• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Screens & zonnenwerend glas

Kielse

Nieuw Lid
Lid geworden
1 sep 2013
Berichten
47
Waarderingsscore
1
Punten
8
Dag iedereen,

Ik weet dat er al heel wat topics over de afweging screens vs. zonnewerend of 4S glas zijn, maar wij zitten toch met het dilemma :)
Temeer ook daar de ramenleverancier niet eenduidig advies levert.
Details:

Ramen&oriëntatie: zie screenshots attached (voorgevel = zuid-oost)
Ramen: alu Reynaers
Glas: Sprimoglas
Ventilatie D (geen roosters)
Geothermishe WP met passieve koeling
Ik ben een zeer lichte slaper dus wil absoluut geen geluid noch licht in mijn slaapkamer, maar architect is echt tegen rolluiken omwille van luchtdichtheid

--> ons idee daarom momenteel:
  • Voor- en linkergevel (=zuid-oost + zuid-west ramen): allemaal screens (op gelijkvloers niet-verduisterende ; op 1ste verdiep (slaapkamers) volledig verduisterend)
  • Uitgezonderd klein zijraampje van de garage
  • Achtergevel (noord-west): gelijkvloers geen screens (ook omwille van schuifraam) ; 1ste verdiep verduisterende screens voor slaapkamers (maar dus geen rolluiken)
  • Overal zonnewerend glas (SprimoLight LT=70% SF=37%) - dit zodat we in tussenseizoen screens omhoog kunnen laten (zeker in combinatie met de passieve koeling van de wp), en in de winter toch nog relatief grote LT-factor hebben. Bijkomend argument was dat de achtergevel noord-west staat maar zeker op warme zomerdagen 's avonds nog relatief veel licht en dus warmte kan binnentrekken, terwijl er dus geen screens op zitten op (gelijkvloers)
Waar we over twijfelen:
  • Of dat argument van zonnenwerend glas voor het tussenseizoen wel gaat gelden, en we geen spijt zouden krijgen op grijze en winterdagen (verdonkering, minder licht,...), en of eht dus logischer zou zijn om per definitie op ramen met screens geen zonnenwerend glas te steken
  • Of die 70/30 zonnenwerende beglazing zonde zijn op de achtergevel, geven dat dat noord-west is. Anderzijds lijkt het osn een gok om het niet te doen, gegeven dat zon in zomer in westen nog hoog kan staan + de trend die toch alleen maar warmer en warmer is
Alle tips welkom :)
 

Bijlagen

  • zuid.jpg
    zuid.jpg
    637,9 KB · Weergaven: 36
  • oost.jpg
    oost.jpg
    618,3 KB · Weergaven: 37
  • west.jpg
    west.jpg
    208,7 KB · Weergaven: 37

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Opbouwrolluiken overwogen ? Is uiteindelijk hetzelfde als verduisterende screens, maar robuuster naar wind toe.
Op je N zijde ga je wel licht binnentrekken, maar warmte gaat dan door luchtverplaatsing zijn en niet door zonnestraling op je ramen.. ramen op N zijn dan ook steeds super naar licht in de woning, zonder de nadelen van de zon.
Gerichte beplanting die in de zomer mooi met bladeren de schaduw creëren en in tussenseizoen stilaan hun blad verliezen om toch wat zo'n door te laten.
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Met zonwerend glas heb ik geen ervaring, enkel met screens en hoewel die niet volledig perfect zijn, maken die toch wel een groot verschil.
Het hoekraam op zuid-oost zou ik zeker screens plaatsen, als je de klankbodem van die vleugelpiano heel wil houden, wil je daar geen hittegolfzon op.
Voor een (schuif-)deur kan je wel screens plaatsen; je kan dan niet meer naar buiten, maar als de screens naar beneden moeten om oververhitting tegen te gaan, is het sowieso een goed idee om een zuid-west gerichte schuifdeur ook dicht te houden.
Is het een overweging om het dak van keuken enkel als oversteek boven de schuifdeur te laten doorlopen ? Bij ons is dat zo uitgevoerd en dat maakt toch een groot verschil in zoninval - zeker de maanden dat de zon heel hoog staat.
 
Lid geworden
16 nov 2020
Berichten
28
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik heb nogal grote raampartijen en ik moest ofwel overal zonwerend glas of overal screens plaatsen voor mijn S-peil (dat van de oververhitting). Ik heb nu gekozen om overal zonwerend glas te nemen met op sommige plaatsen screens of rolluiken. Mij hadden ze ook de verduisterende screens aangeboden maar dan ben ik bij iemand dat ik ken ten rade gegaan die screens plaatsen en hij zei van zeker die niet te nemen. Reden: veel lawaai, zeker ook in de winter bij koude en regen en vries om ze dan omhoog te laten. Dit is ook niet goed voor de doek en het geheel op zich. Ik vond het wel logisch klinken.
 

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Waarom is het logisch dat verduisterende screens meer lawaai maken in de winter? En waarom zou er een verschil zijn voor doek en geheel in vergelijking met gewone screens?
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Vergeet zonwerend glas, vergeet 4-seizoenenglas. Ik ga niet zeggen dat het niks doet, maar hij die durft beweren dat dit hetzelfde effect heeft als screens of rolluiken zou beter iets anders gaan doen.

Dit gezegd zijnde: Wij hebben hier rolluiken, en ja... naar luchtdichtheid is dat een hel. De opbouwrolluiken die @Mario_ voorstelt zijn natuurlijk ook een optie. Let goed op!! Een opbouwrolluik is geen voorzetrolluik!!!

Als ik opnieuw zou bouwen komen er opnieuw rolluiken. Ja het is lelijk, ja er moet extra gelet worden op luchtdichtheid maar het kan wel luchtdicht gemaakt worden, maar het verduisterd volledig en houdt de zon buiten!

Is het vooral om warmte buiten te houden, moet ik wederom @Mario_ bijtreden... (en @lukanar zal straks ook nog wel passeren...) Plaats bomen, bomen, bomen. De kruin zal in de zomer voldoende schaduw leveren zodat de zon niet pal op je ramen kan zitten, en op het moment dat je de zonnewarmte nodig hebt, staat de zon lager, dus zal die onder de kruin gaan, maar de kruin zal dan ook zijn blaadjes verliezen waardoor de zon ook "door de boom" kan schijnen.

Er bestaan trouwens rolluiken die gebruikt worden in passief huizen... Dus ge gaat mij nie vertellen dat die niet luchdicht kunnen afgewerkt worden EN in onzen tijd kwam dat nog altijd goedkoper uit den screens... Wij hebben die toen jammer genoeg niet genomen om budgettaire redenen... Dus bij de nieuwe bouw die ik zou zetten worden het deze rolluiken.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Als ze na al mijn stokpaardje zelf gaan gebruiken .... maak er dan een sticky van :cool:

Ik voeg -- tot vervelens toe, begin zelf het al ambetant te vinden de beruchte foto toe .
Zegt genoeg niet ?
Van 33,1° op straatniveau met bomen naar 66.6 ° zonder bomen
Geef eens een raam , screen, rolluik, ... dat dit kan 33° verschil!!!


PLANT MEER BOMEN

:)
temp met  en zonder bomen.png
 

Jensvdw

Gewaardeerd lid
Lid geworden
17 aug 2018
Berichten
626
Waarderingsscore
383
Punten
63
Ik moet @c00kie hier bijtreden. Wij hebben overal ook rolluiken, behalve op onze heel grote venster achteraan (8m lang).
Deze venster hebben we ook zonnewerend glas (Ook van Sprimo, 40% zonnewerend) genomen, maar toch zorgt dit voor een enorme verhitting binnen. We hebben dan ook nog eens een antraciet kleurige vloer, dus dat warmt ook aardig op.
Zelfs bij temperaturen van 15-20 graden, maar met zon, warmt onze woonkamer en keuken makkelijk op tot 25 graden, zonder dat de vloerverwarming werkt. Zegt genoeg.

Het probleem is dat het glas op zich opwarmt en dat blijft lang warmte afgeven. Dat ga je met zonnewerend glas nooit volledig tegenhouden. Met 3 dubbele beglazing zou dit nóg erger zijn omdat het nog meer warmte kan vasthouden. Wij hebben dubbele beglazing.
Je moet de zon van het glas afhouden en dat kan enkel door screens, rolluiken, bomen of een andere overkapping.
Bij ons is deze grote raampartij logischerwijze aan het terras en deze ga ik met een schaduwdoek nog overdekken.

Naar luchtdichtheid toe is het inderdaad moeilijker om zo'n rolluiken af te werken, maar het loont wel de moeite. Wij wilden ook absoluut rolluiken en ik zou er direct opnieuw voor kiezen. Alles is gelijkvloers bij ons dus het geeft wel een extra gevoel naar veiligheid en volledige verduistering. De afkasting hebben we zelf gedaan met isolatie en MDF. Deze MDF is dan afgekit met de muur en de ramen. Maar als je deze afkastingen moet laten plaatsen, ga je wel wat geld kwijt zijn aan werkuren want dat was niet op 1-2-3 gedaan (als het met zorgvuldigheid gebeurd).
Tijdens onze blowerdoortest zaten onze kleine luchtlekken niet in de rolluikkasten, maar eerder in de ramen zelf (glaslatten). Ik spreek dan wel over héél kleine luchtlekken.
 

Woubeir

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
2.384
Waarderingsscore
299
Punten
83
Voor mij nog een reden om geen 4S-glas te nemen en omdat ik het hier nog niet ben tegen gekomen, toch nog even: met 4S-glas voorkom je ook dat wanneer je net wel in bepaalde seizoenen de warmte van de zon binnen wilt (denk maar eens aan zonnige dagen in de winter), dat ook effectief zal gebeuren.
 
Lid geworden
16 nov 2020
Berichten
28
Waarderingsscore
1
Punten
3
Waarom is het logisch dat verduisterende screens meer lawaai maken in de winter? En waarom zou er een verschil zijn voor doek en geheel in vergelijking met gewone screens?
Blijkbaar omdat de doek anders is en de stof meer lawaai maakt. In de winter wanneer hij nat is en er vries is zou het nog harder kraken. Ik bedoel ook verschil tussen screens en rolluiken niet tussen de verduisterende screens en gewone screens. Hij zei dat je screens moet nemen voor de zon en als je wil verduisteren zijn rolluiken het beste.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Wij hebben opbouw rolluiken, deze komen af fabriek luchtdicht gemonteerd.
Dit hebben we op de slaapkamers, en de PVC afwerking stoort me niet. In de toekomst wordt dat geschilderd samen met de muren.
Voor ramen 220 hoog is de kast 20cm hoog.

Ook onze screens zijn zo, maar dat zijn aluminium afdekkingen in de kleur van de ramen. Deze zijn 10cm hoog voor een raam van 230 hoog.
 

Bijlagen

  • IMG_20201125_171303_compress52.jpg
    IMG_20201125_171303_compress52.jpg
    168,4 KB · Weergaven: 25

Kwakkel

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2011
Berichten
1.323
Waarderingsscore
379
Punten
83
Wij hebben opbouw rolluiken, deze komen af fabriek luchtdicht gemonteerd.
Dit hebben we op de slaapkamers, en de PVC afwerking stoort me niet. In de toekomst wordt dat geschilderd samen met de muren.
Voor ramen 220 hoog is de kast 20cm hoog.

Ook onze screens zijn zo, maar dat zijn aluminium afdekkingen in de kleur van de ramen. Deze zijn 10cm hoog voor een raam van 230 hoog.
Wat betekent dat precies? Dat de kasten zelf luchtdicht zijn EN dat de installatie ook luchtdicht wordt geplaatst/afgewerkt?
Komt daar dan nog een afkasting oid rond?
 

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Berichten
259
Waarderingsscore
129
Punten
43
Bij ons in huis zitten er zogenaamde "monobloc" rolluiken. Net zoals wat Tom hierboven zei, komen die vanuit de fabriek af gemonteerd op het raam. Zeker bij elektrische rolluiken zie ik niet waar de lucht er nog uitkan. Er is simpelweg geen enkel gaatje meer in je huis daarmee.

Bovendien zijn die monoblocs zo klein dat er nog meer dan genoeg ruimte is achter de rolluikkast om extra isolatie te steken mocht je dat nodig vinden. + je kan ze echt onzichtbaar installeren

1606324551998.png
 
V

Verwijderd lid 172838

Guest
Ik moet @c00kie hier bijtreden. Wij hebben overal ook rolluiken, behalve op onze heel grote venster achteraan (8m lang).
Deze venster hebben we ook zonnewerend glas (Ook van Sprimo, 40% zonnewerend) genomen, maar toch zorgt dit voor een enorme verhitting binnen. We hebben dan ook nog eens een antraciet kleurige vloer, dus dat warmt ook aardig op.
Zelfs bij temperaturen van 15-20 graden, maar met zon, warmt onze woonkamer en keuken makkelijk op tot 25 graden, zonder dat de vloerverwarming werkt. Zegt genoeg.

Het probleem is dat het glas op zich opwarmt en dat blijft lang warmte afgeven. Dat ga je met zonnewerend glas nooit volledig tegenhouden. Met 3 dubbele beglazing zou dit nóg erger zijn omdat het nog meer warmte kan vasthouden. Wij hebben dubbele beglazing.
Je moet de zon van het glas afhouden en dat kan enkel door screens, rolluiken, bomen of een andere overkapping.
Bij ons is deze grote raampartij logischerwijze aan het terras en deze ga ik met een schaduwdoek nog overdekken.

Naar luchtdichtheid toe is het inderdaad moeilijker om zo'n rolluiken af te werken, maar het loont wel de moeite. Wij wilden ook absoluut rolluiken en ik zou er direct opnieuw voor kiezen. Alles is gelijkvloers bij ons dus het geeft wel een extra gevoel naar veiligheid en volledige verduistering. De afkasting hebben we zelf gedaan met isolatie en MDF. Deze MDF is dan afgekit met de muur en de ramen. Maar als je deze afkastingen moet laten plaatsen, ga je wel wat geld kwijt zijn aan werkuren want dat was niet op 1-2-3 gedaan (als het met zorgvuldigheid gebeurd).
Tijdens onze blowerdoortest zaten onze kleine luchtlekken niet in de rolluikkasten, maar eerder in de ramen zelf (glaslatten). Ik spreek dan wel over héél kleine luchtlekken.
Het probleem is niet dat het glas warmte blijft afgeven. Warmtecapaciteit van glas is te laag.
de echte oorzaak is het verschil van golflengte van zonlicht (kortegolf) en de uitstraling van de binnenlandse (muren) die langgolvig zijn.
kortgolvig kan door glas, langgolvig niet. Dus de warmte die overdag via het glas binnenkort, kan niet meer weg, ‘s avond -s noch ‘s nachts.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

AlfredJ

Lid
Lid geworden
21 dec 2013
Berichten
130
Waarderingsscore
19
Punten
18
Architect eens hinten naar Harol OB900 of Wilms ShutterX.

Harol OB900 is een opbouwrolluik en EPB goedgekeurd. Kan mee ingepleisterd worden, enkel de onderkant van de bak is zichtbaar en kan open voor eventuele herstellingswerken. Afhankelijk van je snelbouw+isolatie en afmeting rolluikbak die je krijgt (besteld) zit die binnen dus volledig vlak met de muur.

Concullega Wilms heeft Harol beantwoord met ShutterX, ook opbouw. Die is naar luchtdichtheid hoogstwaarschijnlijk nog beter dan de Harol variant want volledig buiten.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Wij hebben opbouw rolluiken, deze komen af fabriek luchtdicht gemonteerd.
Dit hebben we op de slaapkamers, en de PVC afwerking stoort me niet. In de toekomst wordt dat geschilderd samen met de muren.
Voor ramen 220 hoog is de kast 20cm hoog.

Ook onze screens zijn zo, maar dat zijn aluminium afdekkingen in de kleur van de ramen. Deze zijn 10cm hoog voor een raam van 230 hoog.
Wat betekent dat precies? Dat de kasten zelf luchtdicht zijn EN dat de installatie ook luchtdicht wordt geplaatst/afgewerkt?
Komt daar dan nog een afkasting oid rond?
De rolluikkast is dicht.
De raam+rolluik wordt in 1 geheel gemonteerd en rondom met pur opgespoten. De stukadoor heeft dit met gips en stopprofielen afgewerkt.
Dit zal bij ons zo blijven, geen extra kast er rond.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.938
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik weet de prijs niet van zo'n driedubbelgeisoleerd screen zelfverduisterend en geluidsdicht glas in een kaderment van tilbare afwaterings - en stormprofielen ( als dit al bestaat ?)
Maar wat ik wel weet is dat we in het kortrijkse bij een wanhopige veearts de vraag kregen : Ik heb hier een glaspartij van 6 meter hoog en bijna 3 meter breed en ik kan in de zomer het niet draaien of keren van de hitte. We hebben screens, haalt iets uit maar ik zie het landschap niet meer en daarom wou ik uitzicht van binnen naar buiten. Wij hebben triple geisloleerd glas en begot dat masjeert van geen kleurpotloden. We hebben een oversteek van 2 meter maar die avondzon is de dooddoener.
Doe iets !!!!
Wat is het budget ?
Dat zien we wel.

2 Bomen maat 50/60 ( op 1 meter hoogte van de wortelhals heeft deze een omtrek van cc 50 à 60 cm ) wegen dus een slordige 2.5-3 ton per stuk. Circa 5 meter hoog en brutweg 3 -4 breed Catalpa bignonoides . Trompetboom. Groot licht groen blad , doorzichtige kroon, lichte zonninge schaduw , witte bloemen, laat in het voorjaar ( april mei ) bladontluiking, vroeg op herfst bladval ( half oktober) decoratieve boom.
Kostprijs incl plaatsing met 5 tons kraan en transport ( bijzonder) 2 man en dan nog grondankers 3985€ /stuk. excl 21%btw.

Ik weet niet wat hij in 2008 voor zijn groot raam heeft betaalt, maar die sprong een gat in de lucht en ik heb daar vloeken gehoord dat ik peins dat ik op de dokken zat. Maar die bomen moesten eender hoe gezet worden in het najaar 2011, begot dat was 3 weken na ik zijn vraag had gekregen.

Eigenlijk na het zetten van die bomen nooit meer gehoord.
Zou eens tot daar moeten tenen dan kanik binnen springen bij die forummers van de kanten van kortrijk.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan