• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

schoorsteen-vragen...

Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ga beginnen met het metselen van mijn schoorsteen.



De ketel staat in een bouw van 2,5m hoog met plat dak.

De opbouw van de schoorsteen bestaat uit schouwpotten, daarrond isolatie en een blok er rond.



Mijn vragen:



1. Hoe begin ik onderaan? Gewoon op het dek de schouwpot met wat cement vastzetten?



2. Ik heb gelezen dat een veel voorkomende fout het ondersteboven plaatsen van de schouwpotten is. Hoe moeten deze dan staan? Tand of groef naar boven? En wordt daar lijm of iets tussen gedaan?



3. Moet er een luchtspouw zijn tussen isolatie en binnenmuur? De leverancier heeft hier niks van gezegd, de dakwerker zegt dat het nodig is om condens te voorkomen.



4. Moet ik onderaan een schuifje voorzien (was voorheen zo waar de ketel eerst stond).



5. Moet de isolatie van onder tot boven zitten?



Graag snelle reakties want mijne mortel wordt hard :p
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,



Zover ik weet..



De potten moeten met de tand naar beneden staan. Zo zal eventueel vocht volledig naar onder lopen, en zich niet links of rechts ergens een weg naar buiten zoeken.



Isolatie best laten aantsluiten rond de potten.



Zou idd een "kuis"-schuifje voorzien.



Idd, van onder tot boven om de kans op condens te vermijden, verkleinen.



Mvg

Davy
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
wiii... :lol:







Klik op de foto om de andere foto's te bezien.. Net omdat er zó weinig informatie over een schouw-opbouw te vinden is heb ik de mijne goed getrokken... nu maar hopen dat ik geen blunders ben begaan.



Op de schouwpotten zelf staat een pijl.. die pijl moet dus naar boven.

De schouwpotten zelf zou je niet moeten vastmetselen.. gewoon op elkaar stapelen.. maar de potten dat ik intussen heb geplaatst zijn gewoon niet recht :-s Als ik die zomaar op elkaar stapel komt die schuin te lopen... ofwel staat m'n plateau een beetje scheef (goed mogelijk :oops:). Je kan die op elkaar metselen met vuurvaste mortel.. dat zijn zakjes dat je kan kopen.



Waarom het niet mag met gewone mortel is me ook wel de vraag.. iemand ?
 
Lid geworden
19 sep 2006
Berichten
1.199
Waarderingsscore
1
Punten
0
Bwah, ik zou dubbelwandig geïsoleerde inox buis gebruiken.
 
Lid geworden
26 sep 2006
Berichten
350
Waarderingsscore
0
Punten
0
Benarty wrote:
Bwah, ik zou dubbelwandig geïsoleerde inox buis gebruiken.



Heeft er iemand daar foto's van?

Moet je deze zelf nog isoleren of kan je die ook "open" gebruiken?
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,



Een dubbelwandige inox buis voor een schouw die binnen het geïsoleerde volume koopt is gewoon te duur daarvoor. (+-150euro/lm).



Een dikwandige inox, met daarrond goed isoleren, of potten en isolatie zal je maar een fractie kosten.



Ikzelf ga een dikwandig inox buis steken, en de laatste meter een dubbelwandige buis om condensatie daar zoveel mogelijk te vermijden. Kan daar niet appart isoleren zonder dat die er mogelijks vochtig word.



Ook bij een dikwandige inox buis zorgen voor een goede isolatiemantel, anders gaat ze toch nog verslijten/rotten.



Mvg

Davy
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
easy1 wrote:
Benarty wrote:
Bwah, ik zou dubbelwandig geïsoleerde inox buis gebruiken.



Heeft er iemand daar foto's van?

Moet je deze zelf nog isoleren of kan je die ook "open" gebruiken?



Dubbelwandig inox is stevig duurder dan keramische potten met isolatie, zoals tiele bezig is, maar soms kan het niet anders.

Ik heb beide systemen (2 schouwen).



Zie eerder topic

http://forum.bouwinfo.be/viewtopic.php?t=2176&highlight=potten+dubbelwandig



Daar vind je ook een link naar een site met dubbelwandig materiaal (foto's).



Dubbelwandig nog bijkomend isoleren :

- nee, als je de buis open laat en op die manier van de warmteafgifte wilt profiteren.

- ja, op plaatsen waar vloerdoorvoer of dakdoorvoer gebeurt.



De functie van de dubbele wand is in de eerste plaats niet isolatie (!!) maar het vermijden van roetaanslag op de binnenbuis door condensatie bij het afkoelen van de stijgende rook.
 
Lid geworden
19 sep 2006
Berichten
1.199
Waarderingsscore
1
Punten
0
neen, die zijn al geïsoleerd.

Je kan ze volledig open houden want buitenwand blijft koud.



Helaas, mijn cheapo digitaal fototoestel is defect maar er zal ongetwijfelt wel
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
Benarty wrote:
neen, die zijn al geïsoleerd.

Je kan ze volledig open houden want buitenwand blijft koud.



Helaas, mijn cheapo digitaal fototoestel is defect maar er zal ongetwijfelt wel



nav wat benarty hierboven zegt, corrigeer ik even mijn vorig statement :



Quote:
Dubbelwandig nog bijkomend isoleren :

- nee, als je de buis open laat en op die manier van de warmteafgifte wilt profiteren.

- ja, op plaatsen waar vloerdoorvoer of dakdoorvoer gebeurt.



Er bestaan inderdaad ook geïsoleerde dubbelwandige inox kanalen (dus met bv. rotswol tussen de 2 wanden). Maar als dat niet het geval is (zoals bij mij dus...), kan ik je verzekeren dat die buitenwand ook serieus warm wordt hoor :wink:
 
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
8
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt gasten.



Ik had het ook eerst willen doen met dubbelwandige geïsoleerde inox buis.



Toen ik echter belde voor de prijzen was mijn keuze snel gemaakt.



inox: 111€ / m excl. btw



schouwpotten: 10€ / m excl. btw

Hiervoor wel wat stenen nodig voor er rond te metselen, maar die had ik toch liggen.
 

Juppiter

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
3.066
Waarderingsscore
0
Punten
36
en wat met van die oude gemetselde schouwen?

is dat passe of werkt dat nog allemaal goed zonder wijzigingen?

hoe zijn die echt oude schouwen gemaakt?



ik sprak over flexiebel inox buis

maar mijn pa is daar niet van te spreken.

sinds ze dat hebben (schouwbrand) werkt de kachel niet meer goed



grtz

Olaf
 
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
1.242
Waarderingsscore
0
Punten
0
Daarzou je een stijve dikwandige inox buis kunnen gebruiken, en dan rondom proberen isoleren.. Mischien is agrex ook goed genoeg.



Best toch je situatie met je verwarmingsman bespreken.



Greetz
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
http://www.detandt.be/nl/conduits/choisir.html

bakstenen schouwen krijgen overal een "nee" mee...



Bij ons is een soepele enkelwandige buis (inox, denk ik toch) gebruikt in de behouden schouwmantel van het gelijkvloers, en rondom geïsoleerd met argexkorrels.

Vanaf de verdieping tot bovendaks: dubbelwandige inox.



@olaf : de negatieve ervaring van uw pa kan misschien te wijten zijn aan het gebruik van een verkeerde diameter van buis. Maar op zich is inox veel beter dan die oude gemetste schouwen.
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
detandt wrote:
2 Het reinigingsluik.

Het reiniginsluik is een opening die het reinigen en de controle van de schouw toelaat en wordt aan de basis en soms aan de top van de schouw geplaatst.



Het wordt ook weleens, kijkluik, inspectiemodule, afsluitdeksel, kijkdeur, poetsluik,... genoemd.

Doel: laat het onderhoud (vegen) en de contole van de schoorsteen(buis) toe.

Gebruik: kan gebruikt worden voor elk type ketel, behalve voor diegene waar het toestel toelaat om de ketel via de omkasting te reinigen.



3 De trekregelaar:

De trekregelaar of trekstabilisator is een beweegbare klep die rond een centrale as draait en in evenwicht wordt gehouden door een regelbaar tegengewicht.

Doel: een stabiele trek in de schouw bieden; voorkomen dat een te belangrijke daling ervoor zorgt dat de snelheid waarmee de rookgassen worden afgevoerd een extreme waarde krijgen, waardoor deze niet meer de tijd krijgen om hun warmtecaloriëen af te geven aan de verwarmingstoestellen; verdunnen van de verschillende verbrandingsgassen en de schouw op natuurlijke wijze ventileren wanneer de brander buiten werking is.

De rol van de trekregelaar heeft een positieve invloed op de werking van de schouw, aangezien hij zorgt voor een daling van het dauwpunt van de zuren en hij de risico's op condensatie in de schouw beperkt.



Nu voel ik me toch weer dom..



Als je werkt met een inbouwcassette.. Hoe kan je dan in godsnaam zo'n inspectieluik voorzien ? :oops:



Ikzelf begin van m'n potten vanaf het verdiep.. om de cassette naar behoren te kunnen aansluiten werk ik met een inoxbuis van de cassette tot de onderkant van die potten. Zo'n trekregelaar moet ik dus voorzien in die inox buis. Ik weet nog van vroeger dat we inderdaad een hendeltje aan de schouw hadden maar wordt dit nog steeds gebruikt ? Hier bij m'n schoonouders zit dit in elk geval niet.



Niks van aantrekken en gewoon schouw op de cassette aansluiten en zorgen dat er geen water in de pijp kan ?
 
Lid geworden
19 sep 2006
Berichten
1.199
Waarderingsscore
1
Punten
0
In geval van water zorgen dat je het kan aftappen en wegleiden.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
@tiele:



ik heb het net zo gedaan als jij: inox flexibel op de cassette, vanaf verdiep potten (overgang tussen de 2 afgekit met vuurvaste kit)

overigens met gewone mortel tussen de potten, anders idd niet écht dicht), vuurvaste mag uiteraard ook, maar op 2,5m hoogte, zijn er geen vlammekes meer hoor, dus ik zie niet in dat die gewone mortel té warm zou worden hoor



trekregelaar: euh, dat doen die cassettes zelf hoor, daarom niet "klassiek" aan uitgang cassette, dan wel aan onderkant, via ingebouwde luchtregelklep. een open haard heeft geen geregelde luchttoevoer, vandaar dat bedienbare afvoerdoorgang de trek moest regelen



heb wel nen deksteen op mijn schouw, zodat de regen niet in kan vallen



meeste "vuil" zit overigens in eerste meters schouw, en normaal, kan je via je cassette, die inox buis vanbinnen uit vegen, dus apart inspectieluikje hoeft ook al niet meer



potten idd met tand naar beneden
 

jansenius

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Berichten
5.230
Waarderingsscore
2
Punten
38
Quote:
ik heb het net zo gedaan als jij: inox flexibel op de cassette, vanaf verdiep potten (overgang tussen de 2 afgekit met vuurvaste kit)



Ik weet niet goed waarom je pas vanaf de verdieping met potten zou beginnen.

Bij mijn inbouwcassette (niet de open haard, die heeft inox kanaal) kwam vlak boven de cassette een betonplaatje met opening in het midden, en daar begonnen meteen de keramische potten. Geen extra inox tussenstukken nodig tussen inbouwhaard en pottenkanaal.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
wel, omdat ik niet zo'n betonplaatje geplaatst heb op mijn casette: de euh..mantel zal ik het maar noemen, hebben we pas gemetst, toen rest ruwbouw af was, en de eerste pot was mee in de beton op het gelijkvloers gegoten.



je kan natuurlijk perfect, zoals jij, meteen met potten beginnen, alleen was het nu makkelijker: geen getaffel met potten aansluiten, op reeds bestaande potten-schouw, en meer speling met flexibel om uitgang cassette naar de potten-schouw te brengen.



mijn potten-schouw staat +- 15cm "rechts" van de uitgang cassette, en zoiets opvangen met potten, is amper te doen.
 

Tiele

Zeer Actief lid
Lid geworden
13 mrt 2006
Berichten
2.259
Waarderingsscore
2
Punten
38
Ik heb dit gedaan voor de 'look'. Potten van 20 met 5cm cm isolatie errond en een steen van 9cm met pleister zorgt voor een blok van 50cm rondom.. dit komt niet mooi uit in ons interieur.. het schouwkanaal naar boven wil ik op z'n smalst. Zoals op http://hoekske.citrus.be/picture.php?picture=737



Dus vanaf de cassette vertrek ik met een ronde buis van 20cm met hierrond een speciaal isolatiedeken dat men hiervoor gebruikt (kachelman zei me dit) van 2cm en afwerken met een vuurvaste afwerkplaat van 2cm.. = 30cm ipv 50cm.
 

flesjespa

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 sep 2006
Berichten
9.754
Waarderingsscore
8
Punten
38
ik heb er een schetske van gemaakt, maar heb gene site om ze op te posten! degenen die het willen zien, hun mailadres via pb'ke doorgeven aub ;-)



oja, de reden dat mijn schouw niet recht boven uitgang cassette begint: in de bovenliggende slaapkamer, staat de schouw in de hoek, minst hard in de weg, en de plaats van de cassette, werd bepaald in de living ;-)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan