Salpeter op plafond - Hoe weg krijgen? (foto's)

Lid geworden
22 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allen,

Wij vonden een betonnen plafond, met de houtstructuur van de bekisting achteraf zichtbaar, wel mooi.

Gewoon een laagje vernis erover, niet schilderen, met de betonlook zichtbaar.

Nu enkele maanden later, na al het leuke weer van voorbije maanden, is door insijpeling van water, de gehele opp. bedekt met een hoop salpeter afkomstig van de beton zelf en de uitvullingschappe van het platte dak dat erboven zit.

(tussen het gieten van het plafond en het plaatsen van het platte dak zat een 2.5 maand)

Ik ben al voorzichtig met een harde borstel bezig geweest maar zonder gewenst resultaat.

We willen niet door te hard te schrobben, het plafond beschadigen zodat "het schrobpatroon" achteraf zichtbaar blijft.

zijn er producten op de markt voor dit probleem?

Alvast bedankt!

pthomass

Zeer Actief lid
Lid geworden
5 dec 2007
Waarderingsscore
2
Punten
38
op de site van Rubson vond ik dit:

http://www.rubson.be/new/nl/faq

Hierin staat anti-salpeter kort uitgelegd. Ze spreken over een bacterie en om die te verwijderen heb je die anti-salpeter nodig. Echter, om de zouten zelf te verwijderen bestaat er Rubson Cement- en Zoutuitslagverwijderaar.

Ik ken het product wel niet. Best eerst eens navragen?

Lid geworden
13 dec 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
via de zoekrobot kan je van mij ook een post vinden waarin ik de uitleg verschaf welk product je kan gebruiken om dit te verhelpen.

Lid geworden
22 okt 2009
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb dit ook voorgelegd op rubson site en dit mailtje kreeg ik terug:

"Het voorkomen van zoutuitbloeiingen, die het gevolg van salpeter kunnen zijn, wijzen op reële waterinfiltratie. Het is ook mogelijk dat het gewoon oplosbare zouten uit het beton zijn die door het vocht naar het plafondoppervlak migreren en op basis van de foto's lijkt ons dit het geval (gezien het duidelijke patroon, water kiest steeds de weg van minste weerstand, terwijl bij salpeter de uitbloeingen redelijk lukraak voorkomen).

De uitbloeingen zelf kunnen best met een zuur (bv. verdund zoutzuur) opgelost worden. Indien de vochtoorzaak niet kan weggenomen worden zullen de uitbloeiingen, al of niet door salpeter, echter altijd ooit terugkomen."

Wss geen salpeter dus maar zouten.

L.B.

Bovenaan