Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Schilderen met vliezen.

• Tags schilderwerken
  • Wim9000

Zeer Actief lid
    Lid geworden
    25 feb 2023
    Waarderingsscore
    103
    Punten
    43
    Van schilderen heb ik weinig verstand, en vooral niet van “vliezen” waarvan sprake in onderstaande offerte:

OPTIE 1: SCHILDEREN VAN WANDEN EN PLAFOND1 2 520,00

Volgende werkzaamheden zijn voorzien
    - Met zorg voorbereiden en beschermen van niet te schilderen delen
    - Plaatselijk bijplamuren van wanden en plafonds tot een egale ondergrond wordt bekomen.
    - Aanbrengen van hoogwaardige verf op kleur (waterbasis)
    - Bijwerken, bijschuren en klaar zetten voor afwerking
    - Aanbrengen van hoogwaardige verf op kleur op bijgewerkte oppervlakken
    - Opkitten van naden en randen voor fijne afwerking
    - Dekkend afwerken op kleur met hoogwaardige afwerkingsverf (waterbasis)
    - Opruimen na de werken

OPTIE 2: VLIEZEN VAN WANDEN, EN SCHILDEREN VAN

WANDEN EN PLAFONDS

02 1 3 720,00

De beschrijving van optie 1 blijft geldig, maar na het bijplamuren van de wanden voorzien wij om de wanden te bekleden in een
    schildersvlies ter versteviging van de wanden. Kleine scheurtjes worden overbrugd en de wanden worden stootvaster gemaakt.
    OPTIE 3: VLIEZEN VAN WANDEN EN PLAFONDS, EN
    SCHILDEREN VAN WANDEN EN PLAFONDS
    03 1 4 200,00
    De beschrijving van optie 1 en optie 2 blijft geldig, maar na het bijplamuren voorzien wij niet alleen de wanden te bekleden in een
    schildersvlies, maar ook de plafonds

Wat die vliezen precies zijn en doen weet ik niet maar ik vermoed dat ze wel nuttig zijn.

Ik denk optie 2, maar eigenlijk weet ik het niet!

Waarvoor dienen die vliezen en zijn ze dat geld waard?

Afhankelijk van de staat van je muren en je verwachtingen.

Als je veel barstjes en putjes hebt kan vlies nuttig zijn om het uitzicht strakker te maken

als je moderne woning hebt en het superstrak wil zou ik vlies nemen.
    Bij gewone woning met goede muren zou ik het niet doen en gewoon laten schilderen

Bedankt!

Het betreft een nieuwbouw. Veel barsten en putjes zouden er dus niet mogen zijn. Maar misschien komen die er wel na het uitzetten en krimpen van de muren?

Nieuwbouw,
    - sinds wanneer is het gebouw gemaakt/geplaatst?
    - sinds wanneer zijn de pleister- of gipsplaatwerken uitgevoerd?

En ja op uw vraag, dat kan er komen na het zetten van de woning.
    💡Ook het plafond kan haarscheuren of barsten krijgen.

De bouwwerken zijn in de eindfase. Ik heb mijn collega aangeraden om nog één of twee jaar te wachten zodat al het vocht weg is.
    Dat lijkt mij toch beter.

Van schilderen heb ik weinig verstand, en vooral niet van “vliezen” waarvan sprake in onderstaande offerte:

OPTIE 1: SCHILDEREN VAN WANDEN EN PLAFOND1 2 520,00

Volgende werkzaamheden zijn voorzien
    - Met zorg voorbereiden en beschermen van niet te schilderen delen
    - Plaatselijk bijplamuren van wanden en plafonds tot een egale ondergrond wordt bekomen.
    - Aanbrengen van hoogwaardige verf op kleur (waterbasis)
    Is dit dan een primer?
    - Bijwerken, bijschuren en klaar zetten voor afwerking
    - Aanbrengen van hoogwaardige verf op kleur op bijgewerkte oppervlakken
    Is dit dan dezelfde verf als van daarnet en enkel op de bijgewerkte plaatsen? Hopelijk niet teveel plaatsen anders is dit wel zichtbaar en is de volledige oppervlakte een laag schilderen een betere optie.
    - Opkitten van naden en randen voor fijne afwerking
    Randen zijn dat dan ook de binnenhoeken van de muren en de hoek tussen plafond en muren? Zelfs als ze geen voeg/barst vertonen?
    - Dekkend afwerken op kleur met hoogwaardige afwerkingsverf (waterbasis)
    Is dat dan een latex of een acrylaatverf met een hoge schrobvaste klasse? Want beide zijn op waterbasis.
    - Opruimen na de werken

OPTIE 2: VLIEZEN VAN WANDEN, EN SCHILDEREN VAN

WANDEN EN PLAFONDS

02 1 3 720,00

De beschrijving van optie 1 blijft geldig, maar na het bijplamuren van de wanden voorzien wij om de wanden te bekleden in een
    schildersvlies ter versteviging van de wanden. Kleine scheurtjes worden overbrugd en de wanden worden stootvaster gemaakt.
    OPTIE 3: VLIEZEN VAN WANDEN EN PLAFONDS, EN
    SCHILDEREN VAN WANDEN EN PLAFONDS
    03 1 4 200,00
    De beschrijving van optie 1 en optie 2 blijft geldig, maar na het bijplamuren voorzien wij niet alleen de wanden te bekleden in een
    schildersvlies, maar ook de plafonds
    Dus na het bijwerken van de plaatselijke opstop met die verf.......kleven ze het vlies.
    Hoeveel lagen op dat vlies?
    Word het vlies geschuurd of niet?
    Is het naadloos behangen?
    Wat die vliezen precies zijn en doen weet ik niet maar ik vermoed dat ze wel nuttig zijn.

Ik denk optie 2, maar eigenlijk weet ik het niet!

Waarvoor dienen die vliezen en zijn ze dat geld waard?
    Het vliezen is zeker nuttig ivm een strak uitzicht, het vermijden van krassen te zien en het houdt haarscheur barstjes tegen.
    Meer dan die haarscheur barstjes houd het niks tegen.
    Dus een nieuwbouw die in zijn eindfase komt en die gaan vliezen is geld wegsmijten want niemand kan garanderen dat dit huis niet gaat uitzetten en dat er geen barsten zullen verschijnen.
    Na 1 a 2 jaar.......ja zeker doen als je van superstrak houd en geen zin hebt om alles tot ** toe te herplamuren, schuren en primeren.

Persoonlijk vind ik de offerte (zo opgesteld zoals we ze lezen in dit topic) nogal heeeeeeel ruim vatbaar en zou ik nooit tekenen zonder meer info.

Persoonlijk vlies ik de wanden altijd, toch in 95 vd gevallen, of tzou moeten zijn dat de klant specifiek vraagt om enkel te herschilderen bijv.

Als je echt zeker wil zijn dat er geen krasje of putje meer zichtbaar is na het schilderen dan ga je voor vlies.

Plafonds doe ik persoonlijk niet meer met vlies maar voorzie die met een dunne laag (rol)plamuur.

De offerte is idd voor interpretatie vatbaar....

Plaatselijk bijplamuren is ook zoiets....

Mijn raad, ga werken bekijken van die schilder, dat zegt meer dan al die mooie woorden op papier

Over welke opp spreken we hier

Ik wist dat die vraag zou komen, en eerlijk gezegd ik ken de oppervlakte niet. Ik vond het ook vreemd dat die zelfs niet in de offerte staat!

Laatst bewerkt:
    De bouwwerken zijn in eindfase, een belangrijk detail en de vermelding "Volgende werkzaamheden zijn voorzien" in de richtprijs.

De collega heeft een richtprijs gevraagd aan een/de schilder met een omschrijving, in grote lijnen en de mogelijke uitvoeringen.
    Wat is er fout aan? Niets!
    Deze omschrijving (door u omschreven als een of de offerte) is niets definitief (bouwwerken in eindfase) en zal vervolledigd worden bij het volgende bezoek/afspraak voor een offerte. Nu is er niets getekend of wat dan ook, maar uw collega heeft nu wel kennis gekregen welke mogelijkheden hij kan krijgen met een kostenplaatje/richtprijs.

Plaatselijk bijplamuren kan zeker, men spreekt hier toch over een nieuwbouw in eindfase/afwerkingsfase.
    Als de nieuwbouw goed gezet is en ik ga daarvan uit, dan gaan er geen grote barsten/scheuren komen.
    Doorgaans komen de scheurtjes in het pleisterwerk op plaatsen waar twee verschillende materialen samenkomen, bv metselwerk en droogbouw (gipsplaten) en/of scheuren als er constructieve fouten zijn gemaakt, maar dat is een ander verhaal.
    Men gaat niet beginnen overdrijven met overal een plamuurlaag te plaatsen als de klant de voorkeur zou geven aan een effen variovlies/renovatievlies.
    Men egaliseert de wand/het plafond daar waar er een gebrek/fout is.
    Het is reeds in anders topics geschreven dat men niet per se een vlies moet gebruiken van 150gr/m² of meer, er is vlies op de markt dan dunner is en even goed en even sterk haarscheurtjes bedekt.
    Zie bv. Erfurt M120 en/of een glasvlies van 50 gr/m² al dan niet voorbehandeld.
    Als huisschilder kijk je niet naar één soort/type vlies maar naar het geschikte vlies voor een wand of plafond en dat geldt ook voor het type verf.

De bouwwerken zijn in eindfase, een belangrijk detail en de vermelding "Volgende werkzaamheden zijn voorzien" in de richtprijs.

De collega heeft een richtprijs gevraagd aan een/de schilder met een omschrijving, in grote lijnen en de mogelijke uitvoeringen.
    Wat is er fout aan? Niets!
    ik lees in de eerste topic dat het een offerte is......geen richtprijs.
    Deze omschrijving (door u omschreven als een of de offerte) is niets definitief (bouwwerken in eindfase) en zal vervolledigd worden bij het volgende bezoek/afspraak voor een offerte. Nu is er niets getekend of wat dan ook, maar uw collega heeft nu wel kennis gekregen welke mogelijkheden hij kan krijgen met een kostenplaatje/richtprijs.
    hij schrtijft een offerte in zijn start-topic
    Plaatselijk bijplamuren kan zeker, men spreekt hier toch over een nieuwbouw in eindfase/afwerkingsfase.
    Als de nieuwbouw goed gezet is en ik ga daarvan uit, dan gaan er geen grote barsten/scheuren komen.
    vraag me af in hoeveel nieuwbouw woningen een plakker nog de binnenhoek van plafond/muren nog insnijd (geen gyproc).
    Doorgaans komen de scheurtjes in het pleisterwerk op plaatsen waar twee verschillende materialen samenkomen, bv metselwerk en droogbouw (gipsplaten) en/of scheuren als er constructieve fouten zijn gemaakt, maar dat is een ander verhaal.
    barsten tussen plafond en muren zijn een klassiek verhaal m.u.v gyprocplaten (en dan nog soms).
    Men gaat niet beginnen overdrijven met overal een plamuurlaag te plaatsen als de klant de voorkeur zou geven aan een effen variovlies/renovatievlies.
    Men egaliseert de wand/het plafond daar waar er een gebrek/fout is.
    Het is reeds in anders topics geschreven dat men niet per se een vlies moet gebruiken van 150gr/m² of meer, er is vlies op de markt dan dunner is en even goed en even sterk haarscheurtjes bedekt.
    Zie bv. Erfurt M120 en/of een glasvlies van 50 gr/m² al dan niet voorbehandeld.
    Als huisschilder kijk je niet naar één soort/type vlies maar naar het geschikte vlies voor een wand of plafond en dat geldt ook voor het type verf.
    Die offerte (en ja het is een offerte volgens de TS) is heel summier en mist veel details.
    Nogmaals.
    Eender welk vlies is geen wonderwindel. Zeker niet in een nieuwbouw waar zich nog barsten kunnen manifesteren. Haarscheurtjes kan dit wel tegen houden zonder zichtbaar te zijn. De rest zal het vlies samen plooien en/of de barst zichtbaar tonen.
    Als je dan een huis hebt met veel lichtinval (lees scherend licht) zal je die wanden/plafonds nooit meer onzichtbaar herstellen.

Het betreft inderdaad een offerte:

Dit staat in de hoofding: "
    OFFERTE 20251234

We zijn zo vrij U onze beste prijzen aan te bieden voor de volgende werkzaamheden.
    Onze algemene verkoopvoorwaarden vindt u op de achterzijde/ in bijlage.
    Wij wensen u bij deze te bedanken voor de getoonde interesse in onze diensten en bij voorbaat voor het vertrouwen in
    ons.
    Het volstaat om deze offerte ondertekend terug te mailen
    ".

Mijn collega stond op punt dit te ondertekenen en vraagt daarom mijn raad. Ik heb hem aangeraden om één of twee jaar te wachten, zodat het meeste bouwvocht weg is. Ik had hem gevraagd of ze bouwdrogers gebruikt hebben, en dat is blijkbaar(nog) niet het geval.

Bon, als jullie larie willen geloven of volgen mij goed.
    Hoe kan dat een offerte zijn en hoe kan een gewezen zelfstandige daarin meegaan?
    Een schrijven met twee richtprijzen kan je toch niet gaan beschouwen als een offerte! Dat is toch elementaire kennis van boekhouden.
    Moet men echt naar de universiteit geweest zijn om dat te zien dat de inhoud van deze brief of e-mail niet strookt met zo'n hoofding, al staat het in hoofdletters en dus ook niet zo moet of kan gelezen worden.
    Daar lacht zich de eerste de beste malafide zich een breuk mee als hij/zij dat ondertekent binnen krijgt

@Wim9000 dergelijke briefwisseling is enkel goed voor de versnippermachine en gij hebt uw collega behoed van een financiële kater/vergissing.

Laatst bewerkt:
    "Een schrijven met twee richtprijzen ..."
    Men moet in feite lezen met drie opties met prijs voor

Bon, als jullie larie willen geloven of volgen mij goed.
    Hoe kan dat een offerte zijn en hoe kan een gewezen zelfstandige daarin meegaan?
    Een schrijven met twee richtprijzen kan je toch niet gaan beschouwen als een offerte! Dat is toch elementaire kennis van boekhouden.
    Moet men echt naar de universiteit geweest zijn om dat te zien dat de inhoud van deze brief of e-mail niet strookt met zo'n hoofding, al staat het in hoofdletters en dus ook niet zo moet of kan gelezen worden.
    Daar lacht zich de eerste de beste malafide zich een breuk mee als hij/zij dat ondertekent binnen krijgt

@Wim9000 dergelijke briefwisseling is enkel goed voor de versnippermachine en gij hebt uw collega behoed van een financiële kater/vergissing.
    Waarom kan een offerte niet bestaan uit verschillende opties?
    Waarom zou dit per definitie onmiddellijk een richtprijs zijn?
    Op mijn vorig werk kreeg je als eigenaar van een appartement verschillende opties op de offerte.
    - vliezen of niet vliezen
    - vliezen : enkel de muren of ook de plafonds
    - schilderen van de deuren
    - schilderen van de plinten

Bij de slotfactuur werden alle items opgeteld - het voorschot = eindfactuur

Waar ik je wel in volg @Regis07 is dat "de offerte" zo vaag opgesteld is dat het zeker zou problemen opgeleverd hebben bij de het minste akkefietje.

Inderdaad, niet tekenen. Als die een slechte ingeving krijgt, ben je gejost.

Laatst bewerkt:
    Nee er niets getekend, ik heb mijn collega gevraagd één of twee jaar te wachten, zodat het meeste bouwvocht weg is. Ik heb niet de indruk dat die bouwfirma van plan is om bouwdrogers te gebruiken… .

Ik heb hem ook aangeraden om dan bij 3 verschillende bedrijven een offerte te vragen.

Ik heb in elk geval één en ander bijgeleerd over schilderen met vliezen, waarvoor dank aan iedereen!

Waarom kan een offerte niet bestaan uit verschillende opties?
    Waarom zou dit per definitie onmiddellijk een richtprijs zijn?
    Op mijn vorig werk kreeg je als eigenaar van een appartement verschillende opties op de offerte.
    - vliezen of niet vliezen
    - vliezen : enkel de muren of ook de plafonds
    - schilderen van de deuren
    - schilderen van de plinten

Bij de slotfactuur werden alle items opgeteld - het voorschot = eindfactuur
    Als men even zou willen lezen wat in dit artikel staat, dan zouden men iets wijzer zijn van hoe een offerte er zou kunnen uit zien.

Ik zou het ten zeerste appreciëren als wij, vakmensen, zouden stoppen met het fout gebruiken van vaktermen. Er is niets fout aan om aan een TS te zeggen hoe het noemt of niet noemt, want dat zet de mens op de verkeerde voet en "Door de bomen het bos niet meer zien".

als er in het schrijven staat offerte dan is het een offerte.
    Elke rechter gaat daar van uit, en dan afkomen het is een richtprijs ?
    Krijg je niet verkocht aan die man achter zijn pupiter.
    En een offerte kan werken met regieprijzen of vaste prijzen.
    Bij regieprijzen KAN een ramingskost voor de totaliteit van de werken gegeven worden.

In deze offerte is een prijs aangeboden voor het eerste onderdeel ( wandjes) 2 de onderdeel ( plafonds) en dan nog eens als optie de werken met of zonder vliezen.

Of deze offerte voldoet aan de minimum eisen is niet van toepassing. Eerste punt ter controle ontbreekt en dat is de naam van de opdrachtgever en de zipgegevens van de uitvoerder
    En op basis van de link " wefact " conclusies trekken ???
    Daar staan al kemels in :
    unieke offertenummer is niet noodzakelijk en al zeker niet verplicht
    voor particulieren enkel de totaalprijs inclusief BTW ???
    Ja dag jan, je moet je prijzen opstellen per werknorm ( bv schilderen wanden en niet specifieren hoeveel liter verf, hoeveel rollekes en hoeveel meter papier je ga gebruiken , tot daar toe. Maar je bent verplicht om op je factuur het TOEGEPASTE BTW tarief en bedrag te vermelden.
    En

Opties mag en kan je meegeven in een offerte.
    Geef het maar even mee

@lukanar, neen zo simpel is het niet.
    Een offerte moet wel meer gegevens bevatten dan het woord "OFFERTE" om eraan te voldoen of om als dus danig beschouwd te worden.

Eerste gaat over wanden en plafonds met schilderwerken zonder vlies.
    Tweede gaat over wanden die behandeld worden met een vlies, geen plafonds en de schilderwerken van de wanden en de plafonds.
    Derde gaat over de wanden en de plafonds die behandeld worden met een vlies en de schilderwerken van de wanden en de plafonds.

Men kent toch de regel van wat niet in overeenstemming is met de wet/regels kan beschouwd worden als nietig/onbestaand via de rechter.
    Een offerte moet bepaalde gegevens bevatten zoals je ook vermeld, maar ook een uniek nummer, een prijs (excl. EN incl. btw) staan vermeld.
    In de vod hierboven vind ik nergens een prijsaanduiding op een correcte wijze met de munteenheid die gebruikt wordt.
    In deze vod ook men niet aflezen of het aanbod in regie of lm, m² en/of m³ schilder en behangwerken zijn.
    Ik heb nergens geschreven dat de link "Wefact" den bijbel is, maar voor een leek/particulier is meer info dan niets.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan