• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schoorsteen cementeren?

Lid geworden
9 jul 2024
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste

Momenteel zijn wij onze bovenverdieping aan het verbouwen. Het oude plakwerk is afgekapt en de sleuven voor elektriciteit & sanitair zijn reeds ingeslepen.
Concreet is er in de grote slaapkamer een wand waar de schoorsteen zichtbaar is. Hiervoor wordt een ingebouwde kast gebouwd, dus deze zal 'voor altijd' wegzitten.
Bij het verwijderen van het plakwerk merkte ik op dat het linker hoekprofiel geroest was (ongeveer 1 meter hoog vanaf de grond).
Is dit door eventueel vocht/condensatie van de schoorsteen? (Verder is de schoortsteen droog & stevig)
Is dit door eventueel vocht/condensatie in de ruimte zelf? (Woning is niet geïsoleerd)

Aangezien er hier een ingebouwde kast komt te staan, wil ik later niet met vochtproblemen zitten.
Mijn plan is om een valse wand tegen deze muur te plaatsen (links op de muur komen er leidingen te liggen) en de schouw mee te verwerken in deze valse wand.
Mijn vraag is nu concreet, voordat ik latten bevestig aan de muur & Gyproc plaats, moet ik de schouw best behandelen/cementeren?

Hieronder korte schets ter verduidelijking.
1729844558196.png

Alvast bedankt voor de informatie!

Met vriendelijke groeten

DIY-Joe

Is de schouw nog in gebruik? Bovenaan open?

Dag Caroto

Zeker, in de winter wordt de schouw gebruikt (houtkachel).
Verder loopt er in een apart compartiment een buis naar boven voor de afvoer van de gascondesatieketel.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan