• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Schade aan pleisterwerk na pur

Reaction score
0
hallo,

2 weken geleden hebben we pur en chappe laten leveren. De pleisterwerken waren toen al gedaan. Ze hebben toen vaanop de grond ongeveer een 80cm afgeplakt met plastiek om het pleisterwerk te beschermen.

toen ze gedaan hadden na een 3 tal dagen, zagen we een geel-okerachtige schijn op de muren, dus boven die plastiek. Door het drogen van het pleisterwerk merken we nu dat eigenlijk alle muren bedekt zijn met een soort korrelachtige, geel-okerachtig iets. Vooral boven de plaats waar die plastiek hing is het heel veel, en het loop uit naar boven tot tegen de plafonds.

Degene die pur en chappe geplaatst hebben, zijn ondertussen komen kijken, geven toe dat het hun fout is, maar weten blijkbaar niet goed wat de reden is. Ze zeggen dat het waarschijnlijk komt van het verdampen van de pur.

Ze hebben nu op een plaats geprobeerd om dat af te schuren, maar hierdoor lijkt mij dat ook het pleisterwerk beschadigd wordt.

Deze avond komt hij opnieuw langs, zal ook waarschijnlijk zijn factuur meehebben.

Wat kunnen we doen om dit te herstellen?

Wat met de factuur?

Alvast bedankt,

Els

Hebben jullie de ondergrond voldoende stofvrij gemaakt voor het pur-spuiten? Ik bedoel dan niet borstelen maar stofzuigen.

Van zodra je factuur hebt, aangetekend protesteren.

Als ze nog van goede wil zijn, eerst zeggen dat je dit gaat doen 'om je rechten te beschermen'.

Een oplossing weet ik niet direct.

Misschien de plakker ook eens laten komen kijken?

Met een schuurpapierke krijgt ge dat er wel af maar het zal er vanaf hangen hoeveel van de muren volhangt met dat spul. Als het echt alle muren en de volledige muur is, zou ik ook protesteren.

Je krijgt dat er inderdaad afgeschuurd ... maar dan ben je wel ff bezig.

Kameraad van mij had dat ook voor (afgeplakt tot 1m hoogte, maar daarboven dus ook een schijn)

Soit, ik had het zekerere voor het onzekere genomen en zelf ff alles afgeplakt tot 2m hoogte.

Waarschijnlijk combinatie van:

- onvoldoende stofvrij gemaakt (stof vliegt op, pur hecht aan stof, stof slaat neer op de muren)

- onvoldoende uitdroging van het pleisterwerk

- ev. nog tocht in huis tijdens pur spuiten als extra ingrediënt

Bij ons wat dat ook het geval, al was het SOD.

En geel-oker vind ik nog een keurige aanduiding. Ik gebruikte "urine-kleur".

Die gasten zijn dat met een steekmes en schuurpapier op de ergste plaatsen komen verwijderen. Zelfs als het plakwerk weer glad was, bleef de kleur. Dat verdwijnt pas echt met het plamuren en primen.

Vroeger vond ik plakkers de vuilste stielemannen; maar PUR-spuiters staan nu met stip op 1.

Dat is normaal.

Om dezelfde reden mogen de ramen ook niet open staan tijdens het PUR-en, anders hangt dat tegen de ramen en gevels van de gebuur.

De meeste PUR-spuiters plakken de muren af tot 1 m hoogte en de ramen en deuren helemaal. Als je het op voorhand weet kan je zelf tot wat hoger afplakken.

Maar vanaf 1m hoogte is het slechts een dun filmpje en wordt het niet meer als hinderlijk of beschadigd beschouwd.

Met een schuurpapiertje op een vlakke schuurspaan krijg je dat er niet af, maar wel mooi glad. Je hoeft niet eens hard te drukken, gewoon er een paar keer overgaan met fijn schuurpapier. Te ruw papier of te hard drukken geeft schade in het pleisterwerk.

Probeer het er niet af te krijgen, maar gewoon glad te maken (handgevoel).

Na het schilderen is dat dan in orde.

Het is een filmpje dat er op ligt vanwege de verstuiving bij het spuiten van de PUR.

Dat is ook de reden waarom de spuiters een masker met externe luchttoevoer dragen.

Die brol hangt gewoon in de lucht.

Heeft niks te maken met al dan niet gestofzuigd.

Mijn PUR-man heeft me dat op voorhand gezegd en als ik het zelf deed mocht ik zijn hoge afplakplastiek gebruiken. Als hij het moest doen, dan was het tot 1m hoog want als hij op een ladder moest beginnen op en af kruipen om af te plakken dan kwamen die uren gewoon bij de prijs.

Tegenwoordig wordt in de bouw steeds van uit gegaan dat bij het schilderen een schildersdoek gebruikt zal wordt en dus is er niemand die nog maalt om wat oneffenheden of een krasje in het pleisterwerk.

Of dat een goede evolutie is, dat is wat anders.

Mijn ervaring is toch helemaal anders hoor.

Een propere ondergrond gaf een perfect resultaat.

Alles afgeschermd op ongeveer één meter en nergens ook maar een spatje of stofje pur op het pleisterwerk. Zowel reinigen van de vloer als afschermen heb ik zelf gedaan en er ook de nodige tijd in gestoken omdat ik wist dat het noodzakelijk was om geen problemen te krijgen. Ik heb twee jaar gewerkt in een pu-verwerkend bedrijf en ik weet er dus wel iets van. Stofvrij maken van de ondergrond en deftig afschermen van het pleisterwerk is de boodschap. Die gasten gaan echt niet met hun slangenpakket in de lucht spuiten hoor.

Regis07;1738739 wrote:
Wie? wat? waar?... protesteren. De factuur zal waarschijnlijk spreken over het werk zelf en tot hiertoe heeft "Els" niets gemeld dat het werk verkeerd is uitgevoerd of het gebruikte materiaal verkeerd is toegepast. Ze klaagt enkel over dat kleurtje >1m.

Heeft ze binnen de aangegeven termijn dat deel al schriftelijk gemeld?

De spetten? Of wat ervoor doorgaat? Kunnen verwijderd worden door de uitvoerder en/of ingeval van niet, komt de verzekering langs.

Het werk is niet goed uitgevoerd, want het hangt op de bepleistering.

Dus de factuur protesteren.

Een deel zou ik ook al betalen, maar toch niet volledig.

Zo kort door de bocht vind ik dat niet, hoor.

Als jij mijn plafond komt schilderen en al mijn zetels onder spetst, betaal ik ook niet direct alles, hoor. Dan mag het plafond nog perfect gedaan zijn. (er even vanuit gaan dat jij de zetels ging afdekken, eh :) ).

Ik zou deel inhouden en u vragen om het op te lossen (uiteraard volgens de correcte manier, aangetekend & redelijke termijn). Misschien niet helemaal correct, maar ik vrees dat na betaling de motivatie heel wat minder zijn.

En ik denk wel dat een rechter dat begrijpt.

DieterVH;1738510 wrote:
Dat is normaal.

Dat is NIET normaal! En hier was't zeker niet het geval.

Maar als je mijn eerder aangehaalde punten niet in orde hebt (vuil, vocht en tocht) dan heb je't idd vlaggen.

Ah ja, en alle metalen delen trekken wel altijd de purnevel aan, daarom is het "normaal" dat die afgeplakt worden.

Nevermore;1739040 wrote:
Maar als je mijn eerder aangehaalde punten niet in orde hebt (vuil, vocht en tocht) dan heb je't idd vlaggen.

Stel dat er nog een hoop stof lag, plassen water en geen enkel raam erin (lichtjes overdreven, eh :) ).

Gevolg: PUR trekt op niks en heel het huis hangt onder.

Is het dan niet zo dat de schuld nog bij de uitvoerder ligt? Want die mag niet beginnen indien basisvoorwaarden niet in orde zijn. Ook al staat in de algemene voorwaarden dat het winddicht, droog & stofvrij moet zijn.

Ben wel benieuwd naar foto's en oplossing.

Lijkt me zeer vervelend om goed op te lossen, als dat 'ingevreten' is.

3ss;1739064 wrote:
Nevermore;1739040 wrote:

Stel dat er nog een hoop stof lag, plassen water en geen enkel raam erin (lichtjes overdreven, eh :) ).

Gevolg: PUR trekt op niks en heel het huis hangt onder.

Is het dan niet zo dat de schuld nog bij de uitvoerder ligt? Want die mag niet beginnen indien basisvoorwaarden niet in orde zijn. Ook al staat in de algemene voorwaarden dat het winddicht, droog & stofvrij moet zijn.

Ben wel benieuwd naar foto's en oplossing.

Lijkt me zeer vervelend om goed op te lossen, als dat 'ingevreten' is.

Oplossing is om gewoon wat harder te schuren.

Iets wat normaal toch moet gebeuren alvorens te schilderen/fixeren.

Maar er zal nu dus iets meer moeite in gestoken moeten worden.

Dus na het schilderen zie je daar niks meer van en is het probleem opgelost.

Daarom vrees ik ook dat de TS moeilijk schade gaat kunnen verhalen gewoon omdat het nogal lastig uit te drukken is wat nu de exacte schade is.

Bij goed pleisterwerk kost je dat misschien een paar werkdagen extra, bij minder strak pleisterwerk (minder glad enzo) kost je dat misschien niks extra.

Waarom plakt die de aannemer maar een metertje af?

Bij ons heeft de aannemer de ganse muur afgeplakt. Misschien had hij wat weinig vertrouwen in eigen kunnen :p maar in tegenstelling tot wat ik al van andere mensen uit mijn omgeving heb gehoord die de pur echt tegen hun pleisterwerk hebben hangen zijn mijn muren kraaknet en zonder gele schijn.

Ook het weer kan invloed hebben op het spuiten van PUR. Wanneer het te warm is kan de PUR-nevel stijgen (of alleszins minder snel naar de grond dalen). En als het te vochtig is buiten gaat de PUR zich hechten aan vochtdeeltjes in de lucht en dus ook op muren etc.

oei dat gaat wat geven bij ons :s

onze pur komt op de schuimbeton, voor de niet-kenners (wasi k ook hoor :p): dat is iets raars, je kan er een schroevendraaier zo insteken, en als je iets laat vallen heb je een put, je maakt er voetafdrukken op.. dat is enorm stoffig..

Eens vragen of de purman gans gaan afplakken, ik denk van niet :s

Fraka;1740481 wrote:
oei dat gaat wat geven bij ons :s

onze pur komt op de schuimbeton, voor de niet-kenners (wasi k ook hoor :p): dat is iets raars, je kan er een schroevendraaier zo insteken, en als je iets laat vallen heb je een put, je maakt er voetafdrukken op.. dat is enorm stoffig..

Eens vragen of de purman gans gaan afplakken, ik denk van niet :s

Hmmm ... normaal leg je op schuimbeton vaste isolatieplaten.

Ik zie niet direct in waarom je beide zou combineren ... eerst schuimbeton en dan pur spuiten.

Dan kan je beter je laag pur spuiten en wat meer gewone chape voorzien.

De schuimbeton was nodig omdat we eerst betonvloer voorzien hadden van afwerking maar daarvan afgestapt zijn, de extra pur was veel duurder dan de eerste zoveel cm uitvullen met schuimbeton..

Pur spuiten doe je om uit te vullen en te isoleren in één moeite.

Is dat uitvullen niet nodig (geen leidingen op de grond) dan leg je véél beter harde platen.

Op schuimbeton zou ik altijd werken met harde platen.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief