• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Serre: volle grond of (verhoogde) bakken?

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
nieuw jaar, nieuw projectje: een serre

ik heb een tijdje geleden een deel van een oude druivenserre gekocht. Wil dit nu als muurserre aanbouwen, dus op een gemetst muurtje.

De eerste vraag wordt dus: zou ik dit op volle grond bouwen (met enkel een fundering onder de muur), of een volle plaat gieten en (verhoogde) bakken maken?

Indien volle grond graaf ik best alles 50-60cm af, en vervang dit met goeie aarde? Dat zou dan betekenen: alles op die diepte afgraven, en een bekisting maken aan een kant voor de U-vormige fundering (andere kant is dan uiteraard de volle grond dus geen bekisting nodig). Betonsleuf van 20cm breed

Er komen ongetwijfeld nog vragen, maar dit is alvast belangrijk voor het plannen van de vergunning en eerste werken
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
volle grond natuurlijk
en waarom 60 cm afgraven? plantjes, groenten, struiken, ... gaan niet dieper dan 30 - 40 cm
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
volle grond natuurlijk
en waarom 60 cm afgraven? plantjes, groenten, struiken, ... gaan niet dieper dan 30 - 40 cm
goh, omdat ik alles op dezelfde diepte wil graven, en dacht dat ik voor fundering best op -60 zat?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
en dan bekisting plaatsen voor je fundering?
gewoon sleuven in de grond is toch ook OK?
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
ik zou eerst de sleuf kunnen graven, die volgieten (zonder bekisting) en dan de grond binnen de fundering uitgraven

of alles in 1 keer en met een enkelzijdige bekisting werken
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.935
Waarderingsscore
6.587
Punten
113
waarom grond vervangen? -- Volle grond is het beste--
Je kunt beter de bestaande grond behouden MAAR wel diepspitten, compost toevoegen ( uit eigen keuken) en grondverbetering toedienen naar gelang de staalname en de grondanalyse . moet niet maar als je salade gaat zetten die hebben toch wel een iets andere besmesting nodig dan bv spinazie

Graaf die sleuffundering uit, cc 60 cm diep en 40 cm breed. Vul deze aan met stabilisé van 200 kg cement , aandrillen, laagdikte cc 20/25 cm en mets hierop betonblokken tot aan het maaiveld. Waterkering ertussen en bovengronds metsen met een steense bakstenen muur.

Afhankelijk van typeserre kan je dit muurtje tot zithoogte brengen of tot navelebuikhoogte. Sowieso het metselwerk afwerken met een rollaag in dwars geplaatste bakstenen . Neem hiervoor best volle baksteen en geen machine steen. Klampsteen, paepesteen zijn harder gebakken en minder poreus aldus . Wil je het echt top afgewerkt dan plaats je een deksteen in blauwe hardsteen en als je het echt top wil dan werk je de hoeken af in verstek op 45°of stotend met een hol of dol
Waar staat die foto weer ?
20190225_132028.jpg

in plaats van zware stabilisé kan je ook een magere beton gebruiken en deze aandrillen.
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
hoe bevestig je het staal op de blauwsteen? Inboren of lijmen?

En hoe maak je de aansluiting tussen glas en verticale muur waterdicht? Lood(equivalent) inslijpen?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Inboren
geen glas maar een profiel tegen de muur
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
Inboren
geen glas maar een profiel tegen de muur
een L profiel maar dan met de uitstekende kant boven het glas? Maar dan ga je nog een dichting moeten hebben tussen dat profiel en de muur
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
Zit nog wel met een orientatiepuntje: de meest geschikte muur (qua indeling van de tuin) is op het OZO gericht (bijna op het oosten). Ik weet dat dit niet ideaal is voor een serre, maar heeft het uberhaupt zin als je vooral bij middag/avondzon opwarmt?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Inboren
geen glas maar een profiel tegen de muur
een L profiel maar dan met de uitstekende kant boven het glas? Maar dan ga je nog een dichting moeten hebben tussen dat profiel en de muur
tussen profiel en muur zit er silicone natuurlijk
als je wil kan je inslijpen, zo zal randprofiel er smaller uit zien
lood zou ik nooit doen vertikaal, ga je weinig mee bereiken
bovenaan kan dit uiteraard wel
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Wat voor uitvoering van serre heb je in feite?
Als je de old-school versie hebt met T-profielen en plat serreglas dan zijn die profielen ingegoten in uwe muur.
Dan moet je eerst uwe muur metselen met steunberen.
Op de steunberen uw 'gebonten' timmeren.
T-profielen bevestigen aan de gebonten op breedte serreglas en tot op gemetste steen. Voet van die ijzers openslijpen en platslagen zodat je een "haak" krijgt. Alles goed in de menie (hammerite tegenwoordig) zetten.
Bovenrand muur bekisten en beton gieten. Zo veranker je de onderzijde ijzers aan de muur.
Buitenkant strijk je door de beton met een buis van +/-80 om zo een afwateringsgootje te maken richting regenput.
Serreglas bevestigen met metalen lipjes en mastique.
 

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Wat is de orientatie van de serre met die OZO muur? Wat wil je er in kweken? Volle grond, bakken of roltafels hangt daar ook van af. Als je een orchideecollectie wil beginnen is volle grond af te raden ? hoe groot is de serre?

Zat ik tijdens Reizen Waes te wachten wanneer ze die grootste orchideeëncollectie van Vlaanderen gingen tonen, jammer genoeg niet gezien. :Fietser op zijn bek:
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Inboren
geen glas maar een profiel tegen de muur
een L profiel maar dan met de uitstekende kant boven het glas? Maar dan ga je nog een dichting moeten hebben tussen dat profiel en de muur
Waarom? je maakt geen veranda hé.
Geeft toch niet als er gevelvocht verder doorloopt in uw serre?
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Zit nog wel met een orientatiepuntje: de meest geschikte muur (qua indeling van de tuin) is op het OZO gericht (bijna op het oosten). Ik weet dat dit niet ideaal is voor een serre, maar heeft het uberhaupt zin als je vooral bij middag/avondzon opwarmt?
Ochtendzon en middagzon zijn de belangrijkste.
Vooral zien dat u verluchtingsraam (als je een steekt) niet op de weerkant zit.
Steek je geen verluchtingsraam, maak dan een deur in 2 delen . Zo kan je bovenste deel openzetten (maak er dan wel kader met een kippengaas voor)
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
ik bedoelde uiteraard WZW
 

doddel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
1.894
Waarderingsscore
280
Punten
83
Wat voor uitvoering van serre heb je in feite?
Als je de old-school versie hebt met T-profielen en plat serreglas dan zijn die profielen ingegoten in uwe muur.
Dan moet je eerst uwe muur metselen met steunberen.
Op de steunberen uw 'gebonten' timmeren.
T-profielen bevestigen aan de gebonten op breedte serreglas en tot op gemetste steen. Voet van die ijzers openslijpen en platslagen zodat je een "haak" krijgt. Alles goed in de menie (hammerite tegenwoordig) zetten.
Bovenrand muur bekisten en beton gieten. Zo veranker je de onderzijde ijzers aan de muur.
Buitenkant strijk je door de beton met een buis van +/-80 om zo een afwateringsgootje te maken richting regenput.
Serreglas bevestigen met metalen lipjes en mastique.
het is idd een uitvoering met T profielen

ga uw uitleg nog een keer of 3 lezen om te kijken of ik het dan snap, klinkt als hogere wiskundige voor een mets-newbie
 

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Berichten
9.421
Waarderingsscore
405
Punten
83
Wat je laat zien is wat ze in de volksmond noemen: “een ijzeren serre”
De gebonten zijn daar inderdaad in ijzer. Met een “houten serre” staan die voeten op steunberen die te gelijk de “koerpen” onderverdelen
Je moet maar eens googelen op afbeeldingen van druivenserres. Als je er een in opbouw/afbraak ziet zal je het wel zien wat ik bedoel.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan