• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schakelaars in verdeelkast

steven86

Lid
Lid geworden
7 jun 2017
Berichten
160
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ik vertrek vanuit mijn meterkast achter de zekering met 1 kabel naar een mini verdeelkast centraal in huis en van daaruit vertrek ik naar men 8 rolluiken voor spanning. Nu vroeg me af of er iets bestond zoals een schakelaar waar ik dan elke rolluik apart kan op- en afzetten. Moest er ooit iets aan schelen, dat ik ze dan niet 1 voor 1 moet loskoppelen. Ik weet niet of er zoiets voor bestaat. Is maar een verdeelkast voor 6 zekeringen, daarom moet het compact zijn.
 

Candisa

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
8 apr 2010
Berichten
1.689
Waarderingsscore
399
Punten
83
Plaats eens een foto van die "mini verdeelkast".
Je zegt dat je vanuit de meterkast achter de zekering vertrekt naar die "mini verdeelkast", ik veronderstel dat je met "meterkast" je hoofdverdeelbord bedoelt? Welke Ampèrewaarde heeft de automaat (zekering) en welke kabel is gebruikt om de "mini verdeelkast" te voeden, en met welke kabel vertrek je van die "mini verdeelkast" naar je rolluiken?
 

steven86

Lid
Lid geworden
7 jun 2017
Berichten
160
Waarderingsscore
9
Punten
18
6 zekeringen kast ?
Dus 12 modules
Gebruik automaten van 1 module breed (unibis bv) en je kan elke rolluik apart op en afzetten
Is blijkbaar maar een kastje voor 4 zekering modules.
Mag je gewoon 8 automaten achter 1 automaat zetten dan? Dat maakt het inderdaad wel gemakkelijker. Is kijken of ik 1 module breed vind.
Plaats eens een foto van die "mini verdeelkast".
Je zegt dat je vanuit de meterkast achter de zekering vertrekt naar die "mini verdeelkast", ik veronderstel dat je met "meterkast" je hoofdverdeelbord bedoelt? Welke Ampèrewaarde heeft de automaat (zekering) en welke kabel is gebruikt om de "mini verdeelkast" te voeden, en met welke kabel vertrek je van die "mini verdeelkast" naar je rolluiken?
Ben nu op men werk, zal eens kijken wnn ik een foto kan nemen.
Is nog niet aangesloten. Maar de kabels zijn al getrokken. In hoofdverdeelbord neem ik een zekering van 16A. Heb dan met XVB 3G 1,5mm² vertrokken naar die mini verdeelkast. En van daaruit vertrekken de kabels XVB 3G 1,5mm².
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
6 zekeringen kast ?
Dus 12 modules
Gebruik automaten van 1 module breed (unibis bv) en je kan elke rolluik apart op en afzetten
Is blijkbaar maar een kastje voor 4 zekering modules.
Mag je gewoon 8 automaten achter 1 automaat zetten dan? Dat maakt het inderdaad wel gemakkelijker. Is kijken of ik 1 module breed vind.

Natuurlijk mag dat
Is een extra zekeringkast dan
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Ik vertrek vanuit mijn meterkast achter de zekering met 1 kabel naar een mini verdeelkast centraal in huis en van daaruit vertrek ik naar men 8 rolluiken voor spanning. Nu vroeg me af of er iets bestond zoals een schakelaar waar ik dan elke rolluik apart kan op- en afzetten. Moest er ooit iets aan schelen, dat ik ze dan niet 1 voor 1 moet loskoppelen. Ik weet niet of er zoiets voor bestaat. Is maar een verdeelkast voor 6 zekeringen, daarom moet het compact zijn.
die rolluiken moeten gewoon spanning krijgen? Dus worden draadloos bediend als ik het goed begrijp?
Wat is er mis met die even allemaal zonder stroom te zetten als je aan 1 aan het werken bent? In mijn ogen ga je veel kosten doen voor iets wat echt niet nodig is...
 

steven86

Lid
Lid geworden
7 jun 2017
Berichten
160
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ik vertrek vanuit mijn meterkast achter de zekering met 1 kabel naar een mini verdeelkast centraal in huis en van daaruit vertrek ik naar men 8 rolluiken voor spanning. Nu vroeg me af of er iets bestond zoals een schakelaar waar ik dan elke rolluik apart kan op- en afzetten. Moest er ooit iets aan schelen, dat ik ze dan niet 1 voor 1 moet loskoppelen. Ik weet niet of er zoiets voor bestaat. Is maar een verdeelkast voor 6 zekeringen, daarom moet het compact zijn.
die rolluiken moeten gewoon spanning krijgen? Dus worden draadloos bediend als ik het goed begrijp?
Wat is er mis met die even allemaal zonder stroom te zetten als je aan 1 aan het werken bent? In mijn ogen ga je veel kosten doen voor iets wat echt niet nodig is...
Ja, maar dan moet die 1 rolluik helemaal alleen spanning krijgen voor af te stellen. Dan moet ik de rest van de rolluiken allemaal gaan afkoppelen.. En dat mini verdeelkastje heb ik al liggen.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Ik vertrek vanuit mijn meterkast achter de zekering met 1 kabel naar een mini verdeelkast centraal in huis en van daaruit vertrek ik naar men 8 rolluiken voor spanning. Nu vroeg me af of er iets bestond zoals een schakelaar waar ik dan elke rolluik apart kan op- en afzetten. Moest er ooit iets aan schelen, dat ik ze dan niet 1 voor 1 moet loskoppelen. Ik weet niet of er zoiets voor bestaat. Is maar een verdeelkast voor 6 zekeringen, daarom moet het compact zijn.
die rolluiken moeten gewoon spanning krijgen? Dus worden draadloos bediend als ik het goed begrijp?
Wat is er mis met die even allemaal zonder stroom te zetten als je aan 1 aan het werken bent? In mijn ogen ga je veel kosten doen voor iets wat echt niet nodig is...
Ja, maar dan moet die 1 rolluik helemaal alleen spanning krijgen voor af te stellen. Dan moet ik de rest van de rolluiken allemaal gaan afkoppelen.. En dat mini verdeelkastje heb ik al liggen.

bij mij zitten alle rolluiken van het gelijkvloers op 1 automaat, telkens vertrekkende van de automaat, dus in ster. Voor zo ver ik kan zien, wordt dat bij jou ook de setup. Ik heb vorige week van 1 rolluik nog een motor vervangen, en de afstelling daarvan heb ik toch perfect kunnen doen, met spanning die overal opzit hoor :). Het is geen probleem om 1 rolluik af te stellen, terwijl de andere onder spanning staan. Enige wat je moet kunnen is ze apart bedienen. Als je die functie niet hebt (wat mij raar zou lijken) dan moet je ze idd wel allemaal kunnen uitschakelen, maar dan ben ik van mening dat het opzet niet juist is.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Ja, maar dan moet die 1 rolluik helemaal alleen spanning krijgen voor af te stellen. Dan moet ik de rest van de rolluiken allemaal gaan afkoppelen.. En dat mini verdeelkastje heb ik al liggen.

bij mij zitten alle rolluiken van het gelijkvloers op 1 automaat, telkens vertrekkende van de automaat, dus in ster. Voor zo ver ik kan zien, wordt dat bij jou ook de setup. Ik heb vorige week van 1 rolluik nog een motor vervangen, en de afstelling daarvan heb ik toch perfect kunnen doen, met spanning die overal opzit hoor :). Het is geen probleem om 1 rolluik af te stellen, terwijl de andere onder spanning staan. Enige wat je moet kunnen is ze apart bedienen. Als je die functie niet hebt (wat mij raar zou lijken) dan moet je ze idd wel allemaal kunnen uitschakelen, maar dan ben ik van mening dat het opzet niet juist is.

Dat stond in mijn Somfy handleiding toch ook, om afstandsbediening aan motor te koppelen dat ik de motor x seconden stroomloos moet zetten en weer aanschakelen. Als dat via de zekering met alle motoren gelijk gebeurt, worden alle motoren aan hetzelfde kanaal van de afstandbediening gekoppeld, wat je juist niet wilt.
Dus ik versta Steven zijn vraag wel.

Ik heb het zelf ingesteld vooraleer de elektrische aansluiting finaal was, met het idee dat bij eventuele latere vervangingen ik inderdaad in de kast ging moeten af-/aankoppelen.
 

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
Als bescherming voor overhitting zal het niet nodig zijn. Dus 1 automaat afhankelijk van de draadsectie.

Vervolgens moet je ze toch ergens verbinden...
Makkelijkst lijkt mij om lasklemmen te gebruiken, eerste hit in Google:
En daar bestaan DIN rail houders voor, eerste hit in Google:

En als het iets duurder mag zou ik ( topjob ) railklemmen gebruiken.


Zelf termineer ik op topjobs en stuur ik ze aan via relais (loxone). Ze zitten per verdiep achter een 16A automaat (5g1,5). Zo'n relais heeft in mijn geval een kleine schakelaar die het met een schroevendraaier permanent kan aan/afzetten. Je kan natuurlijk ook gewoon de draad naar de motor losmaken uit de railklem. Veel mogelijkheden maar vaak zal het niet nodig zijn :)
 
Laatst bewerkt:

Uovo

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2019
Berichten
288
Waarderingsscore
106
Punten
43
Nog wat opties:

Je kan zelf wat knutselen:
https://www.conrad.be/p/tru-compone...t=&utm_medium=&utm_source=&utm_term=&vat=true

we spreken hier niet over grote vermogens...


Schakelaar via wifi:

Via afstandsbediening:

Mss bestaat er ook wel eentje met drukknoppen.


De oplossing van Stefaan met Hager (Hager SBN216) lijkt me wel een cleane oplossing.
8*+-10€. Kostelijk voor het doel wel.
 
Laatst bewerkt:

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113

Dat stond in mijn Somfy handleiding toch ook, om afstandsbediening aan motor te koppelen dat ik de motor x seconden stroomloos moet zetten en weer aanschakelen. Als dat via de zekering met alle motoren gelijk gebeurt, worden alle motoren aan hetzelfde kanaal van de afstandbediening gekoppeld, wat je juist niet wilt.
Dus ik versta Steven zijn vraag wel.

Ik heb het zelf ingesteld vooraleer de elektrische aansluiting finaal was, met het idee dat bij eventuele latere vervangingen ik inderdaad in de kast ging moeten af-/aankoppelen.
ha, dat verklaart het één en ander ;).
 

steven86

Lid
Lid geworden
7 jun 2017
Berichten
160
Waarderingsscore
9
Punten
18
Ja, maar dan moet die 1 rolluik helemaal alleen spanning krijgen voor af te stellen. Dan moet ik de rest van de rolluiken allemaal gaan afkoppelen.. En dat mini verdeelkastje heb ik al liggen.

bij mij zitten alle rolluiken van het gelijkvloers op 1 automaat, telkens vertrekkende van de automaat, dus in ster. Voor zo ver ik kan zien, wordt dat bij jou ook de setup. Ik heb vorige week van 1 rolluik nog een motor vervangen, en de afstelling daarvan heb ik toch perfect kunnen doen, met spanning die overal opzit hoor :). Het is geen probleem om 1 rolluik af te stellen, terwijl de andere onder spanning staan. Enige wat je moet kunnen is ze apart bedienen. Als je die functie niet hebt (wat mij raar zou lijken) dan moet je ze idd wel allemaal kunnen uitschakelen, maar dan ben ik van mening dat het opzet niet juist is.

Dat stond in mijn Somfy handleiding toch ook, om afstandsbediening aan motor te koppelen dat ik de motor x seconden stroomloos moet zetten en weer aanschakelen. Als dat via de zekering met alle motoren gelijk gebeurt, worden alle motoren aan hetzelfde kanaal van de afstandbediening gekoppeld, wat je juist niet wilt.
Dus ik versta Steven zijn vraag wel.

Ik heb het zelf ingesteld vooraleer de elektrische aansluiting finaal was, met het idee dat bij eventuele latere vervangingen ik inderdaad in de kast ging moeten af-/aankoppelen.

Dat stond in mijn Somfy handleiding toch ook, om afstandsbediening aan motor te koppelen dat ik de motor x seconden stroomloos moet zetten en weer aanschakelen. Als dat via de zekering met alle motoren gelijk gebeurt, worden alle motoren aan hetzelfde kanaal van de afstandbediening gekoppeld, wat je juist niet wilt.
Dus ik versta Steven zijn vraag wel.

Ik heb het zelf ingesteld vooraleer de elektrische aansluiting finaal was, met het idee dat bij eventuele latere vervangingen ik inderdaad in de kast ging moeten af-/aankoppelen.
ha, dat verklaart het één en ander ;).
Inderdaad, daar ga ik vanuit. En om ze dan 1 voor 1 allemaal los te koppelen, lijkt het me makkelijker om ze 1 voor 1 af te schakelen.

Heb gekozen voor roosen00 zijn oplossing. (https://www.zelektro.be/vynckier-automaat-compact-2p-16a-3ka-curve-c.html)
Wist niet dat er zekeringen waren van maar 1 module breed en deze zijn maar 8 euro.

 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan