormer voor onze zonnepanelen in onze nieuwbouw. daar is mijn oog gevallen op de Sunny tripower deze heeft namelijk een backup functie. waarin delen van de woning gevoed worden via de backup bij het wegvallen van de netspanning dat deel wordt ontkoppeld van het net door een contactor ik ga dit initieel combineren met een 10KW batterij. ik kan zelf max 8kw piek aan panelen leggen.

zou ik gaan voor de 10kw omvormer of voor de 8kw omvormer het verschil voor mij is enkel het te leveren vermogen bij off-grid. van 2660w per fase voor de 8kw en 3330w per fase voor de 10kw.

Heeft er iemand deze situatie? En wat heb je op de back-up gezet? Wij hebben gekozen voor een geothermische warmte pomp van nibe maar deze zal te veel vermogen kunnen vragen als het net op het slechtste moment zou uitvallen. Een lang verhaal kort ideaal zou zijn dat alles blijft werken alsof we geen net storing hebben en kunnen verder koken, ... echter denk ik dat dit geen goed idee is.

Benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

gr,
joeri

Ik zou op backup zetten:
- frigo
- diepvries
- basisverlichting
- waterpomp (als die essentieel is om te voorkomen dat je kelder onderloopt)
- datacom apparatuur
- poortopeners eventueel

Als je verwarming op gas hebt
- stuurspanning gasketel en voeding circulatiepomp
- stuurspanning gashaard

Warmtepomp is ook een idee, maar dat gaat nogal snel uw batterij leegtrekken... Een extra pullover aantrekken gaat ook he.
Ik mag wel hopen dat je warmtepomp niet meer dan 8kVA elektrisch vermogen nodig heeft?

Koken (kookvuur) zou ik nooit doen. Niet essentieel tijdens een spanningsuitval en trekt uw batterij te snel leeg. Tijdens een spanningsuitval die wat langer dan een paar uur duurt:
- kan ik wel effe op mijn kin kloppen
- kan ik ook een boterhammeke met kaas eten
- kan ik koken/bakken op de bbq

Ik wil ook graag een "vlekkeloze" backup zonder dead time en ben enkele weken geleden (post) op het volgende gebotst dankzij dit forum:
zonstraal post over Haier, maar het lijkt me dat dit rebranded sigenergy hardware is.

Kende je deze sigenstor al en wat vind je hiervan in vergelijking met de sunny tripower optie?
Zelf heb ik nog niets besteld, maar is het wel in deze richting dat ik denk te werken. Ik had liever geen Chinese omvormer, maar als het werkt zoals de filmpjes laten zien is dit systeem wel voor op zijn tijd.

Ivm grote verbruikers in backup zoals je warmtepomp -> Die zal je via je automatisatiesysteem moeten pauzeren. Hier zijn typisch wel enkele digitale ingangen voor (naamgeving a la "smart grid ready"), of via modbus-TCP moet het in theorie ook lukken (en zo plan ik het ook te doen; maar op dit moment nog theorie).

Laatst bewerkt:
geo wp die meer dan 10kw opgenomen vermogen vraagt ?

uw probleem ligt meer dat je batterij wss niet opgeladen raakt wanneer er veel verwarming nodig is.

Ik heb die SMA Tripower Smart Hybrid 8kW. En ja, ik heb er over zitten nadenken om die back-up functie te gebruiken maar ik doe het voorlopig niet omdat:
1.) een batterij (die SMA compatibel acht met die omvormers) niet bepaald rendabel zijn aan 500€/kVA
2.) de benodigde Automatic Transfer Switch (ATS) nu niet bepaald de goedkoopste onderdelen zijn om aan te kopen -> reken op een 1200€ tot 1500€ (ABB otm40f4c21d400c) . Ik heb er wel eentje liggen en voor een fractie van die prijs kunnen aankopen, maar toch... En nee, ik verkoop die niet.
3.) heb je er al bij stilgestaan hoe dikwijls en hoelang het net eruit ligt op jaarbasis of gedurende de voorbije 3 jaren? Dan is dat duur speelgoed als ik het zo mag noemen.

Iet of wat degelijke diepvries behoudt zijn temperatuur wel enkele uren, dus daarom zou ik ook niet doen. Je hebt dan enkel licht in de duisternis als 's nachts of 's avonds het net uitvalt, maar dat is het dan ook. En een degelijk gerenoveerd huis of nieuwbouw kan ook gerust enkele uren zonder verwarming als er geen elektriciteit is. That's just my 2 cents...

Ik zou op backup zetten:
- frigo
- diepvries
- basisverlichting
- waterpomp (als die essentieel is om te voorkomen dat je kelder onderloopt)
- datacom apparatuur
- poortopeners eventueel

Als je verwarming op gas hebt
- stuurspanning gasketel en voeding circulatiepomp
- stuurspanning gashaard

Warmtepomp is ook een idee, maar dat gaat nogal snel uw batterij leegtrekken... Een extra pullover aantrekken gaat ook he.
Ik mag wel hopen dat je warmtepomp niet meer dan 8kVA elektrisch vermogen nodig heeft?

Koken (kookvuur) zou ik nooit doen. Niet essentieel tijdens een spanningsuitval en trekt uw batterij te snel leeg. Tijdens een spanningsuitval die wat langer dan een paar uur duurt:
- kan ik wel effe op mijn kin kloppen
- kan ik ook een boterhammeke met kaas eten
- kan ik koken/bakken op de bbq
klopt ik zit wat in de zelfde mindset.

Ik wil ook graag een "vlekkeloze" backup zonder dead time en ben enkele weken geleden (post) op het volgende gebotst dankzij dit forum:
zonstraal post over Haier, maar het lijkt me dat dit rebranded sigenergy hardware is.

Kende je deze sigenstor al en wat vind je hiervan in vergelijking met de sunny tripower optie?
Zelf heb ik nog niets besteld, maar is het wel in deze richting dat ik denk te werken. Ik had liever geen Chinese omvormer, maar als het werkt zoals de filmpjes laten zien is dit systeem wel voor op zijn tijd.

Ivm grote verbruikers in backup zoals je warmtepomp -> Die zal je via je automatisatiesysteem moeten pauzeren. Hier zijn typisch wel enkele digitale ingangen voor (naamgeving a la "smart grid ready"), of via modbus-TCP moet het in theorie ook lukken (en zo plan ik het ook te doen; maar op dit moment nog theorie).
Mmm interessant ga ik eens onderzoeken bedankt. En inderdaad, de warmtepomp sturen. Zelf gaan we werken met LOXONE en die kan de warmtepomp even pauzeren, maar dan vraag ik me af of het dan wel interessant is deze mee op de back-up te nemen. Op dit moment heb ik de installatie opgesplitst in back-up en niet back-up.

Ik heb die SMA Tripower Smart Hybrid 8kW. En ja, ik heb er over zitten nadenken om die back-up functie te gebruiken maar ik doe het voorlopig niet omdat:
1.) een batterij (die SMA compatibel acht met die omvormers) niet bepaald rendabel zijn aan 500€/kVA
2.) de benodigde Automatic Transfer Switch (ATS) nu niet bepaald de goedkoopste onderdelen zijn om aan te kopen -> reken op een 1200€ tot 1500€ (ABB otm40f4c21d400c) . Ik heb er wel eentje liggen en voor een fractie van die prijs kunnen aankopen, maar toch... En nee, ik verkoop die niet.
3.) heb je er al bij stilgestaan hoe dikwijls en hoelang het net eruit ligt op jaarbasis of gedurende de voorbije 3 jaren? Dan is dat duur speelgoed als ik het zo mag noemen.

Iet of wat degelijke diepvries behoudt zijn temperatuur wel enkele uren, dus daarom zou ik ook niet doen. Je hebt dan enkel licht in de duisternis als 's nachts of 's avonds het net uitvalt, maar dat is het dan ook. En een degelijk gerenoveerd huis of nieuwbouw kan ook gerust enkele uren zonder verwarming als er geen elektriciteit is. That's just my 2 cents...
Dag Nico, volgens mij is dat niet helemaal correct, je hebt geen ATS nodig daar er in de omvormer zelf een contactor heeft die openend in geval van net storing en die dan in noodstroom bedrijf werkt, zie foto (dit staat wel default af dus moet je wel aanzetten via de configuratie). het openen kan zoals de datasheet zegt tussen de 30ms en de 10s gebeuren (dat je zelf kunt configureren denk ik). Ja, klot een batterij zit rond de 500€/kVA dus voor 10kva zoal ik neem zit je rond de 5000 euro, maar dat vind ik al een verbetering met 2 jaar geleden waarbij het toen ongeveer 1000€/kVA was. Je hebt gelijk het op gebied van niet rendabel zijn, maar het rendabel zijn is niet mijn motivatie om toch voor een batterij te kiezen om eerlijk te zijn. Het zo veel mogelijk zelf gebruiken van mijn opgewekte energie (zeker als we gaan moeten beginnen te betalen voor injectie), het elektrische net ontlasten en de mogelijkheid om net storingen te overbruggen wanneer ze voorvallen, in de voorbije maand hebben we hier al 2 storingen van ongeveer 2 u gehad dit wel aangekondigd maar toch, zijn dat wel. Als je dat alles bij elkaar neemt, en het net niet rendabel zij is het voor mij toch de moeite waard.

Bijlagen

• 1746625265106.png
    1746625265106.png
    157,9 KB · Weergaven: 13

Dag Nico, volgens mij is dat niet helemaal correct, je hebt geen ATS nodig daar er in de omvormer zelf een contactor heeft die openend in geval van net storing en die dan in noodstroom bedrijf werkt, zie foto (dit staat wel default af dus moet je wel aanzetten via de configuratie). het openen kan zoals de datasheet zegt tussen de 30ms en de 10s gebeuren (dat je zelf kunt configureren denk ik). Ja, klot een batterij zit rond de 500€/kVA dus voor 10kva zoal ik neem zit je rond de 5000 euro, maar dat vind ik al een verbetering met 2 jaar geleden waarbij het toen ongeveer 1000€/kVA was. Je hebt gelijk het op gebied van niet rendabel zijn, maar het rendabel zijn is niet mijn motivatie om toch voor een batterij te kiezen om eerlijk te zijn. Het zo veel mogelijk zelf gebruiken van mijn opgewekte energie (zeker als we gaan moeten beginnen te betalen voor injectie), het elektrische net ontlasten en de mogelijkheid om net storingen te overbruggen wanneer ze voorvallen, in de voorbije maand hebben we hier al 2 storingen van ongeveer 2 u gehad dit wel aangekondigd maar toch, zijn dat wel. Als je dat alles bij elkaar neemt, en het net niet rendabel zij is het voor mij toch de moeite waard.
Dan moet je mij eens vertellen hoe jij je installatie (dat in backupbedrijf is) gaat beveiligen als de netspanning plotseling terug keert? Dan lijkt me een ATS de meest veilige oplossing. Dat backupbedrijf lijkt allemaal kinderspel, maar... Bekijk dat schema ne keer te goei: wat staat er links? Wat staat er rechts? Links: verbruikers ZONDER noodstroom en Rechts: Noodstroomverbruikers. En wil je die "verbruikers zonder noodstroom" in backupbedrijf laten werken (automatisch), dan heb je ongetwijfeld een ATS nodig. Dus, het gebruik van een ATS (of dat nu een manuele of een automatische is) is wel degelijk vereist.

Laatst bewerkt:

Dan moet je mij eens vertellen hoe jij je installatie (dat in backupbedrijf is) gaat beveiligen als de netspanning plotseling terug keert? Dan lijkt me een ATS de meest veilige oplossing. Dat backupbedrijf lijkt allemaal kinderspel, maar... Bekijk dat schema ne keer te goei: wat staat er links? Wat staat er rechts? Links: verbruikers ZONDER noodstroom en Rechts: Noodstroomverbruikers.

En wil je die "verbruikers zonder noodstroom" in backupbedrijf laten werken (automatisch), dan heb je ongetwijfeld een ATS nodig.
Ik denk dat dat net helemaal de bedoeling niet is.
Enkel de rechtse verbruikers in backupwerking.
De contactor zit in de omvormer. Als de omvormer synergrid goedgekeurd is, lijkt me dat in orde.

Dan moet je mij eens vertellen hoe jij je installatie (dat in backupbedrijf is) gaat beveiligen als de netspanning plotseling terug keert? Dan lijkt me een ATS de meest veilige oplossing. Dat backupbedrijf lijkt allemaal kinderspel, maar... Bekijk dat schema ne keer te goei: wat staat er links? Wat staat er rechts? Links: verbruikers ZONDER noodstroom en Rechts: Noodstroomverbruikers. En wil je die "verbruikers zonder noodstroom" in backupbedrijf laten werken (automatisch), dan heb je ongetwijfeld een ATS nodig. Dus, het gebruik van een ATS (of dat nu een manuele of een automatische is) is wel degelijk vereist.
Het is niet de bedoeling dat wat niet op de back-up uitgang zit te gaan voeden met noodstroom. Deze toestellen zullen dus gewoon uitvallen bij een stroom onderbreking.

Lijkt me niet nodig, een ATS? Ik zie weinig nut in een manuele omschakeling. Want wat als het net (enkele uren) uitvalt terwijl je op je werk bent, of beter nog: op vakantie: de manuele omschakeling doet niets, de ATS zorgt dat je backup de verdere voeding tijdelijk verzorgt.
Bijvoorbeeld diepvries. Standaard op gewone netspanning. Bij uitval op de backup gewenst. SMA heeft een omschakelvertraging tussen 30ms en 10s. Bij terugkeer net is je backup in werking en zal pas 30ms of langer terug omschakelen. Indien beiden spanningen in onbalans zijn (de sinus), dan knalt je hele zaakje eruit op je lijn waarop je diepvries hangt. Enz.
Maar soit, ieder maakt het naar zijn wens en als ze het goedkeuren des te beter.

Het is niet de bedoeling dat wat niet op de back-up uitgang zit te gaan voeden met noodstroom. Deze toestellen zullen dus gewoon uitvallen bij een stroom onderbreking.
Dus uwe diepvries werkt enkel en alleen op noodstroom? De kiekens, biefstukken, soep nemen de pootjes van de ene naar de andere diepvries?

Dan moet je mij eens vertellen hoe jij je installatie (dat in backupbedrijf is) gaat beveiligen als de netspanning plotseling terug keert? Dan lijkt me een ATS de meest veilige oplossing. Dat backupbedrijf lijkt allemaal kinderspel, maar... Bekijk dat schema ne keer te goei: wat staat er links? Wat staat er rechts? Links: verbruikers ZONDER noodstroom en Rechts: Noodstroomverbruikers.

En wil je die "verbruikers zonder noodstroom" in backupbedrijf laten werken (automatisch), dan heb je ongetwijfeld een ATS nodig.
Ik denk dat dat net helemaal de bedoeling niet is.
Enkel de rechtse verbruikers in backupwerking.
De contactor zit in de omvormer. Als de omvormer synergrid goedgekeurd is, lijkt me dat in orde.
heb het eens na gegaan of de omvormer synergrid goedgekeurd is, dat staat ook in een lijst die je kan vinden op hun website

een bijkomende vraag, ik ben van plan een automaat van 20A zoals SMA voorschrijf achter de back-up te zetten, maar als de contactor geopend wordt is dat deel niet meer beveiligd door de hoofd 300mA dif voor onrechtstreekse aanraking, dus naar mijn mening moet er achter de 20A automaat nog een 2e 300mA dif staan voor de vaste toestellen dat dat deel beveiligd tegen onrechtstreekse aanraking de rest komt zeker op een 30mA. Maar hier ben ik echt niet zeker van.

Synergrid goedgekeurd: ok, maar bestudeer die backup-werking maar eens deftig. OK als je enkel een stopcontact voor noodbedrijf voorziet. Maar voor een automatische backup van bijvoorbeeld diepvries, koelkast, etc. heb je een ATS nodig.

Ja, bij die backup moet je een differentieel plaatsen als je hem van plan bent te gebruiken.

Niet alleen gaat er een differentieel nodig zijn, er moet in backup werking (netontkoppeld) ook een gesloten foutstroomlus mogelijk zijn bij een eerste isolatiefout. Anders doet die differentieel niks. Er moet dus ergens een koppeling tussen de N en de PE gemaakt worden.

Inderdaad de docu, installatievoorschriften en toepassingswijzers van SMA goed bestuderen.

ABB otm40f4c21d400c
Ik heb je die nu al een paar keer zien vermelden; maar die zorgt toch niet ononderbroken (< 20millisec) voor voeding overname? Enkel wisselen van voeding 1 naar voeding 2. Schakelaar lijkt me door nulstand te moeten gaan (vermoedelijk zelfs bij nullast). Dus alle apparaten gaan een herstart doen wegens spanningsverlies. En ok, terugschakelen zit wel in zijn mogelijkheden, maar opnieuw mét nulstand doorgang. Dan ben je toch even goed af met een manuele transferswitch (voor max €150)?
nee dus, die omvormer staat op de Synergrid lijst met goedkeuring voor "backup power system"; die relais gaat uitvallen als het net wegvalt; als het net terugkomt, synchroniseert de omvormer en schakelt de relais pas in als die synchronisatie voltooid is. In de handleiding staat dit vermeld (op z'n simpels):

The automatic transfer switching device is integrated into the Sunny Tripower Smart Energy
en uit een ander SMA product (Sunny Island):
Bij een totale uitval van het openbare stroomnet vallen de contactors Q2 en Q3 door het ontbreken van de stuurspanning terug in de ruststand en worden alle polen van het noodstroomnet van het openbare stroomnet gescheiden. Daarnaast meet de Sunny Island de spanning van het openbare stroomnet. Daarvoor is de Sunny Island met dezelfde fase verbonden als de stuurspanning van de contactors Q2 en Q3.

Zodra er wordt afgeweken van de landspecifieke grenswaarden voor spanning en frequentie van het openbare stroomnet, trekt het multifunctionele relais Relay1 aan. De contactors Q2 en Q3 blijven in de ruststand of vallen terug in de ruststand.

Zodra het openbare stroomnet weer beschikbaar is, wordt dit door de Sunny Island gedetecteerd. De Sunny Island synchroniseert het noodstroomsysteem met het openbare stroomnet. Na een succesvolle synchronisatie valt het multifunctionele relais Relay1 terug in de ruststand en trekken de contactors Q2 en Q3 aan. Het noodstroomnet is weer verbonden met het openbare stroomnet.
Ik zie geen reden waarom dit bij de Tripower Smart Energy anders zou zijn.

Er moet dus ergens een koppeling tussen de N en de PE gemaakt worden.
en dat staat ook op het schema van TS: PE wordt met N verbonden.

Dit is exact hetzelfde hoe het bij Victron omvormers gebeurt, demo hiervan kan je hier bekijken; netontkoppeling is geïntegreerd zónder complete uitschakeling (nulstand) en de nodige synchronisatie gebeurt door de omvormer vóóraleer het net terug aan te koppelen. Nog demo van eilandwerking en frequentiesturing voor (in eilandwerking) AC-gekoppelde extra solar DC-AC omvormers (in NL weliswaar).

De differentieel zal inderdaad nodig zijn en blijven werken door de N te verbinden met PE; automaten gaan veelal niet afslaan door de te hoge benodigde kortsluitstroom (die de omvormers op hun eigen niet meteen kunnen leveren). Interessante test hiervan hier (omvormer van 5000kVA per fase levert 110A kortsluitstroom tov grid dat 285A kortsluitstroom kan leveren); omvormer gaat daarom in beveiliging bij kortsluiting en alles valt uit.

Ik zou ook heel het huis op de backup-uitgang van de omvormer zetten (zolang die transfer capaciteit heeft = vermogen van het grid kan doorchassen naar de omvormer uitgangen). Heel je kast wordt dan simpeler omdat je niet moet opdelen in non-backupped deel + deel "altijd onder spanning".

Mits je de grote verbruikers kan sturen via domotica en bij grid-uitval de domotica ze uitzet. Fornuis kan je nog steeds zelf kiezen of je het wel/niet gebruikt.

Batterij capaciteit stem je ook best af op het vermogen van de omvormer: je wilt geen te kleine batterij, omdat die het volle vermogen van de omvormer moet kunnen leveren/slikken en te hoge (ont)laadstroom = kortere levensduur. Voor 10kW bijvoorbeeld is 15kWh @ 48V al nipt.

Synergrid of niet, ik ga er niet meer verder over discussiëren... Het is geen kwantummechanica, contacteer gerust een ingenieur die ermee vertrouwd is.
Sigenstor schakelt zonder onderbreking over naar noodbedrijf, SMA Tripower Smart Hybrid kan je daarmee niet vergelijken (ook de inwendige ATS niet). Sigenstor heeft geen aparte uitgang voor noodbedrijf, SMA wel.
Bekijk in de handlleiding van de desbetreffende SMA-omvormer het schema op blz 33 ne keer: er staat daar een manuele omschakelaar, maar bij mij is dat die fameuze ATS die iedereen hier overbodig vindt. Verwijs dan als je schema's wil geven ook naar het juiste schema.

Laatst bewerkt:
het schema op blz 33 ne keer: er staat daar een manuele omschakelaar
ja, en onderaan die figuur staat ook (bij de opmerking (4) die bij die switch staat):

optional manual switch
Loads can continue to be supplied even under fault conditions
Dat is toch iets dat iemand met backup-functie op zijn omvormer quasi altijd installeert om dat gedeelte tóch van stroom te kunnen voorzien als de omvormer stuk is/problemen heeft/in onderhoud is. Mocht die er niet zijn, kan je bij zo'n situatie de draden manueel beginnen losvijzen en herbekabelen:
  • vanuit veiligheidsstandpunt is dit niet wenselijk
  • op een load die je zo belangrijk acht dat je er een backup omvormer tussen zet, wil je zo snel/eenvoudig mogelijk de noodstroomvoorziening kunnen bypassen
Zo'n manuele switch heb je al van €35 (Hager SFT440, 4Px40A) tot €200 (Kraus & Naimer KA63B T904, 4Px63A)

Verwijs dan als je schema's wil geven ook naar het juiste schema.
pagina eerder staat exact hetzelfde schema zonder die manuele switch (die ze zelf dan nog optioneel noemen in hun handleiding).
Komt ook overeen met de text over hun battery-backup function:
the selected backup loads connected to the AC-BACKUP terminal are connected and supplied to the AC-GRID terminal in parallel grid operation mode via an integrated bypass contactor. In the event of a grid failure, the contactor opens. The inverter provides a standalone grid and the backup loads continue to be supplied by the energy stored in the battery and the PV modules connected directly to the inverter.

Hier nogmaals bevestiging in hun installatie video dat ontkoppeling geïntegreerd zit in omvormer en je geen externe ontkoppeling nodig hebt.
En nog meer info in hun webinar; daar vermelden ze dat ontkoppeling binnen 30msec gebeurt (vanaf 23:10); maar ook dat het geen UPS is (wss owv die 30msec ipv 0).

Sigenstor heeft geen aparte uitgang voor noodbedrijf, SMA wel.
Dat is toch puur om bij power-outage automatisch een gedeelte van de gebruikers af te schakelen, zodat je batterij het langer uithoudt? Of Sigenstor heeft geen transfer capacity en hun omvormer staat in serie (zoals een online UPS), wat in mijn ogen een gemis is, want je totale uitgangsvermogen is beperkt op het omvormervermogen. Omvormer moet dan ook altijd de volledige load dragen omdat AC-in niet kan helpen. Documentatie is maar minimaal, geen info wat het ding nu exact doet.

Desalniettemin zullen beide een ingebouwde netontkoppeling hebben, immers verplicht om op de Synergrid C10/26 lijst te geraken. Het is toch net een voordeel dat die intern is, anders kan de omvormer nooit hersynchroniseren bij terugkeer net en is je omschakeling altijd met een minimale delay van pakweg minimaal 50msec. 20 à 30 msec is 1 à 1.5 sinus van 50Hz, meeste apparatuur overleeft dit wel zonder uit te vallen.

Bij Victron hoor je die relais klikken (zie gelinkt filmpje in mijn vorig bericht) en als net terug komt, duurt het 10 à 60 sec vooraleer de omvormer vindt dat het net terug stabiel genoeg is en hij sluit de interne ontkoppelingsrelais terug zodat grid terug gekoppeld zit op backup-uitgang.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan