Bouwinfo-tip:

Wil je gratis tips en richtprijzen voor je (ver)bouwproject?

Onze BOUWGIDS helpt je met slimme keuzes, praktische tips, checklists én inzicht in prijzen en premies.

Bovendien ontvang je 5% korting op aankopen in onze webshop en maak je maandelijks kans om een brandbeveiligingspakket te winnen!

Vraag hier je BOUWGIDS aan

Scharnieren binnendeuren buigen

MrPilops

Actief Lid
Lid geworden
18 nov 2021
Waarderingsscore
88
Punten
28
Hallo

Ik heb destijds voor de bouw van onze nieuwbouw een hele partij massieve eiken binnendeuren voor een mooi bedrag weten te bemachtigen via 2dehands.
De deuren zelf zijn prima na opschuren en verven (zijn nog niet allemaal afgewerkt zoals op de foto te zien is aangezien ik eerst het kraken wil oplossen) echter heb ik de deurkassementen ook opnieuw gebruikt daar ik deze mee uitgebroken heb bij de verkoper.

Het merendeel van de deuren zijn mooi parelel tov het kassement, maar er zijn ook enkele deuren waar ik bijvoorbeeld boven en onder meer speling heb. Deze deuren kraken sinds enkele tijd dus ook wanneer ze open of dicht gaan. Ik vermoed dus dat met het ombuigen van de scharnieren dit opgelost kan worden.

Heeft iemand ervaring hiermee en een goede werkwijze? Ik was aan het twijfelen tussen engelse sleutel terwijl de deur nog inhangt of scharnieren plaatsen tussen bankschroef. Met de laatste optie zie ik dus wel niet of ik het juist afstel. De engelse sleutel daartegen klinkt gevaarlijk als ik te veel kracht zou zetten en scharnier zich lostrekt uit deur en of kassement. Reeds ook geprobeerd nieuw setje scharnieren te gebruiken dat is bij enkele gelukt ze mooi te krijgen maar de deuren die resteren zijn ook met nieuwe scharnieren niet paralel tov kassement.

Gr

Bijlagen

• 1000018442.jpg
    1000018442.jpg
    74,6 KB · Weergaven: 34
  • 1000018443.jpg
    1000018443.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 34
scharnier eraf en uitvullen waar nodig, indien dat paar mm is gaat dat niet opvallen. dan scharnier er weer terug tegenvijzen.

scharnier eraf en uitvullen waar nodig, indien dat paar mm is gaat dat niet opvallen. dan scharnier er weer terug tegenvijzen.
Hoe bedoel je uitvullen? Dan zit het scharnier toch niet meer in deur of kassement gefreesd of begrijp ik het verkeerd?

Foto van hoe de deur verkeert hangt geeft ons ook meer inzicht in het probleem.

Foto van hoe de deur verkeert hangt geeft ons ook meer inzicht in het probleem.
Zie speling onder tov boven. Door dit verschil kraken de scharnieren omdat ze trekken tijden openen en sluiten. En kassement staat pas.

Bijlagen

• 17760991695287578741777689277849.jpg
    17760991695287578741777689277849.jpg
    55 KB · Weergaven: 21
Dan uitvullen of dieper infrezen of beide.

Kan je deur uitlijnen door deze aan de klink omhoog te heffen?

Indien ja, zie je de scharnieren bewegen tov deur of kassement?

Indien ja: zijn alle schroeven even hard aangedraaid? Zijn er die zot draaien?​

Indien ja: gaten opvullen met tandenstokers en houtlijm, terug vastschroeven en indien nodig/mogelijk iets dikkere + langere schroef gebruiken​
Had hetzelfde voor, en de oorzaak bij mij was het bovenstaande.

Indien ja: gaten opvullen met tandenstokers en houtlijm, terug vastschroeven en indien nodig/mogelijk iets dikkere + langere schroef gebruiken​
Neen de scharnieren zitten echt goed vast krijg geen extra of minder speling door de deur omhoog of omlaag te duwen met de klink. Denk dat ik de scharniersleutel zoals hierboven aangegeven ga proberen.

• Leuk
Waarderingen: DDVL

Neen de scharnieren zitten echt goed vast krijg geen extra of minder speling door de deur omhoog of omlaag te duwen met de klink. Denk dat ik de scharniersleutel zoals hierboven aangegeven ga proberen.
Misschien meer een gepuzzel, maar je kan mogelijks ook spelen met de uitlijning door de scharnieren van plaats te wisselen (of enkel de delen die vastzitten aan deur of kassement)?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan