• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Septische put te hoog

Lid geworden
11 jun 2022
Berichten
6
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo,

Mijn excuses als dit niet in het juiste subforum staat, is mijn 1e post hier.

Context: een hele rit achter de boeg met architect die 0 opvolging deed en o.a. tegenstrijdige plannen opleverde, halverwege de bouw stabiliteitsplan moest laten herwerken met allerlei gevolgen etc., in combinatie met een mix van aannemers qua beroepseer terwijl ikzelf op dat moment geen enkel zicht had op het bouwproces en er van uitging dat de architect en stielmannen best wisten (zou nu al een ander verhaal zijn, maar is klassiek veronderstel ik). Dat heeft geleid tot een hele reeks problemen tijdens en na de bouw - kan er een boek van schrijven, ben ook niet de enige vermoed ik.

Probleem: momenteel aan het kijken naar het leggen van een oprit (huis staat er ondertussen 4tal jaar). Blijkt dat de septische put veel te hoog zit, waardoor het niet mogelijk is om de opbouw + afwerking te voorzien gezien de locatie vrij dicht bij het voetpad (zou veel te steile oprit nodig hebben waar geen enkele auto op kan zonder tegen de grond te schuren - iets wat ik zelf ook al vermoedde toen ik over oprit begon na te denken). Enige oplossing is om de septische put dieper in te graven maar dat is blijkbaar een serieus werk met serieuze kosten aan verbonden.

Vraag: Is het feit dat de septische put te hoog zit (waardoor mijn oprit niet kan worden aangelegd zonder dat die put wordt herstoken) op de architect te verhalen als een fout bij de bouw die hij had moeten zien, of verdoe ik mijn tijd daarmee?

Alle info welkom - bedankt!
 
Laatst bewerkt:

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Je kan hier wel met veel toeters en bellen en in 't vet komen zeggen dat je een verantwoordelijke zoekt, maar even aan tafel zitten met de vermeende verantwoordelijke is blijkbaar niet aan de orde. Hoe dan ook is dat toch stap 1?
Of verkies je onmiddellijk een aangetekend schrijven met ingebreke stelling? Dat is echt wel de weg die je moet lopen als je op medewerking hoopt. :rolleyes:

Was het van in 't begin de bedoeling dat er daar een oprit ging komen?

Staat de diepte van de put op een plan? Meet het even na en je weet onmiddellijk wie er "in fout" is.

Neen, niet praten met de betrokkenen, niet kijken op de plannen, maar hopen dat vreemden zonder zicht op de situatie en halve beschrijving een schuldige kunnen aanwijzen na 4 jaar.

:Fietser op zijn bek:
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Een architect heeft geen idee over de verdere uitwerking van je perceel.
Of er nu op die put gras komt of een laagje dolomiet behoort niet tot zijn opdracht .
Jij bent het ( in de tuinaannemer) die spreken over betonplaat, stabiisé en betonklinkers ( en dan nog incorrect)

Zoals Julien zegt: kaart het aan maar je staat na 4 jaar zwak.
 

NadineW.

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 jan 2020
Berichten
204
Waarderingsscore
129
Punten
43
Voor het geval de vraag is zoek ik een schuldige/verantwoordelijke/..... wie ik de hele zaak financieel kan laten oplossen of zoek ik nu, zo snel mogelijk een correcte oplossing waar ik ook correct voor betaal? Vergeet niet dat een rechtszaak, die hier al moeilijk start, een nog moeilijker verloop zal hebben. Tijd zal nemen, (heel) veel tijd. Uit mijn eigen vriendenkring, verschillende kantons/provincies, in zaken over bouwen, verbouwen, aanleg e.d. is een termijn van 10 jaar niet ongewoon. En dan is het, al die tijd, niet alleen in spanning afwachten gelijk te krijgen of niet, maar ook al die tijd, alle dagen, blijven sukkelen met die put. Misschien eens informeren bij een juridische dienst (bv via gemeenteloket) wat uw kansen zijn.
 

Dixie

Zeer Actief lid
Lid geworden
29 sep 2006
Berichten
489
Waarderingsscore
128
Punten
43
Hmmm, jongens toch, ik denk dat de TS hier een perfect normale en redelijke vraag stelt. Vooraleer te praten of ook maar enige actie te ondernemen is het zonder meer behoorlijk verstandig om na te gaan of er sprake 'kan' zijn van een bepaalde verantwoordelijkheid van een partij. Helemaal niets mis mee, dus laat die vingertjes (in enkele reacties, uiteraard niet allemaal) weg. Er is nog niets beslist in deze voor de TS vervelende situatie - blijkbaar zijn er nog wel wat problemen geweest, bouwen is voor elke leek een leerschool en gelukkig kunnen we hier terecht met onze vragen.

Nu, concreet: ten eerste kan het best zijn dat de architect aansprakelijk is, maar dat kunnen we zomaar even niet beoordelen. Wat heeft de architect allemaal opgenomen in de plannen, wat was de bedoeling en hoe is het uitgevoerd? Niet meteen iets voor een forum, maar eerder voor een advocaat om op basis van de nodige documenten na te kijken. Maak ergens een afspraak bij een advocaat die wat thuis is in bouwrecht en leg het voor, misschien heb je bij een (vooraf vragen - vaak niet zo duur) consultatie al wat meer info.

Vervolgens kan je, wanneer het advies toch een duidelijke fout zou weerhouden, steeds de architect aanspreken en zo nodig in gebreke stellen. Terzijde: de architect is verzekerd.

Als spreken en aandringen niet werkt of er van die zijde toch wel wat redelijke argumenten komen zou ik voor 3 à 4.000 euro geen procedure starten. De uitkomst is nooit zeker (gelijk hebben en gelijk krijgen en zo), je gaat in verhouding teveel moeten investeren, het duurt te lang en je krijgt er gegarandeerd grijze haren (en soms zelfs stenen kl*ten) van.
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Vind je het zelf niet logisch om eerst eens de plannen na te kijken?
Als de plannen geen duidelijkheid geven, dan is het toch de logica zelve om aan de ontwerper te vragen hoe hij denkt daar een (geplande?) oprit te maken?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.937
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Breek me de bek niet open over architecten die zich geen kloten van den buiten aantrekken.
Enigste voorwaarden die ik soms hoor: zet gene boom voor mijne schone gevel.
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Het ligt misschien aan mij maar wie zegt dat de geleverde put niet voldoet aan de eis van onder een oprit te zitten? De aannemer die nu de werken wil aannemen voor TS?

Heeft TS de factuur van deze put nog waarop het type vermeld is. Misschien is de put wel in orde maar betrouwt de aannemer het niet of ziet hij een bepaalde opportuniteit...
 
Lid geworden
8 mei 2007
Berichten
404
Waarderingsscore
16
Punten
18
een andere vraag:
Is die septische put nog nodig? Ik heb enkele jaren geleden mijn septische put moeten afkoppelen omdat er gescheiden rioolstelsel gelegd werd.
Misschien is die put helemaal niet nodig en kan je rechtstreeks aansluiten op de riolering ?
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan