Sierbalken of ander nut?

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
94
Punten
28
Beste forumers,

We hebben in onze living momenteel 2 balken hangen waar dwars zo van die houten balkjes tegen geplaatst zijn. We zijn aan het nadenken om het interieur wat te verbouwen en te moderniseren.

Die balkjes zouden we op termijn dus weg willen. Ik ga hier zeker een ingenieur-architect voor raadplegen als we zover zijn, maar ik wil al eens nadenken wat de mogelijkheden zijn.

Op onderstaande foto zie je de 2 balken aangeduid met een rode lijn. Het wit is een omkasting van de echte balk, als ik met mijn hand voel tussen de spleet en het plafond en de witte omkasting, meen ik een houten balk te voelen. Op het bouwplan staan er 2 HEB's in stylo bijgetekend parallel aan de voorste witte balk op het gelijkvloers (garage en 1ste verdiep)

Zoals te zien op de foto's zijn die HEB's er helemaal niet, ook niet in de garage.

Als ik in de garage op het gelijkvloers een foto maak vanuit dezelfde hoek, zie je dat daar een potten en balken systeem geplaatst is. Ik vermoed dus dat het plafond van de living ook zo uitgevoerd is.

Volgens mij steunt er ook niets op die 2 witte balken in de living. Op de voorste (zie volgende foto) zie je een blauwe pijl waar men een houten blokje heeft geplaatst, vermoedelijk om dat houten latwerk een beetje te ondersteunen. Naast dat houten blokje is er over de volledige lengte en breedt van de balk niets. Je kan er dus een lat of iets anders doorsteken, tot aan de andere kant van de balk.

Bij die andere lange witte balk heb ik ook al eens een plooimeter boven de balk tot aan de andere kant gestoken. Het lijkt er dus op dat ook daar niets op de balk steunt.

Indien het plafond van de living uit hetzelfde potten en balken systeem bestaat zoals in de garage, kunnen die 2 witte balken dan nog een ander nut hebben? Of is dat louter voor de sier? Ik zou zeggen van wel, maar mijn vrouw denkt dat dat misschien nodig is om stabiliteit te geven aan de achtergevel (zie eerste foto met schuifraam). We zouden het liefst al die balkjes weg hebben en iets strakkers maken. En zoals ik al zei we gaan, als we zover zijn, daar zeker iemand met kennis over raadplegen, maar we horen eens graag een ander zijn mening.

Bijlagen

• liv.jpg
    liv.jpg
    144,7 KB · Weergaven: 0
  • gar.jpg
    gar.jpg
    189,5 KB · Weergaven: 0
  • balk.jpg
    balk.jpg
    106 KB · Weergaven: 0

hey69

Nieuw Lid
Lid geworden
9 okt 2011
Waarderingsscore
0
Punten
6
Was iets gelijkaardig bij mijn buur zijn verbouwing.
Was puur voor versiering. Kan bij u ook eventueel

JeroenDf

Gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
276
Punten
63
Hoe breed is je living? Als deze breder is dan 7m dan vrees ik dat de kans heel groot is dat één van de balken effectief een dragende functie heeft.

Verder kan je ook altijd die omkasting eens verwijderen of een groot gat in boren om deftig te kunnen kijken en dan zie je direct of er een balk achter zit. Die omkasting zelf draagt op geen enkele manier bij tot de stabiliteit dus daar moet je niet naar kijken.

wouterk

Actief Lid
Lid geworden
14 jun 2007
Waarderingsscore
94
Punten
28
Dat er een balk achter zit, daar ben ik bijna zeker van, en eens we zover zijn ga ik zeker eerst alleen de witte kast verwijderen zodat we goed kunnen zien waarmee we te maken hebben.

Ik vraag me alleen af waarom die balk in de living een dragen functie zou hebben als de living een kopie is van de garage en daar zo geen balk te zien is.

JeroenDf

Gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Waarderingsscore
276
Punten
63
Dat is vrij simpel als je thuis bent in de stabiliteitswereld: doorbuiging.
Wat veel mensen niet beseffen is dat qua stabiliteit van platen de doorbuiging veel vaker een probleem is dan de effectieve draagkracht.
Bijvoorbeeld een veel voorkomende norm voor doorbuiging is L/350, dit wilt zeggen dat een plaat met een lengte L=3,5m maximaal 1cm mag doorbuigen. Stel nu puur als voorbeeld en voor gemak van rekenen dat de overspanning van jouw potten en balkenvloer 7m is en bijgevolg volgens de norm 2cm mag doorbuigen.

Ga je ooit zien aan het plafond van de garage dat deze 2cm doorbuigt? Nee, want het zit vol met voegen tussen verschillende elementen waardoor scheurvorming ten gevolge van de doorbuiging nooit zichtbaar wordt.

Echter in de living, met een mooi afgewerkt plafond, gaat diezelfde doorbuiging van 2cm veel sneller zichtbaar worden, zoals barsten in het pleisterwerk of openkomende voegen bij plancettes. Door daar nu in het midden een stalen ligger te plaatsen halveren we de overspanning waardoor de doorbuiging nog maar 1cm is, wat veel minder zichtbaar zal zijn.

Heel simplistisch gezegt, ingenieurs steken daar een balk niet omdat ze schrik hebben dat het gaat instorten maar omdat ze schrik hebben dat de bouwheren anders na een paar jaar aan hun telefoon hangen in volle paniek dat hun huis op instorten staat omdat hun schone plafond aan het scheuren is  :p

Bovenaan