Sinds april zijn we eigenaar van een alleenstaande woning (bouwjaar 92) zonder gekende vochtproblemen en dergelijke, en alles was tot in de puntjes onderhouden. We hebben op gelijkvloers overal Florify visgraat gelegd (puur omdat we de bestaande vloer niet mooi vonden), overal de muren geschilderd en de stenen plinten afgekapt en vervangen door MDF plinten. Nu hebben we sinds het begin dat we plinten hebben geplaatste last van "schimmelvorming" op 1 bepaalde plint, die steeds weer keert. Het gaat om een muur in de living waarin geen enkele leiding loopt, en onder de living is een kruipkelder die droog is. Geen idee dus hoe het komt dat er achter deze plint vocht/schimmel ontstaat. Het is wel zo dat we de werken hier eind maart/begin april hebben uitgevoerd, dat alles vrij snel moest gaan, en dat we de huidige verwarming (accumulatie) hebben verwijderd, zonder er andere te hebben bijgeplaatst, enkel de pelletkachel heeft hier af en toe opgestaan, maar enkel in de koudste periodes in april en mei. Kan het zijn dat we bijvoorbeeld die plinten te snel hebben geplaatst na de verfwerken, of dat we toen het huis te weinig hebben opgewarmd en verlucht (wat we nu dus wel doen), waardoor mogelijk deze schimmel achter de plint ontstaan is en niet meer weg te krijgen was? De muur en bepleistering (dewelke we niet vernieuwd hebben) staan nu met het verwijderen van de plint helemaal droog, echter is de achterkant van die plint volledig zwart van de schimmel... Echter nergens op de muur/vloer voel ik maar iets van vocht waardoor de schimmel zou kunnen ontstaan zijn. Het huis is ook in zeer goede staat, en geen enkele plek is/was gekend voor vochtproblemen. We zitten hier ook op het hoogste punt van de gemeente (en van de straat) waardoor ik opstijgend grondwater zo goed als kan uitsluiten, zeker doordat de andere zijde van de muur (buitenkant aan de voordeur) onmiddellijk naar beneden gaat en stukje lager ligt dan deze plinten. Het enige waar ik dus aan denk ik ofwel het te vroeg plaatsen van deze plinten onmiddellijk na de schilderwerken, en/of door het te weinig verluchten en verwarmen in die periode dat de schimmel al hardnekkig achter de plinten zat. Ofwel ontstaat er op 1 of andere manier condensatie in de kruipkelder door het vochtige weer dat door een bepaalde manier dan ergens zijn weg vind naar de living. Mogelijks door het afkappen van de stenen plinten en cement die verwijderd is tussen vloer en muur, maar dan zou dit toch eerder over het volledige huis zo zijn? Of zijn er nog zaken waar ik eens naar zou moeten kijken of rekening mee moet houden? De hele living heb ik voorzien van deze MDF plinten, afgewerkt met siliconen, en nergens zijn/waren er problemen, echter deze muur had ik nog niet afgewerkt met siliconen omdat ik de ruimte een tijdje wou verluchten en "vochtvrij" houden, maar deze avond merkte ik opnieuw een groene plek op de plint op, en bij het verwijderen was deze achterkant bijna volledig zwart... Wat vreemd is, is dat de plint die in het verlengde aansluit op dezelfde muur (4m en dus 2 plinten van 2m) niets van schimmel vertoond...
Iemand met wat raad?
Iemand met wat raad?