Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Salpeter, groene uitslag en mosvorming op buitengevel

Lid geworden
31 mei 2026
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hallo allemaal,

Op de rood gemarkeerde buitengevel stellen we verschillende problemen vast. Er is een witte uitslag aanwezig die volgens mij salpeter of zoutuitbloeiing is. Daarnaast zien we ook groene aanslag, mosvorming en op verschillende plaatsen loszittende of ontbrekende voegen.

Ik zou graag advies krijgen over de juiste aanpak om deze gevel te reinigen, te herstellen en vervolgens te beschermen tegen toekomstige problemen.

Wat de mogelijke oorzaak betreft, vermoed ik dat vocht een rol speelt. Onder het metselwerk zie ik een strook roofing zitten, maar ik weet niet of deze nog correct functioneert als waterkering of ondertussen vocht doorlaat. Op verschillende plaatsen ter hoogte van die roofing ontbreken bovendien voegen.

Mijn voorlopige plan van aanpak is het volgende:

1. Groene aanslag en mos verwijderen

Ik dacht eraan om een product zoals HG Groene Aanslagreiniger te gebruiken. Dit zou ik op de gevel aanbrengen, laten inwerken en vervolgens afschrobben met een nylon borstel.

2. Salpeter/zoutuitbloeiing verwijderen

De witte uitslag blijkt vrij hardnekkig. Ik heb al geprobeerd deze met een harde borstel weg te schrobben, maar zonder veel succes. Is schuren een optie, of zijn er betere methodes of producten om dit aan te pakken?

3. Voegen herstellen

Loszittende voegen zou ik eerst verwijderen. Vervolgens dacht ik de openingen op te vullen met een kant-en-klare voegkit die ik met siliconepistool kan gebruiken. Is dit de juiste aanpak? Op andere delen van de gevel zijn eveneens voegen beschadigd; kan ik die op dezelfde manier herstellen?

4. Gevel beschermen

Na reiniging en herstel overweeg ik de gevel te hydrofoberen om hem beter te beschermen tegen regeninslag en vochtopname.
Graag hoor ik jullie mening over deze aanpak. Zie ik iets over het hoofd, of zijn er volgens jullie eerst andere stappen nodig? Ook eventuele inzichten over de vermoedelijke oorzaak van de problemen zijn meer dan welkom.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Bijlagen

• IMG_20260531_103839.jpg
    IMG_20260531_103839.jpg
    533,1 KB · Weergaven: 43
  • IMG_20260522_101834.jpg
    IMG_20260522_101834.jpg
    406 KB · Weergaven: 37
  • IMG_20260522_101844.jpg
    IMG_20260522_101844.jpg
    498,9 KB · Weergaven: 37
  • IMG_20260522_101853.jpg
    IMG_20260522_101853.jpg
    386,3 KB · Weergaven: 38
  • IMG_20260522_102108.jpg
    IMG_20260522_102108.jpg
    319,3 KB · Weergaven: 42
  • IMG_20260531_110939.jpg
    IMG_20260531_110939.jpg
    69,3 KB · Weergaven: 44
was ook mijn eerste gedacht...

Groene aanslag en mos.
Ik zie geen mos op de voegen, wel korstmossen.
Deze zijn ongevaarlijk.
Korstmossen zijn geen indicatoren voor vochtproblemen .
Echte mossen wel .

Salpeterzouten komen tot uiting met het verdampen van vocht in de gevel.
Mogelijke oorzaken moet je zoeken in het aanmaakwater van de mortel bv rijk regenwater
of in een defecte, ontbrekende waterkering
of gemetseld met kletsnatte stenen
of bij het metselen en regenvlagen niet tijdig afgedekt.

Indien waterkering in orde is dan drogen die muren uit en dient men regelmatig te borstelen.

Voegen herstel je niet met silicone maar met een voegmengsel van 1 deel cement op 2 delen witzand en aardvochtig.
Voegen kleuren doe je met pigment. ( dan best witte cement nemen)

Hudrofoberen gaat alleen werken als je steen en metselwerk hiervoor geschikt zijn.... en dan nog , je steen moet droog zijn.
In plaats van hydrofoberen zou ik inderdaad die deksteen veel meer laten uitsteken .
Normaal is een 3 cm aan weerskanten voldoende.
EN !!!
zorgt dat die deksteen een druiprand heeft !!
en gelegd wordt op een waterkering. Ja ook daar

klein bruin vermoeden dat je deksteen er eerder nog ligt als versiering en niet als "watervaste" bedekking van een losstaande muur,
als je stenen dan vocht krijgen en dit doorgeven aan je metselspecie....bekom je zouten
Dus eerst de oorzaak wegnemen en dan je muur behandelen,

Ik heb nog een foto genomen van dezelfde muur, maar dan langs de andere kant. Zou dit mos kunnen zijn, of beginnende mosvorming?

@lukanar, bedoelt u dat er onder de deksteen ook een EPDM-strook of roofing geplaatst moet worden om insijpeling van vocht te voorkomen?

Ik heb geprobeerd om de zoutuitslag weg te borstelen met een harde nylonborstel, maar dat lukt niet echt. Heeft iemand ervaring hiermee of een alternatief dat beter werkt?

Alvast bedankt voor jullie advies!

Bijlagen

• IMG_20260605_165050.jpg
    IMG_20260605_165050.jpg
    215,5 KB · Weergaven: 5

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan