• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schilderen nieuwbouw

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Over ongeveer een klein jaartje hopen wij te kunnen verhuizen naar onze nieuwbouwwoning. Omdat ik meende te hebben gelezen dat bepleisterde muren nog X-aantal tijd moeten uitdrogen vooraleer je ze mag verven, hadden we geen schilder ingecalculeerd in ons bouwbudget. Echter liet de aannemer me weten dat we waarschijnlijk wel zullen kunnen schilderen voordat we erin trekken.

- Op wat moet ik letten om te weten of ik schilders kan laten langskomen voor een offerte te maken? Is er een test
- Op wat voor tijdsbestek moet ik rekenen om een compleet huis te laten verven? Laat ons voor het gemak een oppervlakte van ongeveer 1000 m² nemen (online gevonden: de grootte van het te schilderen oppervlak (muren en plafond) kan ruw geschat worden door de woonruimte met 4 te vermenigvuldigen. )
- Wat is op dit moment de gangbare m² prijs om te laten schilderen (ik weet dat niemand de prijzen over een jaar tijd kan voorspellen, maar dan heb ik tenminste een startpunt)?
- Hoe lang duurt het voordat er detailwerk mag worden geschilderd bovenop de gewone laag verf? Wij willen graag enkele muurschilderingen op de muur laten zetten. (Wie hiervoor iemand kan aanraden, graag...)
- Als iemand nu al aanraders heeft voor dit klusje in het Antwerpse, graag!
 

janaxis

Actief Lid
Lid geworden
19 mrt 2011
Berichten
343
Waarderingsscore
55
Punten
28
Als je plakwerk droog genoeg is (goede zomer of bouwdroger kan helpen) is dit technisch geen probleem.
De reden waarom men dit aanraad om nog niet te schilderen, is omdat je huis nog gaat werken de eerste seizoenen.

Wij hebben thuis het risico genomen en ook laten schilderen voor we inhuisden. Ik schat dat we toch een 10-20 % gaan moeten laten bijwerken (voor ten vroegste volgend jaar, als alles hopelijk uitgewerkt is) door barstjes op verschillende plaatsen. Maar dat hebben we er dan weer wel financieel voor over om niet een heel jaar/jaren met ongeschilderde muren te zitten. Richtprijzen vind je wel op internet veronderstel ik, heb er niet direct zicht op wat wij per m² betaald hebben, maar het zat in de buurt van de courante prijzen die je op internet vond toen.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Als je een goede schilderfirma laat komen, hebben die zelf een meettoestel bij om te kijken of de muren droog genoeg zijn. Zij kunnen dan aangeven of je kan schilderen.

In de regio Antwerpen, kan ik zelf De Waal aanraden. Hier was het ongeveer een week per verdiep (iets kleinere woning wel)
 

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
186
Waarderingsscore
96
Punten
28
Bij ons is het +-20euro/m2 geschat, richtprijs over verschillende offertes heen (2 of 3 lagen, weet niet meer exact). Moderne woning met veel open (vierkante ruimtes), veel ramen om af te plakken wel.
 
Laatst bewerkt:

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113

ktheyss

Actief Lid
Lid geworden
5 jul 2018
Berichten
186
Waarderingsscore
96
Punten
28
Reken op 20euro/m2, dat was bij ons de richtprijs over verschillende offertes heen
Dat is toch heel afhankelijk van de gekozen verf, eventuele hoeken en kantjes, muurschilderingen kosten sowieso meer dan grote oppervlaktes, hoge muren met stellingen, ... Via Google vind ik tussen 15 en 40 euro per vierkante meter (bron: https://www.schilderwerken-expert.be/prijs-schilderwerken)
aangepast :) want idd. Maar 20 was het dus bij ons als richt
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Ja, die vind ik ook, maar ik heb geen idee in hoeverre die nog courant zijn :)
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Als je een goede schilderfirma laat komen, hebben die zelf een meettoestel bij om te kijken of de muren droog genoeg zijn. Zij kunnen dan aangeven of je kan schilderen.

In de regio Antwerpen, kan ik zelf De Waal aanraden. Hier was het ongeveer een week per verdiep (iets kleinere woning we
Oef, dat is langer dan ik dacht :)
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Als je een goede schilderfirma laat komen, hebben die zelf een meettoestel bij om te kijken of de muren droog genoeg zijn. Zij kunnen dan aangeven of je kan schilderen.

In de regio Antwerpen, kan ik zelf De Waal aanraden. Hier was het ongeveer een week per verdiep (iets kleinere woning we
Oef, dat is langer dan ik dacht :)
Minder lang gewild?
Kan.
Dan kan je zelf alle vloeren gaan afdekken met tetrabrick.
Vensterbanken afplakken alsook de ramen aan de dagkanten.
Alle keukenkasten en keuken-eiland afdekken en zorgen dat er geen stof in de kasten kan.
Alle traptreden afdekken met Primacover zodat de trapbescherming niet verschuift terwijl iemand de trap op/af gaat.
Alle deurlijsten, plinten afplakken.
Als jullie handig zijn, kan je ook al de kleine putjes en krassen opstoppen en schuren met een korrel P220.
Grondig afstoffen.

Dan hoeft uw schilder enkel nog de 2 a 3 verflagen te geven. Wat niet lang zal duren als het huis leeg staat.

Aan u om dan alles te verwijderen en naar het containerpark te gaan.

Mijn punt:
Het is niet het verven die de meeste tijd in beslag neemt maar wel de voorbereiding en afschermen van alles wat niet geverfd moet worden.
Eenmaal de verfrol en de pot verf worden uitgehaald, zijn we in de eindfase bezig.

Succes ;)
 

semo

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2011
Berichten
1.319
Waarderingsscore
148
Punten
63
Hier was het een paar jaar geleden 17€/m². Dus een meer recente richtprijs van 20€/m² zou goed kunnen, of grootte-orde 20.000€ voor jouw project.
MAAR zeer afhankelijk van hoeveel hoeken, kantjes, soort verf,... dus best offertes laten opmaken.

Ik heb zelf geschilderd en heel tevreden met het resultaat, maar er kruipt wel wat tijd in. Schilderen zelf valt goed mee, maar al het afplakken, afkitten... pfff.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Als je een goede schilderfirma laat komen, hebben die zelf een meettoestel bij om te kijken of de muren droog genoeg zijn. Zij kunnen dan aangeven of je kan schilderen.

In de regio Antwerpen, kan ik zelf De Waal aanraden. Hier was het ongeveer een week per verdiep (iets kleinere woning we
Oef, dat is langer dan ik dacht :)
Minder lang gewild?
Kan.
Dan kan je zelf alle vloeren gaan afdekken met tetrabrick.
Vensterbanken afplakken alsook de ramen aan de dagkanten.
Alle keukenkasten en keuken-eiland afdekken en zorgen dat er geen stof in de kasten kan.
Alle traptreden afdekken met Primacover zodat de trapbescherming niet verschuift terwijl iemand de trap op/af gaat.
Alle deurlijsten, plinten afplakken.
Als jullie handig zijn, kan je ook al de kleine putjes en krassen opstoppen en schuren met een korrel P220.
Grondig afstoffen.

Dan hoeft uw schilder enkel nog de 2 a 3 verflagen te geven. Wat niet lang zal duren als het huis leeg staat.

Aan u om dan alles te verwijderen en naar het containerpark te gaan.

Mijn punt:
Het is niet het verven die de meeste tijd in beslag neemt maar wel de voorbereiding en afschermen van alles wat niet geverfd moet worden.
Eenmaal de verfrol en de pot verf worden uitgehaald, zijn we in de eindfase bezig.

Succes ;)
Dat zei ik niet, ik wist oprecht niet dat het een week per verdieping was. Ik heb er toch ook geen waardeoordeel aan vast gehangen?
 
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Schilderen brrrr daar ben ik teveel dwangneuroot voor. Maar het is een moeilijke keuze ikzelf heb voor een nieuwbouwwoning van 235m2 met grillige vormen (geen rechte hoeken) en (heel) hoge plafonds prijzen van 10k to 20k ex btw voorbij zien komen.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113
Als je een goede schilderfirma laat komen, hebben die zelf een meettoestel bij om te kijken of de muren droog genoeg zijn. Zij kunnen dan aangeven of je kan schilderen.

In de regio Antwerpen, kan ik zelf De Waal aanraden. Hier was het ongeveer een week per verdiep (iets kleinere woning we
Oef, dat is langer dan ik dacht :)
Minder lang gewild?
Kan.
Dan kan je zelf alle vloeren gaan afdekken met tetrabrick.
Vensterbanken afplakken alsook de ramen aan de dagkanten.
Alle keukenkasten en keuken-eiland afdekken en zorgen dat er geen stof in de kasten kan.
Alle traptreden afdekken met Primacover zodat de trapbescherming niet verschuift terwijl iemand de trap op/af gaat.
Alle deurlijsten, plinten afplakken.
Als jullie handig zijn, kan je ook al de kleine putjes en krassen opstoppen en schuren met een korrel P220.
Grondig afstoffen.

Dan hoeft uw schilder enkel nog de 2 a 3 verflagen te geven. Wat niet lang zal duren als het huis leeg staat.

Aan u om dan alles te verwijderen en naar het containerpark te gaan.

Mijn punt:
Het is niet het verven die de meeste tijd in beslag neemt maar wel de voorbereiding en afschermen van alles wat niet geverfd moet worden.
Eenmaal de verfrol en de pot verf worden uitgehaald, zijn we in de eindfase bezig.

Succes ;)
Dat zei ik niet, ik wist oprecht niet dat het een week per verdieping was. Ik heb er toch ook geen waardeoordeel aan vast gehangen?
Pin je daar ook niet op vast he. Een verdiep met allemaal rechte muren en enkele ramen gaat sneller dan losse kamers, veel ramen, hoekjes, …
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Als je een goede schilderfirma laat komen, hebben die zelf een meettoestel bij om te kijken of de muren droog genoeg zijn. Zij kunnen dan aangeven of je kan schilderen.

In de regio Antwerpen, kan ik zelf De Waal aanraden. Hier was het ongeveer een week per verdiep (iets kleinere woning we
Oef, dat is langer dan ik dacht :)
Minder lang gewild?
Kan.
Dan kan je zelf alle vloeren gaan afdekken met tetrabrick.
Vensterbanken afplakken alsook de ramen aan de dagkanten.
Alle keukenkasten en keuken-eiland afdekken en zorgen dat er geen stof in de kasten kan.
Alle traptreden afdekken met Primacover zodat de trapbescherming niet verschuift terwijl iemand de trap op/af gaat.
Alle deurlijsten, plinten afplakken.
Als jullie handig zijn, kan je ook al de kleine putjes en krassen opstoppen en schuren met een korrel P220.
Grondig afstoffen.

Dan hoeft uw schilder enkel nog de 2 a 3 verflagen te geven. Wat niet lang zal duren als het huis leeg staat.

Aan u om dan alles te verwijderen en naar het containerpark te gaan.

Mijn punt:
Het is niet het verven die de meeste tijd in beslag neemt maar wel de voorbereiding en afschermen van alles wat niet geverfd moet worden.
Eenmaal de verfrol en de pot verf worden uitgehaald, zijn we in de eindfase bezig.

Succes ;)
Dat zei ik niet, ik wist oprecht niet dat het een week per verdieping was. Ik heb er toch ook geen waardeoordeel aan vast gehangen?
Ik ook niet.
Ik sprak over de tijd die nodig was....
 

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Berichten
450
Waarderingsscore
258
Punten
63
Minder lang gewild?
Kan.
Dan kan

Maar vind je nog schilders die dit willen doen? Vertrouwen op de klant om alles goed af te plakken, voor te bereiden. Waarschijnlijk geen garantie tegen "beschadiging" vloer/meubels/trap. Al die voorbereiding is hier duidelijk belangrijker dan een aannemer helpen met bijvoorbeeld zijn kuipen uit te wassen of stenen te mengen. En al bij al voor een lagere prijs.

Ik weet het niet he, ik vermoed eigenlijk van niet.
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
waarom schilder je eigenlijk niet zelf? Lijkt mij een van de minder moeilijke/kritische werken van een bouw
 

Patrico

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
7 okt 2019
Berichten
2.036
Waarderingsscore
779
Punten
113
Schilderen brrrr daar ben ik teveel dwangneuroot voor. Maar het is een moeilijke keuze ikzelf heb voor een nieuwbouwwoning van 235m2 met grillige vormen (geen rechte hoeken) en (heel) hoge plafonds prijzen van 10k to 20k ex btw voorbij zien komen.

Ja, ik hoor ook prijzen van rond de 7 tot 10.000 euro voor een volledige benedenverdieping van 125 m2 (wat iets minder is dan de richtrpijs van 20 euro die hier voorbij komt).
 

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Berichten
3.037
Waarderingsscore
767
Punten
113
Minder lang gewild?
Kan.
Dan kan

Maar vind je nog schilders die dit willen doen? Vertrouwen op de klant om alles goed af te plakken, voor te bereiden. Waarschijnlijk geen garantie tegen "beschadiging" vloer/meubels/trap. Al die voorbereiding is hier duidelijk belangrijker dan een aannemer helpen met bijvoorbeeld zijn kuipen uit te wassen of stenen te mengen. En al bij al voor een lagere prijs.

Ik weet het niet he, ik vermoed eigenlijk van niet.
Garantie voor iets die ik niet beschermd heb? Neen denk het niet.
Als je het gedaan hebt zoals ik je heb getoond.... Ja.
Afplakken van plinten en raamkanten is een moeilijke. Maar desnoods met de vinger nog eens op de rand hard duwen...
Maar ik wilde gewoon aantonen dat de voorbereiding het meeste tijd in beslag neemt.
Kan het goedkoper.....ja maar dan pruts je aan de voorbereiding of aan de kwaliteit vd verf.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.183
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Minder lang gewild?
Kan.
Dan kan

Maar vind je nog schilders die dit willen doen? Vertrouwen op de klant om alles goed af te plakken, voor te bereiden. Waarschijnlijk geen garantie tegen "beschadiging" vloer/meubels/trap. Al die voorbereiding is hier duidelijk belangrijker dan een aannemer helpen met bijvoorbeeld zijn kuipen uit te wassen of stenen te mengen. En al bij al voor een lagere prijs.

Ik weet het niet he, ik vermoed eigenlijk van niet.
Ik weet niet hoe jij er tegenover staat, maar zou dan liever hebben dat de schilder alles af plakt, dan zal ik wel het verfwerk doen...

Goed afplakken is de kunst, een stuk muur 2-3 lagen geven, daar vind ik niet veel aan.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
waarom schilder je eigenlijk niet zelf? Lijkt mij een van de minder moeilijke/kritische werken van een bouw
Er is nog niks beslist ;). Hoofdreden: het gemak. Groot gezin met veel kleine kinderen + dit is ons ´forever home´. Met andere woorden ik wil graag alles in orde hebben, geen geknoei meer of voor nu ff oplossingen.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan