• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schilderen mdf inbouw kasten

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
54
Punten
28
Ik heb hier in de slaapkamer mdf inbouwkasten gemaakt met een totaal van 15 deuren van 70 x 35 cm.
Bijna 10 m ver en 85 cm hoog, maar omdat ik nog veel werk heb hier in de slaapkamer vroeg ik mij af hoe het rapper kon.
Mijn vorige mdf kasten heb ik als volgt gedaan: kopse kanten 1x houtlijm dan schuren, schuren, primer, omdraaien andere kant, enz en dan nog eens schuren, 1ste laag, schuren, 2e laag verf.
Dit was met Levis verf, kan dit bv. ook met een iets duurdere verf bv. van Boss Paints in 2x gedaan worden, 1 laag primer en 1 laag verf?
Het zou allemaal in een witte kleur moeten komen.
De prijs van de materialen zit ik niet mee in maar het moet gewoon goed en zo rap mogelijk gaan.

SanderR

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
512
Punten
113
Ah MDF, het grote voordeel van snel/gemakkelijk te verwerken, het (persoonlijke mening) grote nadeel van meer tijd in de afwerking te moeten steken.

Ik heb 2 inbouwkasten in ons huis, de eerste heb ik hetzelfde aangepakt zoals aangegeven (maar met MDF plamuur op de kopse kanten i.p.v. lijm) en uiteindelijk ben ik dan vaak nog niet tevreden met het resultaat. Ook heb ik al eens "schilderskit" (acrylaatkit) gebruikt op de kopse kanten, dat werkte eigenlijk vaak beter om deze glad te krijgen.

Voor de 2e kast heb ik het anders aangepakt, de kopse kanten heb ik overal afgewerkt met kantenband zoals bv. https://www.brico.be/nl/bouwmaterialen/hout/werkbladen-en-kantenbanden/nordlinger-zelfklevend-kantenband-wit-20mx19mm/5350674
Daarna enkel de vlakke zijden nog eens schilderen en klaar :) Voor een volgende kast zou ik daar nog MDF panelen met grondverf aan toevoegen zoals bv. https://www.brico.be/nl/bouwmaterialen/hout/mdf-platen/mdf-paneel-voorgeschilderd-244x122x1-8cm/5294759 Ik denk dat ik dan de snelste / meest efficiënte manier heb om een kast uit MDF te maken.

Wat betreft de verf, ik heb vaak betere / snellere resultaten met verf op solventbasis i.p.v. verf op waterbasis op MDF. Ik weet niet welke je nu gebruikt?

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Waarderingsscore
8
Punten
38
Solventverf heeft wel soms nadeel van vergelen. Zeker witte verf!

tuurruysschaert

Actief Lid
Lid geworden
7 okt 2018
Waarderingsscore
54
Punten
28
De verf die ik gebruikte was levis verf.

Nu moet ik er wel aan toevoegen dat bij deuren die op de kast komen de verf blijft plakken ook na 6 maanden, en er heeft mij iemand bevestigd dat levis verf 'plakt' en die van oa boss paints niet.

Ik had nu wel gehoopt dat die kopse kanten behandelen niet nodig was want dat is een tijdrovend klusje.

Die kanten eraan plakken zal al wat nipt zijn want de uitgezaagde deurgaten waren zo gezaagd dat ze nog als deuren konden dienen en zo zit er maar 2-3mm speling rondom rond.

Toch bedankt voor de tips.

deco1966

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 sep 2008
Waarderingsscore
766
Punten
113
- 1e laag primer non-ferro van Trimetal.....die wordt beenhard op de kopse kanten en zullen nooit meer zuigen of opruwen na het schuren.

- alle materiaal enkel te reinigen met thinner en niet met andere solventen

-1 dag laten drogen

- schuren met P220 en ontstoffen

- 2 eindlagen BL satura van Sikkens

Ik neem 2 schragen en een lange plank.  Zet mijn panelen recht en schilder de 3 kopse kanten en 1 paneelkant en de dag erna 1 kopse kant en andere paneelkant.  Als je met BL satura werkt en verwarming kan steken in die ruimte zal je beide kanten op 1 dag kunnen doen.  Dus totaal is 4 dagen werk.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan