- Lid geworden
- 31 mei 2026
- Waarderingsscore
- 0
- Punten
- 1
Hallo allemaal,
Op de rood gemarkeerde buitengevel stellen we verschillende problemen vast. Er is een witte uitslag aanwezig die volgens mij salpeter of zoutuitbloeiing is. Daarnaast zien we ook groene aanslag, mosvorming en op verschillende plaatsen loszittende of ontbrekende voegen.
Ik zou graag advies krijgen over de juiste aanpak om deze gevel te reinigen, te herstellen en vervolgens te beschermen tegen toekomstige problemen.
Wat de mogelijke oorzaak betreft, vermoed ik dat vocht een rol speelt. Onder het metselwerk zie ik een strook roofing zitten, maar ik weet niet of deze nog correct functioneert als waterkering of ondertussen vocht doorlaat. Op verschillende plaatsen ter hoogte van die roofing ontbreken bovendien voegen.
Mijn voorlopige plan van aanpak is het volgende:
Alvast bedankt voor jullie advies.
Op de rood gemarkeerde buitengevel stellen we verschillende problemen vast. Er is een witte uitslag aanwezig die volgens mij salpeter of zoutuitbloeiing is. Daarnaast zien we ook groene aanslag, mosvorming en op verschillende plaatsen loszittende of ontbrekende voegen.
Ik zou graag advies krijgen over de juiste aanpak om deze gevel te reinigen, te herstellen en vervolgens te beschermen tegen toekomstige problemen.
Wat de mogelijke oorzaak betreft, vermoed ik dat vocht een rol speelt. Onder het metselwerk zie ik een strook roofing zitten, maar ik weet niet of deze nog correct functioneert als waterkering of ondertussen vocht doorlaat. Op verschillende plaatsen ter hoogte van die roofing ontbreken bovendien voegen.
Mijn voorlopige plan van aanpak is het volgende:
- Groene aanslag en mos verwijderen
Ik dacht eraan om een product zoals HG Groene Aanslagreiniger te gebruiken. Dit zou ik op de gevel aanbrengen, laten inwerken en vervolgens afschrobben met een nylon borstel.
- Salpeter/zoutuitbloeiing verwijderen
De witte uitslag blijkt vrij hardnekkig. Ik heb al geprobeerd deze met een harde borstel weg te schrobben, maar zonder veel succes. Is schuren een optie, of zijn er betere methodes of producten om dit aan te pakken?
- Voegen herstellen
Loszittende voegen zou ik eerst verwijderen. Vervolgens dacht ik de openingen op te vullen met een kant-en-klare voegkit die ik met siliconepistool kan gebruiken. Is dit de juiste aanpak? Op andere delen van de gevel zijn eveneens voegen beschadigd; kan ik die op dezelfde manier herstellen?
- Gevel beschermen
Na reiniging en herstel overweeg ik de gevel te hydrofoberen om hem beter te beschermen tegen regeninslag en vochtopname.
Alvast bedankt voor jullie advies.