• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

schakeling : schakelaar + sensor

Lid geworden
7 sep 2023
Waarderingsscore
0
Punten
1
Is het mogelijk om lichten aan te sturen met een enkelpolige schakelaar en een sensor ?, online zie ik enkel schakelingen met een wisselschakelaar+sensor ?

Dat kan maar niet volledig. Als je met een enkelpolige schakelaar werkt, zal je de schakelaar altijd moeten hebben aanstaan om de sensor te doen werken. En zal de sensor altijd beweging moeten detecteren om de schakelaar te doen werken. Beide moeten dus “aan” staan om de lamp te doen branden.

Wil je dat ze onafhankelijk van elkaar de lamp doen branden, zal je met een wisselschakelaar moeten werken

Je kan met een enkelpolige schakelaar ook de sensor overbruggen, dat werkt ook. Je moet een beetje alert zijn en zorgen dat je geen kortsluiting maakt bij het schakelen, maar het lukt wel. De functionaliteit is natuurlijk simpel.

kan ik deze 2 niet gewoon parallel over elkaar zetten ?, of komt de sensor dan in conflict als hij op zijn L spanning krijgt en op zijn L' ?

Dat kan maar niet volledig. Als je met een enkelpolige schakelaar werkt, zal je de schakelaar altijd moeten hebben aanstaan om de sensor te doen werken. En zal de sensor altijd beweging moeten detecteren om de schakelaar te doen werken. Beide moeten dus “aan” staan om de lamp te doen branden.

Wil je dat ze onafhankelijk van elkaar de lamp doen branden, zal je met een wisselschakelaar moeten werken
Dat klopt niet volledig.
Je kan ook zo bekabelen dat je de lamp met de sensor gaat branden of met de schakelaar.
De sensor is dan wel altijd actief.
Dus beweging = lamp aan.
Anders kan je lamp met de schakelaar bedienen.

kan ik deze 2 niet gewoon parallel over elkaar zetten ?, of komt de sensor dan in conflict als hij op zijn L spanning krijgt en op zijn L' ?
Omschrijf nu eerst eens welke functie je precies wenst van schakelaar en sensor, anders kunnen we nog veel oplossingen geven die jij niet wenst.

Dat kan inderdaad zo uitgevoerd worden.

Laatst bewerkt:
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan