Slechte plaatsing cederhout ?

Lid geworden
30 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

We hebben recent onze zijgevel laten herdoen met Cederhout door een firma hier uit de regio.
We waren in eerste instantie tevreden over het resultaat maar we zijn nu 5 weken na de plaatsen en we zien dat rond alle bevestigingspunten  zich zwarte strepen beginnen te vormen. (de laatste dagen is dit heel sterk beginnen uitkomen, waarschijnlijk door de regen van vorige week).
Dit wijst duidelijk op corrosie tussen de nagel en het hout denk ik ?
Want online vindt je overal dezelfde info terug.
http://www.woodforum.be/sites/woodforum.salusa.indiegroup.be/files/deel2/1109%20-%20Hoe%20voorkomt%20u%20zwarte%20vlekken%20rond%20de%20bevestigingsmiddelen%20van%20gevelbekledingen.pdf
Kunnen jullie even bevestigen dat dit géén normaal resultaat is en hier duidelijk een fout is gemaakt ?
Want ik ga het hier niet bij laten.

img_2634.jpg

img_2633.jpg

img_2632.jpg

Alvast bedankt,
Mvg,

Bijlagen

• IMG_2634.JPG
    IMG_2634.JPG
    100,2 KB · Weergaven: 7
  • IMG_2633.JPG
    IMG_2633.JPG
    95,3 KB · Weergaven: 7
  • IMG_2632.JPG
    IMG_2632.JPG
    111,3 KB · Weergaven: 7

lennie

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Voor houten gevelbekleding is het gebruik van RVS bevestigingsmateriaal een must.

Probeer eens een nageltje uit te trekken. Blijft ie plakken aan een magneet is het in het beste geval gegalvaniseerd metaal. Blijft ie niet plakken is het normaal gezien RVS.

Lid geworden
30 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Die nagels zitten diep in het hout, dus zomaar een nagel eruit trekken is niet mogelijk.
Maar sowieso is dus geen goed resultaat, dus een fout van de plaatser ?

Bouwinfo-Admin

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
14 jul 2014
Waarderingsscore
0
Punten
16
Joris,

klein vraagje... Heb je de plaatser al gebeld? 

Lid geworden
30 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Heb gisteren reeds een mail gestuurd met de fotos, en ging hem nog bellen hierover.
Maar ik wil uiteraard eerst 100% zeker zijn dat niet normaal is :) .

lennie

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wel het lijkt mij niet normaal nee...

Ik heb thermowood geplaatst ook gewoon in het zichtvlak bevestigd met inox brats en daar heb ik niet dergelijke aftekening, maar wegens onbehandeld uiteraard wel een min of meer egale vergrijzing.

Generaldude

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
162
Punten
63
Aai ik wil hier toch even corrigeren.

Nergens staat neergeschreven dat het verplicht zou zijn om volgens de objectieve normen die vast gelegd zijn in een STS of een NBN inox nagels te gebruiken. Het wordt idd ge-adviseerd maar dat kan niet dwingend zijn. In tegenstelling tot bvb gelaagd glas in bepaalde gevallen.

Is dit slim naar de klant toe ? neen ik denk het niet. Hoewel ik al evenveel constructies gezien heb van particulieren die het zelfde probleem hebben en waar de particulier koos voor gewone ipv inox nagels. Tja..... voor die paar euro's op het geheel

De ene maakt er geen probleem van de andere dan weer wel. Maar dit beschouwen als een echte fout kan je niet gezien er geen verplichting op rust om het te doen. En zo zal een rechtbank ook oordelen. Beste geval zal je een esthetische minwaarde kunnen bekomen maar die zijn meestal zeer laag. Alles laten herdoen ? Dat krijg je nooit doorgedrukt. Wat ik wel niet goed begrijp is feit dat men overal info kan bekomen of samen zoekt en dat men nadien voor dergelijke zaken komt te staan. De vraag bij een eventuele overeenkomst voor uitvoering had moeten worden gesteld als je dit  zo een probleem vind. Lijkt mij toch ook een beetje je eigen verantwoordelijkheid. Want ik mag er toch van uitgaan dat je goed ge-informeerd aan zoiets bent begonnen als dat een breekpunt was

Lid geworden
30 nov 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ter info, we hadden expliciet om die inox nagels gevraagd.
Volgens de plaatser zijn het effectief ook inox-nagels, dit ging hij nu nakijken met zijn leverancier.

koen24

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2009
Waarderingsscore
432
Punten
83
Zoals reeds aangehaald, is er GEEN verplichting om met RVS-nagels te werken.

Als goede schrijnwerker overleg je dit best op voorhand bij prijsoverleg.
De ene klant heeft daar een meerprijsje voor over om geen corrossie-plekjes te zien , de andere ligt daar niet wakker van ...

Als je op voorhand RVS-nagels afgesproken hebt en dan heb je dit resultaat dan zou ik met dit resultaat ook moeilijk kunnen leven.
Ben je zeker dat hij RVS-nagels gebruikt heeft ?   Doosjes gezien of ergens nog een leeg doosje tussen de afvalberg ?

Mongo

Lid
Lid geworden
20 feb 2008
Waarderingsscore
0
Punten
16
Oorspronkelijk bericht geplaatst door koen24

Zoals reeds aangehaald, is er GEEN verplichting om met RVS-nagels te werken.

Het is idd geen verplichting, maar wordt wel aanbevolen door het WTCB...

grandscenicman

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
4 dec 2011
Waarderingsscore
482
Punten
83
Als je idd hebt afgesproken dat er rvs-nagels gingen gebruikt worden dan zou je dit best op papier hebben staan , anders heb je geen poot om op te staan...later ( nu dus )

@nakijken met leverancier : vermoedelijk weet de plaatser dat ie GEEN rvs gebruikt heeft en wil ie nu laten uitschijnen dat er verkeerde nagels zijn geleverd....

Probeer alvast op een amper/niet zichtbare plaats toch een nagel uit een plank te krijgen en doe de test met het magneet.

Plank loswrikken en door terug te duwen/kloppen kan de nagel blijven zitten en komt de kop vrij....

Lid geworden
9 nov 2011
Waarderingsscore
5
Punten
0
Kan hij niet gewoon een sterke magneet nemen en kijken of deze blijft plakken aan de nagels terwijl deze nog in het hout zitten? Of een metaaldetector?

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
23
Punten
38
Is er echt iemand die twijfelt aan het feit of dit gewone of RVS nagels zijn? Wat zouden die plekskes anders zijn? Daar moet ge toch niet voor de boel openleggen of met magneten/metaaldetectoren gaan klooien... 

Als TS dat op de offerte of op mail heeft staan, dan zou ik 0,0 euro betalen en de factuur in zijn geheel betwisten. Laat de aannemer nu zijn onoplettendheid maar rechtzetten... Ten andere, een beetje aannemer die zichzelf serieus neemt, pakt vanzelf RVS nagels, dat weet toch iedereen dat dat op niks gaat trekken na 2 maanden... die discussie over "verplicht" of "niet verplicht" is wat dat betreft voor mij naast de kwestie, je kan toch niet serieus verdedigen dat iets dat na een paar maanden esthetisch op niks meer trekt getuigt van "goed vakmanschap"... 

K.B.

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 feb 2009
Waarderingsscore
30
Punten
48
Oorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

Is er echt iemand die twijfelt aan het feit of dit gewone of RVS nagels zijn? Wat zouden die plekskes anders zijn? Daar moet ge toch niet voor de boel openleggen of met magneten/metaaldetectoren gaan klooien... 

Als TS dat op de offerte of op mail heeft staan, dan zou ik 0,0 euro betalen en de factuur in zijn geheel betwisten. Laat de aannemer nu zijn onoplettendheid maar rechtzetten... Ten andere, een beetje aannemer die zichzelf serieus neemt, pakt vanzelf RVS nagels, dat weet toch iedereen dat dat op niks gaat trekken na 2 maanden... die discussie over "verplicht" of "niet verplicht" is wat dat betreft voor mij naast de kwestie, je kan toch niet serieus verdedigen dat iets dat na een paar maanden esthetisch op niks meer trekt getuigt van "goed vakmanschap"... 

Het gebruik van RVS nagels was trouwens een onderdeel van de overeenkomst  ...  dus al die discussies over 'verplicht" en "aanbevolen" doen niets ter zake ...

Wel hoop ik dat TS dit gedeelte van de overeenkomst toch kan staven aan de hand van bvb een bestelbon / offerte ...

Anders zal hij deze "mondelinge" overeenkomst moeten zien te verdedigen aan de hand van de "aanbevelingen" die hij wel kan vinden ...

Maar ik zal eerlijk zijn ... indien dit mij zou overkomen ; goed wetende dat het besproken is geweest ik zou niet geneigd zijn om deze werkzaamheden te betalen vanuit het standpunt dat ik geen bewijzen heb ...

En een oplossing ???  Ik zie er niet direct één zitten die technisch haalbaar is ...

Echt zonde van deze dure planken ...

k.b.  

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
23
Punten
38
In de link die TS opgeeft naar Woodforum, staat een middel beschreven dat zou kunnen helpen. Het zal aan de inschatting van de aannemer zijn om te oordelen of hij daarmee de werken naar tevredenheid & volgens de vraag van TS kan opleveren... anders indeed zonde van de mooie planken.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
5.395
Punten
113
Buiten de fout van verkeerde schietnagels want daar zal enkel de omschrijving van het werk en het materiaal uitmaken of er inderdaad sprake is van inox, rvs of gewone nagels uitsluitsel over brengen. Staat er geen specificatie dan zal TS bot vangen.

Maar, ik stel ik mezelf de vraag: wat is het effect binnen enkele weken/maanden?

Cederhout vergrijst als zot. Heb al veel cederhout gezien waarbij de aftekening van de nagels na enkele weken niet meer te zien was omdat het hout grijs was.

Constructiefout? Nee zeker niet.

Conceptfout? Ook niet

Esthetische fout ? Een heel klein Ja , en dan zal het nog een heel gerompslomp zijn.

luk

lennie

Lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Niet verplicht? Maar het eerste wat elke houtleverancier je zal zeggen als je gevelplanken gaat kopen is: "gebruik inox bevestigingsmateriaal of je aftekening". Een schrijnwerker die dit plaatst en geen inox gebruikt is gewoon een ezel en zondigt ZWAAR tegen de regels van het goed vakmanschap gezien de buitentoepassing van het hout.

Maar dat is niet relevant aangezien de afspraak tussen partijen blijkbaar was om inox te gebruiken. Voor de meerprijs op zo'n gevel moet ie het volgens mij niet laten. Ik weet niet meer hoeveel ik destijds voor een doos inox brats betaald heb, maar het was zeker niet extreem want anders zou ik het me wel herinneren.

Oxaalzuur kan inderdaad gebruikt worden om dergelijke plekken te verminderen en misschien zelfs helemaal weg krijgen, maar dat neemt niet weg dat de oorzaak ook moet weggenomen worden om de vlekken niet laten terug te komen. Dus die slechte nagels moeten er sowieso uit.

Generaldude

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
162
Punten
63
Neen ook niet tenzij het met "verkeerd" anders dan overeengekomen bedoelt. Verkeerde brads zijn het dus niet het zijn gewoon "andere". Maar ik vind de chronologie in het verhaal beetje raar zitten. Eerst vraagt TS of iemand kan zeggen dat dit verkeerd is want hij weet het zelf niet (of toch wel) en pas paar berichten daarna zegt TS achja dat was overeengekomen. Maar als dat was overeengekomen dan moet ge toch het probleem toch gekend hebben nie ? Allee m.i. vloeit het niet zoals het moet vloeien. 't Zit raar in elkaar.

K.B. toch zult ge betalen ge moogt gij beweren wat ge wilt. Tiens zijt gij niet die man die juridisch goed weet hoe alles in elkaar zit ? Zoiets van als ge bij de hond slaapt nie ? :eek:) Waarom kom je dan af met zo'n argument. -Ge weet dat ge gene poot zou hebben om op  te staan.

En dat men hier dan nog beweerd dat het tegen de regels van goed vakmanschap is ? Duh De schrijnwerker van dienst heeft tot nu toe niks verkeerd gedaan want TS kan niet voorleggen zwart op wit wat hij beweerd zijnde dat overeen was gekomen dat er inox brads zouden gebruikt worden. Nu anderzijds wat die gevelbekleder beweerd inzake dat hij niet heeft gezien dat het geen inox of iets anders was. Je ziet heel duidelijk het verschil in een doosje galvanise nagels en inox nagels. Je ziet het ook aan de prijs.

Generaldude

Gewaardeerd lid
Lid geworden
20 dec 2014
Waarderingsscore
162
Punten
63
at dieOorspronkelijk bericht geplaatst door tjay

Als TS dat op de offerte of op mail heeft staan, dan zou ik 0,0 euro betalen en de factuur in zijn geheel betwisten. Laat de aannemer nu zijn onoplettendheid maar rechtzetten... Ten andere, een beetje aannemer die zichzelf serieus neemt, pakt vanzelf RVS nagels, dat weet toch iedereen dat dat op niks gaat trekken na 2 maanden... die discussie over "verplicht" of "niet verplicht" is wat dat betreft voor mij naast de kwestie, je kan toch Uniet serieus verdedigen dat iets dat na een paar maanden esthetisch op niks meer trekt getuigt van "goed vakmanschap"... D  da

Dat is gewone domme praat hé. Ge moet niet uw eigen regeltjes gaan veralgemenen naar de rest.

Vorige maand werd door een bedrijf uit Eeklo waar wij regelmatig mee samen werken ongeveer 150 M2 lattenwerk gemonteerd met gewoon brads en zelfs zeer onregelmatig genageld. De archi vondt dit een zeer leuk effect hebben en als ge die gevel ziet dan is er geen haan die er naar kraait . Ik zit er dag dagelijks in en wij zien evenveel  beplanking uitgevoerd in gewoon galvanise en in inox. Sommige archi's die niet anders kunnen dan schroeven ipv nagelen eisen zefs gebruik van gewoon schroeven zodat die mee roesten en verkleuren met de rest van het hout zeker bij die tropisch donkere soorten. Inox koppen blijven altijd staan blinken. Dus wees niet zo pejoratief door te stellen dat jouw regels het algemene is.

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Waarderingsscore
23
Punten
38
Oorspronkelijk bericht geplaatst door Englishdude

De schrijnwerker van dienst heeft tot nu toe niks verkeerd gedaan want TS kan niet voorleggen zwart op wit wat hij beweerd zijnde dat overeen was gekomen dat er inox brads zouden gebruikt worden.

... tja, wat moet je hier nog op zeggen? Het is dus de fout van TS dat de aannemer de verkeerde brads/nagels/whatever gebruikt heeft?

Je verhaal over hoe sommige archis dat dan esthetisch vinden doet me dan nog meer vermoeden dat het in het belang van de schrijnwerker is van te vermelden op de offerte welke brads/nagels/whatever gebruikt worden. Ik ga er van uit dat TS hier niet uit zijn nek aan het lullen is, en wel degelijk die vraag gesteld heeft.

We noteren alleszins dat jij de uitwerking volgens de foto's esthetisch en correct vindt. Bij donker tropisch hout kan ik me wel voorstellen dat dat een effect geeft... maar hier? Enfin ja, smaken verschillen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan