• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Slim energiebeheer

Lid geworden
26 mrt 2023
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

We gaan binnenkort een totaalrenovatie doen. Elektriciteit wordt volledig opnieuw gedaan. Zonnepanelen, warmtepomp, laadpaal, ventilatie zullen allemaal aanwezig zijn (merken/modellen zijn nog niet gekozen). Ik voorzie voorlopig nog geen thuisbatterij.
Maar ik wil eerst nadenken over een systeem dat de energie flows van het huis slim beheert. Voornamelijk om mijn zelfconsumptie te maximaliseren en om rekening te houden met capaciteitstarief (en toekomstig dynamisch tarief). Hiermee bedoel ik zaken zoals:
- Laadpaal laadt met dynamisch vermogen op basis van productieprofiel van zonnepanelen dus niet enkel aan/uit (en als back-up in daluren)
- Warmtepomp/ventilatie draait wanneer zonnepanelen produceren (en als back-up in daluren)
- Communicatie mogelijk met slimme wasmachines/vaatwasser/droogkast/... om pas te starten wanneer zonnepanelen produceren (en als back-up in daluren)
- Weersvoorspelling om productie schatting van volgende dag te hebben
- Dynamische tarieven van volgende dag inladen, analyseren en verbruikers inplannen

Na wat googlen, lijkt het alsof zo'n systemen nog maar net op de markt zijn. Systemen zoals SMA Home Manager, Evaportal, Smappee of gewoon een uitgebreide Home Assistant lijken mij opties maar ze hebben allemaal wel ergens beperkingen. Het is belangrijk om hier nu al over na te denken zodat ik mijn systemen kies zodat ze compatibel zijn met de "energie manager".

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt.

Mvg
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Is nog een totaal niet uitgewerkte wereld
digitale tellers zijn recent
dynamische contracten zijn recent

warmtepomp ga jij dus uitlaten in putje winter op een donkere dag? Succes en koop dan direct paar pulls extra
 
Lid geworden
26 mrt 2023
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
1
Is nog een totaal niet uitgewerkte wereld
digitale tellers zijn recent
dynamische contracten zijn recent

warmtepomp ga jij dus uitlaten in putje winter op een donkere dag? Succes en koop dan direct paar pulls extra
Vandaar mijn vraag of iemand hier al ervaring meer heeft want er is nog niet heel veel over te vinden.

Zoals ik al zei, als warmtepomp voeden met zonne-energie niet mogelijk is, dan zoveel mogelijk in daluren gaan verbruiken.
 

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
Ik heb geen ervaring met COTS oplossingen maar gebruik zelf een combinatie van loxone, HA, node red en nog wat andere zooi om iets van die aard te doen.

Maar dat doe in eerder hobbymatig en als IT'er in plaats van kostenbesparend. Misschien ook deels uit ideologie en groene gedachten. 'k Heb ook gewoon een vast contract voor elektriciteit en probeer gewoon zo veel mogelijk prijsstabiliteit in te bakken. Maar daarvoor hoef je niet enkel technische oplossingen te gebruiken...

Er zijn nog wel meer IT minded mensen die dat hier en overal ter wereld doen, maar dit is zeker niet voor iedereen. (Op dit moment toch niet)

Voor de besparing moet je het alvast niet doen. Energie is naar mijn mening belachelijk goedkoop, zeker als je nog eens een zonne-installatie, een energiezuinige woning, nieuwe apparaten en led verlichting hebt.

Bij mij is het meer de 'cool' en 'kennis' factor samen met wat echt praktische use cases en de romantische ambitie om off grid te gaan. Welke mij in de praktijk eigenlijk niet uitmaakt.

Waar ik wel op inzet als lui persoon is optimalisatie en automatisering. Ik wil zo goed mogelijk leven en zo weinig mogelijk daarvoor moeten doen. Dan kan ik ook interessantere zaken doen :')

Ik zou er aan beginnen als je ermee wilt prullen, in staat bent om het te begrijpen en er plezier uithaalt.
En als de WAF er is en je ook in staat bent een degelijke systeem op te zetten dat niet je dagdagelijks leven hypothekeert.

(De WAF is weeral ook niet enkel techniek maar ook gebruik van 'soft skills' en 'training')

Soit mijn huis is eigenlijk vergelijkbaar met een geautomatiseerde KMO. :)
(Met de optie om alles er makkelijk tussenuit te slopen, moest dat ooit nodig zijn)
 
Laatst bewerkt:

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Is nog een totaal niet uitgewerkte wereld
digitale tellers zijn recent
dynamische contracten zijn recent

warmtepomp ga jij dus uitlaten in putje winter op een donkere dag? Succes en koop dan direct paar pulls extra
Vandaar mijn vraag of iemand hier al ervaring meer heeft want er is nog niet heel veel over te vinden.

Zoals ik al zei, als warmtepomp voeden met zonne-energie niet mogelijk is, dan zoveel mogelijk in daluren gaan verbruiken.
Daluren kost 1c€ minder ?
 

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
Als toevoeging.

Voor de gemiddelde particulier zou ik, als je niet voor domotica wilt gaan in de traditionele opzet, kiezen voor een grote zonne-installatie. En inzetten op het zuinig maken van de woning.

Voor het stabiliseren van de piekstromen en verhogen van zelfconsumptie (dus net-kosten, taksen ontwijken) zou ik afwachten totdat batterijen beter/goedkoper worden. Of alternatieven beschikbaar zijn, bijvoorbeeld energiedelen met iemand geografisch 200km verder, ...

Dat is veel makkelijker dan vanalles soorten complexe flows en connectiviteit etc op te zetten en onderhouden(!).

In de toekomst gaan we ofwel investeren in gezamenlijke infrastructuur dat zorgt voor de betaalbaarheid als gemiddelde consument en/of de batterij technologie gaat verbeteren omwille van de wapenwetloop in EV's.

Voor beiden zal het de komende 5 jaren wel duidelijk worden wat realistisch is.

Je kan natuurlijk wel simpele flows opzetten zoals de warmtepomp in de dag laten draaien en 's nachts afzetten (Of omgekeerd). In een goed geïsoleerd huis kan dat en zal er ook een hoger eigen verbruik zijn, thans beperkt. Maar dat kan al een halve eeuw met een klokthermostaat :)
 
Laatst bewerkt:
Lid geworden
26 mrt 2023
Berichten
17
Waarderingsscore
0
Punten
1
Is nog een totaal niet uitgewerkte wereld
digitale tellers zijn recent
dynamische contracten zijn recent

warmtepomp ga jij dus uitlaten in putje winter op een donkere dag? Succes en koop dan direct paar pulls extra
Vandaar mijn vraag of iemand hier al ervaring meer heeft want er is nog niet heel veel over te vinden.

Zoals ik al zei, als warmtepomp voeden met zonne-energie niet mogelijk is, dan zoveel mogelijk in daluren gaan verbruiken.
Daluren kost 1c€ minder ?
Volgens de uurtarieven van een dynamisch contract liggen de verschillen veel hoger dan wat jij beweert. Zie bijlage voor tarieven van vandaag. Als je in het daluur in de namiddag verbruikt kost het bijna 1/3de van de prijs in de avond. Als je na middernacht verbruikt, kost het bijna de helft van de prijs in de avond. Dus ik ben op zoek naar ervaringen om dit uit te werken. Als jij dit niet interessant vindt, geen probleem voor mij.
 

Bijlagen

  • 20230326_daily_prices_eSpot.pdf.pdf
    127,9 KB · Weergaven: 9

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
Het is belangrijk om hier nu al over na te denken zodat ik mijn systemen kies zodat ze compatibel zijn met de "energie manager".

Algemeen zou ik stellen dat je open protocollen/API's zoekt, bij voorkeur niet enkel beschikbaar via de vendor cloud.

En dat deze protocollen of local API's de juiste instructies aanvaarden voor jouw doelstelling.

Dat kan je dan slim integreren met gebruik van andere sensor,... data.

Uiteindelijk maakt het daarna weinig uit, thans voor een open oplossing zoals HA. Voor vendor specifieke oplossingen ben je dan weer afhankelijk van jouw vendor...

In de praktijk wordt dat veel moeilijker als je niet thuis bent in de materie en standaarden zijn er ook weinig, thans complete standaarden.
Maar om er een paar op te noemen, in willekeurige volgorde en doelstelling:
DMX512, Dali, Opentherm, ZigBee, matter, KNX, tcp/op, rest API, Odata, ...
En alle van deze protocollen zitten soms nog op andere lagen van het referentiemodel voor datacommunicatiestandaarden. Alsook zijn sommige niet eens te gebruiken in ruwe vorm en kan je sommige combineren en verschillen ze per vendor. Dusjah, je merkt de complexiteit hier. Laat staan dat er nog verschillende versies van zijn, al dan niet comptibel en je nog andere actoren nodig hebt om z'n protocol te gebruiken.

Algemeen zou ik dan gaan voor een open en breed gedragen oplossing zonder vaste maandelijkse lasten. Blijft er niet veel over eh
Is nog een totaal niet uitgewerkte wereld
digitale tellers zijn recent
dynamische contracten zijn recent

warmtepomp ga jij dus uitlaten in putje winter op een donkere dag? Succes en koop dan direct paar pulls extra
Vandaar mijn vraag of iemand hier al ervaring meer heeft want er is nog niet heel veel over te vinden.

Zoals ik al zei, als warmtepomp voeden met zonne-energie niet mogelijk is, dan zoveel mogelijk in daluren gaan verbruiken.
Daluren kost 1c€ minder ?
Volgens de uurtarieven van een dynamisch contract liggen de verschillen veel hoger dan wat jij beweert. Zie bijlage voor tarieven van vandaag. Als je in het daluur in de namiddag verbruikt kost het bijna 1/3de van de prijs in de avond. Als je na middernacht verbruikt, kost het bijna de helft van de prijs in de avond. Dus ik ben op zoek naar ervaringen om dit uit te werken. Als jij dit niet interessant vindt, geen probleem voor mij.
Als je je dit echt wilt gebruiken en actief sturen, werkt dat enkel als je jouw grootste verbruikers kent en kan sturen.

Assumption here, zal dit jouw warmtepomp (en of airco) en (toekomstig) EV zijn.

Eventueel uw ventilatie d afleggen of drastisch minderen als er niemand thuis is. Meeste systemen hebben wel KNX of 0-10V sturing. Ik doe dat hier maar zoveel besparing brengt dat ook niet mee. Want alles draait hier eigenlijk aan +- de laagste stand tenzij de sensoren verontreiniging detecteren. Bij afwezigheid draait het iets minder maar gezien de warmtewisselaar is dat ook niet zo'n besparingspost.

Zoek dus een oplossing die dat dan kan sturen op basis van het (per API) uitlezen van dynamische tarieven. In HA of node-red krijg je zoiets voor elkaar inclusief weersvoorspelling. T is wel niet plug and play.
 
Laatst bewerkt:

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
"Out of the box" is daar inderdaad niet direct iets voor verkrijgbaar. Elk merk zoekt wat rond, vaak kan je hooguit iets sturen met een aan/uitcontact.
Ik zie daar de eerste paar jaar nog niet direct iets in komen als standaard, en je gaat ook niet binnen 5 jaar je warmtepomp vervangen omdat de nieuwe betere stuurmogelijkheden heeft...
Mijn idee zal het sowieso iets netwerkgebaseerd worden, dus zou ik al aanraden om zeker naar al de toestellen die je zou willen gaan sturen UTP-kabels te trekken, liefst 2. En ik raad ook altijd al aan om een eigen wifi-netwerk aan te leggen, want meer en meer worden toestellen ook via wifi verbonden en is er geen mogelijkheid meer tot hard wiring. Als je dan bij elke wijziging aan je wifi-netwerk (bijvoorbeeld overschakelen van Telenet naar Proximus of omgekeerd) al je toestellen opnieuw moet gaan instellen, wordt dat een heel gedoe.

Het idee van home assistant en API's en dergelijke is leuk, maar je moet er wel mee bezig blijven. Als de fabrikant eens een grote update doorvoert aan de app kan het zijn dat je mag herbeginnen. Goed als je het graag doet, daar niet van.

Ik moet als elektricien bij mijn klanten zorgen dat alles werkt en blijft werken zonder dat ik alle jaren weer moet langskomen om wat te updaten en te herprogammeren. Daarom beperk ik me helaas tot volgende zaken momenteel:
- Laadpaal steeds voorzien van "slim laden" zodat de wagen kan opladen met het injectie-overschot.
- Warmtepomp: blokkeren indien nodig in functie van het capaciteitstarief. Diegenen die het toelaten een boost geven op het moment dat er injectie is (allemaal via elektrische contacten).

De warmtepomp enkel laten werken als er injectie is, heb ik hier thuis geprobeerd, en ik boette te veel in aan comfort. Vooral in het tussenseizoen. Helaas is vloerverwarming een dermate traag systeem dat je het moeilijk op die manier kan sturen. Bovendien gebeurde het dan op een avond wel eens dat het sanitair warm water op was... Voor mezelf zat ik daar niet zo mee in om dat wat te proberen finetunen, maar voor de klanten begin ik daar niet aan.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Is nog een totaal niet uitgewerkte wereld
digitale tellers zijn recent
dynamische contracten zijn recent

warmtepomp ga jij dus uitlaten in putje winter op een donkere dag? Succes en koop dan direct paar pulls extra
Vandaar mijn vraag of iemand hier al ervaring meer heeft want er is nog niet heel veel over te vinden.

Zoals ik al zei, als warmtepomp voeden met zonne-energie niet mogelijk is, dan zoveel mogelijk in daluren gaan verbruiken.
Daluren kost 1c€ minder ?
Volgens de uurtarieven van een dynamisch contract liggen de verschillen veel hoger dan wat jij beweert. Zie bijlage voor tarieven van vandaag. Als je in het daluur in de namiddag verbruikt kost het bijna 1/3de van de prijs in de avond. Als je na middernacht verbruikt, kost het bijna de helft van de prijs in de avond. Dus ik ben op zoek naar ervaringen om dit uit te werken. Als jij dit niet interessant vindt, geen probleem voor mij.
Het is veel goedkoper, zuiniger om je energieverbruik zwaar te verlagen,
isoleren, isoleren en isoleren
luchtdicht bouwen
ventilatie
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Ga eens praten met een Loxone-installateur. Of met Loxone zelf. Is een centraal systeem te koppelen met veel grote aanbieders en met een -te programmeren- energiebeheer.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Net dan is een batterij wel een optie.
Laden aan dalterief en gebruiken aan duurste tarief.
 

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Berichten
259
Waarderingsscore
129
Punten
43
Persoonlijk ben ik wel fan van Smappee. Hun software en hardware is degelijk en kan eigenlijk de meeste dingen die je aanhaalt. Al bij al een stabiel systeem én bovendien nog eens Belgisch ook.

Als je richting domotica kijkt, dan is Loxone inderdaad een optie maar ook Niko Home Control is voor mij zeker een goed idee. Ze hebben ook een module om verbruik en productie te meten en op basis daarvan kun je dan zaken gaan aansturen in je woning. Ik was in het begin sceptisch over Niko, maar ik heb het gevoel dat ze integraties met andere fabrikanten omarmen en op die manier een stevig systeem aan te bieden hebben.

Het alternatief is inderdaad zelf aan de slag gaan met open standaarden. Een central hub zoals Homey in combinatie met een hele rits sensoren, schakelbare stopcontacten, etc kan je al heel ver brengen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb een smappee laadpaal en ga de Connect ‘centrale’ nu laten vervangen door een Genius. Deze heeft ondersteuning voor MQTT en al een broker ingebouwd waardoor het met bvb Arduino of Pi mogelijk is om de momentane overproductie uit te lezen en daar iets mee te doen.
Ze hebben uit het doosje reeds de mogelijkheid om schakelaars aan te sturen, maar mijn doel is iets meer outside-the-box: ik wil het overschot in mijn SWW boiker pompen. Die is elektrisch. Ik wil die dus gaan moduleren om het productieoverschot op te gebruiken. Met aan/uit kan ik niks, want die boiler is meteen 2200W. Als er maar 200W overschot is dan is dat geen winst, dan kan ik beter in de nacht laden. Als ik in stappen van bvb 100W ga moduleren (eigenlijk zou het ook fijner kunnen, maar dat is misschien niet nuttig) dan is dat ahw een thuisbatterij voor SWW.
Wachten totbee minstens 1000W overproductie is heeft ook geen zin, dan haal ik een groot deel van het jaar niets op, net in de periode waar je naar 100% eigenverbruik zou kunnen gaan.
Als het systeem tegen een bepaald uur nog niet vol is, dan kan er gekozen worden om volop bij te laden uit het net.
Er moet dus ook een temperatuursensor op de metalen kuip gezet worden. Of in de buis waar nu de thermostaat zit.
Ik heb vooral in de ochtend warm water nodig, dus ik kan dan in de nacht volop bijladen als het moet. Bij mijn contract zit daar nog wel wat verschil op.

Dat is uiteraard puur uit interesse als electronicus. Dat is niet een systeem dat vermarktbaar is want je moet alle elektronica die nu al in de boiler zit er uit slopen en rechtstreeks op de elementen koppelen. In mijn geval zitten er 3 bvb elementen in omdat die ook 3F geschakeld kan worden met een andere sturing. Ik ga dus werken met 3 triacs zodat ik een minder groot vermogen moet schakelen.
Het voordeel aan een weerstandsverwarming is dat je erg simpel kan moduleren met het principe van een dimmer voor gloeilampen.

Maar zoals gezegd , het is een stukje fun-factor eerder dan een echte besparing. (Vooral omdat ik nog een terugdraaiende teller heb). Vorig jaar had ik 500 kWh onder nul gedraaid op dag en nog 2000 kWh verbruikt in de nacht. Ik zou graag nog wat panelen bijleggen en die dan beter benutten. En binnen afzienbare tijd komt die digitale meter er toch, dan wordt het al helemaal nuttig om eigenverbruik te verhogen.

De boiler is nog maar 5j oud en heeft dus nog wel wat tijd voor de boeg. Daarom wil ik die nog niet vervangen door een zonneboiler of wp-boiler.
Via dit systeem kan ik er een minder efficiënte zonneboiler van maken tegen een erg lage prijs (zal rond de 100€ aan materiaal kosten, de Genius gaat op de firma).

Sinds dit jaar is er dus ook de EV. Het verwachte verbruik daarvan ligt rond de 4000kWh op jaarbasis (20.000km/j). Allemaal op nacht natuurlijk. Voorlopig laden we 1 keer per week een bijna volle tank (100kWh batterij) of 2 keer een kleine halve tegen 22kW, omwille van batterij-leeftijd. Maar als de digitale er komt met het piektarief dan gaan we die misschien toch dagelijks traag moeten bijladen en de batterij dus permanent bijna vol houden, wat op zich erg slecht is voor de batterij.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Hier een huis van ondertussen 15 jaar oud :(. Dus toen was er nog niks beschikbaar van slimme sturingen, er was zelfs nog geen sprake van :p. Ondertussen staan er hier 2 EV's op de oprit, dus de laadpaal draait overuren, maar voorlopig alles nog op een analoge teller. Binnenkort extra zonnepanelen erbij en dan ook 99% zeker een digitale meter waardoor het wel nuttig wordt om een aantal zaken te herzien, enerzijds in functie van capaciteitstarief, anderzijds in functie van kostprijs van de energie.

1. In functie van het capaciteitstarief.
Daar kan ik jammer genoeg geen rekening mee houden omwille van de 2e EV. Ik doe redelijk wat kilometers op een jaar, tegen de 30.000 waardoor ik soms 2 dagen na elkaar meer dan 200km moet rijden. (dit weekend op zondag 240 km moeten rijden, tegen 20u thuis, op maandag om 6u moeten vertrekken voor een dagje van 250km dus moet de batterij vol. dus heb je maar 10u om te laden, dus daar zit ik al met een "piek" van minstens 6kWh zonder dat de rest van het huis nog iets van stroom verbruikt.) Hier ben ik wel aan het kijken of er op mijn vaste route op maandag geen mogelijkheid is om eventueel "goedkoper" via een snellader bij te vullen, maar dat moet ik dus nog doen. Moraal van het verhaal, capaciteitstarief zal ik moeten slikken dat ik met een piek van 7, 8 of misschien wel 10kWh zit :(.

2. In functie van kostprijs van de energie
Dit wordt wel stuurbaar als je weet dat er tussen dag & nacht wel een verschil zit, dat er een aantal zaken te sturen zijn. In mijn geval is het zo dat ik voorlopig alles manueel ga proberen sturen (lees zeggen tegen mijn vrouw wanneer er mag gewassen, gedroogd worden, wanneer gestreken, wanneer auto geladen, ...). Ik doe dit op basis van de day ahead prijzen, zodat ik iedere dag de volgende dat ga inplannen. Ja, manueel om eerst goed te kijken heeft het nu of niet voor ik "dure" investeringen doe, en vooral om eens te kijken hoeveel zou ik er mee kunnen besparen. Een nieuwe wasmachine kopen van 1000 euro omdat die stuurbaar is ga je nooit terug verdienen bijvoorbeeld, dus dat zal altijd een manuele sturing blijven tot ze de geest geeft.
Dit gaat natuurlijk vooral in de winter een rol spelen, op momenten dat er geen zonne-energie beschikbaar is. Vanaf dat er zonne-energie is, is het quasi onmogelijk om met de elektriciteitsprijzen winst te maken omdat er te veel "overhead" aan kosten is. Als je een hoge terugleververgoeding krijgt van je leverancier kan het misschien nog wel, maar ik zit bij ecopower, en daar daalt binnenkort het tarief voor teruglevering naar 10€cent... Onmogelijk om daar dan "winst" op te maken wetende dat energiekost ongeveer 1/3e van de totale prijs is... Dus dan zou het verschil minstens 30cent moeten zijn om winst te kunnen maken.
Mijn verstand zegt dus voorlopig dat het het beste is om zo veel mogelijk zonne-energie te verbruiken. Hoe hoger dat verbruik, hoe meer winst ik maak, want hoe minder overhead ik betaal.

Een laatste stap is het bekijken of met slimme sturingen een batterij ineens wel interessant kan zijn. Zoals ik het nu berekend heb is dat een dikke nee. Iedere grootte van batterij zit boven de 10 jaar tvt. Dat is natuurlijk enkel door rekening te houden met zonne-energie, niet met ook daar nog eens slim laden.

De grote vraag die ik mij nog stel: Hoe kan ik dingen dynamisch gaan sturen :). Bijvoorbeeld: Ik weet dat het te duur is om aan te kopen.. Kan ik mijn vijverpompen afzetten. Ik weet dat het goedkoop is, kan ik mijn auto dan sturen om op te laden op basis van een dagelijks gegenereerde csv, of zelfs op basis van de prijs van het moment. enz. enz. En dat is ook wel een beetje jouw vraag precies ;). Dus ik ga dit topic sowieso volgen, al vrees ik dat het zoals hierboven al een aantal keer gezegd is: Het is voor de techneuten die er plezier in hebben en tijd in willen steken, niet voor jan met de pet...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Ik heb een smappee laadpaal en ga de Connect ‘centrale’ nu laten vervangen door een Genius. Deze heeft ondersteuning voor MQTT en al een broker ingebouwd waardoor het met bvb Arduino of Pi mogelijk is om de momentane overproductie uit te lezen en daar iets mee te doen.
Ze hebben uit het doosje reeds de mogelijkheid om schakelaars aan te sturen, maar mijn doel is iets meer outside-the-box: ik wil het overschot in mijn SWW boiker pompen. Die is elektrisch. Ik wil die dus gaan moduleren om het productieoverschot op te gebruiken. Met aan/uit kan ik niks, want die boiler is meteen 2200W. Als er maar 200W overschot is dan is dat geen winst, dan kan ik beter in de nacht laden. Als ik in stappen van bvb 100W ga moduleren (eigenlijk zou het ook fijner kunnen, maar dat is misschien niet nuttig) dan is dat ahw een thuisbatterij voor SWW.
Wachten totbee minstens 1000W overproductie is heeft ook geen zin, dan haal ik een groot deel van het jaar niets op, net in de periode waar je naar 100% eigenverbruik zou kunnen gaan.
Als het systeem tegen een bepaald uur nog niet vol is, dan kan er gekozen worden om volop bij te laden uit het net.
Er moet dus ook een temperatuursensor op de metalen kuip gezet worden. Of in de buis waar nu de thermostaat zit.
Ik heb vooral in de ochtend warm water nodig, dus ik kan dan in de nacht volop bijladen als het moet. Bij mijn contract zit daar nog wel wat verschil op.

Dat is uiteraard puur uit interesse als electronicus. Dat is niet een systeem dat vermarktbaar is want je moet alle elektronica die nu al in de boiler zit er uit slopen en rechtstreeks op de elementen koppelen. In mijn geval zitten er 3 bvb elementen in omdat die ook 3F geschakeld kan worden met een andere sturing. Ik ga dus werken met 3 triacs zodat ik een minder groot vermogen moet schakelen.
Het voordeel aan een weerstandsverwarming is dat je erg simpel kan moduleren met het principe van een dimmer voor gloeilampen.

Maar zoals gezegd , het is een stukje fun-factor eerder dan een echte besparing. (Vooral omdat ik nog een terugdraaiende teller heb). Vorig jaar had ik 500 kWh onder nul gedraaid op dag en nog 2000 kWh verbruikt in de nacht. Ik zou graag nog wat panelen bijleggen en die dan beter benutten. En binnen afzienbare tijd komt die digitale meter er toch, dan wordt het al helemaal nuttig om eigenverbruik te verhogen.

De boiler is nog maar 5j oud en heeft dus nog wel wat tijd voor de boeg. Daarom wil ik die nog niet vervangen door een zonneboiler of wp-boiler.
Via dit systeem kan ik er een minder efficiënte zonneboiler van maken tegen een erg lage prijs (zal rond de 100€ aan materiaal kosten, de Genius gaat op de firma).

Sinds dit jaar is er dus ook de EV. Het verwachte verbruik daarvan ligt rond de 4000kWh op jaarbasis (20.000km/j). Allemaal op nacht natuurlijk. Voorlopig laden we 1 keer per week een bijna volle tank (100kWh batterij) of 2 keer een kleine halve tegen 22kW, omwille van batterij-leeftijd. Maar als de digitale er komt met het piektarief dan gaan we die misschien toch dagelijks traag moeten bijladen en de batterij dus permanent bijna vol houden, wat op zich erg slecht is voor de batterij.
Permanent op 90% houden
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Een laatste stap is het bekijken of met slimme sturingen een batterij ineens wel interessant kan zijn. Zoals ik het nu berekend heb is dat een dikke nee. Iedere grootte van batterij zit boven de 10 jaar tvt. Dat is natuurlijk enkel door rekening te houden met zonne-energie, niet met ook daar nog eens slim laden.

De grote vraag die ik mij nog stel: Hoe kan ik dingen dynamisch gaan sturen :). Bijvoorbeeld: Ik weet dat het te duur is om aan te kopen.. Kan ik mijn vijverpompen afzetten. Ik weet dat het goedkoop is, kan ik mijn auto dan sturen om op te laden op basis van een dagelijks gegenereerde csv, of zelfs op basis van de prijs van het moment. enz. enz. En dat is ook wel een beetje jouw vraag precies ;). Dus ik ga dit topic sowieso volgen, al vrees ik dat het zoals hierboven al een aantal keer gezegd is: Het is voor de techneuten die er plezier in hebben en tijd in willen steken, niet voor jan met de pet...
Op gebied van sturingen zal er snel vanalles op de markt komen.
Batterij. Kij keen snaar de prijzen die elders in de wereld gehanteerd worden. Op Aliexpress zie je al heel mooie prijzen voor deftige batterijen.
Ook je wagen zal mee gaan fungeren als batterij.

Nu is het idd allemaal nog wat vroeg en moet je het met zelfbedachte oplossingen doen, wat voor de meeste mensen niet is weggelegd
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Er zal hier binnenkort een omvormer van 8kVA staan die op een batterij kan aangesloten worden. Eerst eens kijken hoeveel die zou kunnen leveren aan de batterij.

wagen kan fungeren als batterij :), maar is beperkt in aantal ontladingen & beperkt in kwh dat kan geleverd worden EN dan moet er een bidirectionele laadpaal komen...
naar sturingen toe. Ik wil eerste zien of het sop de kolen waard is, want de verschillen zijn echt klein op veel dagen. Mijn gevoel zegt: Het gaat je veel geld kosten om weinig te besparen :)
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ik heb een smappee laadpaal en ga de Connect ‘centrale’ nu laten vervangen door een Genius. Deze heeft ondersteuning voor MQTT en al een broker ingebouwd waardoor het met bvb Arduino of Pi mogelijk is om de momentane overproductie uit te lezen en daar iets mee te doen.
Ze hebben uit het doosje reeds de mogelijkheid om schakelaars aan te sturen, maar mijn doel is iets meer outside-the-box: ik wil het overschot in mijn SWW boiker pompen. Die is elektrisch. Ik wil die dus gaan moduleren om het productieoverschot op te gebruiken. Met aan/uit kan ik niks, want die boiler is meteen 2200W. Als er maar 200W overschot is dan is dat geen winst, dan kan ik beter in de nacht laden. Als ik in stappen van bvb 100W ga moduleren (eigenlijk zou het ook fijner kunnen, maar dat is misschien niet nuttig) dan is dat ahw een thuisbatterij voor SWW.
Wachten totbee minstens 1000W overproductie is heeft ook geen zin, dan haal ik een groot deel van het jaar niets op, net in de periode waar je naar 100% eigenverbruik zou kunnen gaan.
Als het systeem tegen een bepaald uur nog niet vol is, dan kan er gekozen worden om volop bij te laden uit het net.
Er moet dus ook een temperatuursensor op de metalen kuip gezet worden. Of in de buis waar nu de thermostaat zit.
Ik heb vooral in de ochtend warm water nodig, dus ik kan dan in de nacht volop bijladen als het moet. Bij mijn contract zit daar nog wel wat verschil op.

Dat is uiteraard puur uit interesse als electronicus. Dat is niet een systeem dat vermarktbaar is want je moet alle elektronica die nu al in de boiler zit er uit slopen en rechtstreeks op de elementen koppelen. In mijn geval zitten er 3 bvb elementen in omdat die ook 3F geschakeld kan worden met een andere sturing. Ik ga dus werken met 3 triacs zodat ik een minder groot vermogen moet schakelen.
Het voordeel aan een weerstandsverwarming is dat je erg simpel kan moduleren met het principe van een dimmer voor gloeilampen.

Maar zoals gezegd , het is een stukje fun-factor eerder dan een echte besparing. (Vooral omdat ik nog een terugdraaiende teller heb). Vorig jaar had ik 500 kWh onder nul gedraaid op dag en nog 2000 kWh verbruikt in de nacht. Ik zou graag nog wat panelen bijleggen en die dan beter benutten. En binnen afzienbare tijd komt die digitale meter er toch, dan wordt het al helemaal nuttig om eigenverbruik te verhogen.

De boiler is nog maar 5j oud en heeft dus nog wel wat tijd voor de boeg. Daarom wil ik die nog niet vervangen door een zonneboiler of wp-boiler.
Via dit systeem kan ik er een minder efficiënte zonneboiler van maken tegen een erg lage prijs (zal rond de 100€ aan materiaal kosten, de Genius gaat op de firma).

Sinds dit jaar is er dus ook de EV. Het verwachte verbruik daarvan ligt rond de 4000kWh op jaarbasis (20.000km/j). Allemaal op nacht natuurlijk. Voorlopig laden we 1 keer per week een bijna volle tank (100kWh batterij) of 2 keer een kleine halve tegen 22kW, omwille van batterij-leeftijd. Maar als de digitale er komt met het piektarief dan gaan we die misschien toch dagelijks traag moeten bijladen en de batterij dus permanent bijna vol houden, wat op zich erg slecht is voor de batterij.
Permanent op 90% houden
Alles boven de 80 is slecht, blijkbaar. Liefst zelfs beneden de 60% houden zodra het boven de 15° wordt.
Dan wordt het wel een beetje belachelijk naar rijbereik.
 

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Berichten
2.067
Waarderingsscore
1.139
Punten
113
Die 80% is waar bij het laden de maximale spanning per cel bereikt wordt en bij verder laden die spanning niet meer mag stijgen maar in de plaats de laadstroom vermindert.
Boven de 80% ziet de batterij in verhouding veel meer af.

Op mijn gsm bv staat een kleine app die een seintje geeft wanneer 80% opgeladen.
Bij mijn dure Stihl batterijen van mijn tuingerief heb ik een schakelingetje ingebouwd dat de lader doet stoppen bij 80%
En indien praktisch mogelijk wissel ik van batterij alvorens het laatste streepje begint te knipperen.

Van hoe lager er wordt opgeladen, ook hoe meer stress voor de batterij.

Ideaal blijf je tussen 30 en 80 %
Maw 'ideaal' installeer je een batterij met een dubbele capaciteit als nodig en blijft tussen die waarden - niet echt praktisch bij een EV :)

Bij niet-gebruik van de batterij is een ongeveer half-volle lading het beste.
Volledig opgeladen laten staan doet de batterij vlugger verslijten = de capaciteit vermindert.

Er zijn mensen die iedere keer wanneer ze thuiskomen met hun elektrische fiets die terug volledig gaan volladen.
En bij sommige is dan de batterij na twee - drie jaar versleten.
Bij de fiets van mijn moeder had de batterij na 8 jaar nog de originele capaciteit (gemeten door na opladen te belasten met weerstand en stroom en spanning na te gaan), maar daar had ik ook een schakeling ingebouwd die de lading controleerde (instelbaar want uiteraard volledig vol te laden bij een langere fietsuitstap).

MAAR, je moet natuurlijk een gezond evenwicht houden tussen het ideale nastreven voor de batterij en het nog op een normale manier gebruik kunnen maken van de toestellen.
 
Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan