Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Septische put
V
Verwijderd lid 178789
Guest
Dezwarte zei:De buis zat juist onder het gat van de afvoer en is een meter lang...ik zal het proberen te herstellen met een pvc buis van diam 110 mm en een T stuk in de afvoer.
We weten te weinig over de oorspronkelijk opstelling van die buis, horizontaal of verticaal, van waar naar waar. Lag die buis gewoon op de bodem van de put en heb je dat nu toevallig ontdekt of is die nu pas afgebroken en hoe is dat gekomen ?
Was die buis misschien naar beneden gericht om te stoppen op een beperkte afstand tot de bodem van de put ? En was die met een bocht verbonden aan de horizontaal inkomende buis ? Kan je zien dat die daarmee verbonden is geweest of is dat een aanname ?
Ik heb het dus zo hersteld een buis verticaal van 1 meter lang (zoals de oude buis vroeger) met een 90 gr bocht die aan de overloop zit. (de oude buis is gisteren losgekomen op die plaats) Ik denk dat die buis een meter diep moet omdat er daar meer water substantie zit en dat de smurrie die dan nog bovendrijft niet zomaar in de overloop mag gaan.
Bijlagen
V
Verwijderd lid 178789
Guest
Een buis die tot zo laag verticaal in de septische put steekt is iets wat vroeger veel werd toegepast bij de eerste wc-potten zonder sifon (chemin de fer of spoorwegwc's). Die buis zorgde er voor dat je zelfs zonder sifon een minimum aan reuklast had, namelijk enkel de reuk van de kleine oppervlakte drek die in de buis bleef staan en niet de geur uit de gehele put.
Bij een overloopbuis heb ik dat nog nooit zo gezien, ik zou hier dan toch ipv die bocht een open T-stuk hebben gebruikt.
Je bent toch zeker dat het geen invoer betreft maar wel degelijk een overloop ?
Bij een overloopbuis heb ik dat nog nooit zo gezien, ik zou hier dan toch ipv die bocht een open T-stuk hebben gebruikt.
charel zei:Een buis die tot zo laag verticaal in de septische put steekt is iets wat vroeger veel werd toegepast bij de eerste wc-potten zonder sifon (chemin de fer of spoorwegwc's). Die buis zorgde er voor dat je zelfs zonder sifon een minimum aan reuklast had, namelijk enkel de reuk van de kleine oppervlakte drek die in de buis bleef staan en niet de geur uit de gehele put.
Ja ik ben 100% zeker dat de buis aan de afvoer is aangesloten. Ik heb een bijlage bijgestoken van zoals de situatie is, er zit daar idd een T-stuk (waarom is dat beter?, ik heb ook ergens gelezen dat je kan gaatjes boren in de bovenkant van de bocht)
Bijlagen
V
Verwijderd lid 178789
Guest
Dan zou ik op de bocht een gat van ongeveer 40 mm boren. Op die manier kan lucht steeds weg en weer stromen tussen de put en de afvoer en kan je onder- of overdruk in de put vermijden. Ook kan dat gat handig zijn bij eventuele ontstoppings- of reinigingswerken.