• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

schuifraam of vouwwand

Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
hallo,

 

Heb hier al heel wat meegelezen. Tijd voor mijn eerste vraag.

In mijn verbouwing komt er een glaspartij in de nieuwe achtergevel. Breedte 4.4m, hoogte max 2.7 (kan nog iets minder worden). Ik hou heel veel van het idee van een vouwwand, maar kan de knoop niet doorhakken. Wat ik denk dat de voor- en nadelen zijn van een vouwwand (vooral naar het esthetisch/praktische):

voordelen:

- gevel kan helemaal open worden gezet (behalve waar het raampakket samen komt, ik denk dat dat zo'n 0.5m dik zal zijn): buitengevoel

nadelen:

- meer verticale stijlen te zien in gesloten toestand

- minder goede lucht- en waterdichting? 

- prijs 

- geen vliegenraam mogelijk 

Ik denk aan een uitvoering waarbij de vloer van de leefruimte zonder drempel doorloopt in het terras, met het profiel van het raam volledig weggewerkt. De meeste mensen die ik hierover al aansprak raden dit af (waterprobleem); sommige zeggen dat het wel kan. 

Ik had graag ervaringen gehoord van mensen die zo'n vouwwand hebben laten plaatsen, zowel negatieve als positieve. Wat zijn de nadelen en de voordelen in de praktijk  - hebben jullie gelijklopende vloer - zou je het opnieuw laten plaatsen etc.. En wat ook fijn zou zijn is als ik er eens eentje in het echt kon gaan bekijken. Ik heb dit nog nooit in een privé woning gezien (vouwwanden zie je wel bij terrasafscheidingen van cafés ofzo). Sommige ramenfirma's hebben wel adressen om te gaan kijken, maar dan moet je al zeker zijn dat je bij hen bestelt, en voor ik het gezien heb kan ik dat niet weten.. 

 

Alvast bedankt,

 

Kristien 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
- minder goede lucht- en waterdichting?

Ik heb zo'n ding en heb eens de ganse nacht als een gek aan het dweilen geweest om te voorkomen dat de keuken en het appertement er onder, onder water liepen.

 

Bezint voor je begint zou ik zeggen.

Misschien zijn de huidige waterdichtingen beter dan de mijne maar ook naar isolatie toe lijkt het mij in een Vlaamse woning helemaal niets.
 
Lid geworden
27 dec 2012
Berichten
108
Waarderingsscore
0
Punten
0
Wij hebben een driedelige van de living naar de veranda (waar het nooit vriest). Super tevreden van heb getwijfeld met schuifraam maar zou meteen terug dit nemen, ook al is dit dubbel zo duur. Vloeren liggen exact even hoog aan beide zijden en hier is een rail van 5 mm hoogte ofzo waar deze over schuift. Laatste deel is eigenlijk een gewone deur die je kan openen.
Echter naar buitenlucht zou ik dit nooit doen vanwege water en luchtdichtheid. Wat ze ook beweren er zijn vele rubbers(die kunnen lekken).
Is nu een drietal jaar intensief gebruikt en werkt nog perfect.
Welke regio woon je?
 

Sting

Lid
Lid geworden
8 feb 2014
Berichten
463
Waarderingsscore
4
Punten
18
Hangt er van af of je voor een landelijke stijl gaat of niet.

In een landelijke woning past, mijn insziens, een schuifraam niet.
In dat geval ga je beter voor een vouwwand met kleinhoutverdelingen, wat bij het geheel past.

Nadeel vouwwand: de prijs inderdaad...
En dat scheelt echt waar een pak geld!
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Wij hebben een vouwraam in 3 delen van Schuco sinds dit jaar. Qua waterdichtheid nog geen problemen gemerkt. Qua luchtdichtheid is moeilijk te zeggen aangezien er nog geen winter is gepasseerd, maar ik hebn de indruk dat dat wel ok is, aangezien het geluid goed wordt afgesloten en die 2 toch nauw samenhangen.
 
Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
@Janus: welk merk/type heb jij dan? en hoe oud is je vouwwand?

@Slyke: ik zou net zo weinig mogelijk onderverdeling hebben, anders is het effect van het grote raam net weg...

@ Teaser: welke afmetingen heeft jouw vouwwand? PVC? en zet je hem ook daadwerkelijk vaak open of niet? Zit er ook een aparte deur in? 
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Afmetingen zijn 325 x 264 B x H

Aluminium, met aparte deur.

De ruimte is nog niet in gebruik, verbouwingen zijn nog bezig. 
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Hier onbekent merk en bouwjaar.

Grootste probleem in dat de het water onderaan onder het raam doorkomt.
 
Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
380
Waarderingsscore
0
Punten
0
In het huis dat we huren staat er een in 5 stukken. Geen idee hoe lang of welk merk. Maar wel geen probleem qua water of lucht of iets anders.

Maar het ding gaat misschien 2 a 3 keer per jaar volledig open.

Voor we aan de renovatie van ons eigen huis begonnen wou ook altijd een vouwraam maar met de ervaring die we ondertussen hadden hebben we het niet gedaan en gewoon schuiframen geplaats. Die dingen staan wel de hele dag open in de zomer.

Ik zou het dus niet aanraden, al gewoon omdat het erg veel geld is voor iets wat het volgens mij niet waard is.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
trouwens, met al dat warme weer, laat je best al je ramen en deuren toe om de warmte buiten te houden .
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
Het is natuurlijk ook iets persoonlijks of je dat veel gaat gebruijken of niet. Onze keuken wordt leefruimte; de living met salon zal zich op het 1ste verdiep bevinden. Ons stadstuintje zal een mooie uitbreiding worden van die leefruimte door die vouwramen. De kinderen kunnen zich buiten bezighouden terwijl de ouders koken/aperitieven, en toch zitten we niet gescheiden.

Voor de verbouwingen stak ik trouwen heel regelmatig de gasbarbeque aan als het weer dat wat toeliet. Dat zal niet veranderen denk ik. En in de plaats van telkens de tuintafel te moeten afkuisen om te eten buiten, zal er nu geen tuintafel meer zijn. In de plaats zal de eettafel die binnen staat langs het vouwraam ook dienst doen maar dan als 'halve buitentafel' als het raam opengevouwen staat. En er is dus meer plaats in het kleine stadstuintje omdat er geen tuinset meer moet staan.

Ik wil gerust de balans nog eens maken over een jaar, maar daar gaat de TS nu niets aan hebben :)
 
Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Nee, ik hoop de beslissing toch iets eerder te nemen 
regular_smile.png
 

DJSirMatthew

Nieuw Lid
Lid geworden
26 feb 2013
Berichten
79
Waarderingsscore
8
Punten
8
Kristien, wat is het uiteindelijk geworden?

Misschien zijn er ondertussen nieuwe ervaringen daar wij met dezelfde beslissing "worstelen". Zou glaswand worden tussen keuken en terras. Tuin is zuidwest georiënteerd, dus slagregen is meestal recht op de glaswand. Zelf verkiezen we een vouwwand (momenteel een offerte liggen van 5750€ voor 5100 mm breed en 2500 mm hoog, zonder plaatsing), hebben nog geen offertes opgevraagd van schuifraam. Probleem is dat de doorgang naar achteren beperkt is, en bij schuifraam we toch liefst zo breed mogelijk willen gaan (hi-finity van Reynaers lijkt ons leuk).

Ook aanbevolen producenten/merken/plaatsers zijn welkom. Regio maakt eigenlijk niet zoveel uit.

Als ik beter zelf nieuw topic aanmaak, zeg het me gerust, maar dacht dit handiger is voor mensen die in de toekomst gelijkaardige zoekopdrachten doen.
 
Lid geworden
5 sep 2016
Berichten
15
Waarderingsscore
0
Punten
0
Sorry voor de late reactie.

Het is uiteindelijk een schuifraam geworden.

De verbouwing is nog niet klaar, dus nog niet in gebruik.
 

teaser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2009
Berichten
3.239
Waarderingsscore
417
Punten
83
teaser schreef:

Ik wil gerust de balans nog eens maken over een jaar, maar daar gaat de TS nu niets aan hebben :)

En een jaar later is er eigenlijk nog niet veel balans te maken. De tuin is meer een wildernis met wat afval en veel spinnen momenteel, dus echt veel motivatie om dat raam open te vouwen was er voorbije zomer nog niet.

't Zal nog niet voor direct zijn, die afgewerkte tuin.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan