Schuco ASS 70 schuifraam - plaasting dorpel

tdd

Lid geworden
22 feb 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij de plaasting van de dorpels voor een verzonken raam (Schuco ASS 70 mono schuifraam) zijn er enkele issues :(

Volgens de CAD tekening van de ramenboer, moet het ASS70 schuifraam profiel voor 8cm rusten op een vlakke dorpel (achter slag).

Nu zijn de dorpels onder een hoek van ruim 5% geplaatst, door de aannemer. Dus, er is ruim 4mm hoogteverschil over het steunvlak van 8 cm breed.

Mijn 1e vraag:

Moet die dorpel best VLAK liggen, voor een mooi verdeelde druk over de gehele rail van de schuifdeur?

Of mag dit ook onder een HELLING van 5% liggen?

Bij een 2e schuifraam is de er slechts 6cm achter slag, ipv 8cm (ook onder 5% helling).

Mijn 2e vraag:

Mag dit 25% korter zijn dan op de CAD tekening van de fabrikant, of wordt dit best gecorrigeerd?

Het mono schuifraam is ongeveer 20 cm breed,

Zoals nu uitgevoerd zou slechts 8 (of 6) cm ondersteund worden (onder 5% helling).

Mijn 3e vraag:

Moet de binnenschelp van het schuifraam ook gedragen worden door iets?

Is dit best bv YTONG (op hetzelfde niveau), of mag het profiel vrij zweven?

chime

Zeer Actief lid
Lid geworden
10 apr 2007
Waarderingsscore
2
Punten
36
1) geen idee: best bij plaatser eens horen.

2) geen idee: maar ik zou dit laten aanpassen, zeker omdat je raam wsl ook al iets zal uitsteken voorbij die 8cm.

3) De dorpel MOET aan de binnenkant ondersteund worden - ik heb daar ytong ondergestoken.

(anders kan het zijn dat het raam gaat kiepen - dat moet niet veel zijn en ook niet direct, maar 't gaat dan wel problemen geven)

Normaal zal het profiel nog een klein beetje uitsteken voorbij je dorpel, maar dat is niet zo veel (pakt een 4cm) => ik heb daaronder opgevuld met isolatie om de koudebrug van de dorpel zo wat in te perken.

Het profiel zelf moet je niet gaan extra ondersteunen - dat draagt volledig op den dorpel.

Let wel op: ik spreek uit ervaring met de ASS 50 van schüco ... kan zijn dat ASS 70 anders is ... maar mijn tekeningskes waren wel heel duidelijk.

Lid geworden
10 jan 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij mij een schuifraam ASS70 van 6m breed geplaatst.

Mijn ervaring:

1: Nie noodzakelijk. Onder het schuifraam zit een zwarte hardplastic band die op uw dorpel rust. Deze maakt degelijke verdeling van't gewicht. Wel zien dat de dorpel thv het raam voldoende ondersteund is! Ik heb ook ytong genomen, gemakkelijk uit te zagen zodat de dorpel past.

2: Die 6 ipv 8 cm durf ik nie uit te spreken. Voor mijn ramen was een cm'tje geen probleem.

3: Dit werd door de ramenfirma gedaan door speciale steunen/beugels. Zeker om de 50 cm een geplaatst met een breed draagvlak.

En een tip als het een verzonken schuifraam moet zijn:

De dorpel 5! cm lager steken dan de pas. En geen 3,5 zoals mijne ramenboer gezegd had :s

(Bleek em nog verouderde dorpelplannen te hebben...ASS50 *sigh*)

Bovenaan