sauna met houtkachel

• Tags elektriciteit elektriciteitsbord verwarming wellness
  • G

Guest

Guest
    Heeft er hier iemand een sauna thuis met een houtkachel ipv een elektrische? of iemand in de nabijheid...?

Vandaag zag ik in de krant een foto van een saunaton, die dus gestookt werd met hout. De ton vind ik niet mooi voor bij ons, maar het concept van de kachel wel.

Dan moeten we enkel maar beetje elektriciteit voor een lampke voorzien, ipv een hele nieuwe zekering laten bijzetten, of zelfs nar 3fasen overgaan.

bedankt!

ik ben gaan kijken in real life he:-) de buis staat niet exact in het midden van de stoof, en dat is de probleem. In het echt valt het eigenlijk niet op, maar op de foto valt het wel erg op ja!

Jama, als ge enkel kunt zagen over een mm scheef schouweke... :roll: :wink:

voor een eerste poging was het gisteren al zeer geslaagd; 40 minuten na eerste vlammetje in lucifer was de sauna 70 graden. Omdat ik het aangestoken had, en ondertussen dan tafel afruimen, kinderen in bed enz, leek dat supersnel om te zijn.

Eens 70 graden was het ook heeeel rap 90 graden.

We hebben gevoeld dat smeulend hout aangenamer is om bij te zitten dan brandend hout.

We hebben gezien dat de vochtigheid 20 procent was, en je dat rap kom vermeerderen door water te scheppen op de stenen.

We vonden het heel tof, hebben onze avond buiten doorgebracht en liepen nog dampend rond in de tuin, om 23u 's avonds:-) Echt heeel tevreden met ons vatje dus

Zalig!

Met welk soort hout stook je de kachel?

aansteken met berk, doorstoken met eik :lol:

En dan bezweet naar boven onder de douche, of hoe doen jullie het dan?

'k denk dat ik die saunaton zien staan heb op de BIS beurs in Gent, is nog redelijk groot..

ja, de firma stond op BIS.

De lengte kan je zelf kiezen, he, maar de doorsnede is altijd hetzelfde.

wij hebben meerdere opties voor na een saunabeurt. De sauna staat vlak bij onze technische ruimte, maar een stukje is mooi afgewerkt met douche en toilet, is du maar 5 meter stappen voor een douche. We kunnen ook gewoon onderdompelen in het zwembad, als je echt moedig bent! :-)

Naar binnen, dat zou wel heel ambetant zijn he??

We stappen aan ene kant de berging in, douchen, aan andere kant de berging uit, recht op terras, en lekker op de ligzetel. ZALIG zenne

Justchill wrote:
    En dan bezweet naar boven onder de douche, of hoe doen jullie het dan?

'k denk dat ik die saunaton zien staan heb op de BIS beurs in Gent, is nog redelijk groot..

Mijn ouders hebben zo'n simpele tuindouche waar je je tuinslang op kan aansluiten. Die zetten ze dan naast het tuinhuis waar hun sauna instaat. 'k Denk wel niet dat ze die in de winter ook opstaan hebben. Als de sauna gebruiken in de winter (weet eigenlijk niet of ze dat nog vaak doen) dan gaan ze met badjas aan naar binnen denk ik, badkamer op gelijkvloers. Da's op zich ook niet zo'n probleem vind ik. Als je vb. gaat joggen ofzo dan kom je toch ook bezweet het huis binnen om naar de badkamer te gaan?

weet ge, als je uit de sauna komt ben je wel veeeeel warmer, en binnenstappen in een verwarmd huis is dan niet aangenaam.

Een buitendouche kan zeker ook dienen, maar omdat we nu zo dichtbij een douche hebben..

enneuh, geen last van inkijk in de tuin? kan me voorstellen dat je in je nakie uit de sauna stapt in de tuin en de buur kijkt uit het raam, dat dat niet zo tof is... meteen al een reden vr mij om geen buitensauna te zetten denk ik

1: niets zegt dat je in je blootje moet buitenstappen

2: aan de ton sta je echt niet in het zicht, voor die 2 seconden.

3: een binnencabine heeft voor ons geen enkele charme, dan zit je in een kamer op binnenmuren te kijken vanuit je sauna? en waar rust je dan? binnen? het is echt waar zo fijn om buiten te liggen, lampjes in de tuin aan, een wandeling door de tuin in badjas...

Bij mijn ouders kunnen de buren niet binnenkijken in de tuin. Hoge hagen aan beide kanten, geen achterburen.

Als ik ooit een sauna zet, zal het ook ene buiten zijn of in een ruimte die direct met de tuin in verbinding staat. Op vakantie ben ik in een sauna geweest waar je enkel een binnenruimte had om te rusten, en eigenlijk vond ik dat maar niks, helemaal niet fris genoeg. Je moet ook es goed kunnen doorademen als je uit de sauna komt vind ik.

zou het mogelijk zijn eigenlijk om een tuinhuis om te bouwen?

Als je dit doet in een tuinhuis kunnen er door de warmte harsen vrijkomen die dan heel heet kunnen worden. Als je dit dan op je lichaam krijgt...

silver_cab wrote:
    Als je dit doet in een tuinhuis kunnen er door de warmte harsen vrijkomen die dan heel heet kunnen worden. Als je dit dan op je lichaam krijgt...

SM :twisted:

silver_cab wrote:

jamma, je moet sowieso een binnenwand in het juiste hout maken hé

bvanwese wrote:
    silver_cab wrote:

jamma, je moet sowieso een binnenwand in het juiste hout maken hé

Bij mijn ouders staat de sauna in het tuinhuis. De sauna neemt niet het hele tuinhuis in beslag, er is daarnaast nog heel wat bergplaats over.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan