• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Sanitair water met warmtepomp ervaringen?

panda407

Nieuw Lid
Lid geworden
6 nov 2022
Waarderingsscore
3
Punten
8
Wij wonen momenteel in een appartement en volgend jaar zal de gasketel opnieuw onderhouden moeten worden. Bij het vorig onderhoud had de technieker reeds gezegd dat die gasketel op zijn einde gaat. De gasketel heeft een gesloten circuit en is veilig in gebruik, maar zal volgend jaar zeer waarschijnlijk niet meer het vereiste rendement halen en dus afgekeurd worden.

We zijn daarom onze opties aan het bekijken en één daarvan is een verwarming op warmtepomp. Nu de gasprijzen hoog zijn, bekijken we of een warmtepomp ook voor warm sanitair water kan zorgen. Heeft iemand hier ervaring met warmtepompen?

We zijn een kinderloos koppel en wonen in een appartement met twee slaapkamers. Het appartement is 74m² groot en heeft twee slaapkamers. Bouwjaar 2008 met hoogrendementsglas. EPC: 118.

Ik heb wat technische informatie opgezocht over het aanbod aan warmtepompen en er zijn toch diverse opties voor verwarming + warm water:

1) Een boilervat: Dit vereist veel ruimte en moet de hele dag door warm gehouden worden. Zoveel warm water hebben we eigenlijk niet nodig.
2) Een dubbele warmtepomp: Deze heeft twee ventilatoren buiten staan en die maken wellicht meer lawaai.
3) Een (ingebouwde) elektrische doorstromer: Kan steeds warm water leveren zonder dat de verwarming hieronder lijdt. Water verwarmen op elektriciteit lijkt echter duur te zijn.
4) 1 warmtepomp voor tegelijk verwarming en warm water met bijverwarmer: Deze zorgt tegelijk voor verwarming en warm water voor de douche. Voor beide stromen is er een bijverwarmer. Deze kan echter alleen werken met lagetemperatuurradiatoren. Ik vrees ook dat die bij piekbelasting het moeilijk gaat hebben.
5) Combinatie warmtepomp/gas: Verwarming door warmtepomp en warm water op gas. Altijd betrouwbaar, maar ja... ik wil eigenlijk van die gas af.

Wp voor cv en gasdoorstromer voor sww, lijkt me in deze situatie een mooie oplossing.

Gaat huidige installatie wel afgekeurd worden ?

Ik ga ervan uit dat dit zo zal zijn. De technieker zou dat toch niet zomaar zeggen?

Nu ja, ruimte voor twee aparte toestellen (warmtepomp naast bestaande gasketel) is er niet. Dan zou het een hybride moeten zijn.

We voelen wel iets om sanitair water met een warmtepomp, maar ik vrees dat een warmtepomp (lucht/water) in de winter te weinig kan leveren.

Ik ga ervan uit dat dit zo zal zijn. De technieker zou dat toch niet zomaar zeggen?
Hij kan vermoeden. Maar, ofwel is hij nog ok, ofwel niet.
Verkoopt die zelf nieuwe toestellen ?

Nu ja, ruimte voor twee aparte toestellen (warmtepomp naast bestaande gasketel) is er niet. Dan zou het een hybride moeten zijn.
Maar er is wel plaats voor een grote boiler ?
Dan kan een wp en doorstromer toch ook, niet ?
Hybride..dat zijn messtal 2 toestellen die naast elkaar hangen.
Als het in 1 toestel zit, gaat die ook beduidend groter zijn.

Die technieker verkoopt geen toestellen.

De gasketel hangt in een keukenkast. Dat was gedaan door de vorige eigenaars. Helaas beperkt ons dat een beetje. Ik heb een wandmodel van een relatief kleine warmtepompboiler gevonden (van Novaya dacht ik) die van afmetingen misschien net zou passen. Een andere mogelijk is eventueel deze keukenkast afbreken en dan is er plaats voor een boilervat. Meestal zijn die wit van kleur en dat matcht met de keuken.

Anders blijven enkel de opties open om het water te verwarmen met een doorstromer (zij het elektrisch of op gas) of met warmtepomp (eventueel met een elektrische bijverwarmer).

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan