• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schuin plafond afwerken met gyproc maar wat met dragers

boomvalk

Nieuw Lid
Lid geworden
30 nov 2021
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hoi,
Ons schuin dak was al geisoleerd maar de kepertjes waren redelijk fijn en lijken me niet stevig genoeg om met gyproc af te werken. We zijn vertrokken van deze situatie: er waren al vertikale latjes van 3cm dik 3,cm breed aangebarcht elke 60cm met isolatie tussen. Die latjes zitten over de totale lengte op 3 plekjes rechtstreeks op de drie dikke horizontale draagbalken van het dak geschroefd. We hebben die isolatie afgedekt met een dampscherm en bezet aan de ene zijde, geisoleerde gipsplaten aangebracht aan de buitenmuur. Nu moeten we de schuine kant afwerken met gyproc. De bestaande regeltjes die er zitten zijn niet dik genoeg en ook niet echt pas gemaakt dus gaan de Gyproc platen niet kunnen dragen volgens mij. Hoe werkt dit volgens jullie het makkelijkste? Ik zat te kijken naar dikkere balken om horizontaal in de muren te boren elke 40 of 60cm met een schoentje een tijd geleden, wellicht op aanraden van de architect, maar dat lijkt me nu redelijk overkill en veel meer werk dan vertikaal extra latten bijslagen? Volgens mij is het veel makkelijker om tussen het bestaande regelwerk extra vertikale regels aan te brengen (welk formaat raden jullie aan zodat die neit doorhangen en moet dat volledige lengte uit 1 stuk?) op de drie dikke horizontale kepers?
IMG_20230901_113659.jpg

De rest van de ruimte is houtskeletbouw dus de overige gipsplaten moeten sowieso met kartontape uitgeplamuurd worden. Om die reden en omdat het slaapkamers zijn en dus niet erg goed verlicht leek het me overkill om hier met duurdere metalstuds te gaan werken zoals ik wel in de rest van het huis gedaan heb voor de plafonds.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan