Slot uit binnendeur verwijderen?

• Tags binnenschrijnwerk deuren DIY schrijnwerk
  • karine01

Lid
    Lid geworden
    14 okt 2010
    Waarderingsscore
    21
    Punten
    18
    We hebben hier binnendeuren waarvan van één de veer van de klink stuk is.(geen weerstand van de klink wanneer je de deur wil openen)
    Nu willen we het gehele slot eruit halen maar dit wil maar niet lukken.
    We hebben de inbusboutjes uit de 2 klinken gedraaid maar de klinken blijven muurvast zitten.
    Moeten we de klink bij dergelijk systeem met een hamer uit elkaar slaan of moet de roset die ook vastzit eraf gehaald worden op één of andere manier en zitten daar ook nog vijzen of dergelijke onder?

Bijlagen

• IMG20250525210152.jpg
      IMG20250525210152.jpg
      59,5 KB · Weergaven: 37
    • IMG20250525210149.jpg
      IMG20250525210149.jpg
      45,7 KB · Weergaven: 37
    Ja, rozet verwijderen. Vaak zit er onderaan het rozet een gleufje om het afdekrozet los te maken met een schroevendraaier. Maar bij jouw model van rozet zou het ook kunnen dat je moet draaien aan het rozet en dat het met draad op het binnenrozet zit.

Ik kan blijven draaien maar er gebeurt niets. Gleufje zit er ook niet. Probleem is wanneer ik achter de rozet ga steken met iets ik de deur ga beschadigen.

Uitwippen met een hefboompje is nochtans hoe het moet gebeuren als draaien niet helpt. Je kan bvb een hard karton of plamuurmes op de deur houden om die te beschermen tegen de druk van de hefboom (schroevendraaier). Daarachter vind je dan ofwel kleine schroefjes, ofwel lange smalle draadbouten die volledig door de deur en slot zitten tot in andere rozet.
    Zet de hefboom aan de onderkant van het rozet zodat eventuele lichte schade niet echt zichtbaar is in dagelijkse leven.

Lijkt me een ES ecostile? Dan hangt de rozet vast aan de klink. Er zou toch een kleine uitsparing moeten zijn onder aan de rozet. Daar kan een kleine platte schroevendraaier in en dan de schroevendraaier wegtrekken van de deur terwijl je aan de klink trekt.

Aan de rozet van het sleutelgat is wel een kleine inkeping en die gaat er zonder problemen af, aan de klink zal ik met een plamuurmes moeten gaan proberen zonder de deur te beschadigen.

Als het rozet er af is dan zie je normaal gezien schroeven onder die afdekkap, als je die losvijst kan je de klink verwijderen. Als je dan heel het slot er uit wil moet je ook de schroeven in de dikte van de deur losdraaien.

De schroevendraaier mag maar heel nipt onder het rozet geschoven worden, anders kraak je het plastic dat er onder zit en aan de deur vast zit. Soms is dat zelfs metaal en wring je dan alles kapot, inclusief plakmes en deurblad.

Slecht gemaakt zou ik zeggen. Of hebben die mannen speciaal gereedschap?

Als het rozet er af is dan zie je normaal gezien schroeven onder die afdekkap, als je die losvijst kan je de klink verwijderen. Als je dan heel het slot er uit wil moet je ook de schroeven in de dikte van de deur losdraaien.
    Ik denk dat het klinken van Ecostile zijn, bij de meeste modellen daarvan hangt de rozet aan de klink vast. Bij enkele is de rozet apart. Het zal dus een beetje van model afhangen.

Bijlagen

• 5287-scaled.jpg
      5287-scaled.jpg
      63,8 KB · Weergaven: 22
    • 5289-1536x1021.jpg.webp
      5289-1536x1021.jpg.webp
      32,8 KB · Weergaven: 22
    Daarnet even doorgezet en die rotklink eraf gekregen. Hebben ze dat zo gemaakt om de deur stuk te maken? Met een kleine beitel de rozet er dan toch afgekregen.

Is de rozet niet met schroefdraad erop?

Dan is uw rozet (voor ons zou het interessant zijn die op foto te krijgen) voorzien van een inkeping waar je een schroevendraaier kan zetten en de rozet liften (zie methode #4).
    De manier van doen (#11) is niet de juiste.

IMG20250608084909 (Middel).jpg

Bijlagen

• IMG20250608084917 (Middel).jpg
      IMG20250608084917 (Middel).jpg
      41 KB · Weergaven: 6
    • IMG20250608085337 (Middel).jpg
      IMG20250608085337 (Middel).jpg
      57,1 KB · Weergaven: 6
    • IMG20250608084922.jpg
      IMG20250608084922.jpg
      43,4 KB · Weergaven: 6
    Kan je de metalen rozet ronddraaien?
    Zo ja, tijdens het draaien, probeer er een steekplamuurmes onder te steken en liften.

Steek een steekplamuurmes van 20mm of een brede schroevendraaier schuin en haaks in het sleutelgat.
    Normaal zal het mes iets glijden tussen de metalen plaat en de plastiek ring (deze zal geschroefd zitten op het deurblad).
    Stomp keuken- of tafelmes kan ook gebruikt worden.

Zet een platte schroevendraaier onderaan de rozet en hou die iets schuin tussen rozet en deurblad.
    Krachtige tik of met een hamerslag drijf je de schroevendraaier onder de rozet.
    Eenmaal de schroevendraaier ertussen is zet onder de schroevendraaier een breed plamuurmes en lift.

Laatst bewerkt:
    Het is me vorige week gelukt op die manier maar ik vind het geen manier van werken. Ze hadden op zijn minst een uitsparing in de rozet kunnen voorzien. Goed om de deur te beschadigen.

Mogelijk een goedkopere versie van het model.

Nordex deuren, goedkoop waren ze zeker niet.

Hier was vroeger een Nordex medewerker die regelmatig info gaf over hun producten.

En wat is Nordex hun informatie/inlichtingen over het losmaken van van een rozet?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan