• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Sloop en heropbouw 6% 200m2

Niels560

Nieuw Lid
Lid geworden
18 feb 2023
Waarderingsscore
3
Punten
8
Ik las zonet dat sloop en heropbouw naar 6% gaat.

In de vorige wetgeving voor 6% telden wc’s en berging niet mee waardoor ik onder de grens van 200m2 bewoonbaar zat.

Is dit nu opnieuw zo?

Alvast bedankt voor je hulp

Sommige van die ambtenaren kunnen toch ook overdrijven… neen, je krijgt geen 6% renovatie. Neen meneer, je moet niet aandringen, het is veel te veel nieuw.
Kan ik dan 6% krijgen als ik het sloop? Ja natuurlijk, en je moet zelfs niet slopen van mij, ik ga er gewoon van uit gaan dat het gesloopt is.

Huh?

En dit is permanent nu he?
Want ik moet nog een jaartje sparen haha
Nee, is niet permanent. Al die maatregelen zijn tijdelijk. Gewoon verlengd, maar met meer uitsluitingen
Hoelang zijn die dan verlengd?
1j.
Amai dit wist ik niet. Waar is dit geschreven?
Verlengd voor onbepaalde tijd: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wo...-renovatie-en-sloop-en-heropbouw-van-woningen
  • Vanaf 1 januari 2024 blijft het verlaagde btw-tarief van 6% behouden voor onbepaalde tijd, voor projecten van bouwheren-natuurlijke personen. Het moet gaan om woningen:
    • die gedurende 5 jaar de enige en eigen woning van de bouwheer/koper zijn
    • en die een bewoonbare oppervlakte hebben van maximum 200 m2.
  • Vanaf 1 januari 2024 zal het btw-tarief voor projecten via bouwpromotoren, terug 21% bedragen.
Niets is permanent natuurlijk. Maar ze hebben ditmaal wel degelijk rekening gehouden met de realiteit van een bouwprocess en niet enkel voor 1 jaar verlengd. De 200m max blijft behouden, dus ik vermoed de randvoorwaarden hieromtrent ook (wc, gang, garage, etc, telt niet mee). Een beperking die geen beperking is, maw... want 200m2 aan kamers/woonkamer/keuken is absoluut gigantisch :)
Wil het volgende:
Zeggen dat ik het oud gebouw al 5 jaar moet bezitten voor ik kan slopen of dat ik het hierna 5 jaar moet houden?

En dit is permanent nu he?
Want ik moet nog een jaartje sparen haha
Nee, is niet permanent. Al die maatregelen zijn tijdelijk. Gewoon verlengd, maar met meer uitsluitingen
Hoelang zijn die dan verlengd?
1j.
Amai dit wist ik niet. Waar is dit geschreven?
Verlengd voor onbepaalde tijd: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wo...-renovatie-en-sloop-en-heropbouw-van-woningen
  • Vanaf 1 januari 2024 blijft het verlaagde btw-tarief van 6% behouden voor onbepaalde tijd, voor projecten van bouwheren-natuurlijke personen. Het moet gaan om woningen:
    • en die een bewoonbare oppervlakte hebben van maximum 200 m2.
  • Vanaf 1 januari 2024 zal het btw-tarief voor projecten via bouwpromotoren, terug 21% bedragen.
Niets is permanent natuurlijk. Maar ze hebben ditmaal wel degelijk rekening gehouden met de realiteit van een bouwprocess en niet enkel voor 1 jaar verlengd. De 200m max blijft behouden, dus ik vermoed de randvoorwaarden hieromtrent ook (wc, gang, garage, etc, telt niet mee). Een beperking die geen beperking is, maw... want 200m2 aan kamers/woonkamer/keuken is absoluut gigantisch :)
Wil het volgende:
Zeggen dat ik het oud gebouw al 5 jaar moet bezitten voor ik kan slopen of dat ik het hierna 5 jaar moet houden?
Het tweede.

Sommige van die ambtenaren kunnen toch ook overdrijven… neen, je krijgt geen 6% renovatie. Neen meneer, je moet niet aandringen, het is veel te veel nieuw.
Kan ik dan 6% krijgen als ik het sloop? Ja natuurlijk, en je moet zelfs niet slopen van mij, ik ga er gewoon van uit gaan dat het gesloopt is.

Huh?
Inderdaad wat vreemd. Maar eerder een gevolg van de wetgeving. Ik kon het wel apprecieren dat die flexibiliteit aan de dag werd gelegd. Het zou inderdaad niet erg ecologisch zijn geweest om alle muren + fundering af te breken en dan iets heel nieuw te bouwen.

Budgetgewijze weet ik eigenlijk niet of het veel verschil zou maken, aangezien een nieuwbouw toch toelaat om slimmere keuzes te maken qua ruimteplanning, en we dus wsl met minder m2 aan de behoeften zouden kunnen voldoen. Maar een fundernig uitgraven en een nieuwe zetten (in zeer zware kleigrond) wsl ook een kostelijke zaak.

wat als je na 2 jaar bijv. een woning via schenking verkrijgt? (erfenis maakt volgens mij niet uit). Moet je dan de btw nog nadragen? Of pro rata?

wat als je na 2 jaar bijv. een woning via schenking verkrijgt? (erfenis maakt volgens mij niet uit). Moet je dan de btw nog nadragen? Of pro rata?

geerfd voor ingebruikname / inbezitname te slopen woning en niet in volle eigendom: telt niet als tweede woning
geerfd voor ingebruikname / inbezitname te slopen woning en wel in volle eigendom: telt als tweede woning
geerfd na ingebruikname : telt niet als tweede woning (mag in volle eigendom)

Ik vermoed dat een woning verkregen door schenking inderdaad geen uitzondering krijgt (en je dan btw moet bijdragen a rata de overgebleven jaren, in dit geval 4/5). Ik vraag me wel af of je dit dan kan vermijden door de woning te verkopen voor het einde van het jaar volgend op het schenkingsjaar... (dat is, de regeling die ook geldt voor huizen reeds in je bezit op het moment van aankoop van de te slopen nieuwe woonst).

blijkbaar doet de RvS moeilijk over de verlenging. Iemand meer info?

Zoals ik het gelezen heb gaat het vooral over dat als je een oude woning sloopt en een eengezinswoning erop laat zetten wel recht hebt op 6% btw, maar als je een oude woning sloopt en een appartement erop gaat bouwen niet meer. Hier zit ergens het probleem. De kans bestaat natuurlijk dat ze de hele regeling in de prullenbak gooien omdat er geen verschil mag zijn. Ik heb in oktober mijn attest aangevraagd de dag dat bekend gemaakt werd dat ze de regeling gingen verlengen. Oude woning is ook reeds afgebroken. Dat ze nu niet afkomen met hunne zever hè 🙄 Typisch België. Iets beslissen om er dan weer op terug te willen komen. Dit zijn sowieso die grote projectontwikkelaars wat hun nu benadeeld voelen wat dit in gang gezet hebben. Achja we zullen het wel horen zeker?

Zoals ik het gelezen heb gaat het vooral over dat als je een oude woning sloopt en een eengezinswoning erop laat zetten wel recht hebt op 6% btw, maar als je een oude woning sloopt en een appartement erop gaat bouwen niet meer. Hier zit ergens het probleem. De kans bestaat natuurlijk dat ze de hele regeling in de prullenbak gooien omdat er geen verschil mag zijn. Ik heb in oktober mijn attest aangevraagd de dag dat bekend gemaakt werd dat ze de regeling gingen verlengen. Oude woning is ook reeds afgebroken. Dat ze nu niet afkomen met hunne zever hè 🙄 Typisch België. Iets beslissen om er dan weer op terug te willen komen. Dit zijn sowieso die grote projectontwikkelaars wat hun nu benadeeld voelen wat dit in gang gezet hebben. Achja we zullen het wel horen zeker?
Die ontwikkelaars zien idd inkomsten dalen..
Want alhoewel het over BTW gaat, verkopen sommigen die gewoon aan bijna dezelfde prijs incl BTW

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan