Schakelaar gordijnen slim maken

Lid geworden
23 aug 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste,

we hebben in onze woning elektrische gordijnrails die bediend worden via niko inbouwschakelaar (type zie foto). Nu zouden we graag mogelijkheid hebben om gordijnen met app of afstandsbediening te bedienen. De motor van de gordijnrails heeft echter geen wifi/rf module. Ik vind online wel een aantal zaken om schakelaars slim te maken, maar weet niet of dit ook zal werken met gordijnsturingen?
iemand suggesties voor iets dat kan werken in mijn situatie? Liefst met app, tweede keuze met afstandsbediening.
Alvast dank!
K

Bijlagen

• 7E19535B-9872-40FC-A2E1-039D033E3FC7.jpeg
    7E19535B-9872-40FC-A2E1-039D033E3FC7.jpeg
    21,7 KB · Weergaven: 3
Lid geworden
23 aug 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste Danny, bedankt voor de reactie.
op zich zou dit inderdaad werken, echter hebben wij na afweging geen domotica-systeem geinstalleerd in onze nieuwe woning. Louter om 2 gordijnen te kunnen openen op afstand, lijkt een volledig niko home systeem installeren me wat zot en duur, niet?
Ik was van plan tp link deco m9 mesh systeem te installeren die ook kan fungeren als slimme hub (zigbee). Kan ik daarmee eenvoudig iets doen (louter schakelaar vervangen zonder in de kast te moeten prutsen) denk je?

groeten,
K

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
337
Punten
63
Dag Sander,
Dit zijn inderdaad de oplossingzn die ik voor ogen had. Is het hierbij voldoende dat ik deze achter de schakelaar aansluit, zonder verder nog zaken nodig te hebben?
Dank!
K
Als je voldoende ruimte achter de schakelaar hebt kan je deze daar inderdaad achter inbouwen. Wij hebben er hier thuis 2 in gebruik, achter precies dezelfde Niko schakelaars als u.

Belangrijk is dat er ook een N toekomt achter de schakelaar, maar dat zal normaal wel zo zijn voor een gordijn schakelaar. Die is nodig voor de voeding van de Shelly, dus even controleren kan geen kwaad.

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
323
Punten
83
kan je dan die module via app en via de schakelaar nog bedienen? (wss wel hé)

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
337
Punten
63
Via app (ook instelbaar hoeveel % ze open / dicht moet):
IMG_20211121_131014.jpg

Door te praten tegen uw Google Assistent / Alexa / ..., of nog gewoon via de schakelaar inderdaad (erg praktisch voor de WAF, de kuisvrouw, de bomma, ...) :)

• Leuk
Waarderingen: bgcw

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
Vervang je motor, goedkoopste oplossing

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Waarderingsscore
1.227
Punten
113
Een shelly erachter kan perfect.
Wel zorgen voor voldoende wifi bereik, maar in een leefruimte zou dat geen probleem mogen zijn.

Lid geworden
12 mrt 2021
Waarderingsscore
4
Punten
3
Waarom geen geconnecteerde schakelaar van Niko samen met de slimme hub. Lijkt met een simpele goedkope oplossing

bgcw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
22 mei 2011
Waarderingsscore
323
Punten
83
Waarom geen geconnecteerde schakelaar van Niko samen met de slimme hub. Lijkt met een simpele goedkope oplossing
dan ben je 200€ kwijt incl slimme hub....

Lid geworden
23 aug 2014
Waarderingsscore
1
Punten
3
Via app (ook instelbaar hoeveel % ze open / dicht moet):
Bekijk bijlage 84586

Door te praten tegen uw Google Assistent / Alexa / ..., of nog gewoon via de schakelaar inderdaad (erg praktisch voor de WAF, de kuisvrouw, de bomma, ...) :)
Thanks,

ik ga deze proberen. Komt zeker een blauwe toe bij de schakelaar. Wifi is geen ook probleem. Is voor groot raam op slaapkamer en gordijn van 7 meter in woonkamer. Motor is afgesteld dat deze automatisch stopt! Ik laat nog weten of het gelukt is.

Lid geworden
23 jun 2010
Waarderingsscore
1
Punten
3
Interessante topic, ik heb in het verleden ook al naar deze shelly gekeken om mijn rolluiksturing aan te passen (is dus gelijkaardig aan de sturing van de gordijnen hier).

Misschien heb ik het aansluitschema foutief geïnterpreteerd, maar stel dat de huidige Niko knop nog in de "start" stand staat (dus de linker knop omlaag)?

De gordijn (of rolluik) motor is bv. helemaal naar beneden gelopen en automatisch gestopt dmv de instelling op de motor zelf. Wat als men dan via de shelly het commando geeft om omhoog te gaan? De motor krijgt dan stroom om zowel omhoog te gaan (via de schakeling in de shelly) + stroom om omlaag te gaan (via de niko schakeling)? Of zorgen jullie er ook altijd voor dat de niko schakelaar terug op "stop" wordt geplaaatst na het bedienen via de schakelaar zelf?

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
337
Punten
63
Interessante topic, ik heb in het verleden ook al naar deze shelly gekeken om mijn rolluiksturing aan te passen (is dus gelijkaardig aan de sturing van de gordijnen hier).

Misschien heb ik het aansluitschema foutief geïnterpreteerd, maar stel dat de huidige Niko knop nog in de "start" stand staat (dus de linker knop omlaag)?

De gordijn (of rolluik) motor is bv. helemaal naar beneden gelopen en automatisch gestopt dmv de instelling op de motor zelf. Wat als men dan via de shelly het commando geeft om omhoog te gaan? De motor krijgt dan stroom om zowel omhoog te gaan (via de schakeling in de shelly) + stroom om omlaag te gaan (via de niko schakeling)? Of zorgen jullie er ook altijd voor dat de niko schakelaar terug op "stop" wordt geplaaatst na het bedienen via de schakelaar zelf?
Niet hoe het werkt. De Niko schakelaar geeft een signaal (en niet meer dan dat) aan de Shelly, de Shelly zorgt voor de effectieve schakeling / aansturing. Zo is het bijvoorbeeld perfect mogelijk om via de app een rolluik/gordijn/... 'open' te doen terwijl de schakelaar op 'dicht' staat en de Niko schakelaar nog op 'start'.

Als je de Niko schakelaar niet terug op 'stop' zet dan staat er enkel constant een spanning op een van de 2 ingangspoorten van de Shelly, maar die doet daar vervolgens niet noodzakelijk iets mee.

Thorgal

Zeer Actief lid
Lid geworden
2 mrt 2007
Waarderingsscore
39
Punten
48
Moet je dan je zekering niet vervangen door een examplaar van 10 A?

SanderR

Gewaardeerd lid
Lid geworden
19 jun 2019
Waarderingsscore
337
Punten
63
Moet je dan je zekering niet vervangen door een examplaar van 10 A?
De zekering is ter bescherming van de kabels, niet het toestel. Dus mag het? Ja. Moet het? Neen.

De Shelly 2.5 heeft een ingebouwde overbelastingsbeveiliging, dus als de gordijnmotor meer dan 2300W trekt zal het relais open gaan ter bescherming.

Bovenaan