• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

schema's voor een bestaand gebouw van 1981

Brecht g

Gewaardeerd lid
Lid geworden
15 dec 2021
Waarderingsscore
382
Punten
63
Beste leden, graag had ik Uw visie/hulp omtrent de schema's die ik tekende.
Het gaat om een woning van 1981 die bij de keuring niet conform was.
De inbreuken en opmerkingen van het keuringsverslag, heb ik aangepast/hersteld.
Omdat het een bestaande situatie was, heb ik alle alle leidingen, stopcontacten,lichtpunten, schakelaars één voor één bekeken.
Zo de kringen kunnen volgen en alles genoteerd.
De zekeringskast bevatte de meeste inbreuken. Ontbreken van afdichtingen, smeltzekeringen, kableren.
Daarom heb ik gewoon nieuwe diff's geplaatst ( moeten volgens de keurder 63A zijn ipv 40A), een aardingsonderbreker ( die ontbrak) en meteen alle automatische zekeringen vervangen. Dit simpelweg om met kamgeleiders met vork van 10 mm² te kunnen werken.
Ik volg dit forum al jaren, de meeste zaken vond ik in gelijkaardige topics dus een berg aan informatie waarvoor dank.
Ik voeg beide schema's toe en sta open voor commentaar, advies.
Met vriendelijke groeten en alvast bedankt voor elke reactie, Brecht

Bijlagen

• eendraadschema.png
    eendraadschema.png
    47,7 KB · Weergaven: 46
  • Situatieschema.png
    Situatieschema.png
    558,6 KB · Weergaven: 45
Kortsluitstromen bij de automaten zetten en max. stroom en type bij de diffs!
Wat teken je bij je fornuis met die 2 aansluitingen??
Er mag geen 2.5mm2 achter een 25A automaat!

Kortsluitstromen bij de automaten zetten en max. stroom en type bij de diffs!
Staan die vermeld op de automaten ? Die diffs was ik vergeten, bedankt.

Telt de regel van geen 2,5 mm achter een 25 A al in die tijd ? De keurder vond het geen probleem. Nu, ik kan die vervangen...

Die bedrading voor de kookplaat was volgens hem vaak gebruikt, dus die mocht zo blijven, kan dit ?
Er gaat dus tweemaal Neuter en tweemaal fase naar de kookplaat in 6mm

Alvast bedankt voor je antwoord, mvg Brecht

Van die kookplaat vind ik maar vreemd en gevaarlijk, stel je denkt de spanning af te zetten maar dan staat er nog spanning op via de andere automaat.
Kortsluitstroom staat normaal op de automaten.
Die 25A is naar mijn weten altijd al zo geweest.

Van die kookplaat vind ik maar vreemd en gevaarlijk, stel je denkt de spanning af te zetten maar dan staat er nog spanning op via de andere automaat.
Wel dat is exact wat ik destijds ook dacht en zei tegen de keurder maar volgens hem was het heel normaal dat kookplaten zo aangesloten waren.
Nu het valt wel meteen op als je in de zekeringskast kijkt , omdat er het de enige groene 6mm² is ( ik weet groen mag nu niet meer maar destijds wel)
Infeite heb ik de originele toestand ( dus zowel die kookplaat als die 25A vochtige ruimte) bewaard maar enkel de automaten vernieuwd omdat het handiger was om met kamgeleiders te werken en dit ook op zijn aanraden, maar ik had dat sowieso gedaan.
Alles is uitgevoerd met 10mm² wat zijn vereiste was.

Dus ik verwijs even naar een oud topic waar ik om raad vroeg en waar ik me op gebaseerd heb; mvg Brecht

Vraag dan zeker dezelfde keurmeester voor de herkeuring!

Ik heb destijds daarom zijn naam gevraagd (om bij een herkeuring discussies te vermijden).
Nu mag je dat vragen ? Dat je dezelfde keurmeester wilt die destijds kwam?

Ik heb wel voor ik begon met de zekeringskast twee/drie foto's genomen ervan genomen, en specifiek van die 25A en van die kookplaat.
Zelf zou ik die twee draden parallel op één zekering van 32A geplaatst hebben maar dan wijk ik af van het origineel en wat volgens hem te keuren is.
@ janus wago: ik waardeer je reacties en je meedenken!

mvg Brecht

De schema's heb ik bijgewerkt.
Blijf nu wel met de vraag zitten of je dezelfde keurmeester kan vragen als ik een afspraak maak voor herkeuring?
Mvg Brecht

Bijlagen

• eendraadschema afgewerkt.jpg
    eendraadschema afgewerkt.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 5
  • Situatie schema afgewerkt.jpg
    Situatie schema afgewerkt.jpg
    106,7 KB · Weergaven: 5
Geen flauw idee wat je bedoelt? Ik heb vrijwel elk topic over eendraadsschema hier gelezen, tot 2012 toe en meer zie ik in de meeste niet staan?
Kan je mij op weg helpen daarmee ? Of ergens een topic waar die brandklasse wel vermeld staat op een schema ?
Ik zou het op prijs stellen, mvg Brecht

Geen flauw idee wat je bedoelt? Ik heb vrijwel elk topic over eendraadsschema hier gelezen, tot 2012 toe en meer zie ik in de meeste niet staan?
Kan je mij op weg helpen daarmee ? Of ergens een topic waar die brandklasse wel vermeld staat op een schema ?
Ik zou het op prijs stellen, mvg Brecht
Hier wat voorbeelden, staat bij type kabel. Je had vroeger F1 en F2 en tegenwoordig Cca en Eca.

Bijlagen

• Screenshot_20231018_174952_OneDrive.jpg
    Screenshot_20231018_174952_OneDrive.jpg
    41,5 KB · Weergaven: 7
  • Screenshot_20231018_175158_OneDrive.jpg
    Screenshot_20231018_175158_OneDrive.jpg
    22,3 KB · Weergaven: 6
  • Screenshot_20231018_175052_OneDrive.jpg
    Screenshot_20231018_175052_OneDrive.jpg
    42,1 KB · Weergaven: 7
Geweldig! Bedankt, ik veronderstel dan dat ik voor alle stroombanen dien F1 te gebruiken ?
Met de zoekmachine hier op het forum vond ik een quote van je: "Mss ook interessant om te vermelden voor andere leden die op dit topic terecht komen. Als je nog een oude installatie van voor 2020 heb en deze brandklasse nog niet bestonden. Mag je op het eendraadsschema klasse F1 en F2 vermelden."
Dus is best wel veel over brandklasse te vinden maar dan in recentere topics.
Mvg Brecht

Geweldig! Bedankt, ik veronderstel dan dat ik voor alle stroombanen dien F1 te gebruiken ?
Met de zoekmachine hier op het forum vond ik een quote van je: "Mss ook interessant om te vermelden voor andere leden die op dit topic terecht komen. Als je nog een oude installatie van voor 2020 heb en deze brandklasse nog niet bestonden. Mag je op het eendraadsschema klasse F1 en F2 vermelden."
Dus is best wel veel over brandklasse te vinden maar dan in recentere topics.
Mvg Brecht
Is in 2017 overgegaan van F1 en F2 naar Cca en Eca.

Beste, op de screenshots (waarvoor dank) ; zie ik bij stroombaan N ( tussen 2020 en 2023) bij de kabel 3 g 2,5 opbouw in buis XVB F2 en bij stroombaan C ( tussen 2020 en 2023) bij de kabel 3 g 1,5 opbouw in buis XVB Cca. Ligt dat aan de verlichting ( 1,5 mm²) of waarom F2 bij de éne en Cca bij de andere? Leergierig als ik ben , boeit me dat wel.
Mvg Brecht

Beste, op de screenshots (waarvoor dank) ; zie ik bij stroombaan N ( tussen 2020 en 2023) bij de kabel 3 g 2,5 opbouw in buis XVB F2 en bij stroombaan C ( tussen 2020 en 2023) bij de kabel 3 g 1,5 opbouw in buis XVB Cca. Ligt dat aan de verlichting ( 1,5 mm²) of waarom F2 bij de éne en Cca bij de andere? Leergierig als ik ben , boeit me dat wel.
Mvg Brecht
Was een type fout. Goede versie heb ik niet digitaal. Maar hebben ze op het werk.

Waarom zou je dat niet mogen vragen??
Geen idee of het mocht , ik ben niet thuis in die materie, voor mij zou het relevant zijn gezien zijn opmerkingen van toen en wat toegelaten was of niet.
Anderzijds lijkt het mij toch vreemd dat ik om één specifieke keurmeester zou vragen ?
Misschien een kromme vergelijking maar stel je gaat naar de autokeuring en zegt " ik wil dat hij mijn wagen keurt " ( iemand die je kent of zo).
Enfin je mag het vragen dus dat de keurmeester van destijds nu opnieuw komt om te keuren. Ik hoor het graag.
Mvg Brecht

Was een type fout. Goede versie heb ik niet digitaal. Maar hebben ze op het werk.
Oef, ben ik blij dat het een typfout is, ik dacht dat het nog ingewikkeld werd.
Enfin, overal nog F1 erbij en klaar.
Bedankt Brecht

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan