Siemens vs novy dampkap

Lid geworden
5 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Geachte

wij hebben een nieuwbouw appartement gekocht en mocht de keuken recent gaan kiezen

nu ik wil heel graag alles van Siemens maar de persoon van de keukens heeft ons novy dampkap aangeraden

wat zouden jullie aanraden en waarom ?
want als ik de technische fiches van alle 2 naast elkaar leg komt Siemens er wel positiever uit

Bijlagen

• AAC9358B-76FB-41EE-A3D0-4BCAE30F86B7.jpeg
    AAC9358B-76FB-41EE-A3D0-4BCAE30F86B7.jpeg
    90,8 KB · Weergaven: 30
  • 7FE70161-36E6-4FB2-ABEB-68BE09325F0A.jpeg
    7FE70161-36E6-4FB2-ABEB-68BE09325F0A.jpeg
    85,3 KB · Weergaven: 30
  • 03BFCC57-9580-4722-98F5-A4A9400620D3.jpeg
    03BFCC57-9580-4722-98F5-A4A9400620D3.jpeg
    149,5 KB · Weergaven: 28

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
2.765
Punten
113
Ik zou altijd voor Novy gaan. Zelf enorm tevreden en ook nog niemand horen klagen over hun Novy.
Op technische gegevens kan je moeilijk vergelijken. Een goedkoop toestel van een b-merk kan er op papier ook goed uitkomen. Maar daarom werkt het nog niet naar behoren.
Waarmee ik niet wel zegen dat die Siemens slechter is

ljo13

Actief Lid
Lid geworden
27 jun 2018
Waarderingsscore
59
Punten
28
Zou het niet te maken kunnen hebben met de inbouwhoogte? Als ik naar het ontwerp van je keuken kijk, wil je die "blok" waarin je dampkap zit ingebouwd zo laag mogelijk houden.

Ik heb in mijn keuken een Novy geplaatst omdat het de enige dampkap was die ik toen kon vinden met een geringe inbouwhoogte waardoor ik dat blok kleiner kon maken en dus mijn keuken strakker.

Laat dat nu net het enige zijn dat ik niet kan afleiden uit de documenten die je plaatste.

disco stu

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
272
Punten
63
Vraag eens aan die persoon wat de argumentatie is waarom hij Novy aanraadt?

Puur gevoelsmatig zou ik ook Novy verkiezen, maar ik kan niet echt uitleggen waarom.

Lid geworden
5 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
1
Oké dank u wel allemaal voor de reactie en zouden jullie dan wel een Siemens kookplaat nemen of ook een novy qua connectie met elkaar of is dat gewoon een leuk extraatje? Dat de dampkap geconcentreerd wordt aan de kookplaat zodat ze weet hoe snel ze moet gaan ?
Greetz youri

marc.vv

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 sep 2008
Waarderingsscore
272
Punten
83
Novy is toch wel hét merk voor een dampkap.
Kwestie van goede werking en een minimum aan geluid (voor dat laatste is een correcte installatie ook heel belangrijk).

------------------

Nu, let op met die debieten.
Sowieso telt niet alleen het debiet van de motor maar ook de manier waarop de lucht door de behuizing en de vetfilters wordt getrokken. Het rendement van de dampkap in zijn geheel dus.

Maar kijk vooral NIET naar het cijfer van de 'intensieve' of 'boost' stand.
Dat ligt dikwijls véél hoger dan de 'normale' maximum stand (meestal stand drie).

Bv bij jouw Siemens LR97CBS25 is het normale maximum 450 m³/u en de intensieve 760 m³/u

Bij die Novy 6811 is het normale maximum 581 m³/u en de intensieve 650 m³/u

Bij die Siemens is het verschil tussen het debiet in de maximumstand en dat van de intensiefstand wel heel erg groot.
Aangezien de vorm en grootte van de behuizing een bepaald debiet moet 'aankunnen' zal bij zo een véél hoger liggend intensief debiet het lawaai ook een héél stuk hoger liggen.
Een kennis is gaan kijken en bevestigde dat: op intensief stand was het veel te luid om echt bruikbaar te zijn.

MAAR VOORAL: die intensief stand is bijna altijd BEPERKT in de TIJD, dikwijls 6 minuten, waarbij de dampkap automatisch terug keert naar het 'normale' maximum ! !

In jouw voorbeeld mag je dus NIET kijken naar het intensief debiet met de Siemens 760 en de Novy 'maar' 650
WEL naar de normaal maximum stand waarbij de Novy 581 heeft en de Siemens maar 450

------------------

En let ook op met de 'cijfertjes' voor het geluid.
Je kan spreken van de GELUIDSDRUK en van het GELUIDSVERMOGEN = GELUIDSNIVEAU
Dat is NIET hetzelfde !

Geluidsdruk is wat jij hoort, waarbij de afstand belangrijk is.
Immers, aan de andere kant van je keuken ga je minder horen dan vlak er naast.
Daarom is algemeen de afspraak om dat te meten op één meter afstand.

Geluidsvermogen = geluidsniveau is wat het toestel ontwikkelt en onafhankelijk van de afstand.

Beiden worden uitgedrukt in dB (decibel) wegens de logaritmische schaal (werking van onze oren).
Je kan het geluid meten voor verschillende frequenties en normaal wordt dat gedaan voor de frequenties waar het menselijk oor gevoelig aan is.
In dat geval spreekt men van een weging klasse A en wordt het geluid uitgedrukt in dB(A).
Dit voor zowel geluidsdruk als voor geluidsvermogen = geluidsniveau.

Wanneer je wilt vergelijken tussen dampkappen en je ziet daar bij een zeker debiet een getalleke staan met dB bij ben je daar NIKS mee.
Je moet eerst zeker zijn dat het dB(A) is en dat het allebei gaat over het geluidsvermogen = geluidsniveau.

Fabrikanten willen jammer genoeg dikwijls mogelijke kopers op een verkeerd been zetten om toch maar hun toestel te kopen, vandaar dat je soms andere cijfers vindt dan diegene die gebruikelijk zijn.

Wanneer je bij de ene dampkap ziet staan 38 dB(A) en bij een andere 50 dB(A) voor hetzelfde debiet, dan kan het zijn dat ze toch NET EVENVEEL lawaai maken ! !
Want het verschil tussen geluidsdruk en geluidsvermogen = geluidsniveau is grootteorde een 12 dB

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Waarderingsscore
297
Punten
83
Siemens is over het algemeen een kwalitatief merk. De Audi van de keukentoestellen zeg maar. Novy is echter de Mercedes van de dampkappen, net zoals bv Liebherr de Mercedes is van de frigo's/diepvriezers. Zelf heb ik ook een Novy en ik ben over het algemeen zeer tevreden. Maar ik kan niet vergelijken met een Siemens dampkap.

Of het veel nut heeft dat je dampkap en fornuis kan koppelen betwijfel ik. Dat je fornuis in een hoge stand staat wil niet zeggen dat je dampkap op een hoge stand moet. Als ik een pot water laat koken in boost stand heb ik niet eens de dampkap nodig, want dat beetje waterdamp moet niet gefilterd worden. Als ik echter vlees bak op standje zes komt er wel veel vettige damp vrij en moet de dampkap hoog.

Kwakkel

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 okt 2011
Waarderingsscore
205
Punten
43
Siemens is over het algemeen een kwalitatief merk. De Audi van de keukentoestellen zeg maar. Novy is echter de Mercedes van de dampkappen, net zoals bv Liebherr de Mercedes is van de frigo's/diepvriezers. Zelf heb ik ook een Novy en ik ben over het algemeen zeer tevreden. Maar ik kan niet vergelijken met een Siemens dampkap.
En zo meteen gaat dit topic over in een Mercedes versus Audi discussie :ROFLMAO:

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Waarderingsscore
283
Punten
83
Ik denk dat je met geen van beiden verkeerd kan doen.

AlfredJ

Lid
Lid geworden
21 dec 2013
Waarderingsscore
11
Punten
18
Oké dank u wel allemaal voor de reactie en zouden jullie dan wel een Siemens kookplaat nemen of ook een novy qua connectie met elkaar of is dat gewoon een leuk extraatje? Dat de dampkap geconcentreerd wordt aan de kookplaat zodat ze weet hoe snel ze moet gaan ?
Greetz youri

Verwacht niet te veel van die 'connectie'. Onze dampkap werkt niet automatisch als het fornuis iets doet (gelukkig maar), maar we kunnen wel vanaf het fornuis de dampkap in -en uitschakelen (+ snelheid kiezen) en het licht in -en uitschakelen (of dimmen). Een leuk extraatje, de afstandsbediening van de dampkap is nog nooit gebruikt.

M1ke

Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Waarderingsscore
25
Punten
18
En zo meteen gaat dit topic over in een Mercedes versus Audi discussie :ROFLMAO:
Ja, vond de vergelijking wel wat ongelukkig aangezien audi èn mercedes ondertussen heel wat pluimen verloren zijn en ik deze al lang niet meer als "premium" beschouw. Ma bon de vergelijking is wel duidelijk :) Enorm tevreden van Liebherr voor de vriezer trouwens.

Bovenaan