Sanitair & verwarming voor kapsalon

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Wij gaan een huis bouwen met een kapsalon erin.

(oppervlakten kelderverdieping/slaapkamers=162m² + gelijkvloers=173m² + verdieping/vides =118m²) Waaronder kapsalon ongeveer 80m². Dus redelijk ruime woning K30.

In het kapsalon komen 3 wasbakken, In de prive 1 grote (bad + regendouche en 1 kleine badkamer (douche) ). Dat zijn eigenlijk de voornaamste verbruikers.

Wij zouden werken met vloerverwarming.

Er is ons voorgesteld om te werken met een doorstromer van 28kW in combinatie met een boiler van 200liter. Alsook met een zone voor kapsalon en zone voor prive (door opwarming door haardrogers, zonnebanken en dergelijke in kapsalon wat moeilijk in te schatten is)

Dit is meer met de natte vinger gedaan en ik vroeg mij af of er iemand een idee heeft van hoe ik het eigenlijk beter zou aanpakken, rekening houdend met het feit dat het warmte in het kapsalon redelijk afhankelijk is van de "drukte".

Kan ik ervan uitgaan dat ik lokaal in het kapsalon met mijn aparte zone Dventilatie dit wat kan bijsturen of is dit de manier niet.

Hopelijk heeft iemand een goed inzicht in deze materie.

Alvast bedankt

Tom

Tom DB

Lid
Lid geworden
14 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
@ Tumpke, bedankt van uw bericht.

Dat ziet er inderdaad zeer goed uit.

Wat ik wel zie is dat die ketel 47kW is wat mij hoog lijkt (ivm een andere condensatieketel). Dat je het systeem kan uitbreiden is wel een groot voordeel.

Ik weet niet of je bij deze ketel net zoals bij een "doorstromer" eerst 20 sec moet wachten vooraleer er warm water is of gaat dit aanzienlijk sneller?

Alsook hoe zou je dan de vloerverwarming aanpakken ... een aparte ketel of ... ?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
zonneboiler voor wassalon, de hele zomer gratis warm water en krijg je nu van de overheid 550 €/m² subsidies

dit is perfect in kapsalon omdat je ook over dag veel afname hebt van warm water, dus bij zon kan deze altijd "bijladen"

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
784
Punten
113
volgens mij enige subsidie nog mogelijk voor nieuwbouw

SDH

Lid geworden
15 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
enkel van toepassing op woningen >5j oud!!

nieuwbouw had zonneboilerpremie van €300 maar is begin 2012 dus afgeschaft

Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Tom DB;1718448 wrote:
@ Tumpke, bedankt van uw bericht.

Dat ziet er inderdaad zeer goed uit.

Wat ik wel zie is dat die ketel 47kW is wat mij hoog lijkt (ivm een andere condensatieketel). Dat je het systeem kan uitbreiden is wel een groot voordeel.

Ik weet niet of je bij deze ketel net zoals bij een "doorstromer" eerst 20 sec moet wachten vooraleer er warm water is of gaat dit aanzienlijk sneller?

Alsook hoe zou je dan de vloerverwarming aanpakken ... een aparte ketel of ... ?

Dit is enkel voor uw warm water, het is wel zo dat deze moduleert en dus vermogen aanpast volgens behoefde.

Voor uw vv hebt u dan een apparte ketel nodig.

Bovenaan