• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schakelklok

mani88

Lid
Lid geworden
18 jul 2017
Berichten
252
Waarderingsscore
0
Punten
16
Ik ben op zoek naar een schakelklok, maar de meeste hebben frequentie 15 of 30 minuten.
Ik zoek echter een schakelklok met kortere frequentie of een alternatief om mijn doel te bereiken.
Ik zou willen dat een fonteintje in onze vijver elke 5 à 10 minuten eens enkele minuten werkt en dan terug stilvalt.
Ik dacht hiervoor aan een schakelklok, maar deze zijn meteen met frequentie 15 minuten m.a.w. dan kan ik enkel instellen 15 min werken, 15 min niet, 15 min werken, 15 min niet.
Terwijl ik eerder iets wil als 5 min werken, 10 min niet, 5 min werken, 10 min niet.
Of nog beter, mogelijkheid om met minder dan 5 min frequentie in te stellen.
Iemand enig idee hoe ik dit vrij eenvoudig en goedkoop kan verwezenlijken?
Domotica is uiteraard een optie, maar ik bedoel dus eenvoudig en goedkoop.
 

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Berichten
3.650
Waarderingsscore
1.752
Punten
113
Siemens Logo is een goedkope oplossing, of modulaire digitale klokjes van bvb Hager...
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Bijna alle digitale stekker klokken kunnen dit
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
RPI zero en een relais , kosten 15€
 

mani88

Lid
Lid geworden
18 jul 2017
Berichten
252
Waarderingsscore
0
Punten
16
stefan zei:
Bijna alle digitale stekker klokken kunnen dit

Klopt maar probleem is dat ik er enkel vind met max 20 programma's. En elke keer aan/uit is dan 1 programma. Als ik dan bvb wil dat fonteintje elke 10 minuten eens 1 minuut draait (dus 1min wel, 9min niet, 1min wel, 9min niet,...) dan zijn dat 6 programma's (6x aan/uit) per uur en dus in totaal 144 programma's (6 × 24) op dagbasis! Zelfs als ik het beperk van 8u tot 22u (en daarbuiten altijd uitgeschakeld), kom ik er niet..
janus wago zei:
RPI zero en een relais , kosten 15€

Dit noem ik geen eenvoudige oplossing. Is alleszins voor mij als leek te ingewikkeld...
 

mani88

Lid
Lid geworden
18 jul 2017
Berichten
252
Waarderingsscore
0
Punten
16

VdE

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 sep 2012
Berichten
625
Waarderingsscore
138
Punten
43
Met KNX kan je misschien wat? 
 

mani88

Lid
Lid geworden
18 jul 2017
Berichten
252
Waarderingsscore
0
Punten
16
Intussen een schakelklok gevonden met voldoende programma's: https://www.brico.be/nl/c//p/3084256

Enige probleem is dat ik deze wel niet permanent in stopcontact wil laten steken. Iemand enig idee hoe lang dit op batterij zou kunnen meegaan alvorens het terug in stopcontact moet? Want bij platte batterij (en niet aangesloten op stopcontact) ben ik waarschijnlijk alle instellingen kwijt, of niet?
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
De hamvraag is : waarom laat je een vijverfontein maar één minuut of 5 minuten werken?

Snap ik dus niet echt goed. Enerzijds het opstarten en uitschakelen is een ontzettende bijkomende onnodige belasting van je fonteinpomp en de meeste fonteinpompen die ik ken zijn daarvoor HELEMAAL NIET geschikt voor.

Anderzijds als je fontein dient om extra zuurstof in het water te brengen om het nitrificiereende proces te optimaliseren dan is dit gewoon stommesweg te weinig .Maar ook dient dit extra zuurstof om er voor te zorgen dat vissen en planten aktief blijven. Fonteinen houden ook de broodnodige circulatie van het water in stan den daardoor zal dit water ook minder snel verhitten. Hoe warmer het water wordt , hoe minder zuurstof er kan opgenomen worden. 

Effe wat voorbeelden : 1 liter water bij 16° ( gemiddelde normale temperatuur van een vjver) bevat 9,65 mg zuurstof. Als de watertemperatuur 24° wordt ( ondiepe vijver, te weinig beweging in het water , geen fontein waardoor er geen extra zuurstof in komt ) dan heb je nog maar 8.24mg zuurstof op 1 liter water.

Neem nu een goudwinde, goudvis, subunkin, of eender welke vis  maar zegt dat hem 1 kg weegt dan verbruikt die bij 15° 21 mg zuurstof ( dus 2.1 liter water vandoen) bij 24° is dit 38mg zuurstof  of 3.6liter 

Je vijver op warme dagen groter maken , kan natuurlijk niet. Maar je kunt wel extra zuurstof in het water brengen met bv een fonteinpomp. Maar als die maar 1minuut gaat draaien ????? 

 
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
 Iemand enig idee hoe lang dit op batterij zou kunnen meegaan?

Morgen zal jij ons dat weten te zeggen vermoed ik
wink_smile.png
 
 

mani88

Lid
Lid geworden
18 jul 2017
Berichten
252
Waarderingsscore
0
Punten
16
lukanar zei:
De hamvraag is : waarom laat je een vijverfontein maar één minuut of 5 minuten werken?

Pomp = Pontec PondoMax Eco 8000 vijverpomp. Kan het kwaad om deze regelmatig aan en uit te schakelen?

Pomp ligt in put van ongeveer 1.000l water en is aangesloten op Oase waterval van 60cm breed.

Dit is PUUR DECORATIEF. Het water is zelfs niet zichtbaar, daar er een rooster op ligt en daarop nog eens sierstenen. Het water vanuit de waterval loopt dus door die stenen (en rooster) terug de waterput in. Er zitten dus ook geen vissen of planten in deze waterput (maw het is géén vijver).

Reden om slechts om de 5 minuten de pomp eens 1 minuut in te schakelen... Gewoon omdat het toch puur decoratief is. En gezien het een nogal grote/brede waterval is (dus ook veel geluid van "vallend water") willen we deze niet permanent draaien maar vinden we het mooier en leuker wanneer deze gewoon om de paar minuten eens heel even opspringt.

Vandaar ook mijn zoektocht naar schakelklok en de vraag hoe lang batterij meegaat (want we zouden deze waterval slechts sporadisch laten gaan en op andere momenten de schakelklok uit het stopcontact trekken).

PS: het woord "vijverfontein" was misschien verkeerd gekozen en daardoor verwarrend, maar goed.. mijn doel/vraag ivm schakelklok blijft hetzelfde.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
sorry ik snap het echt niet.

Een vijver die geen vijver is, een watervalleke die maar effe mag draaien voor de schoon ogen .

Je hebt een waterval enkel decoratief en dan gebruik je hem maar enkele minuten.

Oja en die pomp oase 8000 liter kan daar echt niet tegen .schoepenas draait binnen de kortste keren in de soep. 

Bijkomend . een waterval van 60 cm breed .... hoe hoog en met welke dikte van gordijn want ik vrees dat je reservoir van 1000 liter niet voldoende is . Stel hoogte is 25 cm , dikte gordijn is 0.5 cm dan geeft dit dus 7,5 liter per seconde. of 450 liter per minuut of 27000 liter water per uur .

Als je pomp 2 minuten draait dan is je reservoir al leeg . 

Je kunt niet anders dan gaan tijdschakelen. Je reservoir is veel te klein.

 

 
 

mani88

Lid
Lid geworden
18 jul 2017
Berichten
252
Waarderingsscore
0
Punten
16
Waarom zou het reservoir leeglopen? Na enkele seconden is het water al terug in reservoir.

Aangezien we nog geen schakelklok hebben momenteel, draait ze nu permanent (als stopcontact insteekt). Heeft hier al eens een ganse namiddag (zeker 5u) gedraaid zonder probleem... Reservoir blijft ganse tijd meer dan vol genoeg, waterniveau zakt nauwelijks.
 

Kevin92

Nieuw Lid
Lid geworden
31 jul 2020
Berichten
60
Waarderingsscore
23
Punten
8
Denk eigenlijk zoiezo dat 'om de 5 minuten' schakelen niet zo ideaal is, niet voor het schakelmateriaal (gaat zoiezo maar x aantal schakelingen mee) zowel als voor een pomp, de constante aanzet is niet echt goed voor de levensduur (alsook drooglopen misschien, ik ken niks van fonteinen dus ik denk hier maar luidop)

Ge kunt dan misschien beter met een logo of softwarematig schakelen (zal al slijt wegnemen die je bij 'traditioneel' schakelen krijgt)

Als ge effen rekent, is 'om 5 minuten' 24x schakelen op een uur, doe dat 12 uur op een dag, is al direct 288 schakelingen op een dag, 105120 op een jaar... Dat is eerlijk gezegd veel, zoiezo voor een gewone schakelaar al...

Om dan nog niet te spreken over de pomp, kan mij voorstellen dat die dat ook nie graag heeft...
 

Joske_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
16 jan 2012
Berichten
1.492
Waarderingsscore
439
Punten
83
Ik denk dat het hinderlijker is dat die telkens een paar minuten 'lawaai' maakt, dan een constant geluid van een waterstroompje.
 

mani88

Lid
Lid geworden
18 jul 2017
Berichten
252
Waarderingsscore
0
Punten
16
Kevin92 zei:
Denk eigenlijk zoiezo dat 'om de 5 minuten' schakelen niet zo ideaal is, niet voor het schakelmateriaal 

Als ge effen rekent, is 'om 5 minuten' 24x schakelen op een uur, doe dat 12 uur op een dag, is al direct 288 schakelingen op een dag, 105120 op een jaar... Dat is eerlijk gezegd veel, zoiezo voor een gewone schakelaar al...

Volgens mij gaat er maar 12x 5 minuten in een uur..

Maar inderdaad, het vaak aan- en uitschakelen zal effectief wel niet zo goed zijn voor de apparatuur...
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan