• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Slagkracht trilplaat

Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hoi allemaal,

Dit weekend willen we het steenpuin dat we verdeeld hebben graag aantrillen.
Ondergrond is zandgrond die er al 50 jaar onaangeroerd bij ligt (voor het grootste deel). Daarop laag van 15-20 cm steenpuin. Daarop komt nog 10 cm stabilisé en dan keramische terrastegels van 2cm dik formaat 60x60.

Aan 1kant van het terras hebben we over strook van 40cm breed wel eerst een laag moeten bij doen van 15cm geel zand in 2 lagen aangebracht en aangestampt met een zelfgemaakte stamper en aangewaterd) en daarop dan het steenpuin. Dus totaal 30cm.
Langs het zwembad hebben we eerst 60cm met geel zand aangevuld en om de 15cm aangestampt en aangewaterd, daarop stabilisé (150kg cement) van 50 cm en nu nog die laag steenpuin van 20cm op. Ik weet het, had hier beter stabilisé tot vanboven genomen, maar dat is nu te laat.
Is een trilplaat van 100 kg (slagkracht 20 kN) voldoende om het steenpuin aan te trillen, of nemen we de 200 kg (30kN). Bij die laatste heb ik bang dat ik leidingen ga stuk trillen of die stabilisé van rond het zwembad ...

In elk geval op voorhand al terug bedankt voor het advies :)

Groetjes,

Sarah
 

layho1

Gewaardeerd lid
Lid geworden
4 jan 2015
Berichten
537
Waarderingsscore
443
Punten
63
Steenpuin, veel zal van de korrel verdeling afhangen. Een 0/40 aftrillen kan je best met de zwaardere plaat.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Steenpuin ? Niet het beste plan, je had beter betonpuin genomen. Steenpuin kan door dooi vorstcyclussen beginnen te verkruimelen.
Wordt de keramische tegel dan zonder lijming gelegd ? Koud gestraat zoals ze zeggen? Want met lijmen op stabilisé kan dus echt niet, dan moet je een chape afwerken en glad aanstrijken. Bij een tegelgrootte waarbij een zijde meer is dan 50( sommige 60) wordt er aangeraden om te werken met een ontkoppelingsmat.

Rondom het bad en of in de buurt van leidingen moet je het leidingsbed eerst aandammen en dan de leidingen op stabilisé of zand aanbrengen. De leidingen worden tot boven ( net zichtbaar ) aangevuld en aangedamt met dammer of trilstamper.
Dan een laag van cc20/25 cm stabilisé aandammen met stamper of trilplaat op voorwaarde dat je de 10 BAR drukbuizen zijn gebruikt voor het bad en voor aflopen de ' strontse ' buizen . Rooie dus.
 
Lid geworden
28 dec 2015
Berichten
22
Waarderingsscore
2
Punten
3
Hoi Luk, net de offerte van de vloerder erbij genomen. Is idd geen stabilisé dat er op komt, maar chape ;) en vloer verlijmd met S1 lijm. Betreft de leidingen hebben we het dan wel goed gedaan, lijkt me. We hebben wel flexibele leidingen.
Betreft die ontkoppelingsmat: dat is niet voorzien. Had de vloerder dat wel moeten doen? Voor de zwembadranden had hij S2 lijm voorzien (maar dat was destijds nog voor formaat van 120x40 cm, nu is de randtegel 50x35 )
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan