• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Schakelaar aan inloopdouche

Lid geworden
26 apr 2009
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een inloopdouche voorzien in de bergruimte op het gelijkvloers.

Als verlichting hiervoor heb ik gekozen voor (een) spot(s) op 12V.

De schakelaar om dit licht te bedienen heb ik aan de andere kant van de muur van de inloopdouche voorzien.

Nu vraag ik mij af: MOET ik hiervoor een apparte 10 mA diffvoorzien?

Mijn volledige installatie staat achter de 30 mA diff.

+volgens het arei moet het schakelmateriaal hier minstens IP X4-B zijn, voldoet een gewone niko schakelaar hieraan?



Of zou ik de schakelaar best verplaatsen op een plaats verder van mijn douche?
 

BCelektrotechniek

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 mei 2007
Berichten
920
Waarderingsscore
112
Punten
43
Zorg er voor dat op je schakelaar 12 of 24V staat, dan mag je hem zelfs in de douche zetten. Maar dan gaat het wel roesten :). Dus je werkt het best met een drukknop op schakelaar die een laagspanningsrelais bediend.
 
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
0
draadloze schakelaar zetten, 100% veilig!
 
Lid geworden
26 apr 2009
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik mag toch ook van mijn kast naar een transfo (12V) gaan en dan naar een gewone schakelaar (geen drukknop) en zo naar de spot?

Mijn vraag was of die schakelaar zo dicht bij de douche mag staan en of die achter een diff van 10 mA MOET staan.
 
Lid geworden
22 okt 2006
Berichten
2.181
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je 12V gebruikt kan je doen en laten wat je wilt, de keurder mag daar niet naar zien. En veilig is het normaalgezien ook aangezien hij al niet staat aan de kant waar het water komt.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
koen83 wrote:
Ik mag toch ook van mijn kast naar een transfo (12V) gaan en dan naar een gewone schakelaar (geen drukknop) en zo naar de spot?

Mijn vraag was of die schakelaar zo dicht bij de douche mag staan en of die achter een diff van 10 mA MOET staan.



doe dat nooit !!! bij spots altijd primaire kring, voor transfo onderbreken
 
Lid geworden
26 apr 2009
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Dan zit ik natuurlijk wel met het probleem dat ik met 230V aan mijn schakelaar zit. :?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
koen83 wrote:
Dan zit ik natuurlijk wel met het probleem dat ik met 230V aan mijn schakelaar zit. :?



???



duidelijk nog niet veel gelezen (op forum)

niet veel kennis van verlichting ...



drukknop 12V + teleruptor in kast en daar achter hang je wat je wil
 
Lid geworden
26 apr 2009
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
Al véééél gelezen op het forum, maar niet over dit onderdeel. :eek:

Met teleruptoren heb ik geen ervaring.

Bijkomende vraag:

Aangezien ik wil dat de volledige kring op laagspanning werkt:

Heb ik dan 2 transfo's nodig?

1 voor de spoel van de teleruptor te bekrachtigen en dan een voor de voeding van mijn spot?
 
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waarom geen draadloze schakelaar? dan is dat spanningsprobleem direkt opgelost? En onvangertje voor je transfo plaatsen. Geen extra voedingen nodig, en ook geen gat maken in je wand bij je douche, gewoon op kleven.
 

Milo72

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 jun 2009
Berichten
2.719
Waarderingsscore
0
Punten
36
killroy wrote:
Waarom geen draadloze schakelaar? dan is dat spanningsprobleem direkt opgelost? En onvangertje voor je transfo plaatsen. Geen extra voedingen nodig, en ook geen gat maken in je wand bij je douche, gewoon op kleven.

killroy, volgens mij heb jij je percentje op draadloos materiaal van Eltako ...
 
Lid geworden
30 jan 2007
Berichten
117
Waarderingsscore
0
Punten
0
Helaas niet :D maar tis voor mijn installaties de ontdekking van 't jaar. Trouwens Peha heeft dat ook. En vermoedelijk nog andere ook.
 
Lid geworden
26 apr 2009
Berichten
32
Waarderingsscore
0
Punten
0
killroy wrote:
Waarom geen draadloze schakelaar? dan is dat spanningsprobleem direkt opgelost? En onvangertje voor je transfo plaatsen. Geen extra voedingen nodig, en ook geen gat maken in je wand bij je douche, gewoon op kleven.



Hmmm, draadloos, ben daar niet zo'n fan van eigenlijk.

En wat is de prijs daar van, zender+onvanger+schakelaar?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan