• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

She's mine !! All mine !!!

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Het is zover, compromis is getekend !

De ex-brandweerkazerne van Lebbeke !

Zocht altijd al iets speciaals, iets industrieels, iets met geschiedenis, iets anders dan de obligatoire "3 slaapkamers + koerken", iets groot, maar toch nog (heeeel) net te betalen, en dit is het geworden :

dsc02225.jpg


dsc02227.jpg


dsc02228.jpg


dsc02229.jpg




Gelegen aan de voet van de kerk, knal in het midden van het centrum van Lebbeke, mét "zicht op zee" ...

dsc02230.jpg




Zoals jullie zien is alles in prachtstaat ! :)

De muren zijn goed, voor de rest is het gebouw leeg (of wat er staat van valse wanden etc.. moet er toch uit).

Eerste werk zou eigenlijk het dak zijn. Hier heb ik al direct een vraagje : wat is het best : een geïsoleerd plat dak, of zo'n dak met gebogen metalen platen ? Welk is het goedkoopst in aanschaf/plaatsing ? Welk is het best qua isolatie ?

Volgend werkje is : vensters en gevelbekleding op het eerste verdiep. Na een kleine zoektocht op het forum blijkt dat Marnix een potentiële kandidaat is ? Heb ik nu gedroomd, of heb ik een goeie maand geleden op de radio horen afroepen dat wijzigingen aan de voorgevel (in dit geval sandwichpanelen op de eerste verdieping) zomaar zonder bouwvergunning mogen uitgevoerd worden ?

Dan heb ik nog een vraagje : is het verschil in vloerverwarming en gewone verwarming met radiatoren echt *zo* groot ? Als het huis deftig geîsoleerd is kan een verwarming met radiatoren ook niet - bij wijze van spreken - dag en nacht blijven branden ?
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Thx all voor de complimenten.

Den Boxster is ondertussen weeral pleite :(  Onze frang viel dat we 4 auto's hadden en eigenlijk allemaal coupé's, met ne kleine van 15j toch niet echt handig. En ja, ik noem de T5 ne coupé :) 2 deuren en 2 zitplaatsen...

Nu aan't zien om een brug te zetten in de gamerage zodat het een beetje meer garage wordt ipv gameroom. Alleen kiezen = verliezen. Waar ze te plaatsen maw. Als ze niet gebruikt wordt staat ze al gauw in de weg en van die verplaatsbare dingen moet ik niet hebben, 't moet "echt" zijn.
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Ben mezelf aan't oppeppen en aan't wijsmaken dat ik die brug echt wel ga gebruiken om een paar probleempjes aan de 964 te tackelen, in praktijk echter... :) gaat die daar waarschijnlijk staan te staan zoals alle andere shizzle, jaarlijks ne keer gebruiken om den T5 zijn wielen te wisselen voor de keuring.

Die die jij laat zien zou wel mijn plaatsingsprobleem oplossen, maar ik betrouw zo'n ding niet. Die van (de inderdaad hier bekende Jack) is eigenlijk een poetsbrug die amper 1 meter omhoog gaat. Die die jij laat zien gaat een pak hoger maar (ik ben vooringenomen) dat ziet er mij een kwakkel geval uit + je verliest veel ruimte om de onderzijkant van de wagen te kunnen bereiken.

Nee, als er eentje komt zal 't een 2-palen brug worden. Wat goed genoeg is voor Ed China is ook goed genoeg voor mij.
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Dames,

help a nigga in need out!!

 

Ik zeg het al jaren maar ik word altijd op hoongelach onthaald: zonnepanelen...

Dit is mijn factuur, allez, afrekening...

 

screenhunter_131_jun._30_00.03.jpg
screenhunter_132_jun._30_00.03.jpg


 

Kan ik mijn zonnepanelen afkoppelen en terug dubbeltarief nemen of ben ik ook hier in eigen huis geen baas meer?
 

Bijlagen

  • screenhunter_131_jun._30_00.03.jpg
    screenhunter_131_jun._30_00.03.jpg
    18,4 KB · Weergaven: 1
  • screenhunter_132_jun._30_00.03.jpg
    screenhunter_132_jun._30_00.03.jpg
    21,7 KB · Weergaven: 1

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Heb je problemen met die zonnepanelen?

Al eens de test gedaan op de v-test van de vreg.be wat het verschil zal zijn in prijs? Je bent over het algemeen toch duurder af zonder. Heb je groene-stroom certificaten voor jouw productie? Want die zorgen echt wel voor gratis elektriciteit ivglm de sukkels zoals ik die deze niet hebben (wij hebben gewoon goedkopere elektriciteit ipv gratis. Ongeveer 10ct/kWh goedkoper).

Mijn elektriciteitsrekening zit in dezelfde grootte-orde, na 5300Wp aan PV (weliswaar op plat dak en een deel vangt in de winter schaduw dus ze tellen maar voor 4900Wp met bijna 5000kWh productie per jaar, op een omvormer van 4,2kVA).

Zonder de panelen komt daar vlot 700€/j bij.

Ik heb wel nog altijd tweevoudig tarief omdat mijn verbruik dus niet op 0 komt. Ik regel het wel zo dat bijna al mijn restverbruik (in totaal toch nog 3500kWh) op nachttarief zit.

Teller laten veranderen naar tweevoudig tarief is ook verre van gratis.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
alles hangt af van hoeveel je voor je installatie betaald hebt, hoeveel ze al opgebracht heeft, of er gsc's aanwezig zijn of niet...  

Maaaaar, in principe is het nog altijd goedkoper om zonnepanelen te hebben dan er geen te hebben. Je energie zal altijd goedkoper zijn dan wanneer je geen zonnepanelen hebt.  

Enkel wanneer je installatie zwaar overgedimensionneerd is (zoals in het verleden af en toe wel eens gebeurde) kan het nadelig zijn om zonnepanelen hebben aangezien je omvormer te groot is waardoor je te veel prosumententarief gaat betalen.

 

Maar ik moet de eerste installatie nog tegenkomen die verlies doet door zonnepanelen te hebben...
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Je zit voor elektriciteit en aardgas bij engie. 

Waarom niet opsplitsen?

Kijk eens na via de v-test van de VREG en leg daarnaast ook de prijs van ecopower.

Als je een installatie hebt die je verbruik (bijna) dekt ben je zowat altijd goedkoper bij ecopower.

Bij electrabel betaal je sowieso lidgeld/aansluitkost/... dus zelfs bij 0-verbruik moet je bij hen nog betalen naast de obligate netvergoeding.
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Blijkbaar is mijn installatie "overgedimensioneerd", net geen 10 kWh.

Blijkbaar moet dat afgestraft worden, dat terwijl ik dacht dat, hoe meer groene energie we hadden, hoe beter.

Heb berekend op VREG. In principe kost mijn electriciteit me op een jaar 350 euro, is dus 650 Euro goedkoper op jaarlijkse basis voor mij. Er hangen ook nog GSC's aan vast, maar niet meer de "goeie" van indertijd kerstvrouwtje Freya, maw, dat gaat over pakweg 300 Euro/jaar dat ik terug trek. Is dus nog steeds 350 Euro "verlies", tov de hele handel van mijn dak te smijten en terug old skool met dag/nacht meter te werken zonder panelen.

Hier wordt het tricky. Er zit hier ergens een verlies op de installatie waardoor ik 35kWh per dag "verbruik", wordt ruimschoots goedgemaakt door de zonnepanelen (vandaar slechts 22 Euro electriciteit verbruikt).

Ik ben ooit beginnen zoeken achter het verlies maar "something came up" en momenteel ontbreekt het me aan moed om verder te zoeken.

In principe kan ik dus dat verlies opsporen, en fixen, en old skool gaan en dat bespaart me 350 Euro/jaar. In praktijk ga ik de zwik de zwik laten.

Wat ik eigenlijk maar wou zeggen: zonnepanelen, bezint eer ge begint. Aftikken doe je toch. Iedereen denkt dat ze slapend rijk gaan worden en gratis electriciteit hebben terwijl langs de andere kant alle kosten omhoog geschroefd worden en de electriciteit an sich bijna gratis wordt. Je gaat de investering van zonnepanelen gedaan hebben en je gaat nog net even veel (of meer) aan Engie (of een andere rover) betalen als vroeger. It's a scam.

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
35 kWh per dag verbruik?? Dat is 12000kWh per jaar! Gij gaat lachen als ze aan uw deur staan met een digitale teller. Zou daar toch eens naar zoeken.

 

Is daar een commerciële activiteit mee gemoeid of is dat puur neon-reclame van P?
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Verbruik is't niet echt, maar ergens is die "weg".

De grootverbruikers al eens uitgeschakeld maar dat bleef rond de 35 kWh/dag.

't Zou me niet verwonderen moest het verlies ergens in de zonnepaneleninstallatie zelf liggen.

Ik denk (als de keuze nog geboden wordt) dat ik zal opteren voor de virtueel terugdraaiende digitale teller.
embarrassed_smile.png


 

Commercieel, en niet commercieel, er is hier "het winkeltje", maar daar hangen alleen wat LED lampen en een kassa. Pakweg een 250W, en dat 8 u/dag. Geen koeltogen, geen airco, niks.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Zou het niet kunnen dat de teller kapot is?

Misschien toch eens wat verder zoeken (automaten afschakelen, want 1500W dat zie je gewoon trager draaien op de schijf als dat wegvalt) tot je het hebt, of anders de maatschappij eens laten komen om het na te meten.
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
't Ding is, als ik het zoek, en ik vind het... Wie is er dan goed mee? De energieleverancier, want die krijgt dan elke dag gratis 35 kWh van mij. Ondertussen betaal ik maar vrolijk om gebruik te mogen maken van zijn netwerk om hem gratis electriciteit te leveren. Omgekeerde wereld quoi.

 

Teller kapoet crossed my mind, maar dat probleem lost zich vanzelf op als de nieuwe tellers komen. De vorige eigenaar kwam trouwens ook niet toe met de opbrengst van de zonnepanelen, 't is dus niet aan de bewoners gelegen maar ergens in de installatie.

 

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
tilt! zei:
't Ding is, als ik het zoek, en ik vind het... Wie is er dan goed mee? De energieleverancier, want die krijgt dan elke dag gratis 35 kWh van mij. Ondertussen betaal ik maar vrolijk om gebruik te mogen maken van zijn netwerk om hem gratis electriciteit te leveren. Omgekeerde wereld quoi.

 

Teller kapoet crossed my mind, maar dat probleem lost zich vanzelf op als de nieuwe tellers komen. De vorige eigenaar kwam trouwens ook niet toe met de opbrengst van de zonnepanelen, 't is dus niet aan de bewoners gelegen maar ergens in de installatie.

 

 

Dan ligt het volgens mij zeker aan de teller. 

Iets wat permanent 1200W verstookt moet ofwel veel lawaai maken (motor) ofwel erg warm worden (maar echt érg warm).

Kan je nog proberen van een paar jaar ver geld terug te krijgen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
als de installatie way overgedimensionneerd is, vrees ik dat het idd duurder kan uitkomen...  Los van het feit hoeveel je precies gaat verbruiken.  Je zou eens moeten kijken of er geen mogelijkheid is om de installatie te "downscalen", andere omvormer, minder panelen.  MAAAR, als je maar een verbruik hebt van 350 euro per jaar, dan zie ik idd ook het nut eigenlijk niet in van zonnepanelen te leggen, want dan gaat het sop de kolen niet waard zijn.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
tilt! zei:
Blijkbaar is mijn installatie "overgedimensioneerd", net geen 10 kWh.

Blijkbaar moet dat afgestraft worden, dat terwijl ik dacht dat, hoe meer groene energie we hadden, hoe beter.

Heb berekend op VREG. In principe kost mijn electriciteit me op een jaar 350 euro, is dus 650 Euro goedkoper op jaarlijkse basis voor mij. Er hangen ook nog GSC's aan vast, maar niet meer de "goeie" van indertijd kerstvrouwtje Freya, maw, dat gaat over pakweg 300 Euro/jaar dat ik terug trek. Is dus nog steeds 350 Euro "verlies", tov de hele handel van mijn dak te smijten en terug old skool met dag/nacht meter te werken zonder panelen.

Hier wordt het tricky. Er zit hier ergens een verlies op de installatie waardoor ik 35kWh per dag "verbruik", wordt ruimschoots goedgemaakt door de zonnepanelen (vandaar slechts 22 Euro electriciteit verbruikt).

Ik ben ooit beginnen zoeken achter het verlies maar "something came up" en momenteel ontbreekt het me aan moed om verder te zoeken.

In principe kan ik dus dat verlies opsporen, en fixen, en old skool gaan en dat bespaart me 350 Euro/jaar. In praktijk ga ik de zwik de zwik laten.

Wat ik eigenlijk maar wou zeggen: zonnepanelen, bezint eer ge begint. Aftikken doe je toch. Iedereen denkt dat ze slapend rijk gaan worden en gratis electriciteit hebben terwijl langs de andere kant alle kosten omhoog geschroefd worden en de electriciteit an sich bijna gratis wordt. Je gaat de investering van zonnepanelen gedaan hebben en je gaat nog net even veel (of meer) aan Engie (of een andere rover) betalen als vroeger. It's a scam.

 

Hier klopt iets niet...

Je verbruikt 12000 kWh per jaar (35 kWh/d). Zonder panelen kost dat volgens de VREG in het allergoedkoopste geval 2980€.

Je betaalt 1200€ (waarvan helaas 1000€ voor prosumententarief), dus de panelen maken 1800€/j goed, met daarbovenop de GSC's aan 300€/j is dus eigenlijk 2100€/j verdiend aan de panelen.

 

Ook rond de GSC's klopt iets niet. de laagste GSC waren iets van 90€/MWh gedurende 15j.
Met een productie van 10 MWh/j zou dat dus minstens 900€/j moeten zijn. Of anders is die teller ook kapot? Of jer verbruikt geen 35kWh/d...

 
 

tilt!

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 jun 2006
Berichten
5.534
Waarderingsscore
8
Punten
38
Tegenwerking...

Good.

Want ergens zal ik wel verkeerd zitten en als iedereen maar meepraat komen we nergens.

 

De zonnepanelen lagen er al toen we dit huis kochten. Het huis was voorzien voor 5 personen + een firma op 't gelijkvloers, de bouwheer was een aannemer en heeft alles voorzien "voor het leven".

 

Ik HEB geen verbruik van zoveel. Ergens zit er een verlies. Natuurlijk laat ik de zonnepanelen liggen zolang ik dat verlies niet gevonden heb, want idd, anders ga ik bittere tranen huilen.

 

GSC's staat me voor dat dat een dagprijs is/was (de laatste keer ik het doorgestuurd heb, ongeveer anderhalf jaar geleden). De ene dag kreeg je zoveel cent, de dag erop zoveel, maar 't was gene vetten iirc. Soit ik kan verkeerd zijn.

 

Mijn vraag is eigenlijk beantwoord: installatie is TE groot voor het huis en daardoor betaal ik veel prosumententarief. Ik had net het tegenovergestelde verwacht, maar misschien komt daar verandering in met de slimme meter (als tegen dan mijn verlies al opgespoord is).

 

Het komt er niet meer van om hier ook maar iets te doen omdat op 9/11/2018  (911, heb je'm?) mijn mooie TOTMBO overleden is aan darmkanker. We gingen normaal trouwen op 9/11, maar haar toestand was zo verslechterd op een week tijd dat we het op 8/11 moeten doen hebben, een paar uur later was ze er niet meer. De kanker was vastgesteld op 17/11/2017 en exact een jaar later, op 17/11/2018, hebben we haar gecremeerd.
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
Ik zie het topic nu pas, en "snel" even bijgelezen, Wel hier en daar paar paginas geskipt.

Wow... just wow... Uw visie en manier van wonen is gek gelijkaardig met hoe ik denk. Zaken zoals industrial look en garages en mancaves (Hierzo iets meer motor fan dan auto fan, but you get the point). Wat ben ik jaloers op uw woning man, gewoon een droom. Erg vet bezig ! 

Ik zal het nog even moeten doen met mijn (nog helemaal niet woonbare) bel-etage, MAAR waarvan heel het gelijkvloers (een schamele 6x13m) garage is, met vanachter glaspartij. Achja daar ben ik zeker ook blij mee! 

Ik ga dit zeker volgen man, ik ben fan ! Indien je wil kan je zeker mijn topic eens bekijken over de bouw van men huiske, I think you like it; ik moest vaak best out of the box denken omwille van budget redenen. 

Besef ik net dat ik het topic nog eens dringend moet aanpassen want er is al weer een hoop veranderd. 

dance4.gif
dance4.gif


Word helemaal hyped van uw topic en uw manier van aanpak haha ! En zie ik het zelf weeral terug helemaal zitten met mijn bouw 
preved.gif
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
OK. Voor mij (en voor de energiemaatschappij) is verlies ook verbruik. Aan de GSC is inderdaad ook weer iets veranderd, kwestie van gemaakte afspraken zeker niet te respecteren. De kracht van verandering en zo.

Je betaalt inderdaad veel wegens te grote installatie (eigenlijk wegens dat verlies, want zonder dat verlies kan het allemaal met veel minder: zowel de panelen als de bedragen).

 

Maar intussen snap ik wel dat je weinig interesse hebt om nog veel te zoeken naar het probleem.
Mijn medeleven met jouw verlies.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
D I Y zei:
OK. Voor mij (en voor de energiemaatschappij) is verlies ook verbruik. Aan de GSC is inderdaad ook weer iets veranderd, kwestie van gemaakte afspraken zeker niet te respecteren. De kracht van verandering en zo.

Je betaalt inderdaad veel wegens te grote installatie (eigenlijk wegens dat verlies, want zonder dat verlies kan het allemaal met veel minder: zowel de panelen als de bedragen).

 

Maar intussen snap ik wel dat je weinig interesse hebt om nog veel te zoeken naar het probleem.
Mijn medeleven met jouw verlies.

MAAR DIY...  Hij verbuikt nu geen 12000 kWh...  (allée, indien het probleem van het verlies opgelost geraakt...)  Op dit moment zijn de panelen dus nog een zegen...  Maar als hij er in slaagt, misschien met enige hulp, van dat verlies kwijt te geraken, dan gaat hij misschien nog 3000kWh nodig hebben op jaarbasis, of misschien zelfs nog minder en dan zit je met met het probleem dat je meer aan prosumententarief betaald, dan dat je zou moeten betalen wanneer je gewoon elektriciteit aankoopt...

 

Op het moment dat je betaald wordt voor de opgewekte energie, en betaald voor de binnengetrokken energie kan het weer een ander verhaal worden.  Dat in combinatie met batterijen, en dan kun je een handeltje beginnen dat misschien wel 't één en 't ander kan opbrengen...
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Is het voor jou niet heel interessant om naar de nieuwe manier van tellen te gaan van de "slimme meter"?

Dan valt de netvergoeding weg en betaal je enkel op afgenomen stroom.

Aangezien jij belachelijk veel opwekt in vergelijking met je (waarschijnlijk) reële verbruik zou dat wel eens een hééél grote prijsdaling kunnen betekenen.

 

Kortom, ik zou eens een techniekerer van eandis/... langsvragen om de meter na te kijken. Als deze effectief fout is krijg je de slimme gratis.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan