• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Slecht werkende warmtepomp

Lid geworden
16 dec 2015
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
In onze nieuwbouw lieten wij een warmtepomp installeren voor verwarming en warm water.
Na opstart bleek de pomp 24/24 te draaien gedurende weken en behaalden wij een temperatuur van slechts 18 graden.
Naar verbruik toe zaten wij tussen de 50-70kWh per dag.

Na contact met de installateur en zelf onderzoek te hebben uitgevoerd bleek dat de doorvoer van bepaalde buizen niet groot genoeg.
De buizen werden vergroot (met tegenzin).

Op vandaag krijgen wij het huis tot 21 graden maar blijkt de pomp overgedimensioneerd te zijn voor onze woning. Deze gaat steeds aan/af.
Het verbruik blijft tussen de 50-70kWh. De installateur beweert dat dit normaal is.
Wij denken echter van niet en zouden een onafhankelijk expert willen inschakelen om later de bevindingen door te spelen aan de installateur en hem de kans te geven een oplossing te zoeken. In tweede stap zou er een ingebrekestelling kunnen volgen.
Alle facturen zijn wel reeds voldaan.

Is dit de juiste te volgen weg? Hoe kan men (zonder verzekering) een dergelijk expert vinden?
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Dat klinkt inderdaad wel heel veel.
Onze warmtepomp is redelijk zwaar, thermisch 10kW.
Elektrisch is dat dan 3kW, dus om 70kWh op een dag te stoken zou hij 24h moeten draaien.

Is jullie warmtepomp dan zoveel groter nog?

Concreet uw vraag: google eens op "bouwexpert", meeste dat je vindt zijneerder op bouwkunde dan technieken gefocust, maar met wat rondbellen en eventuele doorverwijzing vind je misschien wel iemand.
Of stuur een PB naar @art die is misschien geïnteresseerd of kent een concullega in uw buurt.
 

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
186
Waarderingsscore
96
Punten
28
Verbruik per dag is enkel de WP of alles bij elkaar? En welke periode was dit? (deze maand, vorige maand ook)?

Ik vraag me ook wel af wat de meesten hier met WP verbruiken per dag, in de orde van 10kw, 20, 30, 40 etc
 
Lid geworden
16 dec 2015
Berichten
7
Waarderingsscore
0
Punten
1
De pomp is 13kW.
Het verbruik gaat over de laatste 3 maanden en schommelt tussen de 50 en de 70.
 

BDWM

Actief Lid
Lid geworden
14 aug 2020
Berichten
273
Waarderingsscore
63
Punten
28
Verbruik per dag is enkel de WP of alles bij elkaar? En welke periode was dit? (deze maand, vorige maand ook)?

Ik vraag me ook wel af wat de meesten hier met WP verbruiken per dag, in de orde van 10kw, 20, 30, 40 etc
Wij zitten rond de 20kW (alleen wp) per dag de laatste week (21binnen, rond het vriespunt buiten).
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.864
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Getallen zeggen weinig zonder de warmteverliesberekening te kennen.
Nieuwbouw zal ook nog droog gestookt moeten worden, daar gaat ook veel energie inzetten.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Die verbruiken zijn toch hoog.

Ik heb thermisch 10kW geo WP, deze winter tot 31/12 had ik 799 kWh elektrisch verbruik sinds eerste stoken in oktober (wij houden op 23°C woning). Warm water is het een 20 kWh/week.

Tijdens het bouwen waren ze te laat met mijn WP en opdat plakker ging beginnen hadden ze een "tijdelijke oplossing dat we gebruiken voor panne", dan was er gigantisch ding op de aanhangen wagen op onze oprit gezet met 380V aansluiting. Dat had bij vriestemperaturen eind december alles binnen de kortse keren zwaar in de 30°C gezet en had op 14 dagen een 2,000 kWh verbruik 24/7.

Bij dan uiteindelijk installatie van WP bleek er ook een probleem te zijn die ze niet vonden, ik heb dan direct service techniekers van merk laten komen en die vonden dan vlot dat probleem was dat mijn lus ondergronds verkeerd was aangesloten (ipv 300m lus gebruikten we maar 6m). Ik zou je ook aanraden om service technieker van merk zelf te laten komen zodat snel duidelijk is waar het probleem zit.

Is het nieuwbouw of renovatie? Welke isolatie heb je? Wat met die verbruiken die je hebt kan je evengoed 3 van die elektrische blazers van 2kW 24/7 laten werken.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
In onze nieuwbouw lieten wij een warmtepomp installeren voor verwarming en warm water.
Na opstart bleek de pomp 24/24 te draaien gedurende weken en behaalden wij een temperatuur van slechts 18 graden.
Naar verbruik toe zaten wij tussen de 50-70kWh per dag.

Na contact met de installateur en zelf onderzoek te hebben uitgevoerd bleek dat de doorvoer van bepaalde buizen niet groot genoeg.
De buizen werden vergroot (met tegenzin).

Op vandaag krijgen wij het huis tot 21 graden maar blijkt de pomp overgedimensioneerd te zijn voor onze woning. Deze gaat steeds aan/af.
Het verbruik blijft tussen de 50-70kWh. De installateur beweert dat dit normaal is.
Wij denken echter van niet en zouden een onafhankelijk expert willen inschakelen om later de bevindingen door te spelen aan de installateur en hem de kans te geven een oplossing te zoeken. In tweede stap zou er een ingebrekestelling kunnen volgen.
Alle facturen zijn wel reeds voldaan.

Is dit de juiste te volgen weg? Hoe kan men (zonder verzekering) een dergelijk expert vinden?
Welk vermogen heeft die WP dan
waarom koos je dat bedrijf?
wie maakte warmteverlies?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Wij hebben dergelijke opdrachten nog gehad (tot in het buitenland toe, onbegrijpelijk dat niemand daar wat moeite wou doen om dat op te lossen).
er wordt dan - na eigen analyse - steevast de fabrikant in betrokken die ons rapport krijgt en dan wel weet wat er loos is en wat er dient aangepast te worden.

dus: neem contact met de fabrikant en laat hen komen.
 

mattias787

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 feb 2018
Berichten
238
Waarderingsscore
125
Punten
43
De pomp is 13kW.
Het verbruik gaat over de laatste 3 maanden en schommelt tussen de 50 en de 70.
Dit lijkt me toch waanzinnig hoog voor een (normale) nieuwbouwwoning.
Aangezien je over nieuwbouw spreekt ga ik er van uit dat dit een goed geïsoleerde woning zijn zonder spleten van 2cm onder de voordeur waar de koude kan binnenkomen en dat je de garagepoort niet uren laat openstaan.
De grote van de woning is natuurlijk ook belangrijk, net zoals zoveel factoren.
Ter info onze woning is 340m² bewoonbare oppervlakte, plafondhoogte 2m80, veeeel glas (3V), 23°C dag en nacht.
Verbruik nu de temperaturen rond het vriespunt zitten +-11kW per dag (L/W WP) (max water temperatuur vloerverwarming 27°C)
 

Aguynguerran

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 aug 2021
Berichten
642
Waarderingsscore
414
Punten
63
Is hij niet met de elektrische backup weerstand aan het verwarmen?
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Onderschat het meerverbruik omwille van bouwvocht niet.
dat zal 2 jaar te voelen zijn in de energiekost.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan