• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Scheidingslijn

Lid geworden
14 feb 2017
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dag,

Wij hebben samen met de buren omheining laten plaatsen.
Langs de ene kant loopt ze mooi recht.
Langs de andere kant loopt de omheining scheef in mijn voordeel.
Het begin van de omheining zijn platen waarvan de laatste paal niet in lijn staat met de rest.
Op het einde van de omheining - inrit bedraagt het verschil 5 a10 cm.
Wij hebben dat verschil gezien na aanleg inrit - pad naar terras en gemeld aan de buurman. £
De buurman maakt er geen probleem van.
Al staat er nu een deel van zijn grond op ons stuk.

Lengte tuin ± 20 m.
Ingedeeld in terras omheind met platen, tuin met omheining, inrit.
Wij hebben eens naar de gemeente gebeld.
Conclusie: Als je overeenkomt met je buur moet je landmeter laten komen.
Kom je niet overeen, advocaat onder de arm nemen en naar het vredegerecht.

Heeft hier iemand jurididsche ervaring mee in het geval dat je oveereenkomt met je buur?
Wat doet een landmeter exact?
Zijn er rechtspraken die gewonnen/verloren worden na een bepaalde termijn?
Moet er iets op papier gezet worden om dat te vermijden?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.695
Punten
113
Als de buur zich er niet aan stoort......
Hier is er ook de afscheiding op mijn grond gezet. Hierdoor heeft de buur een 20cm meer plaats over de hele lengte.
 
Lid geworden
23 jan 2007
Berichten
15.605
Waarderingsscore
1
Punten
0
Hier palen van een oude draad, borduur ervoor  en een recentere houten muur achter dit alles, zeer waarschijnlijk aan de kant van de buur, maar misschien ook niet.

Wij hebben geen flauw idee waar de grens nu precies loopt.

Tja, en dat is het.
Zowel de buur als ik hebben onze eigendom zo gekocht,  De houten schutting staat er nu en zal nog lang blijven staan.  Verder maken we ons daar geen zorgen in.

 

Als er ooit iets moet aangepast worden zien we dan wel weer.

Als er niemand last van heeft moet je geen probleem zoeken.
 

tjay

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 jun 2011
Berichten
8.688
Waarderingsscore
27
Punten
38
Idem dito hier - schutting geplaatst en staat eigenlijk 10cm op de buur zijn grond... jeij, 1m2 extra grond!! ;).

Als je dat wil formaliseren moet je inderdaad landmeter laten komen, bij notaris passeren etc etc... dat kost u nu X euro. Als uw buren hun huis verkopen en een landmeter stelt vast dat uw schutting 10cm fout staat, kost dat dan Y euro om te corrigeren. Moeilijk in te schatten of X > Y of X < Y is...

NB: het kan ook zijn dat zelfs als je denkt dat de schutting correct staat, een landmeter bij verkoop huis buren vaststelt dat dat niet het geval is. Dan is de kost potentieel X+Y (nu administratief regelen en toch nog fout) of 2*Y (nu corrigeren en later nog eens corrigeren). Vandaar... er is peis en vree, laat die zo bestaan tot er een probleem is. Dit is geen flagrante situatie van grond inpalmen zoals je hier soms leest (waarbij er ganse stukken tuin ingepalmd worden enzo).
 

wawadadakawa

Actief Lid
Lid geworden
15 jul 2011
Berichten
446
Waarderingsscore
92
Punten
28
Als je overeenkomt met de buur, en het gaat effectief over een 5 a 10 cm zou ik zeggen niks doen. Hier was het ook niet 100% duidelijk waar de scheiding precies liep. We hebben beiden samen wat uitgemeten, wat paaltjes geklopt en gezegd, zal wel goed zijn zeker.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan