• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Selfmatic warmtepomp?

Lid geworden
12 aug 2009
Berichten
951
Waarderingsscore
1
Punten
0
We zijn aan het kijken voor een lucht-water pomp.

Zijn onlangs bij een hele goede installateur langsgeweest nl. Wittendorp in Sint-Truiden (of die indruk hadden we toch) en nu vragen we ons af of het de moeite is om eens te vergelijken met een offerte van Selfmatic.



Het gaat om een Daikin Altherma, bij Wittendorp zouden we de warmtepomp laten installeren en de vloerverwarming zelf leggen. Bij Selfmatic zouden we alles zelf kunnen installeren, maar we vroegen ons af of dat wel goed is? Op zich is mijn vriend een hele handige harry en hij zou het wel kunnen maar hij heeft er zijn bedenkingen bij of dit een punt is om op te besparen, het moet ook goed werken achteraf natuurlijk.



Ik las ook ergens dat er bij Selfmatic niet met een WAR werken? Dit lijkt me toch belangrijk of niet?
 
Lid geworden
19 jul 2010
Berichten
666
Waarderingsscore
0
Punten
0
Inderdaad,



bij selfmatic werken ze niet met een war, maar met binnenthermostaat. Da's ook direct de reden waarom ik afgehaakt ben. Dit, en ook de berekening van de warmtepomp zelf.



"steekt u dubbel glas?"

"eeeh... ja"



"en isoleert u ook?"

"uiteraard... :roll: "



"ah, dan zal het ongeveer zoveel kilowatt zijn dat u nodig hebt."





Right... :mrgreen:
 
Lid geworden
12 feb 2007
Berichten
1.251
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik heb zelf heel andere ervaringen met de altherma offerte bij selfmatic. Wij zijn naar selfmatic rotselaar geweest. Daar werkte men met de daikin software die ook de installateur gebruikte. Men vroeg naar de EPB gegevens, ofwel of ik een warmteverliesberekening had (had ik). Op basis daarvan enkele simulaties gemaakt en het geschikte toestel gekozen, licht bivalent dus met elek bijverwarming vanaf -8 ofzo. Hetgeen volgens mij ook de juiste dimensionering was.



Het hele "werken niet met WAR maar met binnenthermostaat" verhaal snap ik ook niet goed, die WAR zit toch standaard in de regeling van de altherma ? De buitenvoeler zit dacht ik gewoon in de buitenunit ?



Ik heb er zeker geen aandelen ofzo hoor, uiteindelijk hebben we ook een hele andere WP gekozen, maar ik had daar zeker niet het gevoel dat men maar wat uit de nek kletste (wat ik bij sommige 'echte' installateurs daarentegen wel had)



Het zal misschien wat afhangen van vestiging tot vestiging en of men daar iemand in dienst heeft met wat verstand van zaken.
 

Kepler

Lid
Lid geworden
15 feb 2008
Berichten
296
Waarderingsscore
0
Punten
16
jacqplafond wrote:
ik heb zelf heel andere ervaringen met de altherma offerte bij selfmatic. Wij zijn naar selfmatic rotselaar geweest. Daar werkte men met de daikin software die ook de installateur gebruikte. Men vroeg naar de EPB gegevens, ofwel of ik een warmteverliesberekening had (had ik). Op basis daarvan enkele simulaties gemaakt en het geschikte toestel gekozen, licht bivalent dus met elek bijverwarming vanaf -8 ofzo. Hetgeen volgens mij ook de juiste dimensionering was.



Het hele "werken niet met WAR maar met binnenthermostaat" verhaal snap ik ook niet goed, die WAR zit toch standaard in de regeling van de altherma ? De buitenvoeler zit dacht ik gewoon in de buitenunit ?



Ik heb er zeker geen aandelen ofzo hoor, uiteindelijk hebben we ook een hele andere WP gekozen, maar ik had daar zeker niet het gevoel dat men maar wat uit de nek kletste (wat ik bij sommige 'echte' installateurs daarentegen wel had)



Het zal misschien wat afhangen van vestiging tot vestiging en of men daar iemand in dienst heeft met wat verstand van zaken.



Wij hadden ook niert direct een slecht gevoel, maar na het vragen van enkele offertes bij anderen, bleek de intiële motivatie om naar selfmatic te gaan, namelijk de prijs, niet overtuigend. Wij verkregen bij meer ervaren installateurs met betere nazorg een zelfde prijs. Dan is de keuze snel gemaakt.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik raad aan om te isoleren tot minstens K20 alvorens naar een warmtepomp te kijken.

Zit je boven K20, investeer eerst in isolatie.

Hoge investeringen in warmtepompen zijn minder rendabel dan investeren in isolatie + kleine warmtepomp.

Als de kleinste warmtepomp in het gamma niet sterk genoeg is, ben je waarschijnlijk te weinig aan het isoleren.



Ik heb zelf een warmtepomp van LG. Goedkoper dan daikin, gelijkaardige kwaliteit, enkel minder marketing. Als je daikin neemt, neem dan zeker niet de boiler van daikin erbij. Neem beter 1 met inox vat in vat systeem.
 

Raistlin

Lid
Lid geworden
8 aug 2009
Berichten
124
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik had dezelfde ervaring bij Selfmatic in Melle, ze hebben al meer dan 100 installaties gedaan zonder WAR, want da's niet nodig bij een warmtepomp ... De prijs was ook niet van die orde dat het zo interessant was. Zo was m'n offerte bij Sack met een Vaillant warmtepomp even duur, ook al zou dat een duurder toestel zijn. Maar da's dan weer geen invertor type. Optie drie zal het dan wel worden, met een bevriende installateur werken met niet zoveel ervaring met warmtepompen, maar die wél bereid is mee te denken met ons over hoe we alles het best aanpakken.
 
Lid geworden
12 feb 2007
Berichten
1.251
Waarderingsscore
0
Punten
0
prijs was inderdaad bij ons ook niet spectaculair minder dan bij andere installateurs.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
Neem eens contact op met je lokale airco installateur.



Velen doen liever niet het sanitaire luik van de installatie en die liefst enkel de installatie van het toestel en de koelleidingen. Dan kan je het sanitaire luik: boiler, collector,... zelf doen.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
betonmolen wrote:
Neem eens contact op met je lokale airco installateur.



Velen doen liever niet het sanitaire luik van de installatie en die liefst enkel de installatie van het toestel en de koelleidingen. Dan kan je het sanitaire luik: boiler, collector,... zelf doen.



dat weet ik toch nog niet te goed zenne, ik denk juist niet dat je er veel gaat vinden die het op die manier gaat willen doen. Een beginnend installateur of kennis ofzo ja, de rest houd er zijn handen af omdat het nogal een rompslomp met zich meebrengt, om het zacht uit te drukken.
 
Lid geworden
12 nov 2007
Berichten
1.031
Waarderingsscore
0
Punten
0
de mario wrote:
betonmolen wrote:
Neem eens contact op met je lokale airco installateur.



Velen doen liever niet het sanitaire luik van de installatie en die liefst enkel de installatie van het toestel en de koelleidingen. Dan kan je het sanitaire luik: boiler, collector,... zelf doen.



dat weet ik toch nog niet te goed zenne, ik denk juist niet dat je er veel gaat vinden die het op die manier gaat willen doen. Een beginnend installateur of kennis ofzo ja, de rest houd er zijn handen af omdat het nogal een rompslomp met zich meebrengt, om het zacht uit te drukken.



Dat verbaast mij. Ik heb er nochtans 10tallen gevonden. Zowat iedere koeltechnicus die ik aanspreek, vind dit interessant. Ze hebben werk genoeg en doen liever alleen de koelleidingen en de opstart.

Veel rompslomp is het hier toch niet geweest.

Toestel wordt geleverd. Hangt het aan de muur, sluit alle sanitaire leidingen aan. Koeltechnieker komt, sluit koelleidingen aan en start het op. Klaar.
 

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Berichten
3.595
Waarderingsscore
4
Punten
38
betonmolen wrote:
de mario wrote:
betonmolen wrote:
Neem eens contact op met je lokale airco installateur.



Velen doen liever niet het sanitaire luik van de installatie en die liefst enkel de installatie van het toestel en de koelleidingen. Dan kan je het sanitaire luik: boiler, collector,... zelf doen.



dat weet ik toch nog niet te goed zenne, ik denk juist niet dat je er veel gaat vinden die het op die manier gaat willen doen. Een beginnend installateur of kennis ofzo ja, de rest houd er zijn handen af omdat het nogal een rompslomp met zich meebrengt, om het zacht uit te drukken.



Dat verbaast mij. Ik heb er nochtans 10tallen gevonden. Zowat iedere koeltechnicus die ik aanspreek, vind dit interessant. Ze hebben werk genoeg en doen liever alleen de koelleidingen en de opstart.

Veel rompslomp is het hier toch niet geweest.

Toestel wordt geleverd. Hangt het aan de muur, sluit alle sanitaire leidingen aan. Koeltechnieker komt, sluit koelleidingen aan en start het op. Klaar.



Ja ok, in sommige gevallen lukt dit goed, als je zelfstandig genoeg bent.

Het probleem bij dergelijke situaties is dat het nogal grote zorgekindjes zijn.



Mensen DENKEN dat ze het allemaal deftig kunnen, maar tijdens de werken is het OEI en hangen ze ontelbare keren aan de telefoon en kan je voor de opstart al 5x rijden om te checken en pietluttigheden uit te leggen.

De meeste zelfbouwers kosten evenveel energie dan dat je het zelf rap klaart, althans das mijn mening. Vloerverwarming zelf leggen ok, maar al de specifieke 'rest' doen de meeste installateurs toch liever zelf hoor.
 
Lid geworden
12 feb 2007
Berichten
1.251
Waarderingsscore
0
Punten
0
wij hebben in onze offerteronde voor L/W pomp in elk geval ook een installateur gevonden die interesse had om enkel de pomp en dus niet het hydraulisch gedeelte te doen.



de mario wrote:
Mensen DENKEN dat ze het allemaal deftig kunnen, maar tijdens de werken is het OEI en hangen ze ontelbare keren aan de telefoon en kan je voor de opstart al 5x rijden om te checken en pietluttigheden uit te leggen.



Anderszijds heeft de mario hier absoluut gelijk in ! Hou er rekening mee dat de installateur dan ook niets van ondersteuning zal geven en je dus alles zelf zal moeten uitzoeken en het materiaal zien bijeen te sprokkelen.

Heb je zelf al iets gelezen over de opbouw van verwarmingscircuits, pompkarakteristieken, of zelfs iets simpels als de verschillende dichtingen van verbindingen ? Soms kan een simpele uitleg je veel studietijd besparen.

En een goeie leverencier van stukken gevonden aan deftige prijs ? Eventueel installateur die ook deze stukken wil leveren ?



Het voordeel van een selfmatic is dan wel dat je daar eventueel op wat uitleg recht hebt en tenminste een volledig pakket aan materiaal mee krijgt (ook al is het dan zeer basic materiaal)
 

RGP

Lid geworden
29 okt 2010
Berichten
186
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mits de juiste begeleiding is dat allemaal geen probleem.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan