• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Sloop en heropbouw 6% 200m2

Niels560

Nieuw Lid
Lid geworden
18 feb 2023
Waarderingsscore
3
Punten
8
Ik las zonet dat sloop en heropbouw naar 6% gaat.

In de vorige wetgeving voor 6% telden wc’s en berging niet mee waardoor ik onder de grens van 200m2 bewoonbaar zat.

Is dit nu opnieuw zo?

Alvast bedankt voor je hulp

Er staat nog niets van officiële tekst online (zou hier moeten verschijnen), of ik vind het federale begrotingsakkoord alvast niet terug. De Tijd gaat er in dit artikel alvast van uit dat de definitie voor 200m² hetzelfde blijft:

De bewoonbare oppervlakte van de heropgebouwde woning mag maximaal 200 vierkante meter bedragen en de woning moet vijf jaar de enige en eigen woning van de bouwheer of koper blijven.

Gaat hetzelfde zijn zoals de vorige jaren: pas verduidelijking zodra de wetteksten klaar zijn, en dan nog een definitie die moeilijk interpreteerbaar is.

Het is alvast goed nieuws voor de particulieren die al bezig waren onder dit btw tarief.

Er is trouwens wel meer dan het toilet en berging dat niet meetelt: garage, (niet-bewoonbare) kelder en zolder, ruimtes < 4m² (gerekend vanaf 2m00 hoogte), washuis, trap, gang

Laatst bewerkt:
eigenlijk zou dat een aantal vierkante meters per bewoner moeten zijn.
Als je alleen bent mag je x m² bouwen , als je 4 kinderen hebt 250 m² ...

En mag je als alleenstaande dan na 5j ook alleen maar verkopen aan een alleenstaande? En je mag ook geen partner ontmoeten, die misschien ook al kinderen heeft? Of mag je dan retro-actief toch btw terugvorderen als dat gebeurt? Tinder gaat nogal draaien in België!

En dan verwonderd zijn dan België het slechtste land voor alleenstaanden is …

En dit is permanent nu he?
Want ik moet nog een jaartje sparen haha

Nee, is niet permanent. Al die maatregelen zijn tijdelijk. Gewoon verlengd, maar met meer uitsluitingen
Ik vind het nu even niet terug maar ik dacht iets op hlnplus of de tijd gezien te hebben dat de maatregel permanent werd.

Nee, is niet permanent. Al die maatregelen zijn tijdelijk. Gewoon verlengd, maar met meer uitsluitingen
Ik vind het nu even niet terug maar ik dacht iets op hlnplus of de tijd gezien te hebben dat de maatregel permanent werd.
Zou idd kunnen.
Maar we weten allemaal hoe permanent hier beslissingen zijn.
We hebben zelf een groene regering die de kernuitstap deels heeft teruggedraaid

Zou idd kunnen.
Ja ik begrijp je wel. Ik zal er niet te lang moeten over treuzelen

Er zijn nog geen heel uitgebreide beschrijvingen online gevonden, maar er wordt wel al geschreven dat het permanent op 6% BTW zou komen. Hierdoor zou het dus niet meer nodig zijn om dit elk jaar opnieuw te verlengen. Het blijft even afwachten wat het exact zal zijn.

Zou idd kunnen.
Klopt, we zijn nu ook van ‘deze maatregel is te duur’ naar ‘het kan toch maar nu permanent’ op een week 😅 wel zonder de bouwpromotoren, dat zal mss een groter deel dan de particulieren zijn.

Volgens wat ik begrepen heb uit de media, gaat men de maatregel nu toch weer verlengen. Maar deze keer enkel voor particulieren. Ik vermoed dan ook dat definities en voorwaarden gewoon behouden blijven.

Een tip: hou er geen rekening mee in je begroting. Kan je er toch aanspraak op maken, is dat mooi meegenomen en heb je ruimte voor wat extra’s.

Bij het indienen van mijn bouwvergunning was er nog geen sprake van die 6% bij sloop & herbouw (noch van andere Vlaamse sloop premie trouwens). Toen was er ineens die 6% … kelder toevallig laten uitvoeren dus kon ineens aan 6%. Ik doe heel veel zelf, dus alle aankopen altijd aan 21%. Voor 2023 werd het zoals steeds op de valreep verlengt. De werken die ik wel zal laten uitvoeren (chape, pleister, keuken,…) volgen allemaal pas begin 2024. Tot vorige week ging men dat niet verlengen. Dat scheelt heel wat.
Nu plots is er die 6% voor 2024 wel weer.

Hoelang zijn die dan verlengd?
1j.
Amai dit wist ik niet. Waar is dit geschreven?
Verlengd voor onbepaalde tijd: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wo...-renovatie-en-sloop-en-heropbouw-van-woningen
  • Vanaf 1 januari 2024 blijft het verlaagde btw-tarief van 6% behouden voor onbepaalde tijd, voor projecten van bouwheren-natuurlijke personen. Het moet gaan om woningen:
    • die gedurende 5 jaar de enige en eigen woning van de bouwheer/koper zijn
    • en die een bewoonbare oppervlakte hebben van maximum 200 m2.
  • Vanaf 1 januari 2024 zal het btw-tarief voor projecten via bouwpromotoren, terug 21% bedragen.
Niets is permanent natuurlijk. Maar ze hebben ditmaal wel degelijk rekening gehouden met de realiteit van een bouwprocess en niet enkel voor 1 jaar verlengd. De 200m max blijft behouden, dus ik vermoed de randvoorwaarden hieromtrent ook (wc, gang, garage, etc, telt niet mee). Een beperking die geen beperking is, maw... want 200m2 aan kamers/woonkamer/keuken is absoluut gigantisch :)

btw: de btw administratie van ons arrondissement waar we ons renovatieplan hebben aan voorgelegd om te checken of het onder 6% renovatie zou vallen heeft ons uitdrukkelijk gezegd dat wij aanspraak maken op 6% sloop/heropbouw, zonder effectief helemaal te moeten slopen... (ie, geen attest van sloop nodig). Waarschijnlijk wel best om dit eerst te verifieren bij de betrokken diensten voor jullie specifieke project...

6% zonder slopen is gewoon renovatie van woning ouder dan 10j. Dat is al heel lang in voege.

6% zonder slopen is gewoon renovatie van woning ouder dan 10j. Dat is al heel lang in voege.
ter volledigheid: het project was afgekeurd als renovatie door diezelfde btw ambtenaar wegens geclassificeerd als 'nieuwbouw'

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan