• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Slim energiebeheer

Lid geworden
26 mrt 2023
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

We gaan binnenkort een totaalrenovatie doen. Elektriciteit wordt volledig opnieuw gedaan. Zonnepanelen, warmtepomp, laadpaal, ventilatie zullen allemaal aanwezig zijn (merken/modellen zijn nog niet gekozen). Ik voorzie voorlopig nog geen thuisbatterij.
Maar ik wil eerst nadenken over een systeem dat de energie flows van het huis slim beheert. Voornamelijk om mijn zelfconsumptie te maximaliseren en om rekening te houden met capaciteitstarief (en toekomstig dynamisch tarief). Hiermee bedoel ik zaken zoals:
- Laadpaal laadt met dynamisch vermogen op basis van productieprofiel van zonnepanelen dus niet enkel aan/uit (en als back-up in daluren)
- Warmtepomp/ventilatie draait wanneer zonnepanelen produceren (en als back-up in daluren)
- Communicatie mogelijk met slimme wasmachines/vaatwasser/droogkast/... om pas te starten wanneer zonnepanelen produceren (en als back-up in daluren)
- Weersvoorspelling om productie schatting van volgende dag te hebben
- Dynamische tarieven van volgende dag inladen, analyseren en verbruikers inplannen

Na wat googlen, lijkt het alsof zo'n systemen nog maar net op de markt zijn. Systemen zoals SMA Home Manager, Evaportal, Smappee of gewoon een uitgebreide Home Assistant lijken mij opties maar ze hebben allemaal wel ergens beperkingen. Het is belangrijk om hier nu al over na te denken zodat ik mijn systemen kies zodat ze compatibel zijn met de "energie manager".

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Mvg
 

Wijgaan(ver)bouwen

Zeer Actief lid
Lid geworden
23 okt 2021
Berichten
464
Waarderingsscore
198
Punten
43
De firma Homate uit Gent is hier volop mee bezig.

Het systeem houdt rekening met het weerbericht en beslist om pas namiddag warm water bij te warmen bv. als je 's morgens een douche genomen hebt ipv meteen na de douche alles weer bij te warmen.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
- Warmtepomp/ventilatie draait wanneer zonnepanelen produceren (en als back-up in daluren)
- Communicatie mogelijk met slimme wasmachines/vaatwasser/droogkast/... om pas te starten wanneer zonnepanelen produceren (en als back-up in daluren)
-ventilatie moet altijd draaien. -> misschien wel iets dat automatisch naar lage stand gaat wanneer je niet thuis bent?
-warmtepomp is efficiënter als die zo laag mogelijk kan moduleren, in een modern huis moet je dat niet zitten aan uit zetten zoals een klassieke thermostaat, hier staat die permanent gewoon op 20 graden. waar je wel naar kan kijken is om mss de boiler iets warmer te stoken bij zonoverschot als buffer.
het probleem dat ik bij al die dingen zie is dat de technische oplossingen hiervoor vaak duurder zijn dan besparing dat ze ooit gaan opbrengen
die warmtepomp doet 90% van zijn werk in de winter, wanneer je bijna geen zon hebt en dus niet veel uit een slimme sturing haalt.

-slimme vaatwasser/wasmachine/droogkast? zet die ochtends gewoon uitgesteld op zodat die in de namiddag draait, als de zon schijnt dan is dat toch de goeie moment, en als de zon niet schijnt dan moet je was evenzeer gedaan worden. gewoon een gewoonte van maken :)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Die 80% is waar bij het laden de maximale spanning per cel bereikt wordt en bij verder laden die spanning niet meer mag stijgen maar in de plaats de laadstroom vermindert.
Boven de 80% ziet de batterij in verhouding veel meer af.

Op mijn gsm bv staat een kleine app die een seintje geeft wanneer 80% opgeladen.
Bij mijn dure Stihl batterijen van mijn tuingerief heb ik een schakelingetje ingebouwd dat de lader doet stoppen bij 80%
En indien praktisch mogelijk wissel ik van batterij alvorens het laatste streepje begint te knipperen.

Van hoe lager er wordt opgeladen, ook hoe meer stress voor de batterij.

Ideaal blijf je tussen 30 en 80 %
Maw 'ideaal' installeer je een batterij met een dubbele capaciteit als nodig en blijft tussen die waarden - niet echt praktisch bij een EV :)

Bij niet-gebruik van de batterij is een ongeveer half-volle lading het beste.
Volledig opgeladen laten staan doet de batterij vlugger verslijten = de capaciteit vermindert.

Er zijn mensen die iedere keer wanneer ze thuiskomen met hun elektrische fiets die terug volledig gaan volladen.
En bij sommige is dan de batterij na twee - drie jaar versleten.
Bij de fiets van mijn moeder had de batterij na 8 jaar nog de originele capaciteit (gemeten door na opladen te belasten met weerstand en stroom en spanning na te gaan), maar daar had ik ook een schakeling ingebouwd die de lading controleerde (instelbaar want uiteraard volledig vol te laden bij een langere fietsuitstap).

MAAR, je moet natuurlijk een gezond evenwicht houden tussen het ideale nastreven voor de batterij en het nog op een normale manier gebruik kunnen maken van de toestellen.
moderne batterijen zullen een BMS hebben dat deze laadcapaciteit regelt zonder dat je daar zelf naar moet omkijken.
Die gaan er bv voor zorgen dat 100% laden eigenlijk maar 80-90% is.
Nieuwe technologieen voor batterijen die toch meer bruikbare capaciteit hebben. Dieper kunnen ontladen worden en meer werkelijke capaciteit gebruiken. Zoutwaterbatterij lijkt me bv goede keuze voor thuisbatterij.

Jungheinrich gebruikt bv de Lithium-batterijen van BYD. De resultaten qua capaciteit na enkele jaren intensief gebruik zijn positief. Door het intensief gebruik in een vorklift, leren ze ook bij om het BMS aan te passen.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ik heb een smappee laadpaal en ga de Connect ‘centrale’ nu laten vervangen door een Genius. Deze heeft ondersteuning voor MQTT en al een broker ingebouwd waardoor het met bvb Arduino of Pi mogelijk is om de momentane overproductie uit te lezen en daar iets mee te doen.
Ze hebben uit het doosje reeds de mogelijkheid om schakelaars aan te sturen, maar mijn doel is iets meer outside-the-box: ik wil het overschot in mijn SWW boiker pompen. Die is elektrisch. Ik wil die dus gaan moduleren om het productieoverschot op te gebruiken. Met aan/uit kan ik niks, want die boiler is meteen 2200W. Als er maar 200W overschot is dan is dat geen winst, dan kan ik beter in de nacht laden. Als ik in stappen van bvb 100W ga moduleren (eigenlijk zou het ook fijner kunnen, maar dat is misschien niet nuttig) dan is dat ahw een thuisbatterij voor SWW.
Wachten totbee minstens 1000W overproductie is heeft ook geen zin, dan haal ik een groot deel van het jaar niets op, net in de periode waar je naar 100% eigenverbruik zou kunnen gaan.
Als het systeem tegen een bepaald uur nog niet vol is, dan kan er gekozen worden om volop bij te laden uit het net.
Er moet dus ook een temperatuursensor op de metalen kuip gezet worden. Of in de buis waar nu de thermostaat zit.
Ik heb vooral in de ochtend warm water nodig, dus ik kan dan in de nacht volop bijladen als het moet. Bij mijn contract zit daar nog wel wat verschil op.

Dat is uiteraard puur uit interesse als electronicus. Dat is niet een systeem dat vermarktbaar is want je moet alle elektronica die nu al in de boiler zit er uit slopen en rechtstreeks op de elementen koppelen. In mijn geval zitten er 3 bvb elementen in omdat die ook 3F geschakeld kan worden met een andere sturing. Ik ga dus werken met 3 triacs zodat ik een minder groot vermogen moet schakelen.
Het voordeel aan een weerstandsverwarming is dat je erg simpel kan moduleren met het principe van een dimmer voor gloeilampen.

Maar zoals gezegd , het is een stukje fun-factor eerder dan een echte besparing. (Vooral omdat ik nog een terugdraaiende teller heb). Vorig jaar had ik 500 kWh onder nul gedraaid op dag en nog 2000 kWh verbruikt in de nacht. Ik zou graag nog wat panelen bijleggen en die dan beter benutten. En binnen afzienbare tijd komt die digitale meter er toch, dan wordt het al helemaal nuttig om eigenverbruik te verhogen.

De boiler is nog maar 5j oud en heeft dus nog wel wat tijd voor de boeg. Daarom wil ik die nog niet vervangen door een zonneboiler of wp-boiler.
Via dit systeem kan ik er een minder efficiënte zonneboiler van maken tegen een erg lage prijs (zal rond de 100€ aan materiaal kosten, de Genius gaat op de firma).

Sinds dit jaar is er dus ook de EV. Het verwachte verbruik daarvan ligt rond de 4000kWh op jaarbasis (20.000km/j). Allemaal op nacht natuurlijk. Voorlopig laden we 1 keer per week een bijna volle tank (100kWh batterij) of 2 keer een kleine halve tegen 22kW, omwille van batterij-leeftijd. Maar als de digitale er komt met het piektarief dan gaan we die misschien toch dagelijks traag moeten bijladen en de batterij dus permanent bijna vol houden, wat op zich erg slecht is voor de batterij.
Permanent op 90% houden
Alles boven de 80 is slecht, blijkbaar. Liefst zelfs beneden de 60% houden zodra het boven de 15° wordt.
Dan wordt het wel een beetje belachelijk naar rijbereik.
Klopt niet
nieuwe batterijen mag je constant naar 100% brengen
zeker als je daarna direct gaat rijden
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
vooral dat laatste zinnetje is belangrijk @stefan . Dat is toch ook de info die ik van de garage gekregen heb... Als je direct gaat rijden => laden naar 100%, anders max 80 en blijven tss de 20 & 80%
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
vooral dat laatste zinnetje is belangrijk @stefan . Dat is toch ook de info die ik van de garage gekregen heb... Als je direct gaat rijden => laden naar 100%, anders max 80 en blijven tss de 20 & 80%
In de garage expliciet gevraagd en die van mij mag naar 100% altijd

eerste generatie Tesla was 20-80, dat klopt, maar nu gebruiken ze ook andere batterijen, geen cobalt meer erin … en is dat minder erg
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Volgens sommige zou snellader ook slecht zijn

meer fabels dan cijfers
 

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Berichten
259
Waarderingsscore
129
Punten
43
Volgens sommige zou snellader ook slecht zijn

meer fabels dan cijfers

Meestal zit er in al die dingen een waarheid. Alleen staat de technologie niet stil en evolueren de batterijen razendsnel. We hebben misschien de indruk dat de technologie niet verandert omdat na 15 jaar smartphones de batterij nog steeds na een dag leeg is, maar de batterijen worden wel degelijk veel beter, onze apparaten kunnen gewoon meer en vragen gewoon meer stroom. Bovendien maken ze die dingen steeds dunner waardoor de batterij eerder kleiner (qua volume) wordt dan groter.

Het hangt er inderdaad maar net van af welke batterijtechnologie wordt gebruikt. Een LiFePO4 batterij zoals die in de Chinese Tesla Model 3's wordt gebruikt, heeft andere eigenschappen dan NCA batterijen die bvb.in een model S worden geplaatst. Voor je dus uitspraken kan doen over wat best is voor de batterij in kwestie, moet je eerst weten welke chemische samenstelling die heeft. Pas op basis daarvan kun je zeggen wat wel of niet van toepassing is. 👨‍🎓
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
- Warmtepomp/ventilatie draait wanneer zonnepanelen produceren (en als back-up in daluren)
- Communicatie mogelijk met slimme wasmachines/vaatwasser/droogkast/... om pas te starten wanneer zonnepanelen produceren (en als back-up in daluren)
-ventilatie moet altijd draaien. -> misschien wel iets dat automatisch naar lage stand gaat wanneer je niet thuis bent?
-warmtepomp is efficiënter als die zo laag mogelijk kan moduleren, in een modern huis moet je dat niet zitten aan uit zetten zoals een klassieke thermostaat, hier staat die permanent gewoon op 20 graden. waar je wel naar kan kijken is om mss de boiler iets warmer te stoken bij zonoverschot als buffer.
het probleem dat ik bij al die dingen zie is dat de technische oplossingen hiervoor vaak duurder zijn dan besparing dat ze ooit gaan opbrengen
die warmtepomp doet 90% van zijn werk in de winter, wanneer je bijna geen zon hebt en dus niet veel uit een slimme sturing haalt.

-slimme vaatwasser/wasmachine/droogkast? zet die ochtends gewoon uitgesteld op zodat die in de namiddag draait, als de zon schijnt dan is dat toch de goeie moment, en als de zon niet schijnt dan moet je was evenzeer gedaan worden. gewoon een gewoonte van maken :)
Ik wil ook wel meer met sturing doen van energievraag maar nog niet dingen tegengekomen die voldoende kunnen automatisch sturen die geen hobby gehalte hebben (jammer genoeg niet voldoende tijd hiervoor).

Aangezien ons huis goed geïsoleerd is ben ik meer low-level oplossing gegaan om de vraag proberen af te stellen op het aanbod. Onze WP staat ingesteld dat die altijd 21° moet geven en in de namiddag moet die tussen 14h en 16h een 23° geven (als er zon is dan doen we eigen gebruik). SWW zelfde principe maar in de voormiddag.
Zo moeten we er niet naar kijken/over nadenken en spreiden we onze belasting en als er zon is hebben we eigen verbruik. Het komt nooit echt lager dan 22°C bij ons binnen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan