• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schilderen met 'kindveilige' verf ?

Lid geworden
18 jun 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hallo,

Ik heb een oud bureautje voor mijn dochtertje helemaal afgeschuurd en wil het nu schilderen in een leuk kleurtje. Met welke verf doe ik dit het best? Moet dit 'kindveilige' verf zijn? Waar vind ik zo'n verf? Of andere verf waarmee dat kan?

Bedankt!

Ik zou verf op waterbasis gebruiken.

eens droog komt daar niets meer vanaf

En uw kind zal waarschijnlijk niet elke dag obsessief aan het meubel zitten likken veronderstel ik. :)

Je kunt ook kiezen voor leemverf, stoot veel minder schadelijke stoffen uit en bestaat tegenwoordig ook in leuke kleuren.

zie bijvoorbeeld hier voor nog meer aternatieven

Het gaat hier wel over een houten meubeltje.

Je moet kijken onder lakverven ipv muurverf

ofwel moet je gaan beitsen of waxen

dan krijg je natuurlijk een minder dekkend effect, maar kan wel mooi zijn.

Merci! Hier ben ik al heel wat mee! Ik ga eens op zoek naar natuurverf!

Thanks!

nog niets eens zo lang geleden werd daar allemaal niet naar gekeken ("kindveilig") en wonder boven wonder zijn wij allemaal groot geworden zonder veel problemen :rolleyes::cool::roll::grin:

Euh, geen idee waarop de reactie hierboven net slaat. Ik ben gewoon van zin om een bureautje te schilderen en wilde me, voor ik eraan begon, eens horen welke verf ik het beste gebruik. Meer niet hoor. Mijn kind 'bijt niet in meubels' en krijgt voldoende eten. Wat niet wil zeggen dat ik me toch niet mag informeren op voorhand? Ik dacht dat dat net de bedoeling was van zo'n forums. Soit.

Barbara&Tom;1699018 wrote:
Euh, geen idee waarop de reactie hierboven net slaat. Ik ben gewoon van zin om een bureautje te schilderen en wilde me, voor ik eraan begon, eens horen welke verf ik het beste gebruik. Meer niet hoor. Mijn kind 'bijt niet in meubels' en krijgt voldoende eten. Wat niet wil zeggen dat ik me toch niet mag informeren op voorhand? Ik dacht dat dat net de bedoeling was van zo'n forums. Soit.

Ik vermoed dat Regis07 zich gewoon wat nerveus maakt in de soms onnodige overbezorgdheid die mensen vandaag wel eens aan de dag leggen. Men mag zich idd informeren maar verfproducten zijn nu geen zaken die men zomaar op de markt mag gooien. Mijn advies is dat je dan uiteraard beter ten rade gaat bij een "echte" winkel eerder dan een keten waar men dan wel eens producten durft te verkopen die ze ergens in het groot aankopen in landen waar men mbt de veiligheid van mensen weinig of geen scrupules heeft.

Regis kwam misschien wat scherp uit de hoek maar hij/zij heeftniet persé ongelijk. Misschien was het begin van de zin met uitroepteken niet zo goed gekozen. But these days everything has to be fluffy and nice

Ga gewoon naar een ecologische bouwhandel, zoals ecomat of ecobouw.

Ze hebben ook natuurverven geschikt voor op hout. Met natuurverven kan je ook dikwijls een mooier levendiger effect bekomen. Maar is soms minder krasbestendig dan bijvoorbeeld een pu lak. (maar in een ecologische bouwhandel kunnen ze daar wel meer over zeggen)

Wat vooral belangrijk is dat bij je meubel overal de vernis goed af is.

Want je weet niet hoe de oude afwerkingslaag reageert op de nieuwe afwerkingslaag.

Een verf of vernis op waterbasis is nog altijd niet automatisch gezond, je moet kijken naar de VOS die er in zit. (vooral tijdens het verven en de dagen erna)

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan