• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schouw afbreken

BD_

Lid geworden
21 sep 2019
Waarderingsscore
0
Punten
1
Voor de renovatie van onze zolder moet de oude schouw afgebroken worden. 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat er tijdens de afbraak geen puin naar beneden valt aangezien de plafonds van de verdieping eronderreeds afgewerkt zijn?

img_20190922_091457.jpg
BD_ schreef:

Voor de renovatie van onze zolder moet de oude schouw afgebroken worden. 

Hoe kan ik ervoor zorgen dat er tijdens de afbraak geen puin naar beneden valt aangezien de plafonds van de verdieping eronderreeds afgewerkt zijn?

Bijlagen

• img_20190922_091457.jpg
    img_20190922_091457.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 1
Dat lijkt mij niet  zo moeilijk. Ik zou proberen om voorzichtig de stenen laag per laag van binnen naar buiten los te kloppen om ze telkens één na één weg te nemen.

Op die manier kunnen er hooguit kleine stukjes door het schouwgat naar beneden vallen en ook dat zou je kunnen vermijden door in het gat een dikke prop papier of isolatie te duwen, een prop die je laag per laag ook telkens lager kunt duwen.

Als dit gewapend beton blijkt te zijn ga ik op dezelfde manier te werk? Beton wegschieten, ijzer afslijpen, prop verder duwen enzovoort?

Het zou me ten zeerste verbazen moest dit gewapend beton zijn. Het lijken me dan eerder betonnen schouwpotten die op elkaar zijn gestapeld. In dat geval kan je ze redelijk gemakkelijk element per element loskloppen met hamer en beitel op de voeg.

Ook zal de wanddikte dan ook niet groot zijn zodat je gewoon met de hamer van binnen naar buiten alles in stukken kunt kloppen.

Doe die deksteen daar eens af en bekijk die bovenkant eens of  maak een foto.

Ik vermoed dat ik die schouw op de tijd die ik hier nu aan spendeer al had kunnen afbreken.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan