• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Scheef gemetselde facademuren - wettelijke normen voor nieuwbouw (2022)

Lid geworden
6 nov 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste forumleden,

Ons huis, waarvoor we in 2022 een bouwvergunning hebben gekregen en dat we in januari 2024 sleutel-op-de-deur hebben gekocht, heeft verlijmde bakstenen buitenmuren die slecht zijn gezet. We hebben de volgende problemen geconstateerd:
  • Open stootvoegen van 0,5 tot wel 2 cm, vooral op de hoeken.
  • Scheve muren, waarbij de bakstenen niet overal gelijk liggen en er oneffenheden zijn. Sommige bakstenen zijn tot wel 1,6 cm scheef gemetseld over een afstand van 1,5 meter.
  • De dikte van de lijmmortel tussen de stenen varieert van 0,1 mm tot 1 cm.
We hebben 1 jaar garantie op lichte verborgen gebreken en 10 jaar op grote gebreken van de constructie.

Ik vroeg me af wat de officiële normen zijn met betrekking tot ruwbouw?

Kunnen we hier verder mee gaan en wat is de kans dat we daadwerkelijk iets winnen, in plaats van dat het ons alleen maar geld kost aan advocatenkosten?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

10 jaar op grote gebreken
staat er 10 jaar garantie of 10jarige aansprakelijkheid?
Er is een verschil. Aannemer en architect zijn wettelijk 10 jaar aansprakelijk voor de constructies die ze optrekken.
Dat gaat over stabiliteit en waterdichtheid.

Helaas niet over de esthetische afwerking. Ook al is het schabouwelijk en lelijk afgewerkt, als er geen water binnenkomt of er is geen gevaar dat het gaat inzakken, dan is die 10 jarige aansprakelijkheid niet van toepassing.
Wat niet wil zeggen dat er wel degelijk normen/toleranties zijn voor rechtheid van muren en voegdiktes. En als jij kan aantonen/bewijzen dat deze metsel-en voegwerken gevaar inhouden op termijn, kan dat wel degelijk onder die 10jarige aansprakelijkheid gaan vallen. bvb risico op afbarsten van de voegen e.a.

Kan je enkele foto's posten van de problemen die je aanhaalt?

Je moet ook "als goede huisvader' onmiddelijk reageren op dergelijke zaken. Binnen maximum enkele werkdagen zelfs.
Aangetekend schrijven versturen.

Lijkt me een zeer moeilijke zaak te worden. Stel dat je gelijk hebt, ga je dan alles terug laten afbreken en herdoen?
In elk geval toch even (juridisch) advies inwinnen. Alles goed documenteren, alle communicatie bijhouden met datum en uur.

Ik heb die ergens staan op de pc. Ik zal eens zoeken. Ik dacht 2 cm over een verdiepingshoogte.

Open stootvoegen van 0,5 tot wel 2 cm, vooral op de hoeken.
Dat kunnen ook zetvoegen zijn?
Hier zijn zetvoegen voorzien door MBI (Geostylistix). Die zijn afhankelijk van het advies 1-2cm breed.
Dat is ook geen probleem normaal gezien...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan