• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

slimme meter - interpretatie waarden

osdorp

Lid
Lid geworden
8 jan 2008
Berichten
171
Waarderingsscore
3
Punten
18
dag allen,
eind vorige week werden slimme meters geplaatst voor elektriciteit en aardgas. Is bestaande installatie met sinds een 3 tal jaar zonnepanelen. Volg verbruik reeds enkele jaren vrij gedetailleerd. Wij zitten met enkelvoudig dagtarief. Graag jullie hulp bij ontleden van cijfers op slimme meter want is niet logisch. codes 1.8.1 en 1.8.2 zijn voor afname en de andere voor injectie, maar na iets minder dan 3 dagen zit ik met deze waarden:

1.8.1 --> 0.889 kwh
1.8.2 --> 39.200 kwh
2.8.1 --> 0.849 kwh
2.8.2 --> 9.249 kwh

die 39 kwh afname zou nog kunnen (winter ~15kwh verbruik per dag) maar had die waarde dan verwacht bij 1.8.1 gezien enkelvoudig dagtarief. Opbrengst van zonnepanelen: idem --> verwacht bij 2.8.1, maar ook klopt deze productie niet volgens teller van zonnepanelen: daar zou sinds plaatsing een 20kwh geproduceerd zijn. wat zijn dan die waarden <1 kwh?

of is 2.8.2 enkel de surplus van zonnepanelen - het deel dat we niet meteen zelf gebruiken? en bijgevolg is afrekening voor factuur 1.8.2 - 2.8.2?

merci alvast
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
snachts en weekend telt hij altijd op x.x.2 en als je enkelvoudig tarief hebt tellen ze dat samen voor de factuur
 

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Berichten
1.034
Waarderingsscore
513
Punten
113
Al eens de moeite gedaan om de handleiding te lezen? ;)

*Het telwerk van de digitale meter telt altijd volgens dag- en
nachttarief. Als je enkelvoudig uurtarief hebt, tellen we achteraf beide meterstanden op. Je kunt je totale afname en injectie
ook raadplegen via de display 1.8.0 en 2.8.0.
De uren waarop we
overschakelen tussen dag- en nachttarief verschillen volgens je
woonplaats. Surf naar www.fluvius.be voor meer info.

Waarom bijna al uw PV opbrengst op de 'nachtteller' (of eigenlijk daltarief) zit: in het weekend is het daltarief geldig, dus als je pas eind vorige week (de vrijdag?) over bent gegaan, dan is dat logisch.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
En ook wat je zelf "direct" verbruikt injecteer je niet. Dus mij lijkt het zo dat wat je zonnepanelen rapporteren dat ze opbrengen meestal kleiner zal zijn dan de injectie die je doet.
 

jvanhambelgium

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
1.931
Waarderingsscore
45
Punten
48
En ook wat je zelf "direct" verbruikt injecteer je niet. Dus mij lijkt het zo dat wat je zonnepanelen rapporteren dat ze opbrengen meestal kleiner zal zijn dan de injectie die je doet.
Groter bedoel je ? Injectie = Opbrengst PV - eigenverbruik
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
yes yes, inderdaad :) nog te weinig koffie gedronken.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
40 kWh afname plus 20kWh productie min 10kWh injectie: jullie hebben 50kWh verbruikt.
40kWh afname min 10kWh injectie: er zal 30kWh aangerekend worden op de factuur (als jullie gekozen hebben voor terugdraaiend principe met prosumententarief) à 25ct = 10€
Resultaat: de 20kWh eigen productie is ‘gratis’ (wordt niet aangerekend). Je betaalt wel prosumententarief op de eigen productie (ruwweg 100€ per kW omvormer en dus per 1,2kWp panelen al kan dat ook meer zijn, dus ergens rond 80€ per 1000kWh productie ofwel +/-1,5€ op die 20kWh). De afschrijving van de installatie telt natuurlijk ook nog mee (ook iets van 1,5€ voor die 20kWh).
Exact zoals vroeger met een klassieke terugdraaiende teller.

Wat is dit zonder terugdraaien?
Energiekost voor 40kWh afname à 5ct/kWh = 2€
Energiekost voor 10kWh injectie à -3ct/kWh = -0,3€
Transportkosten en taksen en dies meer voor 50kWh à 20ct/kWh = 10€
Afschrijving installatie blijft 1,5€
Totaal: 23,2€

Maar de mensen gaan kunnen besparen met die terugdraaiende teller! Het is zeker geen platte belastingverhoging.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
40 kWh afname plus 20kWh productie min 10kWh injectie: jullie hebben 50kWh verbruikt.
40kWh afname min 10kWh injectie: er zal 30kWh aangerekend worden op de factuur (als jullie gekozen hebben voor terugdraaiend principe met prosumententarief) à 25ct = 10€
Resultaat: de 20kWh eigen productie is ‘gratis’ (wordt niet aangerekend). Je betaalt wel prosumententarief op de eigen productie (ruwweg 100€ per kW omvormer en dus per 1,2kWp panelen al kan dat ook meer zijn, dus ergens rond 80€ per 1000kWh productie ofwel +/-1,5€ op die 20kWh). De afschrijving van de installatie telt natuurlijk ook nog mee (ook iets van 1,5€ voor die 20kWh).
Exact zoals vroeger met een klassieke terugdraaiende teller.

Wat is dit zonder terugdraaien?
Energiekost voor 40kWh afname à 5ct/kWh = 2€
Energiekost voor 10kWh injectie à -3ct/kWh = -0,3€
Transportkosten en taksen en dies meer voor 50kWh à 20ct/kWh = 10€
Afschrijving installatie blijft 1,5€
Totaal: 23,2€

Maar de mensen gaan kunnen besparen met die terugdraaiende teller! Het is zeker geen platte belastingverhoging.

dus jij zegt dat die injectie 17c€ kost per kWh ????
klopt niet

transport ga je enkel op afname betalen
de 3c€ voor injectie, heb jij dit bedrag bevestigd van je leverancier?
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ge kunt met uw digitale meter EN zonnepanelen uw verbruik niet 100% weten. De digitale meter weet niet hoeveel gij verbruikt van wat uw zonnepanelen opbrengen. Als ge dat exact wilt weten moet ge ook een meting van uw zonnepanelen hebben.
Printscreen van mijn metingen sinds zaterdag ? (het juist decoderen van de datastring uit de digitale meter naar mijn controller heeft wat langer geduurd dan ik ingeschat had)
1610357643034.png
 
Laatst bewerkt:

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
Ge kunt met uw digitale meter EN zonnepanelen uw verbruik niet 100% weten. De digitale meter weet niet hoeveel gij verbruikt van wat uw zonnepanelen opbrengen. Als ge dat exact wilt weten moet ge ook een meting van uw zonnepanelen hebben.
Printscreen van mijn metingen sinds zaterdag ? (het juist decoderen van de datastring uit de digitale meter naar mijn controller heeft wat langer geduurd dan ik ingeshat had)
Bekijk bijlage 77788
Netjes Joske_! Welke componenten gebruik je daar dan van? Gebruik je iets zoals de encovan digital meter uitlezen module? En is er dan een API ofzo om van je zonnepanelen (omvormer) de productie uit te lezen?
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
@invis
Ik gebruik een Beckhoff CX-controller voor mijn hele huis, omvormer van mijn zonnepanelen lees ik uit via Modbus en digitale meter lees ik rechtstreeks op de USB-poort van mijn controller. (verder doe ik nog veel meer toeters en bellen in mijn slim huis :LOL: )
Data schrijft de controller weg in InfluxDB en een CSV-file op de FTP van de controller.
InfuxDB visualiseer ik met Grafana (proefprojectje op dit moment)
CSV-file (met minder gegevens, maar nog meer dan voldoende) lees ik in excel in om wat grafiekskes bij te houden. Deze doe ik nu al 3j.
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
:-D Haha, mercie voor de verduidelijking.

Ik ben zelf nog aan het twijfelen of ik ga dingen beginnen meten of niet. Het opzetten is meestal dolle pret, maar wat doe je daar nadien mee :)
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Bewuster leven. Klinkt gek, maar als ge weet wat ge verbruikt gaat ge bij sommige dingen ook 2x nadenken. :)
In mijn geval enkel bij t afwasmachine. Vroeger stak ik dat elke dag aan, nu wacht ik tot t vol is. (elektriciteit en water)
 

invis

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jan 2018
Berichten
996
Waarderingsscore
539
Punten
93
nee, ik geef u geen ongelijk. Meten is weten!
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
@stefan: het is maar een ruw rekenvoorbeeld hé. Het steekt op geen paar euro. Er is nog niets vastgelegd dus niemand kan wat weten. Kan er serieus wat naast zitten. Maar zelfs als je dat halveert (of door 4) zal het nog altijd veel duurder zijn.
Nu krijg je 25ct per geïnjecteerde kWh. Dat gaat dalen naar maximum de energiekost (dus 5ct, maar dat ga je nergens krijgen dus met 3ct gerekend). En op de injectie ga je netkosten moeten betalen. Dus minstens 20ct minder krijgen en daarbovenop ook nog moeten betalen.
Prosumententarief kost mij nu 8ct/kWh. In ruil daarvoor zou ik 20ct/kWh moeten inleveren en netkosten betalen. Neen, duidelijk geen verhoging.

Ben je dat zeker van dat transport (of eigenlijk netkosten)? Dat was toch het hele punt van de dubbele teller om ook het gebruik van het net te laten betalen voor injectie? En veel duurder dan de grote installaties want die betalen amper iets (ah ja, volume-korting).
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Bewuster leven. Klinkt gek, maar als ge weet wat ge verbruikt gaat ge bij sommige dingen ook 2x nadenken. :)
In mijn geval enkel bij t afwasmachine. Vroeger stak ik dat elke dag aan, nu wacht ik tot t vol is. (elektriciteit en water)
Het is maar een kwestie van tijd eer er ‘slimme’ toestellen op de markt komen die op basis van jouw productie en huidig energietarief beslissingen nemen omtrent zaken aan of af zetten. De wasmachine, vaatwas, droogkast,... ga je ‘s morgens vullen en ergens in de loop van de komende dag of nacht gaan die hun programma afwerken. Je zal misschien ook een tijdstip kunnen ingeven wanneer je ten laatste resultaat wil.
Ze gaan daarvoor ook de lokale weersvoorspellingen gebruiken (bvb verwachte zoninstraling, dat bestaat nu al als dienst) en de toestellen gaan met elkaar communiceren om prioriteiten uit te werken (bvb op basis van gewenst tijdstip of lopend programma). Misschien zelfs het programma tijdelijk onderbreken waar dat kan.
En dat zal op zich ook weer handenvol geld kosten, met ingebouwde hardware & software en online abonnementen.
In NL kunnen de tellerresultaten nu al online opgeslagen en als webdienst aangeboden worden. Met api voor IoT devices. Dus het platform is er al.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
@stefan: het is maar een ruw rekenvoorbeeld hé. Het steekt op geen paar euro. Er is nog niets vastgelegd dus niemand kan wat weten. Kan er serieus wat naast zitten. Maar zelfs als je dat halveert (of door 4) zal het nog altijd veel duurder zijn.
Nu krijg je 25ct per geïnjecteerde kWh. Dat gaat dalen naar maximum de energiekost (dus 5ct, maar dat ga je nergens krijgen dus met 3ct gerekend). En op de injectie ga je netkosten moeten betalen. Dus minstens 20ct minder krijgen en daarbovenop ook nog moeten betalen.
Prosumententarief kost mij nu 8ct/kWh. In ruil daarvoor zou ik 20ct/kWh moeten inleveren en netkosten betalen. Neen, duidelijk geen verhoging.

Ben je dat zeker van dat transport (of eigenlijk netkosten)? Dat was toch het hele punt van de dubbele teller om ook het gebruik van het net te laten betalen voor injectie? En veel duurder dan de grote installaties want die betalen amper iets (ah ja, volume-korting).

als je verhaal klopt, wie zou dan nog injecteren?
je moet er voor betalen in jouw rekenvb
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
@stefan: het is maar een ruw rekenvoorbeeld hé. Het steekt op geen paar euro. Er is nog niets vastgelegd dus niemand kan wat weten. Kan er serieus wat naast zitten. Maar zelfs als je dat halveert (of door 4) zal het nog altijd veel duurder zijn.
Nu krijg je 25ct per geïnjecteerde kWh. Dat gaat dalen naar maximum de energiekost (dus 5ct, maar dat ga je nergens krijgen dus met 3ct gerekend). En op de injectie ga je netkosten moeten betalen. Dus minstens 20ct minder krijgen en daarbovenop ook nog moeten betalen.
Prosumententarief kost mij nu 8ct/kWh. In ruil daarvoor zou ik 20ct/kWh moeten inleveren en netkosten betalen. Neen, duidelijk geen verhoging.

Ben je dat zeker van dat transport (of eigenlijk netkosten)? Dat was toch het hele punt van de dubbele teller om ook het gebruik van het net te laten betalen voor injectie? En veel duurder dan de grote installaties want die betalen amper iets (ah ja, volume-korting).

als je verhaal klopt, wie zou dan nog injecteren?
je moet er voor betalen in jouw rekenvb
Je moet er nu ook voor betalen (prosumententarief). 0,8ct per kWh in mijn geval. En dat valt dan gelukkig weg. Maar je wordt nu ook dik betaald voor de elektriciteit, en dat valt weg, dat is al zeker. Wie voor 2021 al voor dubbele teller koos, die kreeg als gunst nog saldering op de energiekost (dus 5ct), maar dat zou niet zo blijven is er meteen bij gezegd.
Ik vraag me inderdaad af wie er daar in zal willen stappen. En het is ook duidelijk waarom de CREG (of is het de VREG) zo hard tegen die 15j gekant is: zakken vol geld.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan