Septische put

Lid geworden
1 dec 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bij het nakijken van onze septische put zag ik dat de buis die normaal onder de overloop is afgebroken, mijn vraag is die buis nodig en waarvoor dient ze?

Moet ik dit herstellen of mag ik dat zo laten.

Bijlagen

• dsc_4658.jpg
    dsc_4658.jpg
    293,4 KB · Weergaven: 3

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
13
Punten
38
mss je put eens laten leegtrekken , onmogelijk te zie zo waar die buis gezeten heeft of waar die voor diende

herstellen is altijd beste optie

Lid geworden
1 dec 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
De buis zat juist onder het gat van de afvoer en is een meter lang...ik zal het proberen te herstellen met een pvc buis van diam 110 mm en een T stuk in de afvoer.

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dezwarte zei:
De buis zat juist onder het gat van de afvoer en is een meter lang...ik zal het proberen te herstellen met een pvc buis van diam 110 mm en een T stuk in de afvoer.

We weten te weinig over de oorspronkelijk opstelling van die buis, horizontaal of verticaal, van waar naar waar. Lag die buis gewoon op de bodem van de put en heb je dat nu toevallig ontdekt of is die nu pas afgebroken en hoe is dat gekomen ?

Was die buis misschien naar beneden gericht om te stoppen op een beperkte afstand tot de bodem van de put ? En was die met een bocht verbonden aan de horizontaal inkomende buis ? Kan je zien dat die daarmee verbonden is geweest of is dat een aanname ?

Lid geworden
1 dec 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ik heb het dus zo hersteld een buis verticaal van 1 meter lang (zoals de oude buis vroeger) met een 90 gr bocht die aan de overloop zit. (de oude buis is gisteren losgekomen op die plaats) Ik denk dat die buis een meter diep moet omdat er daar meer water substantie zit en dat de smurrie die dan nog bovendrijft niet zomaar in de overloop mag gaan.

Bijlagen

• dsc_4662.jpg
    dsc_4662.jpg
    650,4 KB · Weergaven: 2

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
13
Punten
38
 inderdaad die buis zal dan gediend hebben om enkel vloeibaar afval in de overloop te laten lopen en de koek tegen te houden 

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Een buis die tot zo laag verticaal in de septische put steekt is iets wat vroeger veel werd toegepast bij de eerste wc-potten zonder sifon (chemin de fer of spoorwegwc's). Die buis zorgde er voor dat je zelfs zonder sifon een minimum aan reuklast had, namelijk enkel de reuk van de kleine oppervlakte drek die in de buis bleef staan en niet de geur uit de gehele put.

Bij een overloopbuis heb ik dat nog nooit zo gezien, ik zou hier dan toch ipv die bocht een open T-stuk hebben gebruikt.

Je bent toch zeker dat het geen invoer betreft maar wel degelijk een overloop ?

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
13
Punten
38
ja charel +1 :)  zo hoog, ik was ook al aan het denken .... , zal wel een aanvoer zijn ipv overloop 
biggrin.gif

Lid geworden
1 dec 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
charel zei:
Een buis die tot zo laag verticaal in de septische put steekt is iets wat vroeger veel werd toegepast bij de eerste wc-potten zonder sifon (chemin de fer of spoorwegwc's). Die buis zorgde er voor dat je zelfs zonder sifon een minimum aan reuklast had, namelijk enkel de reuk van de kleine oppervlakte drek die in de buis bleef staan en niet de geur uit de gehele put.

Bij een overloopbuis heb ik dat nog nooit zo gezien, ik zou hier dan toch ipv die bocht een open T-stuk hebben gebruikt.

Je bent toch zeker dat het geen invoer betreft maar wel degelijk een overloop ?

Ja ik ben 100% zeker dat  de buis aan de afvoer is aangesloten. Ik heb een bijlage bijgestoken van zoals de situatie is, er zit daar idd een T-stuk (waarom is dat beter?, ik heb ook ergens gelezen dat je kan gaatjes boren in de bovenkant van de bocht)

Bijlagen

• septischeput.png
    septischeput.png
    54,9 KB · Weergaven: 1
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Dan zou ik op de bocht een gat van ongeveer 40 mm boren. Op die manier kan lucht steeds weg en weer stromen tussen de put en de afvoer en kan je onder- of overdruk in de put vermijden. Ook kan dat gat handig zijn bij eventuele ontstoppings- of reinigingswerken.

Lid geworden
1 dec 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Ja Charel ik had ook zoiets in gedachten maar wilde toch wel meer zekerheid voor ik dat gat maak. Een T-stuk kon niet omdat ik te weinig ruimte heb door het putdeksel...

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan