• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Sanitaire leidingen: in Serie, via Collector of Ringleidingen?

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik ga binnenkort zelf mijn drinkwaterinstallatie uitvoeren met het systeem van ofwel Geberit Mepla ofwel Rehau Rautitan (minder vernauwing van de buizen bij koppeling + geen o-ringen). De keuze hiervoor is louter persoonlijk. Ik heb het gevoel dat deze buizensystemen  kwalitatiever en esthetischer zijn dan bv. alupex van de rol.

Beide fabrikanten werken eerder met het systeem van serie- en ringleidingen. Niet zo veel met collectoren die elk een apart aftapppunt bedienen. 

Woning is een HSB met leidingspouw. Geen fancy dingen: Bv. Verdieping = badkamer met dubbele wastafel, douche met spaarkop, bad. In 3 kamers een lavabo. De leidingen tussen de veschillende tappunten in onze woning zijn kort, meestal slechts een meter of twee. Eén wastafel staat wel 5 meter verder...

Omdat de afstanden klein zijn zou ik in eerste instantie willen opteren voor het eenvoudige systeem van in serie plaatsen met aftakkingen naar elk tappunt. Beginnen met 20mm en afzakken naar 16mm.

Volgens mij is een systeem van ringleiding ook overdreven voor huishoudelijke toepassing (tenzij misschien op een koudwaterkring in de kelder/naar buiten), maar misschien denken jullie daar anders over.

Welk systeem verkiezen jullie en waarom:
1. Aftakken van de hoofdleiding en in serie de tappunten bedienen door doorlussen (koppelstukken) van de leiding en een regelmatige verbruiker op het einde van de leiding. Aftakken met 20mm en na bad naar 16mm.

2. Collector per verdieping en een leiding van elk collectorpunt naar de verbruiker. Alles in 16mm vanaf collector.

3. Elke warmwaterkring uitvoeren in serie (met aftakkingen) met bijhorende retourkring en dus in ring met pomp vòòr de boiler?

Alvast dank.

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
406
Punten
83
ik vind het werken met collectors nogal zijn voordelen hebben.

Uw aftakkingen gebeuren op een centraal punt, en niet her en der. Als je een lek hebt is aan uw collector (lees toegangkelijk, en niet ergens aan uw aftakking achter uw afgewerkte wand.

Kunt uw toestellen/kringen apart afsluiten zonder alles moeten zonder water te zetten ten tijde van depannage (kraan vervangen bvb)

ivm circulatie leiding: zelf heb ik SWW in circulatie maar alleen de collectors. Laatste 2 à 3 meter 'koud' water in 16mm merk je niet eens of amper. Collectors zijn in 26mm verbonden aftakken in 20 of 16.

Circulatie is tijd ('s morgends, 's middags alleen in 't weekend, 's avonds of badkamerlichtgestuurd)

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Waarderingsscore
350
Punten
83
Collectoren. 

V

Verwijderd lid 178789

Guest
Zonder twijfel collectoren. Circulatiepomp op warm water vermijden en zorgen dat de afstanden tussen warmwatervoorziening en tappunt minder zijn dan 10 m.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
5.957
Punten
113
collectoren

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Tank joe velli muts.

Collectoren it will be! *biggrin*

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
De systemen van rehau en consoorten lijken leuk, alleen zal je zien dat door de axiale persing de buizen dikker moeten zijn.
Voor eenzelfde buitendiameter heb je heel wat kleinere binnenkant.
De extra dikte zit hem in de kunststof: hierdoor heeft die een groter geheugen.
Stukken in opbouw die geplooid worden zijn moeilijker netjes te krijgen. Bocjten hebben altijd de neiging om een stuk terug te kruipen.

Door de methode vsn persing heb je steeds een bepaalde afstand nodig tussen accessoires. Stukken met veel gedoe (hoofdleidingenet wat kranen en aftakkingen bvb) gaan heel wat meer plaats vragen en begint er allemaal rommelig uit te zien.

Heb het verschillende jaren gebruikt,voor mij persoonlijk nooit meer. Een alpexheeft heel wat 'meer'...

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Wat je daar aanhaalt, de mario, is wel heel interessant.
Met het grotere geheugen door de dikkere wand had ik ook reeds rekening gehouden. Maar de dikkere wand is net een van de aantrekkingspunten voor mij... Ik kan me natuurlijk indenken dat dat voor een professional onnodig veel tijd vraagt om netjes te krijgen i.v.m. de meer traditionele systemen. Maar een voordeel is dt ik mijn eigen tijd niet moet betalen... *biggrin*  Ik denk anderzijds dat het voor een niet- professional wel makkelijker verwerkt om tot een mooi resultaat te komen.

Maar je hebt zeker een punt dat het systeem van Rehau meer plaats vraagt om de persing te kunnen uitvoeren. Op moeilijk toegankelijke plaatsten is dat inderdaad een issue. Daar had ik nog niet aan gedacht en moet ik zeker in overweging nemen.
Dat probleem heb je natuurlijk niet met Mepla, dat is ook een gewone persing (van de buis in dit geval) maar zij gebruiken ook wel dikkere, stevigere buis. Maar wel met een kleiner debiet dan bv. alupex voor dezelfde diameter. Het grote nadeel is daar dan weer dat de koppelingen de al dunnere opening nòg aanzienlijk meer vernauwen...

Kiezen is verliezen zeker eh...

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Dan kies ik wel nog veel liever Rehau dan Mepla.

Die Mepla staat me het minste aan...de enige lek die we ooit hebben gehad bij een installatie was met een Mepla koppeling.
Andere installateur 2j eerder geperst, 20mm buis...die leidingen zijn zeer gevoelig voor wringen achteraf me dunkt.

Een alpex en rehau bvb kan je na persen nog belasten. In theorie kan je dat natuurlijk vermijden, in de praktijk ligt het vaak wat anders. Ik vermoed dat dat kw doordat de mepla geen buitenring heeft + het blijven kunsstof koppelingen.

Die heb je bij alpex ook, en zijn dan weer een goedkoop alternatief die ze zelf niet graag verkopen :)

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Waarderingsscore
562
Punten
113
Voor mij ook alleen maar een installatie met collectoren, geen koppelstukken onderweg, en meestal buis van Henco (maar dat is vooral omdat ik daar een goeie prijs voor krijg, Alpex heb ik gewoon nog nooit geprobeerd).

Voor de installatie bij mijn broer hebben we een paar maanden geleden een paar Wavin onderdelen gebruikt, ben vergeten hoe het heet, maar het is iets met "push". Je duwt de koppelstukken gewoon over de gecalibreerde buis en alles is dicht, kan zelfs nog wat gedraaid worden. Voor onze nieuwe woning ben ik aan het overwegen om dat overal te gebruiken, maar zoal bij TS reken ik niet mijn uren maar wel het materiaal. Die push-dingen zijn wel een stuk duurder en ze nemen meer plaats in.

masjienist

Zeer Actief lid
Lid geworden
22 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
36
Ik weet dat de Mario mij nu volledig zot gaat verklaren, maar na rijp beraad en het vergelijken van alle systemen gaan we werken met PPR Green Pipe Faser van Aqautherm of Niron Faser (vrijwel identieke producten)...

Heel eenvoudig, oud maar deugdelijk systeem, zolang je er ruim je tijd voor neemt om alles zorgzaam op te bouwen én stevig te ondersteunen waar nodig. Het gereedschap is ook meer dan betaalbaar.
Het is net de eenvoud, duurzaamheid en ambacht van het hele systeem dat mij het meeste aanspreekt.  Het is "duidelijk". Verder is het sterk en de Faser buizen houden de uitzetting binnen de perken.
Het systeem 'klopt' gewoon binnen onze filosofie waarin we ons ecologisch passiefhuis hebben gebouwd.

Ik versta zeker waarom loodgieters dit systeem hede ten dage niet echt meer willen gebruiken, maar voor iemand die rustig thuis zorgzaam kan werken en niet moet kijken op een uur meer of minder, vind ik het een goed systeem.

Het liefst zouden we werken met Aquatherm daar zij binnen het systeem ook een doorontwikkeld gamma hebben naar VV en eenvoudige wandverwarming. Zo kan ik binnen 1 fabrikant blijven. Indien het moeilijk wordt om aan de onderdelen te geraken zullen we opteren voor Niron die zowat elke groothandel in zijn gamma heeft.

de mario

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 aug 2008
Waarderingsscore
1
Punten
38
Ik begrijp dat eigenlijk niet neen ;)

Er zijn nog genoeg installateurs die het gebruiken. De hoofdreden is eigenlijk de spotprijs. Ik ken geen enkel ander systeem dat in de buurt komt qua prijs, zeker bij grote diameters.

Soms gebruiken wij het ook, daar waar het een verplichting is (sommige labos bvb).

Maar voor mij een aantal zeer grote nadelen;
- weinig star, VEEL beugels nodig om een proper geheel te krijgen
- weinig om echt fijn te werken, millimeterwerk iz zeer moeilijk
- ovrrgangen op draad kan je miet anders dan visueel beschadigen. Is niet echt mooi achteraf
- koppelingen zijn zeer lomp en dik
- zeer trage verwerking
- bij iets complexere zaken vaak met 2 man nodig om koppelingen te kunnen maken
- soms wel risicovolle handelingen. Niet alles kan je volgens de theorie op de grond lassen. Aanpassingen ter plaatse zijn vaak hell, je staat daar dan op je ladder met die bout op 20cm van je gezicht.

Voor mij is het een goed alternatief bij dikke opbouwleidingen (+40mm), maar voor 16/20/26mm alternatief van een alpex pas ik toch liever.

De enige reden waarom dat in particuliere bouw nog gebruikt wordt is: €
In sommige situaties kan het echter prijs/kwaliteit een mooie oplossing bieden

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan