• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

schema's voor een bestaand gebouw van 1981

Brecht g

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
382
Punten
63
Beste leden, graag had ik Uw visie/hulp omtrent de schema's die ik tekende.
Het gaat om een woning van 1981 die bij de keuring niet conform was.
De inbreuken en opmerkingen van het keuringsverslag, heb ik aangepast/hersteld.
Omdat het een bestaande situatie was, heb ik alle alle leidingen, stopcontacten,lichtpunten, schakelaars één voor één bekeken.
Zo de kringen kunnen volgen en alles genoteerd.
De zekeringskast bevatte de meeste inbreuken. Ontbreken van afdichtingen, smeltzekeringen, kableren.
Daarom heb ik gewoon nieuwe diff's geplaatst ( moeten volgens de keurder 63A zijn ipv 40A), een aardingsonderbreker ( die ontbrak) en meteen alle automatische zekeringen vervangen. Dit simpelweg om met kamgeleiders met vork van 10 mm² te kunnen werken.
Ik volg dit forum al jaren, de meeste zaken vond ik in gelijkaardige topics dus een berg aan informatie waarvoor dank.
Ik voeg beide schema's toe en sta open voor commentaar, advies.
Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor elke reactie, Brecht

Bijlagen

• eendraadschema.png
    eendraadschema.png
    47,7 KB · Weergaven: 46
  • Situatieschema.png
    Situatieschema.png
    558,6 KB · Weergaven: 45
Vragen staat toch vrij?
Denk niet dat dat bij wet verboden is toch ;)

Telefonisch is er niemand te bereiken, ook niet op het nummer dat ik kreeg. Steeds de melding om via de website te werken.
Voorlopig ( zonder tegenbericht) zou dit pas half november kunnen. Dan plaats ik het resultaat.
Alvast bedankt voor de reacties/ hulp. Ik stel het op prijs.
Mvg Brecht

Van die kookplaat vind ik maar vreemd en gevaarlijk, stel je denkt de spanning af te zetten maar dan staat er nog spanning op via de andere automaat.
Als ik het forum doorzoek ( gewoon uit nieuwsgierigheid ) kom ik op een gelijkaardige situatie/topic uit.
Met dat verschil dat mijn bekabeling VOB is in 6mm² en afgezekerd met 25 A.

Mvg Brecht

De installatie is grondig gekeurd door een nieuwe keurder. Firma gebeld, 4 dagen later kon het al.
Hoewel ik hem het oude keuringsverslag aanbod, bekeek hij dat vluchtig en zei me dat hij toch een volledige nieuwe keuring deed.
20 minuten vroeger dan de afspraak ter plaatse, keuring duurde meer dan een uur, heel vriendelijk maar alles werd in detail bekeken en gemeten.
Keuringsverslag/factuur krijg ik eerstdaags per mail maar dat het netjes gekableerd was en conform dat kon hij me al meegeven.
Mvg Brecht

Keuringsverslag/factuur reeds ontvangen. Zoals beloofd, en 80 euro goedkoper dan de 'grote firma's.
Mvg

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan