• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schommel maximum gewicht.

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Goedemiddag,

Ik zou graag een schommel in de tuin zetten voor de dochter. idealiter kunnen we zelf daar ook eens mee schommelen.

bij veel schommels zie ik een maximum gewicht staan van 50kg. ik vrees echter dat ik meer weeg dan 50kg.

Ik was nu op volgende hoekverbindingen uitgekomen:

hier passen vierkante balken in van 90 op 90

kan ik er van uitgaan dat dat mij kan dragen als ik hier een dubbele schommel mee maak? ( 3meter breedte)
 
Laatst bewerkt:

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Ik zie dat ze een wanddikte hebben van 3 mm, dat is dus redelijk stevig voor een schommel.

Voor uw horizontale balk wel een goed exemplaar uitzoeken met weinig knoesten of barsten.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Die verbindingen gaan alleszins stevig genoeg zijn, maar of zo'n vierkante paal van 90x90 (vaak 88x88) ook stevig genoeg gaat zijn over 3 meter... ?
Is het een optie om tussen de 2 schommels nog een steun te zetten, dan heb je 2 overspanningen van 1.5m in plaats van 1 van 3m?
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Die verbindingen gaan alleszins stevig genoeg zijn, maar of zo'n vierkante paal van 90x90 (vaak 88x88) ook stevig genoeg gaat zijn over 3 meter... ?
Dat is geen probleem als je een goede - foutvrije - balk hebt...
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Die verbindingen gaan alleszins stevig genoeg zijn, maar of zo'n vierkante paal van 90x90 (vaak 88x88) ook stevig genoeg gaat zijn over 3 meter... ?
Is het een optie om tussen de 2 schommels nog een steun te zetten, dan heb je 2 overspanningen van 1.5m in plaats van 1 van 3m?

het mag ook een beetje esthetisch mooi zijn, vandaar ook de vierkante balken al, ik heb mijn vriendin zon U-model schommel al uit het hoofd gepraat...
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Ik bedoel eenzelfde driehoek als aan de uiteinden hé, niet gewoon een paal (dat zou inderdaad op niets trekken). :)
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Ik heb een dubbele schommel gemaakt vorig jaar; en heb de ronde variant van dezelfde winkel. Die zijn volgens mij ideaal want daar passen perfect lei-boom palen in van 4m. Aangezien 10 cm diameter, nog iets steviger. Ik heb zo een klassieke dubbele schommel gemaakt op een volwassen maat, die zeer betaalbaar was en estetisch ok was. Bovendien zijn die lei-boom palen (zeker die van 4m) vaak op voorraad (en zelfs goedkoper dan al die webshops) bij elke Aveve-winkel op de boerenbuiten. Ik kocht naast een babyzitje ook een zitje voor de volwassenen (tot 100kg).

De schuine palen zitten hier 1m in de grond, zonder verankering of beton. De horizontale paal op 3m hoogte heb ik iets ingekort (4m was me wat te breed). Maar niet gek veel hoor, die is sowieso breder dan 3m. In de bevestigingsgaatjes van de verbindingen heb ik geen vijzen gezet, maar een doorboring van verbinding en paal om vervolgens een bout door te steken. De 'benen' van de schommel heb ik onderling op zo'n 1.5m hoogte verbonden door een (door midden gezaagde) lei-boom paal. De familie lachtte wel dat de schommel wat overkill was voor een kind van nog geen 1 jaar. Maar 't is dus duidelijk op de groei gemaakt. En ondertussen hebben ook de volwassenen er al heel wat plezier aan gehad.

Ik was in totaal zo'n 250 EUR kwijt

Tip: Koop ineens genoeg karabijnhaken en monteer ze vooraf op de grond. Zo heb ik naast één schommelhaak, telkens een extra haak ernaast gehangen voor een eventueel toekomstige trapeze, want die zijn immers iets breder. En let ook op de touwen ... ik koos telkens voor PH touwen, die voelen het meest natuurlijk aan.
 
Laatst bewerkt:

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
Ik heb een dubbele schommel gemaakt vorig jaar; en heb de ronde variant van dezelfde winkel. Die zijn volgens mij ideaal want daar passen perfect lei-boom palen in van 4m. Aangezien 10 cm diameter, nog iets steviger. Ik heb zo een klassieke dubbele schommel gemaakt op een volwassen maat, die zeer betaalbaar was en estetisch ok was. Bovendien zijn die lei-boom palen (zeker die van 4m) vaak op voorraad (en zelfs goedkoper dan al die webshops) bij elke Aveve-winkel op de boerenbuiten. Ik kocht naast een babyzitje ook een zitje voor de volwassenen (tot 100kg).

De schuine palen zitten hier 1m in de grond, zonder verankering of beton. De horizontale paal op 3m hoogte heb ik iets ingekort (4m was me wat te breed). Maar niet gek veel hoor, die is sowieso breder dan 3m. In de bevestigingsgaatjes van de verbindingen heb ik geen vijzen gezet, maar een doorboring van verbinding en paal om vervolgens een bout door te steken. De 'benen' van de schommel heb ik onderling op zo'n 1.5m hoogte verbonden door een (door midden gezaagde) lei-boom paal. De familie lachtte wel dat de schommel wat overkill was voor een kind van nog geen 1 jaar. Maar 't is dus duidelijk op de groei gemaakt. En ondertussen hebben ook de volwassenen er al heel wat plezier aan gehad.

Ik was in totaal zo'n 250 EUR kwijt

Tip: Koop ineens genoeg karabijnhaken en monteer ze vooraf op de grond. Zo heb ik naast één schommelhaak, telkens een extra haak ernaast gehangen voor een eventueel toekomstige trapeze, want die zijn immers iets breder. En let ook op de touwen ... ik koos telkens voor PH touwen, die voelen het meest natuurlijk aan.
Merci voor de uitleg!
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Beter kon het niet gezegd worden.
Ik wil wel bij remi schommelen :ROFLMAO:
Nog 1 extra, bij de tip : De schuine palen zitten hier 1m in de grond, zonder verankering of beton. Wij verbinden deze onderling met een halfrondhouten balk . Dus van been naar been. Een kleine 30 40 cm onder de grond gestoken en met slotbouten vastgezet .
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
En uw "toestellen" eventueel vastmaken met een metalen beugel ROND de paal. Dan blijft je paal intact
dat was ik idd sowieso van plan
zie link:

of


jullie zouden dus sowieso ronde palen gebruiken? of zit ik ook safe met die vierkante van 90?

(ook met een dwarsbalk op ongeveer 1.5m hoogte dus.)
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Als je de keuze hebt zou ik toch ook eerder gaan voor een ronde paal van 100 dan voor een vierkante van 90 die vlak ligt: iets steviger en er blijft geen pel water op liggen na een regenbui. Deze schommelhaken er bij en zeker een kort houtboutje in draaien door dat gaatje zodat het niet kan hangen te wrijven.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Qua sterkte of doorbuiging is er niet veel verschil tussen een vierkante balk van 90x90 of een ronde balk van diam. 100. Moest de vierkante balk geen afgeschuinde hoeken hebben dan was die zelfs sterker.

"Water bovenop de balk"... hout dat kan opdrogen, mag best nat worden dat is het probleem niet (hout dat kan drogen zal niet gaan schimmelen of rotten)... zo'n balken zitten vrij in de wind en kunnen dus vlot uitdrogen.
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
merci allemaal voor de info, ik ga er nog eens over nadenken en zal achteraf het resultaat posten :)
 

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Berichten
1.253
Waarderingsscore
667
Punten
113
Pro ronde palen: kindjes die rondlopen/spelen en snel een 'been' van de schommel vastgrijpen is iets handiger bij een ronde paal dan een vierkante.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
@Keon
Ivm sterkte: We spreken hier over hout met nerven en een variabele belasting in de ene richting en een alternerende in de andere richting. Alle ronde houten palen die ik al heb gezien inclusief deze van verschillende periodes en leveranciers in mijn hof zijn kernhout van bomen die recht genoeg waren om toch 80% doorlopende jaarringen van het ene uiteinde tot het andere te hebben. Bij vierkant tuinhout is dit lang niet altijd het geval en is het zelfs af te raden om palen te gebruiken uit de kern omdat deze zich onder invloed van vocht en temperatuur als een kurketrekker torsen. Je kan niet zomaar rond en vierkant (al dan niet met afgeschuinde hoeken) vergelijken als zouden het metalen of andere homogene balken/palen zijn. De ene paal tegenover de andere kan al enorm veel schelen.
Ivm regenwater en drogen: Bekijk eens de bovenkant van niet-afgeschuinde houten tuinpalen na 5 jaar met versus zonder kapje er op. Ja, dit zijn de kopse kanten die absorberender zijn dan de langskanten, maar het principe en resultaat is hetzelfde, het duurt alleen wat langer.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
@Candisa, het belangrijkste is een foutvrije balk met weinig knoesten of barsten... of die dan rond of vierkant is, maakt weinig uit.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
@Candisa, het belangrijkste is een foutvrije balk met weinig knoesten of barsten... of die dan rond of vierkant is, maakt weinig uit.
O dat maakt wel degelijk iets uit.
Particulier : je m'en fou
maar als je deze schommel gebruikt voor kindjes die je regelmatig opvangt ( of school , of speelplaats speeltuin... ) kun je er verdomt zeker van zijn dat je een pv hebt omdat je vierkante palen hebt gebruikt.
Moet je ook niet afkomen dat dit topkwaliteit rechtgefreesd vierkant is zonder knoest of barst of een dosse of kwartiers gezaagd. Het mag niet. Punt . Het moet rond of afgerond vierkant zijn en ... de straal van de afronding was toen , ik meen 12 mm minimum. ( opvang kinderen in viersel met technisch verslag kind en gezin)
Nooit meer.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Lukanar, het ging om de sterkte van de balk en het eventueel torderen... op dat vlak maakt het niets uit.

Veiligheidsaspecten dat is idd. andere koek maar het meeste tuinhout heeft afgeschuinde kanten en anders moet je de balken maar wat bijschuren. Voor de horizontale balk is dit echter niet van belang...
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
@Candisa, het belangrijkste is een foutvrije balk met weinig knoesten of barsten... of die dan rond of vierkant is, maakt weinig uit.
O dat maakt wel degelijk iets uit.
Particulier : je m'en fou
maar als je deze schommel gebruikt voor kindjes die je regelmatig opvangt ( of school , of speelplaats speeltuin... ) kun je er verdomt zeker van zijn dat je een pv hebt omdat je vierkante palen hebt gebruikt.
Moet je ook niet afkomen dat dit topkwaliteit rechtgefreesd vierkant is zonder knoest of barst of een dosse of kwartiers gezaagd. Het mag niet. Punt . Het moet rond of afgerond vierkant zijn en ... de straal van de afronding was toen , ik meen 12 mm minimum. ( opvang kinderen in viersel met technisch verslag kind en gezin)
Nooit meer.

ik heb eens naar de palenboer gebeld, daar raden ze ook ronde balken aan, 10cm voor de rechte en 12 voor de horizontale legger.
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan