Sectie 2.5 of 1.5?

STPIE

Nieuw Lid
Lid geworden
28 mei 2020
Waarderingsscore
14
Punten
8
Hier ben ik weer na een eindje zorgeloos maar nu weer paniekske

ik bedacht me plots dat een bepaald stopcontact 1.5mm2 kon zijn die ik later bijgeplaatst heb aan de andere kant van de muur in een raamprofiel omdat dit een draagmuur was met ijzer waar ik niet mocht in schijven als ik de aders bekijk ( 1 los en 1 vast) ziet de dikte er exact hetzelfde uit maar ik ben het niet zeker. ik weet dat er nog adereindhulzen op moeten. Echter de kabel kan ik niet vervangen in dergelijk armatuur zie foto dus ik hoop dat het ok is want het gat is specifiek geboord door de raamfabrikant. het bizarre is dat een keurder dit opengedaan heeft en gekeken en heeft goedgekeurd maar ik twijfel toch een beetje over de sectie en ben bang als er iets gebeurt voor brandverzekering. op 1 foto houd ik er ook een stukje 1.5mm2 bij ter vergelijking. wat denken jullie?

op de productfiche vind ik nergens gegevens hierover. het gaat over een power mini dot 51mm

Bijlagen

• Screenshot_2026-02-23-21-51-23-42_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2026-02-23-21-51-23-42_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    71,9 KB · Weergaven: 64
  • Screenshot_2026-02-23-21-16-20-69_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    Screenshot_2026-02-23-21-16-20-69_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
    67,2 KB · Weergaven: 56
  • IMG-20260223-WA0008.jpeg
    IMG-20260223-WA0008.jpeg
    127,2 KB · Weergaven: 60
  • IMG-20260223-WA0006.jpeg
    IMG-20260223-WA0006.jpeg
    109,9 KB · Weergaven: 60
  • IMG-20260223-WA0004.jpeg
    IMG-20260223-WA0004.jpeg
    146,1 KB · Weergaven: 58
  • IMG-20260223-WA0010.jpeg
    IMG-20260223-WA0010.jpeg
    134 KB · Weergaven: 61
  • IMG-20260223-WA0001.jpeg
    IMG-20260223-WA0001.jpeg
    81,2 KB · Weergaven: 58
Laatst bewerkt:
Geen restjes meer over waarvan je weet of het 1,5 of 2,5 is? En anders meter ertegen, verhouding sectie/diameter vind je wel online.

Dus je hebt een snoer gebruikt om voor een tweede stopcontact af te takken in dit stopcontact?
En nu twijfel je over de sectie, is het dat?

Geen restjes meer over waarvan je weet of het 1,5 of 2,5 is? En anders meter ertegen, verhouding sectie/diameter vind je wel online.
de dikte is exact hetzelfde maar misschien bedriegt schijn tov soepel en vast ?

Dus je hebt een snoer gebruikt om voor een tweede stopcontact af te takken in dit stopcontact?
En nu twijfel je over de sectie, is het dat?
ja volgens keurder en elektricien was dit ok. er paste ook geen ander armatuur in raam aie foto

ondertussen is het al 3 jaar zo maar waarom dit nu weer plots in mijn hoofd springt geen idee

En waar gebruik je dat stopcontact voor?

En waar gebruik je dat stopcontact voor?
strijken , laptop of gsmlader
echter kan er op het buitenstopcontact ook iemand bezig zijn toevallig maar tot daar is het 2.5. net ontdekt dat het 1.5 is dat tuutje draad

Laatst bewerkt:
soepel is niet toegestaan

Verlengkabels tot 3600W zijn 1,5mm2 soepel. En die kunnen tientallen m lang zijn.
Geen paniek.

soepel is niet toegestaan
Door een foutje in het nieuwe AREI is dat enkele jaren geleden gedurende ongeveer een jaar toegelaten geweest.

ik kan in principe nog vervangen maar het gat is al geboord 51mm en de enige alternatief die in vind is van ROND 2 die maar 48mm dik is. de kabel die in deze nu zit is gesoldeerd vanbinnen dus de kabel zelf kan ik bij de huidige niet vervangen

Als de electricien zegt dat het in orde is,
als de keurder het gezien heeft en zegt dat het in orde is,
als dat al 3 jaar zonder problemen werkt .

Dan kan ik met de beste wil van de wereld niet inzien waarom het nu niet meer in orde is .

Hier onderaan is de data sheet.
Het te boren gat is 51 mm, maar de naam is Powerdot Mini 50

Dit is een verlengdraad met een normale stekker aan het uiteinde, dat je in een stopcontact kan steken.

Stekker.jpg

Dat heeft iemand er af geknipt en dan de losse draden in dat andere stopcontact aangesloten.
Bij mijn weten is dat niet toegelaten.
Nu, het AREI heeft de laatste jaren héél wat aanpassingen gehad.
Der zijn hier enkele forumleden die dat reglement heel goed kennen, misschien kunnen zij hier hun mening geven.

1771921774609.png

Laatst bewerkt:
Hier onderaan is de data sheet.
Het te boren gat is 51 mm, maar de naam is Powerdot Mini 50

Dit is een verlengdraad met een normale stekker aan het uiteinde, dat je in een stopcontact kan steken.

Bekijk bijlage 115469

Dat heeft iemand er af geknipt en dan de losse draden in dat andere stopcontact aangesloten.
Bij mijn weten is dat niet toegelaten.
Nu, het AREI heeft de laatste jaren héél wat aanpassingen gehad.
Der zijn hier enkele forumleden die dat reglement heel goed kennen, misschien kunnen zij hier hun mening geven.

Bekijk bijlage 115468
ik weet dat het niet mag ik heb het zelf gedaan omdat ik toen niet wist dat dat niet mocht dom dom. probleem is hoe ik dit ga oplossen. in zou een stopcontact ROND 2.0 kunnen bestellen maar het boorgat is 3 mm kleiner dan wat ik nu heb daarvoor dus hoe ga ik dat proper krijgen.

het bizarre is dat de aders identiek lijken qua dikte. zie foto

Vraagje, waarom is er niet gewoon een standaard stopcontact in de muur gemonteerd geweest ?

Nu, kwestie van die ROND 2.0, de te boren opening is 3 mm kleiner dan de te boren opening voor de Powerdot Mini 50.
Met hoeveel is het gat effectief geboord geweest ?
Als dat inderdaad 51mm was, is het verschil dus 3 mm in diameter, maar dat is slechts 1.5 mm rondom.

Veel kans dat de overlap van de voorkant van die ROND 2.0 een stuk groter is.
Een stopcontact ondergaat wel grote krachten bij het insteken en uittrekken van een stekker.
Maar ik veronderstel dat die voorkant stevig genoeg is om die anderhalve mm verschil op te kunnen vangen (ik ken die stopcontacten niet).
Dan moet je enkel zorgen dat bij het monteren het stopcontact centraal in de opening komt te staan.

Oh ja, als je me een plezier wilt doen, maak gebruik van hoofdletters bij het begin van een zin, dat maakt het lezen van een tekst duidelijker :)

Aanvulling.

Zo'n ROND 2.0 stopcontact is vrij complex.
Het is niet zomaar een opening maken, het er langs voor induwen en vastmaken.
Het stopcontact is verkrijgbaar in zowel de Trimless versie (Ø48) als met een kleine trimafdekring (Ø52), voor eenvoudig pleisteren.

Montage ROND 2.0

Niet echt bedoeld om in een raam te monteren ..

Je kan eens rondkijken naar andere modellen, bv het eerste wat ik vind:
Pix stopcontact

Daar is de nodige diameter 56 mm.
Hou wel rekening met de ruimte die je daar in dat raam hebt, zoals de diepte.

1771928480567.png

Laatst bewerkt:
Goedemiddag Marc.vv,
56 mm zal al te groot zijn voor het raam en ik heb alle mogelijkheden al onderzocht.

De overlap zal inderdaad maar 1mm zijn, maar het stopcontact nu is ook vastgelijmd (zal het ook los moeten krijgen).
Het zit niet in de muur omdat die een draagmuur is waar er veel ijzer en 2 componenten in gegoten is.
Ik mag daar niet in schijven nog boren.
Nergens anders in de ruimte had ik een stopcontact daar en ik had er echt wel 1 nodig.

Het stopcontact nu was eigenlijk ook niet echt de bedoeling om ine en raam te monteren.

Ik vermoed als ik 1mm overlap heb (net voldoende) en ik dit terug vastmaak met lijm dat dit zou moeten werken?

Mvgr,

Een muur met veel ijzer en twee-componenten in gegoten lijkt me een rare omschrijving, maar ik zit niet in de bouwwereld, mijn domein is elektronica.
Is dat daar een beperkt stukje in de breedte, bv een verticale balk die daar zit ?

Zijn er in de aangrenzende ruimtes geen stopcontacten, van waar je dan eenvoudig door de muur een gaatje kan boren voor een kort stukje kabel ?
In de ruimte zelf dan met een klokboor een opening maken voor een inbouwpotje met een nieuw stopcontact.
Een ondiep inbouwpotje is 40 mm.
Met het plakwerk er afgetrokken moet je in de muur zelf niet echt diep meer gaan.

Ik vermoed als ik 1mm overlap heb (net voldoende) en ik dit terug vastmaak met lijm dat dit zou moeten werken?
Dat zijn van die knutseldingen waarvan je van op afstand moeilijk kunt zeggen of dat gaat lukken of niet.
Ik ken ook jouw technische capaciteiten niet :)

Een muur met veel ijzer en twee-componenten in gegoten lijkt me een rare omschrijving, maar ik zit niet in de bouwwereld, mijn domein is elektronica.
Is dat daar een beperkt stukje in de breedte, bv een verticale balk die daar zit ?

Zijn er in de aangrenzende ruimtes geen stopcontacten, van waar je dan eenvoudig door de muur een gaatje kan boren voor een kort stukje kabel ?
In de ruimte zelf dan met een klokboor een opening maken voor een inbouwpotje met een nieuw stopcontact.
Een ondiep inbouwpotje is 40 mm.
Met het plakwerk er afgetrokken moet je in de muur zelf niet echt diep meer gaan.

Dat zijn van die knutseldingen waarvan je van op afstand moeilijk kunt zeggen of dat gaat lukken of niet.
Ik ken ook jouw technische capaciteiten niet :)
Ik denk dat een staalkolom een betere benaming is.
Van de architect en stabiliteitsingenieur mag ik daar zeker niet aankomen.
Al de rest links en rechts van de kolom = glas en ramen over 14 meter in totaal en de tafel staat er naast dus 1 stopcontact was handig meegenomen centraal in de ruimte.
Kon in principe een vloerstopcontact zijn maar dat gaat zeker niet meer lukken.
Het bouwproces gaat zo snel dat je daar achteraf pas mee komt ... .

Het stuk aluminium is inderdaad een profiel stuk. van 2cm dik en ongeveer 6 a 7 cm breed
Dit kan vervangen worden in het slechtste geval waardoor het profiel weer intact is. (mijn vader zit in de ramen).
Het gat erachter niet, dat is door de kader geboord.

Ik heb de ROND 2 besteld en ga het proberen.

Keep you posted.

Alvast bedankt voor alle hulp van jullie kant.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan