Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Schuifdeur (poort) uit meerdere delen.

• Tags poort schuifdeur
  • invis

Zeer gewaardeerd lid
    Lid geworden
    7 jan 2018
    Waarderingsscore
    713
    Punten
    113
    Wij hebben een overdekt deel van een bijgebouwtje dat momenteel open is aan 1 kant. Die kant die open is heeft een breedte van 5m65 (tussen de muren gemeten). We spelen met het idee om dit via een soort van poort/deur dicht te maken zodat we een afgesloten fietsenstalling kunnen maken. De diepte is normaal net genoeg om een fiets een recht in te zetten. Een giga ruimte is het eigenlijk niet.

Ons huidige idee is om 2 rails te bevestigen bovenaan de opening zodat we met schuifdeuren kunnen werken. 5m65 is echter een eind. Als we dat in 2 verdelen is dat per vleugel ongeveer 2m80 breedt wat wel groot/zwaar wordt.

Daarmee dat we overwegen met 4 delen te werken en die eventueel afwisselende te plaatsen. Dus A op de eerste rail, B op de tweede rail, C op de eerste rail en D weer op de tweede rail. Dan kan je altijd 2 deuren volledig open schuiven.

Waar ik op vastloop is het beslag om de deuren te vergrendelen/vast te zetten. Voor de buitenste delen die de muur raken vind ik ongetwijfeld wel iets. Maar hebben jullie een idee wat voor oplossingen er bestaan voor de binnenste delen?

Hier een rudimentaire screenshot.

1786122049119.png

Ik denk dat ik bovenstaande vraag zelf ga moeten uitvogelen :-) Maar dat lukt wel.

Andere vragen... Qua opbouw dacht ik een kader te maken van CLS/SLS van 38 mm dik (en CLS van 38x89 als basis). Aan de achterkant een triplex erop gevezen om het geheel in vorm te houden. De voorkant zou afgewerkt worden met eiken planchetten van 15mm.

Is de keuze voor CLS OK of zijn er beter houtsoorten? Bvb Oregon of Douglas? De houthandel waar ik zou me werken heeft deze wel enkel in 30 mm ipv 38 mm die een CLS zou zijn.

Moet er daar een (dampopen?) geveldoek tussen? Bij een gevel met planchetten zou die achter de latten komen. Hier zijn de latten de CLS kader zelf en weet ik het niet helemaal.

cls van 89 zie je wel veel, maar persoonlijk ben ik meer voor douglas 32*140 . triplex langs binnen is niet perse nodig, als je dubbel latwerk langs buiten maakt en stempels tussen je verticale balken steekt

Als ge uw schuideur kaders kunt verstevigen met een triplex/multiplex plaat aan de achterzijde, dan gaat 30mm of 38 niet zoveel uitmaken denk ik. Dij plaat gaat voor de stevigheid zorgen.

Er bestaan zware schuifdeur rails, bv eerste hit: https://lecot.be/nl-be/rob/1587503-rob-130-000-bovenprofiel-max-400kg-vleugel
    Ge zou eens kunnen tellen wat ene vleugel dan zou wegen bij u, zou mss wel kunnen lukken om het in 2 delen te doen.

Vergrendelen gaat alleszins gemakkelijker zijn met 2 delen ipv 4 delen.

Ik heb bij mijn tuinhuis schuifdeur een gewoon slot ingewerkt (een half slot icm een insteek/kasslot), beetje als volgt:

1786354448882.png

Mercie voor de tip van het slot. Zo had ik het nog niet bekeken.

cls van 89 zie je wel veel, maar persoonlijk ben ik meer voor douglas 32*140 . triplex langs binnen is niet perse nodig, als je dubbel latwerk langs buiten maakt en stempels tussen je verticale balken steekt
    Correctie, ik dacht dat je vraag ging over de wanden van je tuinhuis, niet de deur.

Waar ge wel voor moet zorgen is dat ge dan onderaan (bij de vloer) iets aan de binnenkant monteert (L ijzer of houten blokje) waardoor ge de poort niet naar binnen kunt duwen.
    Bovenaan kan dit niet owv de rail.

Uit eigen positieve ervaring: de vertegenwoordigers van Arlu/Argenta zijn heel bereikbaar, ook voor particulieren.
    Ik heb er eentje op mijn (ruwbouw)werf destijds gehad om opties van een schuifrail te bespreken.
    En uiteindelijk dan een uitsparing in mijn predallen voorzien.

wat wij doen met schuifpanelen
    Bovenaan zo'n railsysteem van bv arlu
    Onderaan plaatsen we een kokerprofiel in alu bv 30x30mm en daar lassen we enkele stangen op . Deze staan op een hoek, niet op een zijde.
    We monteren dit in een betonsokkeltje.
    De tegenovergestelde vrije hoek komt zo naar boven. Het profiel steekt ook de helft boven het maaiveld uit.
    Op het paneel worden aan de onderkant een lat met V vormige wieltjes gemonteerd zo dat de omgekeerde V over die hoek rolt.

Voordeel :
    je hebt nooit het risico dat er modder en vuil in een goot zit waardoor het paneel niet vlot dicht/open kan
    Je hebt een randje dat regen en sneeuw buiten houdt.
    Niks zo vervelend als een schuifpaneel of schuifpoort waarbij de goot vol met water zit en bevroren is .
    Poort blijft strak zitten want boven en onderaan ' gevat'

Nadeel
    wat zoekwerk voor die V wieltjes

oja in plaats van V wieltjes kan je ook die V uitfrezen in je paneel.
    Is iets stroever maar kaarsvet erin en glijden maar.

Ik hebdaar ergens een tekening van liggen , ergens , ergens maar waar ?

wat wij doen met schuifpanelen
    Bovenaan zo'n railsysteem van bv arlu
    Dan heb je onderaan helemaal geen wielen nodig, en zolang je je geleiding op de grond monteert en je geleidingprofiel in/op je deur geen problemen met volgelopen gootjes e.d.

Terug
Bovenaan