- Lid geworden
- 13 nov 2016
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 0
Beste bouwers/verbouwers/mensen met kennis,
Ongeveer een jaar geleden kochten mijn vriendin en ikzelf een woning die reeds gerenoveerd was.
Onder andere de badkamer was reeds ingericht met douchecabine en wastafel.
Structureel lijkt alles OK, alleen de afwerking laat soms wat steken vallen.
Zo ook het kit-werk.
Soit, onlangs zag ik, na het kuisen van de douche, naast de douche wat water liggen, toch een klein plasje.
Ik voelde aan de buitenkant van de douche, op de plek die overeenkwam waar de druppels lagen en voelde daar ook nattigheid.
Er kwamen dus af en toe druppels van binnen naar buiten.
Hoelang en hoeveel dit al bezig was, heb ik geen idee van.
Kan zijn dat, door het kuisen en in de hoek spuiten met water, dat er nu meer water was doorgedrongen en er anders misschien maar af en toe een druppel uit de douche kwam?
Alvast goed dat ik het nu opmerkte, want toen ik de vloerbekleding weg deed zag ik de schade die de vloer en muur reeds hadden opgelopen:
- Waterkringen in het hout, OSB platen onder vinyl.
- Zwarte schimmel op de groene Gyproc platen.
We hebben de douche direct niet meer gebruikt en alles laten uitdrogen en geregeld verlucht.
Alles voelt nu droog aan.
Er is nu natuurlijk wel nog visuele schade aan het hout.
Het lijkt me wel niet rot of erg aangetast.
Het voelt nog even stevig als de rest van de plaat.
Dit lijkt me zeker OK.
Ik maak me echter meer zorgen om de schimmel.
Ik had al eens gevoeld met mijn vinger en de schimmelplekken zijn ook droog.
Het zwart wrijft er gewoon af.
Tot ik nadien las dat je er niet met onbeschermde handen aan mag komen.
Zowel voor irritatie en allergie aan de huid alsook omdat je de schimmelsporen zo kan verspreiden.
Helaas, te laat dus.
Ik heb de douchecabine zelf al volledig afgebroken en ben bezig alle resten silicone weg te halen om daarna ze terug in elkaar te steken met overal nieuwe en deze keer volledig met kit, van boven naar onder, van links naar rechts
Maar mijn vraag nu,
Wat doe ik met de schimmel?
Is deze nog schadelijk als ze is uitgedroogd?
Kan ik de douche gewoon terugplaatsen?
De opgedroogde schimmel laten zitten en maken dat het daar nooit meer vochtig wordt door een lek als nu?
Ik lees ook om schimmelvlekken in te spuiten met bleek/soda/ammonium in water en ze nadien af te kuisen maar ik kan niet alle schimmelplekken bereiken, bv. de achterste, tussen de vloer en douchebak is er niet genoeg ruimte om gans mijn arm onder te steken.
De douchebak er even vlug uithalen lijkt ook niet direct mogelijk, deze lijkt me als volgt opgebouwd, houten latten in de muur gevezen (in de hoek), douchebak erop en montagekit tussen beide en dan betegeld tot rand douchebak.
Ik kan niet aan de vijzen van de houten latjes om deze bv los te maken en zo de bak te laten zakken.
Dien ik alles te verwijderen, douchebak, tegels, Gyproc, ... en alle aangetaste materialen te vervangen?
Alvast bedankt voor jullie tijd en eventueel advies.
Nils
PS: In bijlage 4 foto's:
- Douche van bovenaan bekeken, rode lijn is waar het water ± van binnen naar buiten liep en plasje op de vloer.
- Linkerkant onder de douchebak, Gyproc bereikbaar om bv in te spuiten, af te wassen.
- Hoek onder de douchebak, Gyproc NIET bereikbaar.
- Rechterkant onder de douchebak, Gyproc bereikbaar.
Ongeveer een jaar geleden kochten mijn vriendin en ikzelf een woning die reeds gerenoveerd was.
Onder andere de badkamer was reeds ingericht met douchecabine en wastafel.
Structureel lijkt alles OK, alleen de afwerking laat soms wat steken vallen.
Zo ook het kit-werk.
Soit, onlangs zag ik, na het kuisen van de douche, naast de douche wat water liggen, toch een klein plasje.
Ik voelde aan de buitenkant van de douche, op de plek die overeenkwam waar de druppels lagen en voelde daar ook nattigheid.
Er kwamen dus af en toe druppels van binnen naar buiten.
Hoelang en hoeveel dit al bezig was, heb ik geen idee van.
Kan zijn dat, door het kuisen en in de hoek spuiten met water, dat er nu meer water was doorgedrongen en er anders misschien maar af en toe een druppel uit de douche kwam?
Alvast goed dat ik het nu opmerkte, want toen ik de vloerbekleding weg deed zag ik de schade die de vloer en muur reeds hadden opgelopen:
- Waterkringen in het hout, OSB platen onder vinyl.
- Zwarte schimmel op de groene Gyproc platen.
We hebben de douche direct niet meer gebruikt en alles laten uitdrogen en geregeld verlucht.
Alles voelt nu droog aan.
Er is nu natuurlijk wel nog visuele schade aan het hout.
Het lijkt me wel niet rot of erg aangetast.
Het voelt nog even stevig als de rest van de plaat.
Dit lijkt me zeker OK.
Ik maak me echter meer zorgen om de schimmel.
Ik had al eens gevoeld met mijn vinger en de schimmelplekken zijn ook droog.
Het zwart wrijft er gewoon af.
Tot ik nadien las dat je er niet met onbeschermde handen aan mag komen.
Zowel voor irritatie en allergie aan de huid alsook omdat je de schimmelsporen zo kan verspreiden.
Helaas, te laat dus.
Ik heb de douchecabine zelf al volledig afgebroken en ben bezig alle resten silicone weg te halen om daarna ze terug in elkaar te steken met overal nieuwe en deze keer volledig met kit, van boven naar onder, van links naar rechts
Maar mijn vraag nu,
Wat doe ik met de schimmel?
Is deze nog schadelijk als ze is uitgedroogd?
Kan ik de douche gewoon terugplaatsen?
De opgedroogde schimmel laten zitten en maken dat het daar nooit meer vochtig wordt door een lek als nu?
Ik lees ook om schimmelvlekken in te spuiten met bleek/soda/ammonium in water en ze nadien af te kuisen maar ik kan niet alle schimmelplekken bereiken, bv. de achterste, tussen de vloer en douchebak is er niet genoeg ruimte om gans mijn arm onder te steken.
De douchebak er even vlug uithalen lijkt ook niet direct mogelijk, deze lijkt me als volgt opgebouwd, houten latten in de muur gevezen (in de hoek), douchebak erop en montagekit tussen beide en dan betegeld tot rand douchebak.
Ik kan niet aan de vijzen van de houten latjes om deze bv los te maken en zo de bak te laten zakken.
Dien ik alles te verwijderen, douchebak, tegels, Gyproc, ... en alle aangetaste materialen te vervangen?
Alvast bedankt voor jullie tijd en eventueel advies.
Nils
PS: In bijlage 4 foto's:
- Douche van bovenaan bekeken, rode lijn is waar het water ± van binnen naar buiten liep en plasje op de vloer.
- Linkerkant onder de douchebak, Gyproc bereikbaar om bv in te spuiten, af te wassen.
- Hoek onder de douchebak, Gyproc NIET bereikbaar.
- Rechterkant onder de douchebak, Gyproc bereikbaar.